(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 19
  • № 18/1
  • № 18
  • № 17
  • № 16/1
  • № 16
  • № 15
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
8/14
Оплата праці
Оплата праці
Жовтень , 2017/№ 20

1 МЗП і 2 МЗП: декретно-лікарняні обмеження по-новому

Передусім відзначимо: «вдосконалена» пенсійна реформа з набуттям чинності Законом № 2148 прийнята. І як це стало відомо ще при першому ознайомленні з проектом цього Закону, його положення торкаються не лише пенсійного законодавства. Так унесено зміни до Закону № 1105 (про соціальне страхування). У зв’язку з цим пропонуємо в межах цієї статті розглянути, що змінилося в розрахунку страхових виплат, а саме: лікарняних і декретних у частині максимального і мінімального обмежень їх суми.

Порядок виплати і розрахунку декретних та лікарняних з урахуванням «обмежень», установлений Законом № 1105, ми неодноразово розглядали на сторінках нашого видання (див. матеріали в «ОП», 2016, № 4, с. 12; 2017, № 3, с. 22; 2015, № 21, с. 23; 2017, № 7, с. 15). Проте у зв’язку зі змінами, внесеними в нього Законом № 2148 (що вже набули чинності з 11.10.2017 р.), підхід до порядку застосування таких «обмежень» серйозно змінився. Давайте розберемося, у чому полягає суть цих змін.

Для цього пропонуємо поглянути на норми Закону № 1105, які зазнали змін. Обмеження по сумах лікарняних і сумах допомоги по вагітності та пологах встановлені в пп. 1 і 2 ч. 4 ст. 19 і ч. 2 ст. 26 Закону № 1105. Отже, положення цих статей, що змінилися, й аналізуватимемо(див. таблицю).

Порівняльна таблиця змін у норми Закону № 1105

Обмеження, встановлене Законом № 1105

Зміст норми, чинної до 11.10.2017 р.

Зміст норми, чинної з 11.10.2017 р.

Спеціальне обмеження


Передбачене для застрахованих осіб, страховий стаж яких за останні 12 місяців перед настанням страхового випадку не перевищує 6 місяців


ч. 4 ст. 19 Закону № 1105

1) допомога по тимчасовій непрацездатності — виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але в розрахунку на місяць не вище за розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом у місяці настання страхового випадку;


2) допомога по вагітності та пологах — виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але в розрахунку на місяць не вище двократного розміру мінімальної заробітної плати та не менше за розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом у місяці настання страхового випадку

1) допомога по тимчасовій непрацездатності — виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку;


2) допомога по вагітності та пологах — виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку

Загальне обмеження


Призначене для усіх застрахованих осіб


ч. 2 ст. 26 Закону № 1105

Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на момент настання страхового випадку

Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку

А тепер розберемося, що всі ці заміни з «в розрахунку на місяць не вище/не менше» на «не вище/не менше розміру обчисленого із» означають для вас і ваших працівників.

Що було?

Коротко розповімо, як раніше діяли сумові обмеження за лікарняними і декретними.

1. Спочатку треба розрахувати суму фактичної середньоденної зарплати для декретних (фактичної денної виплати — для лікарняних).

2. Потім треба розрахувати відповідну суму обмежуючого показника:

не вище/не нижче 1 МЗП = 3200 : 30,44 = 105,12 грн.;

не вище 2 МЗП = 6400 : 30,44 = 210,25 грн.

3. Якщо сума фактичної середньоденної зарплати (фактичної денної виплати) не вписується в рамки обмежуючого показника, то розрахунок страхової суми треба було проводити виходячи із суми обмежуючого показника (105,12 грн. або 210,25 грн.).

4. Потім додатково треба було виконати вимогу, щоб сума страхової виплати з розрахунку на місяць не була вище/нижче 3200 грн., не вище 6400 грн. І якщо сума страхової виплати «виходила» за рамки 3200 грн. або 6400 грн. на місяць, таку виплату «дотягували» або «обрізували» до відповідної величини.

Саме так ми роз’яснювали на сторінках нашого видання. І ці роз’яснення повністю відповідали нормам положень Закону № 1105, що діяли тоді, й узгоджувалися з роз’ясненнями, наведеними в листах Мінсоцполітики від 23.06.2016 р. № 215/18/99-16 // «ОП», 2017, № 3, с. 22 і від 18.05.2017 р. № 254/0/86-17/273 // «ОП», 2017, № 19, с. 5.

Слід сказати, що стосовно необхідності дій, указаних у п. 4, фахівці ФСС з ТВП були проти (див. листи ФСС з ТВП від 22.02.2017 р. № 2.4-17-328 і від 21.03.2017 р. № 2.4-38-479, лист ФСС від 01.09.2017 р. № 5.1.-27-241 // «ОП», 2017, № 19, с. 5). Це і послужило приводом для внесення змін до Закону № 1105.

А що тепер?

Внесені правки (зміни) означають, що тепер контроль обмежень для декретних і лікарняних, які ми робили загалом за місяць хвороби або відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, ми не робимо. Тобто необхідність у діях, вказаних у п. 4, відпала. Отже:

1. Спеціальне обмеження для допомоги по тимчасовій непрацездатності.

Якщо за останні 12 календарних місяців перед настанням хвороби працівника (його дитини) його страховий стаж не перевищує 6 місяців, то

денна виплата (середньоденна зарплата з урахуванням % оплати лікарняного) для нарахування лікарняних має бути не більше розміру МЗП з розрахунку на 1 календарний день (105,12 грн.).

Таким чином, якщо розрахунок лікарняних здійснюється виходячи з МЗП з розрахунку на 1 календарний день (фактична середньоденна виплата з урахуванням % оплати лікарняного листа виявилася більше 105,12 грн.), то їх загальна сума буде обчислюватися так:

105,12 грн.мзп на 1 день х Хв к. дн.;

де Хв к. дн. — кількість днів хвороби, що підлягають оплаті.

Причому, якщо у працівника, який прохворів повний календарний місяць з кількістю календарних днів — 31, вийде, що сума лікарняних перевищить розмір МЗП (105,12 грн. х 31 к. дн. = 3258,72 грн.), то «зрізувати» її до розмірів МЗП (3200 грн.) тепер не треба.

2. Спеціальне обмеження для допомоги по вагітності та пологах.

Якщо за останні 12 календарних місяців перед виходом у декретну відпустку страховий стаж працівниці не перевищує 6 місяців, то

середньоденна зарплата для нарахування декретної допомоги має бути:

1) не менше розміру МЗП з розрахунку на 1 календарний день (105,12 грн.) — для допомоги за основним місцем роботи;

2) не більше 2 МЗП з розрахунку на 1 календарний день (210,25 грн.).

Відзначимо, що необхідність оплати декретних для робітниць за основним місцем роботи не менше розміру МЗП з розрахунку на 1 календарний день випливає з положень ч. 2 ст. 26 Закону № 1105 (ср. 025069200). Ці положення стосуються усіх без винятку застрахованих осіб незалежно від страхового стажу, який має працівниця до настання права на декретну відпустку. Цю умову треба виконувати при розрахунку допомоги по вагітності та пологах тільки за основним місцем роботи (див. лист Мінсоцполітики від 13.10.2016 р. № 334/18/99-16 // «ОП», 2016, № 21, с. 6).

Тепер, визначивши загальну суму декретної допомоги, роботодавцеві вже не треба буде ділити і «розкидати» її на місяці декретної відпустки. Не треба проводити порівнянь допомоги за повний місяць відпустки з розміром МЗП або двократним розміром МЗП, щоб «дотягнути» або «зрізати» невистачаючі або зайві суми. Усе це в минулому.

Розрахунок допомоги, що обчислюється з обмежуючого показника, буде тепер спрощений. Усе, що потрібно, це помножити обмежуючий показник на кількість днів декретної відпустки.

Так, якщо розрахунок допомоги здійснюється виходячи з МЗП з розрахунку на 1 календарний день, у 2017 році — це:

105,12 грн. = 3200мзп : 30,44;

то його загальна сума складе:

105,12 грн. х 126 к. дн. = 13245,12 грн.;

де 126 к. дн. — кількість днів декретної відпустки, що підлягають оплаті.

Якщо ж розрахунок допомоги здійснюється виходячи з «подвійної» МЗП з розрахунку на 1 календарний день,

у 2017 році — це:

210,25 грн. = (2 х 3200мзп) : 30,44,

то його загальна сума складе:

210,25 грн. х 126 к. дн. = 26491,50 грн.

3. Загальне обмеження для допомоги по вагітності та пологах (працівниці за основним місцем роботи незалежно від страхового стажу за останні 12 місяців перед настанням декретної відпустки).

Якщо фактична середньоденна зарплата менше розміру МЗП з розрахунку на 1 календарний день, то

декретна допомога повинна бути розрахована виходячи з розміру МЗП з розрахунку на 1 календарний день.

У такому разі загальна сума декретної допомоги становитиме:

для 2017 року: 105,12мзп на 1 день х 126 к. дн. = 13245,12 грн.

Ділити на місяці і порівнювати з «мінімалкою» суми допомоги, яку отримали, щоб «дотягнути» її до МЗП (у повних місяцях), уже не треба.

Відзначимо, нові правила в частині максимального і мінімального обмежень суми лікарняних та декретних застосовуються стосовно страхових випадків, що настали 11.10.2017 р. і пізніше.

І ще один момент. Стосується він максимального розміру декретної допомоги і лікарняних.

Згідно як зі старою, так і з новою редакцією ч. 2 ст. 26 і ч. 2 ст. 24 Закону № 1105 суми декретної допомоги і лікарняних (включаючи догляд за хворою дитиною або хворим членом сім’ї) з розрахунку на повний місяць не мають бути вищі за розмір максимальної величини бази нарахування ЄСВ. Що тоді змінилося?

Поки нічого. Але з 01.01.2018 р. зміниться розмір максимальної величини бази нарахування ЄСВ.

Так, згідно з правками, внесеними Законом № 2148 в Закон про ЄСВ, з указаної дати розмір максимальної величини бази нарахування ЄСВ складатиме не 25 прожиткових мінімумів на працездатну особу, а 15 МЗП. Зверніть увагу, що максимальна величина бази нарахування ЄСВ з 1 січня 2018 року буде «прив’язана» до розміру МЗП.

На закінчення хотілося б відзнчити: історія зі «зрізуваннями» і «дотягуваннями» соцстрахівських виплат до 1 МЗП / 2 МЗП добігла кінця. Добре це або погано? — вирішувати не нам. Однозначно можемо сказати одне: розрахунки спрощені — і це добре.

ВИКОРИСТАНІ ДОКУМЕНТИ І СКОРОЧЕННЯ

Закон № 2148 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 03.10.2017 р. № 2148-VIII.

Закон № 1105 — Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.

Закон про ЄСВ — Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI.

МЗП — мінімальна заробітна плата.

ЄСВ — єдиний соціальний внесок.

пенсійна реформа, соціальне страхування, розрахунок страхових виплат, лікарняні, декретні, обмеження суми додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті