Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Чи індексувати зарплату бюджетникам у вересні 2018 року?

Будз Володимир, експерт з оплати праці
Бюджетна бухгалтерія Вересень, 2018/№ 33
Друк
На вересневу індексацію впливає індекс інфляції за липень 2018 року. Він склав 99,3 %. Нагадаємо, що зарплату індексують у межах ПМПО. Тобто зарплата, що підлягає індексації, обмежена ПМПО. Частину зарплати, що перевищує ПМПО, не індексують. У вересні 2018 року ПМПО складає 1841 грн. Тобто індексації підлягає зарплата тільки в розмірі 1841 грн. Суму, що перевищує цей обмежувач, не індексують. Для більшості працівників бюджетної сфери посадові оклади (тарифні ставки) були підвищені з 01.01.2018 р. Яка ж ситуація складається у зв’язку з цим з індексацією зарплати у вересні 2018 року?

Перш ніж з’ясувати, чи потрібно індексувати вересневу зарплату працівників-бюджетників, нагадаємо основні «індексаційні» правила.

Правило 1. У місяці підвищення тарифних ставок (окладів) значення індексу споживчих цін (ІСЦ) береться за 1 або 100 %. Обчислення ІСЦ для проведення подальшої індексації розпочинається з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифних ставок (окладів) (абз. 1 та 2 п. 5 Порядку № 1078). Право на індексацію зарплати виникає, коли ІСЦ наростаючим підсумком перевищить поріг індексації (103 %). Це означає, що ІСЦ обчислюють не індивідуально для кожного працівника залежно від прийому його на роботу або зростання його доплат, надбавок, а з моменту останнього підвищення тарифної ставки (окладу) за посадою, яку обіймає працівник.

Увага!

«Базовим» місяцем для індексації зарплати буде місяць, в якому підвищили оклад (тарифну ставку) за посадою.

Правило 2. Збільшення зарплати працівника за рахунок установлення або підвищення інших постійних зарплатних складових (надбавок, доплат, премій тощо) без збільшення посадового окладу (тарифної ставки) не впливає на зміну «базового» місяця. Тобто працівникові продовжують виплачувати суми індексації, обчислені залежно від останнього підвищення посадових окладів.

Правило 3. У місяці підвищення посадових окладів у розрахунок підвищення доходу включаються усі складові заробітної плати, що не мають разового характеру (абз. 5 п. 5 Порядку № 1078). Склад зарплатних виплат, які враховують при проведенні порівняльних розрахунків з метою індексації в місяці підвищення окладу, визначають з урахуванням п. 2 Порядку № 1078.

Важливо!

Щоб не викривити загальне зарплатне підвищення в місяці підвищення окладу (тарифної ставки), доплати, надбавки, премії (встановлені в розмірі, що змінюється) у порівняльних розрахунках враховують за розміром (відсотком), що склався в місяці підвищення.

Тобто суму зарплатного підвищення визначають виходячи з умов роботи в місяці підвищення посадових окладів (тарифних ставок) (див. також лист Мінсоцполітики від 20.11.2015 р. № 308/10/136-15).

Правило 4. У місяці підвищення посадового окладу (тарифної ставки) індексація не нараховується, якщо розмір підвищення зарплати виявиться більшим за суму можливої індексації в такому місяці. У разі, коли сума підвищення не перекриває суму можливої індексації, визначають різницю між сумою можливої індексації і сумою підвищення, так звану індексацію-різницю (абз. 3 і 4 п. 5 Порядку № 1078).

Правило 5. Згідно з абз. 6 п. 5 Порядку № 1078 до чергового підвищення посадових окладів (тарифних ставок) до суми індексації, яка була визначена в місяці підвищення окладів (індексація-різниця), додається сума індексації, що складається в результаті перевищення ІСЦ порога індексації, встановленого п. 11 Порядку № 1078 (поточна індексація).

Правило 6. У разі коли працівник працює неповний робочий час, сума індексації визначається з розрахунку повного робочого часу, а виплачується, пропорційно відпрацьованому часу (абз. 7 п. 4 Порядку № 1078). Цю норму застосовуйте також і для не повністю відпрацьованого місяця, наприклад, якщо місяць був відпрацьований не повністю через перебування працівника у відпустці, на лікарняному, у результаті прийняття на роботу/звільнення з роботи в середині місяця і т. д. (див. лист Мінсоцполітики від 25.02.2016 р. № 75/10/136-16).

Правило 7. Для працівників, прийнятих на роботу (новоприйнятих працівників), переведених в іншу організацію (установу), на іншу роботу в тій же організації, що вийшли з відпустки для догляду за дитиною до 3 років і після відпустки без збереження заробітної плати (до 6 років та інші види, передбачені законодавством про відпустки), обчислення ІСЦ для проведення індексації проводитися з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (окладу), за посадою, яку обіймає працівник (п. 102 Порядку № 1078). Тобто підхід єдиний і для «новачків», і для «переведених» працівників: для всіх орієнтуємося на місяць останнього підвищення окладу за займаною посадою.

Далі розглянемо найбільш поширені категорії працівників-бюджетників щодо виникнення у них права на індексацію у вересні 2018 року.

Працівники з оплатою праці за ЄТС

З 1 січня 2018 року підвищилися посадові оклади для усіх працівників з оплатою за ЄТС. Таке підвищення відбулося для усіх працівників з 1-го по 25-й тарифний розряд (детальніше про це читайте в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 1-2, с. 14).

Для цілей індексації зарплати це означає, що січень 2018 року для зазначеної категорії працівників став місяцем підвищення окладів («базовим» місяцем). Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочався з лютого 2018 року. Приріст ІСЦ наростаючим підсумком не перевищив поріг індексації (1,009лютий х 1,011березень х 1,008квітень х 1,000травень х 1,000червень х 0,993липень х 100 = 102,1 % < 103,0 %), тому в вересні 2018 року право на індексацію у працівників з оплатою праці за ЄТС не настало.

УвагА!

У вересні 2018 року для працівників з оплатою за ЄТС право на поточну індексацію не настало.

Разом з тим, окрім поточної індексації, у деяких працівників могла утворитися індексація-різниця. Так, у місяці підвищення окладів треба було порівняти суму підвищення посадових окладів і можливу суму січневої індексації. Зверніть увагу: для кожного працівника розраховують свою суму зарплатного підвищення з урахуванням усіх постійних складових зарплати.

Для працівників з 3-го по 25-й тарифний розряд сума підвищення окладу перевищила суму можливої січневої індексації. Тобто у них індексація «обнулилася» і в січні — вересні 2018 року їх зарплату не індексують.

А ось для працівників 1-го і 2-го тарифних розрядів, яким установлений тільки оклад і немає жодних інших постійних виплат, сума підвищення окладів не перекрила суму можливої індексації, тому із січня 2018 року і до чергового підвищення окладів вони матимуть право на індексацію-різницю, що становить для:

• 1-го тарифного розряду:

17,72 грн. (179,72можлива індексація - 162підвищення окладу);

• 2-го тарифного розряду:

2,72 грн. (179,72можлива індексація - 177підвищення окладу).

Зазначена сума індексації-різниці нараховуватиметься працівникам за повністю відпрацьований місяць на повну ставку щомісячно до чергового підвищення окладів. Крім того, до неї у майбутньому додаватиметься і поточна індексація від «базового» січня-2018, право на яку виникне, коли ІСЦ наростаючим підсумком, що розраховується з лютого 2018 року, перевищить поріг індексації (103 %).

Держслужбовці & працівники з функціями з обслуговування держорганів

З 01.01.2018 р. згідно з постановою № 24 підвищилися розміри окладів для державних службовців і працівників з функціями з обслуговування*. Для цілей індексації зарплати це означає, що січень 2018 року став місяцем підвищення окладів («базовим» місяцем). Розрахунок приросту ІПЦ для визначення суми поточної індексації наростаючим підсумком для них розпочинається з лютого 2018 року.

* Про «оплатні» умови для працівників держорганів читайте у газеті «Бюджетна Бухгалтерія», 2018, № 6, с. 9.

Приріст ІСЦ за липень 2018 року, який впливає на вересневу індексацію, не перевищив поріг індексації (1,009лютий х 1,011березень х 1,008квітень х 1,000травень х 1,000червень х 0,993липень х 100 = 102,1 % < 103,0 %). Тобто в вересні 2018 року право на індексацію зарплати у таких працівників ще не настало.

Важливо!

У вересні 2018 року заробітну плату держслужбовців і працівників з функціями з обслуговування не індексують.

Немає в таких працівників і індексації-різниці, оскільки при проведенні порівняльних розрахунків сума підвищення посадового окладу перевищила суму індексації, що склалася в січні 2018 року.

Посадові особи і службовці ОМС

У травні 2018 року відбулося підвищення посадових окладів для працівників ОМС (як посадових осіб, так і службовців) згідно з постановою № 363 (див. газету «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 20, с. 3).

Так, з 18.05.2018 р. найменший оклад для посадової особи ОМС склав 2650 грн., а для службовця — 2600 грн. Нагадаємо, що до цього підвищення окладів у більшості таких працівників було в травні 2017 року згідно з постановою № 353 (для окремих посад згідно з постановою № 730у жовтні 2017 року) і тоді найменший оклад складав 2000 грн. і 1895 грн. відповідно.

Оскільки посадові оклади для посадових осіб і службовців ОМС були підвищені в травні 2018 року, то цей місяць став місяцем підвищення посадових окладів, тобто «базовим», і тому з червня 2018 року розпочався відлік приросту ІСЦ.

Приріст ІСЦ наростаючим підсумком не перевищив поріг індексації (1,000червень х 0,993липень х 100 = 99,3 % < 103 %), а отже, у вересні 2018 року право на індексацію у таких працівників не настало.

Увага!

У вересні 2018 року для посадових осіб та службовців ОМС право на індексацію не настало.

Робітники, що обслуговують органи держвлади та ОМС

З 1 січня 2018 року були підвищені посадові оклади «обслуговуючим» робітникам (детальніше про це читайте у консультації фахівця Мінсоцполітики в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 1-2, с. 21). Тобто січень 2018 року (місяць збільшення окладу) для таких працівників став «базовим» місяцем.

При цьому сума підвищення посадових окладів перекрила суму можливої індексації. Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочинається з лютого 2018 року.

Важливо!

У вересні 2018 року право на індексацію зарплати робітників, які обслуговують держоргани і ОМС, ще не настало.

Відповідальність за порушення правил проведення індексації

У цьому випадку все залежить від того, яке саме порушення допустив роботодавець при проведенні індексації зарплати. Класифікацію «зарплатно-індексаційних» порушень надала Держпраці у листі від 07.05.2018 р. № 3570/4.1/4.1-ДП-18 (див. газету «Оплата праці», 2018, № 10, с. 5). Розглянемо їх.

Ненарахування індексації. Таке порушення фахівці Держпраці кваліфікують як недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці.

За нього роботодавцеві загрожує штраф у розмірі 10 МЗП (на сьогодні — 37230 грн.) за кожного працівника, щодо якого воно вчинене (абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП), а його посадовим особам — адмінштраф у загальному випадку в розмірі від 510 до 1700 грн. (ст. 41 КпАП).

Штрафи за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці накладаються завжди незалежно від виконання роботодавцем припису інспектора праці за результатами інспектування (п. 29 Порядку № 295).

Заниження суми індексації. Якщо роботодавець при розрахунку суми індексації припустився помилки, внаслідок чого працівникові була нарахована індексація в меншій сумі, то таке порушення слід кваліфікувати як порушення інших вимог трудового законодавства.

У випадку коли таке порушення виявлено в ході інспекційного відвідування (невиїзного інспектування), то заходи з притягнення до відповідальності застосовуються у разі невиконання винесеного припису про усунення виявлених порушень.

При цьому якщо припис буде виконаний у встановлений у ньому термін (роботодавець у термін, зазначений у приписі, донарахує і виплатить працівникам недоотриману суму індексації заробітної плати), то фінансові санкції (штраф у розмірі 1 МЗП за порушення інших вимог трудового законодавства, передбачений абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП) до нього застосовуватися не повинні. Це прямо зазначено в п. 28 Порядку № 295.

Що стосується адмінвідповідальності за ст. 41 КпАП (штраф на посадових осіб установ у загальному випадку — в розмірі від 510 до 1700 грн.), то протокол про адміністративне правопорушення у разі його виявлення буде обов’язково складений інспектором праці і переданий до суду (див. лист Держпраці від 11.01.2018 р. № 183/3/4.3-3В-18). І далі вже суд прийматиме рішення, накладати штраф на посадову особу установи, що провинилася, чи ні.

А ось якщо винесений припис на усунення порушення роботодавець проігнорує (індексацію не донарахує), то до фінансових санкцій за ст. 265 КЗпП і адмінштрафу за ст. 41 КпАП його посадові особи отримають ще й адмінштраф за ст. 1886 КпАП (від 850 до 1700 грн.) за невиконання законних вимог інспектора праці.

Нормативні документи та скорочення

КЗпПКодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

КпАПКодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8074-X.

Закон про оплату праціЗакон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Порядок № 1078Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078.

Порядок № 295Порядок здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про працю, затверджений постановою КМУ від 26.04.2017 р. № 295.

Постанова № 1298постанова КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298.

Постанова № 363постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» від 10.05.2018 р. № 363.

Постанова № 353 — постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 24.05.2017 р. № 353.

Постанова № 730постанова КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268 і від 18 січня 2017 р. № 15 та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 27 травня 2009 р. № 504» від 27.09.2017 р. № 730.

Постанова № 24постанова КМУ «Про упорядкування структури заробітної плати працівників державних органів, судів, органів та установ системи правосуддя у 2018 році» від 25.01.2018 р. № 24.

ПМПО — прожитковий мінімум, встановлений для працездатної особи.

ЄТС — Єдина тарифна сітка.

ІСЦ — індекс споживчих цін.

ОМС — органи місцевого самоврядування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі