Теми статей
Обрати теми

Кому індексувати зарплату в червні 2019 року

Будз Володимир, експерт з оплати праці та трудових відносин
На червневу індексацію впливає індекс інфляції за квітень 2019 року. Він склав 101,0 %. Яка ситуація складається з індексацією зарплати в червні 2019 року для працівників бюджетної сфери? Розповімо у статті.

Зауважимо, що зарплату індексують у межах ПМПО (абз. 2 п. 4 Порядку № 1078). Це означає, що зарплата, яка підлягає індексації, обмежена ПМПО. Частина зарплати, що перевищує ПМПО, не підлягає індексації.

На 2019 рік установлений такий розмір ПМПО:

• січень — червень — 1921 грн.;

• липень — листопад — 2007 грн.;

• грудень — 2102 грн.

Таким чином, у червні 2019 року зарплату слід індексувати у межах 1921 грн. (звичайно, за умови виникнення права на індексацію).

Згідно з абз. 1 п. 5 Порядку № 1078 у разі підвищення тарифних ставок (окладів) значення ІСЦ в місяці підвищення береться за 1 або 100 %. Для проведення подальшої індексації обчислення ІСЦ здійснюється з місяця, що настає за місяцем підвищення грошового доходу (абз. 2 п. 5 Порядку № 1078). Право на індексацію у працівників виникне, коли ІСЦ наростаючим підсумком перевищить встановлений поріг індексації (103 %).

УВАГА!

«Базовим» місяцем для індексації зарплати буде місяць, в якому підвищили оклад (тарифну ставку) за посадою.

Збільшення зарплати працівника за рахунок установлення або підвищення інших постійних зарплатних складових (надбавок, доплат, премій тощо) без збільшення посадового окладу (тарифної ставки) не впливає на зміну «базового» місяця. Отже, цього місяця проводити порівняльні розрахунки для визначення права на індексацію не потрібно (абз. 5 п. 5 Порядку № 1078). Тобто працівникові продовжують виплачувати суми індексації, обчислені залежно від останнього підвищення посадових окладів.

У місяці підвищення посадового окладу (тарифної ставки) індексація не нараховується, якщо розмір підвищення зарплати виявиться більшим за суму можливої індексації в такому місяці. У разі, коли сума підвищення не перекриває суми можливої індексації, визначають різницю між сумою можливої індексації і сумою підвищення, так звану індексацію-різницю (абз. 3 і 4 п. 5 Порядку № 1078).

Згідно з абз. 6 п. 5 Порядку № 1078 до чергового підвищення посадових окладів (тарифних ставок) до суми індексації, яка була визначена в місяці підвищення окладів (індексація-різниця), додається сума індексації, що складається в результаті перевищення ІСЦ порога індексації, встановленого п. 11 Порядку № 1078 (поточна індексація).

Якщо працівник працює неповний робочий час, сума індексації визначається з розрахунку повного робочого часу, а виплачується пропорційно відпрацьованому часу (абз. 6 п. 4 Порядку № 1078). Цю норму застосовуйте також і для не повністю відпрацьованого місяця, наприклад, якщо місяць був відпрацьований не повністю через перебування працівника у відпустці, на лікарняному, у результаті прийняття на роботу/звільнення з роботи в середині місяця і т. д. (див. лист Мінсоцполітики від 25.02.2016 р. № 75/10/136-16).

Для працівників, прийнятих на роботу (новоприйнятих працівників), переведених в іншу установу, на іншу роботу в тій же установі, що вийшли з відпустки для догляду за дитиною до 3 років і після відпустки без збереження заробітної плати (до 6 років та інші види, передбачені законодавством про відпустки), обчислення ІСЦ для проведення індексації проводитися з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (окладу), за посадою, яку обіймає працівник (п. 102 Порядку № 1078). Тобто підхід єдиний і для «новачків», і для «переведених» працівників: для всіх орієнтуємося на місяць останнього підвищення окладу за займаною посадою.

Також зауважимо, що сума індексації враховується в розмірі МЗП. Це підтверджують фахівці Мінсоцполітики в листі від 09.02.2018 р. № 2615/0/2-18 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 13, с. 8).

Далі розглянемо найпоширеніші категорії працівників-бюджетників щодо виникнення у них права на індексацію у червні 2019 року.

Працівники з оплатою праці за ЄТС

З 1 січня 2019 року підвищилися посадові оклади для працівників з оплатою за ЄТС. Таке підвищення відбулося для усіх працівників з 1-го по 25-й тарифні розряди (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 1-2, с. 16). Тобто січень 2019 року став місяцем підвищення окладів («базовим» місяцем).

Цього місяця потрібно було порівняти суму зарплатного підвищення і можливу суму індексації та визначити право на подальшу індексацію зарплати працівників.

Для всіх працівників з оплатою за ЄТС (з 1-го по 25-й тарифні розряди) сума підвищення окладу перекрила суму індексації, яка складалася в січні 2019 року. Тобто індексація їм у січні 2019 року не нараховувалася («обнулилася»). Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочався з лютого 2019 року.

Приріст ІСЦ наростаючим підсумком не перевищив поріг індексації

(1,005лютий х 1,009березень х 1,010квітень х 100 = 102,4 % < 103,0 %),

тому у червні 2019 року право на індексацію в зазначеної категорії працівників не настало.

ВАЖЛИВО!

У червні 2019 року зарплату працівників з оплатою за ЄТС не індексують.

Держслужбовці & працівники з функціями з обслуговування держорганів

З 1 січня 2019 року згідно з постановою № 102 підвищилися розміри окладів для державних службовців і працівників із функціями з обслуговування.

Для цілей індексації зарплати це означає, що січень 2019 року став «базовим» місяцем.

Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочався з лютого 2019 року. У червні 2019 року право на поточну індексацію таких працівників ще не настало.

Немає в таких працівників і індексації-різниці, оскільки при проведенні порівняльних розрахунків сума підвищення посадового окладу перевищила суму індексації, що склалася в січні 2019 року (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 9, с. 18).

УВАГА!

У червні 2019 року заробітна плата держслужбовців і працівників із функціями з обслуговування не індексується.

Робітники, що обслуговують органи держвлади та ОМС

З 1 січня 2019 року були підвищені посадові оклади робітникам, що обслуговують органи держвлади й ОМС (див. консультацію фахівця Мінсоцполітики у журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 1-2, с. 27).

Тобто січень 2019 року (місяць збільшення окладу) для таких працівників став «базовим» місяцем. При цьому сума підвищення посадових окладів перекрила суму можливої індексації. Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочався з лютого 2019 року. У червні 2019 року право на індексацію зарплати ще не настало.(ср. )

ВАЖЛИВО!

У червні 2019 року зарплату «обслуговуючих» робітників не індексують.

Посадові особи і службовці ОМС

З 1 січня 2019 року у посадових осіб та службовців ОМС оклади не підвищилися. Для цілей проведення індексації для зазначеної категорії працівників «базовим» залишається травень 2018 року (підвищення окладів згідно з постановою № 363). З червня 2018 року почався відлік приросту ІСЦ. Право на індексацію зарплати виникає, коли ІСЦ наростаючим підсумком перевищить поріг індексації (103 %).

Приріст ІСЦ наростаючим підсумком уперше перевищив поріг індексації у листопаді 2018 року

(1,000червень х 0,993липень х 1,000серпень х 1,019вересень х 1,017жовтень х 1,014листопад х 100 = 104,3 % > 103 %),

а отже, у січні 2019 року настало право на поточну індексацію. Коефіцієнт індексації склав 4,3 %. Сума поточної індексації в січні склала 82,60 грн.

(1921 грн. х 4,3 %).

На цей же індекс (4,3 %) індексували зарплату за лютий — квітень 2019 року.

Після листопадового перевищення розпочали наново розраховувати приріст ІСЦ до чергового перевищення порога індексації. Чергове перевищення приросту ІСЦ порога індексації відбулося у березні 2019 року

(1,008грудень х 1,010січень х 1,005лютий х 1,009березень х 100 = 103,2 % > 103,0 %).

Це означає що в травні 2019 року (місяці, що йде за місяцем, в якому оприлюднений ІСЦ за березень 2019 року) коефіцієнт індексації склав 7,6 %

(1,043 х 1,032 х 100 - 100).

Сума індексації за повністю відпрацьований травень-2019 становила 146,00 грн.

(1921 грн. х 7,6 %).

Після березневого перевищення розпочинаємо наново розраховувати приріст ІСЦ до чергового перевищення порога індексації. Оскільки коефіцієнт ІСЦ за квітень 2019 року не перевищив порога індексації (101,0 % < 103 %), у червні 2019 року у зазначеної категорії працівників зберігається попередній коефіцієнт і сума індексації — 7,6 % та 146,00 грн. відповідно.

Зауважимо, що Мінсоцполітики розробило проект постанови КМУ «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268», згідно із яким планується підвищення окладів посадових осіб і службовців ОМС. Таке підвищення вплине на зміну «базового» місяця для проведення індексації. Але поки що не відомо, коли зазначений проект постанови буде прийнятий. Як тільки це відбудеться, ми обов’язково вас проінформуємо на сторінках нашого видання.

Порушення правил проведення індексації: яка відповідальність?

У цьому випадку все залежить від того, яке саме порушення допустив роботодавець при проведенні індексації зарплати. Класифікацію «зарплатно-індексаційних» порушень надала Держпраці у листі від 07.05.2018 р. № 3570/4.1/4.1-ДП-18 (див. «Оплата праці», 2018, № 10, с. 5).

Розглянемо їх.

Ненарахування індексації. Таке порушення фахівці Держпраці кваліфікують як недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці.

За нього роботодавцеві загрожує штраф у розмірі 10 МЗП (у 2019 році — 41730 грн.) за кожного працівника, щодо якого воно вчинене (абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП), а його посадовим особам — адмінштраф у загальному випадку в розмірі від 510 до 1700 грн. (ст. 41 КпАП).

Штрафи за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці накладаються завжди незалежно від виконання роботодавцем припису інспектора праці за результатами інспектування (п. 29 Порядку № 295).

Заниження суми індексації. Якщо роботодавець при розрахунку суми індексації припустився помилки, внаслідок чого працівникові індексація була нарахована в меншій сумі, то таке порушення слід кваліфікувати як порушення інших вимог трудового законодавства.

У випадку коли таке порушення виявлено в ході інспекційного відвідування (невиїзного інспектування), то заходи з притягнення до відповідальності застосовуються у разі невиконання винесеного припису про усунення виявлених порушень.

При цьому якщо припис буде виконаний у встановлений у ньому термін (роботодавець у термін, зазначений у приписі, донарахує і виплатить працівникам недоотриману суму індексації заробітної плати), то фінансові санкції (штраф у розмірі 1 МЗП за порушення інших вимог трудового законодавства, передбачений абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП) до нього застосовуватися не повинні. Це прямо зазначено в п. 28 Порядку № 295.

Що стосується адмінвідповідальності за ст. 41 КпАП (штраф на посадових осіб установ у загальному випадку в розмірі від 510 до 1700 грн.), то протокол про адміністративне правопорушення у разі його виявлення буде обов’язково складений інспектором праці і переданий до суду (див. лист Держпраці від 11.01.2018 р. № 183/3/4.3-3В-18). І далі вже суд прийматиме рішення, накладати штраф на посадову особу установи, що провинилася, чи ні.

А ось якщо винесений припис на усунення порушення роботодавець проігнорує (індексацію не донарахує), то до фінансових санкцій за ст. 265 КЗпП і адмінштрафу за ст. 41 КпАП його посадові особи отримають ще й адмінштраф за ст. 1886 КпАП (від 850 до 1700 грн.) за невиконання законних вимог інспектора праці.

Нормативні документи та скорочення

КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8074-X.

Порядок № 1078 — Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078.

Порядок № 295Порядок здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про працю, затверджений постановою КМУ від 26.04.2017 р. № 295.

Постанова № 363постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» від 10.05.2018 р. № 363.

Постанова № 102постанова КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо впорядкування структури заробітної плати працівників державних органів, судів, органів та установ системи правосуддя у 2019 році» від 06.02.2019 р. № 102.

МЗП — мінімальна заробітна плата.

ПМПО — прожитковий мінімум, встановлений для працездатної особи.

ЄТС — Єдина тарифна сітка.

ІСЦ — індекс споживчих цін.

ОМС — органи місцевого самоврядування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі