(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 29
  • № 28
  • № 27
  • № 26
  • № 25
  • № 24
  • № 23
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
14/27
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Липень , 2015/№ 30

Податкова накладна «не для покупця»: який тип причини вибрати

З 01.02.15 р. у житті податкових накладних, які не видаються покупцям, відбулися кардинальні зміни. З цієї дати платники ПДВ зобов’язані реєструвати зазначені ПН в ЄРПН обов’язково. А це означає, що тепер їм слід приділяти більше уваги. Сьогодні ми згадаємо, в яких випадках виписують такі ПН та які типи причин необхідно використати у кожному конкретному випадку.

Контрольовані операції
(тип причини «01» і «12»)

При нарахуванні ПЗ за контрольованими операціями (див.«БТ», 2015, 7, с. 38) платники ПДВ орієнтуються на нижню планку бази обкладення — звичайну ціну*, визначену згідно зі ст. 39 ПКУ ( п. 188.1 ПКУ).

* З 01.01.15 р. контрольовані операції повинні відповідати принципу «витягнутої руки». Хоча суть трансфертного ціноутворення залишилася колишньою — донарахування ПДВ і податку на прибуток на різницю між звичайною і договірною ціною.

Якщо ціна в контрольованій операції перевищує межі діапазону, розрахованого згідно з Порядком № 381**, то ви вимушені нарахувати ПДВ на різницю між звичайною ціною (медіана діапазону цін) і фактичною ціною операції. Це може статися:

1. Коли договірна ціна товарів (робіт, послуг), що поставляються в контрольованій операції, нижче звичайної ціни.

У такому разі підприємство має донарахувати ПЗ з ПДВ, виписавши дві ПН:

- першу ПН — на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання;

- другу ПН — на суму, розраховану виходячи з перевищення звичайної ціни над фактичною. Ось саме в такій ПН у верхній лівій її частині необхідно поставити позначку «Х» і вказати тип причини «01» (виписана на суму перевищення звичайної ціни над фактичною).

Прикладом тут може бути продаж уціненого товару або ж іншого «занадто дешевого» товару. Головне, щоб така операція належала до контрольованих (для нарахування ПДВ), а його договірна ціна була нижча звичайної.

2. При безоплатних постачаннях товарів/послуг у контрольованих операціях.

Оскільки договірна вартість товарів/послуг при безкоштовних передачах дорівнює нулю, то постачальник буде вимушений нарахувати ПЗ з ПДВ виходячи зі звичайних цін. Для цього під час відвантаження він виписує дві ПН:

- першу ПН — на фактичну ціну постачання (0 грн.);

- другу ПН — на вартість безоплатно поставлених товарів/послуг, обчислену виходячи з рівня звичайних цін (тип причини «12»).

** Детальніше про розрахунок діапазону цін і медіани читайте у «БТ», 2015, № 25, с. 4.

Постачання неплатнику
(тип причини «02», «03», «11»)

Постачання неплатнику податку (тип причини «02»). Зверніть увагу, що ПН з типом причини «02» ви використовуєте тільки в тому разі, якщо поставляєте товар, надаєте послуги або виконуєте роботи для неплатників ПДВ:

- фізосіб;

- ФОП та юросіб, які не зареєстровані платниками ПДВ;

- нерезидентів.

Як заповнити таку ПН, див. у таблиці на с. 21.

Постачання товарів/послуг у рахунок оплати праці фізособам, які перебувають у трудових відносинах з платником податку (тип причини «03»). Це той випадок, коли платник ПДВ розраховується з працівниками в натуральній формі або погашає товарами нараховану «грошову» зарплату.

Зверніть увагу, що ПЗ виникнуть за фактом передачі продукції працівнику. Якщо роботодавець розраховується купованими товарами, то ПДВ, раніше сплачений у ціні таких товарів, потрапляє до ПК на загальних підставах.

Особливості заповнення такої ПН ви знайдете в таблиці на с. 21.

Якщо ціна товарів/продукції, переданих у рахунок оплати фізособам, перевищить ліміт бази обкладення ПДВ, додатково виписуємо ПН на суму перевищення ціни придбання/собівартості над фактичною ціною (тип причини «15», «16» — див. далі).

Підсумкова ПН (тип причини «11»). Її ви виписуєте у трьох випадках (п. 13 Порядку № 957):

1. При постачаннях товарів/послуг кінцевому споживачу — неплатнику ПДВ, плату за які підприємство отримує:

- або готівкою через касу або РРО;

- або у безготівковій формі через банківські установи чи платіжні пристрої (безпосередньо на поточний рахунок постачальника).

2. При постачанні товарів, на які виписані документи — «замінники» ПН, що містять загальну суму платежу, суму ПДВ та ІПН продавця (за винятком тих, форма яких установлена міжнародними стандартами). До них належать: транспортні квитки, готельні рахунки, рахунки за послуги зв’язку, інші документи, вартість яких визначається за показаннями приладів обліку).

3. При постачанні платникам ПДВ товарів/послуг з видачею касових чеків, що містять суму поставлених товарів/послуг, загальну суму нарахованого ПДВ, фіскальний та податковий номер постачальника (при цьому не забувайте про обмеження у 200 грн. без ПДВ).

Але! Усі дані за зазначеними документами вносимо до підсумкової ПН лише у тому випадку, якщо підприємством не були виписані «звичайні» ПН за такими операціями на вимогу покупців — платників ПДВ.

Постачання для власних потреб (тип причини «04», «06»)

Постачання в межах балансу для невиробничого використання (тип причини «04»). Невиробничим використанням вважають усі операції з поставки товарів/послуг, не пов’язані з госпдіяльністю платника. Тобто ті операції, які:

- не можна віднести до діяльності з виробництва (виготовленню) та/або реалізації товарів, виконання робіт, надання послуг, спрямованої на отримання доходу ( п.п. 14.1.36 ПКУ);

- є постачанням.

Однак у цьому випадку необхідно виконати ще дві умови — така операція:

- має здійснюватися виключно в межах балансу платника;

- бути безоплатною.

Наведемо приклади таких операцій:

1. Підприємство, що займається продажем металопрокату, використовує частину товару для облаштування майданчика для відпочинку працівників.

2. Підприємство придбало цукерки для цілей подальшого продажу через роздрібну мережу своїх магазинів. Однак на честь святкування 8 березня частину товару направлено на пригощання працівників.

3. Підприємство передало для бази відпочинку, що перебуває на балансі підприємства, вентилятори.

Як бачите, у кожному прикладі йдеться про використання товарів/послуг для задоволення особистих потреб працівників, їх відпочинку, оздоровлення, розваги та інших потреб.

У таких випадках і виписуємо ПН з типом причини «04» (див. таблицю на с. 21). Моментом її складання та нарахування ПЗ з ПДВ стане дата початку фактичного використання товарів у негоспдіяльності (для товарів / необоротних активів, придбаних до 01.07.15 р. за умови, що за ними раніше включили «вхідний» ПДВ до складу ПК). Базою обкладення стане мінімальна межа, установлена згідно з п. 189.1 ПКУ (ціна придбання товарів або залишкова вартість необоротних активів).

Переведення виробничих ОЗ до складу невиробничих (тип причини «06»). Суть таких операцій є аналогічною до попередніх. Отже, при переведенні ОЗ до складу невиробничих ОЗ, за якими при придбанні/спорудженні сума «вхідного» ПДВ була віднесена до ПК (з 01.07.15 р. увесь «вхідний» ПДВ потрапляє до ПК), вам необхідно в періоді, на який припадає таке переведення, нарахувати ПДВ-зобов’язання ( п.п. «в» п. 198.5 ПКУ).

Наприклад, при передачі вантажного автомобіля, що використовується в госпдіяльності, для обслуговування бази відпочинку, яка належить підприємству.

Базу обкладення ПДВ визначайте на рівні балансової вартості таких ОЗ на початок звітного періоду, протягом якого здійснюється така операція ( п. 189.1 ПКУ). І виписуйте ПН, яка відрізнятиметься від попередньої лише типом причини — «06».

Зверніть увагу: суму раніше відображеного ПК з ПДВ при цьому не коригуємо.

Використання
не в госпдіяльності
(тип причини «13»)

Може здаватися, що тип причини «04» і тип причини «13» є ідентичними. Однак відмінність у тому, що в першому випадку йдеться про постачання в межах балансу для власних потреб, а у другому — про неможливість використати товари /
необоротні активи в подальшому. До таких випадків можна віднести:

- неповернення працівником засобів індивідуального захисту до закінчення строку їх граничного використання при звільненні;

- списання бракованої продукції;

- списання зіпсованих товарів, ТМЦ (категорія 101.02 ЗІР ДФСУ);

- крадіжка товарів (незалежно від того, чи встановлені винні особи та чи компенсують вони збитки; категорія 101.02 ЗІР ДФСУ);

- безоплатна передача товарів /
необоротних активів особі, не зареєстрованій платником ПДВ
( п.п. «г» п. 198.5 ПКУ);

- нестача товарів (у розмірах, що перевищує норми природного убутку).

Нарахувати ПЗ з ПДВ потрібно не пізніше останнього дня звітного періоду, в якому відбулася одна із зазначених вище подій ( п. 198.5 ПКУ). При нарахуванні ПЗ виходимо з бази, визначеної в п. 189.1 ПКУ.

ПН складаємо аналогічно ПН з типом причини «04» (див. таблицю на с. 21).

Ліквідація ОЗ за власним бажанням (тип причини «05»)

Операції з ліквідації ОЗ (як виробничих, так і невиробничих) за самостійним рішенням платника ПДВ для цілей обкладення ПДВ є постачанням ( п.п. 14.1.191 ПКУ, п. 189.9 ПКУ).

З цієї причини при її здійсненні вам доведеться нарахувати ПЗ з ПДВ. Базу обкладення ПДВ у цьому випадку визначаємо виходячи зі звичайних цін, але не нижче балансової вартості об’єкта на момент ліквідації ( п. 189.9 ПКУ).

Увага! Уникнути цього можна, якщо ви ( п. 189.9 ПКУ):

1) ліквідовуєте ОЗ у зв’язку з їх знищенням або руйнуванням унаслідок дії обставин непереборної сили, або у випадках, коли така ліквідація відбувається без згоди платника податків (розкрадання ОЗ);

2) подасте до податкової документ про знищення, розбирання або перетворення ОЗ іншими способами, унаслідок чого ОЗ не може використовуватися в майбутньому за первісним призначенням.

Якщо ваш випадок до зазначених не належить або ви не виконали умову щодо документального підтвердження, вам доведеться нарахувати ПЗ з ПДВ, виписавши ПН з типом причини «05» (див. таблицю на с. 21).

Будь-які інші коригування (ПК, що припадає на недоамортизовану частину ліквідовуваного об’єкта ОЗ) проводити не треба.

Нюанс. Якщо в результаті ліквідації ОЗ отримано комплектуючі, запчастини або матеріали, які оприбутковуються на матеріальних рахунках з метою їх використання в госпдіяльності платника податків, на такі операції ПЗ з ПДВ не нараховуються ( п. 189.10 ПКУ).

Експортні постачання (тип причини «07»)

Операції з вивезення товарів за кордон митної території України є об’єктом обкладення ПДВ ( п. 185.1 ПКУ). Тому при їх здійснені ви зобов’язані нарахувати ПЗ з ПДВ.

Датою виникнення ПЗ з ПДВ у цьому випадку буде дата оформлення ВМД, що посвідчує факт перетину митного кордону України ( абз. «б» п. 187.1 ПКУ). Саме на цю дату експортер і складає ПН. Нюанси заповнення ПН див. у таблиці на с. 21.

Використання в неоподатковуваній діяльності (тип причини «08», «09»)

Сюди ми віднесемо такі операції, як використання товарів/послуг/необоротних активів, первісно придбаних для оподатковуваної діяльності, в операціях:

- що не є об’єктом обкладення ПДВ згідно зі ст. 196 ПКУ (крім випадків проведення операцій, передбачених п.п. 196.1.7 ПКУ);

- звільнених від оподаткування відповідно до ст. 197 ПКУ, підрозд. 2 розд. XX ПКУ, міжнародних договорів (за винятком випадків проведення операцій, передбачених п.п. 197.1.28 ПКУ).

Прикладом такої операції може бути така: підприємство придбало папір з первісною метою — використати його в оподатковуваній діяльності. Однак надалі прийнято рішення направити його на виготовлення книжок (пільга згідно з п.п. 197.1.25 ПКУ).

Базу оподаткування в цьому випадку визначайте згідно з п. 189.1 ПКУ (для товарів/послуг — ціна їх придбання, для необоротних активів — балансова вартість). ПН виписуйте на дату фактичного використання товарів/послуг у неоподатковуваній діяльності, визначену за даними бухобліку (наприклад, на дату передачі таких товарів/послуг для використання в неоподатковуваній діяльності).

Умовне постачання при анулюванні реєстрації (тип причини «10»)

Якщо на момент прийняття рішення про анулювання ПДВ-реєстрації у вас все ще значаться товарні залишки або ОЗ, «вхідний» ПДВ за якими ви раніше віднесли до складу ПК, вам доведеться нарахувати ПЗ з ПДВ ( п. 184.7 ПКУ).

Базою оподаткування в цьому випадку буде мінімальна межа, установлена п. 188.1 ПКУ. Тому не пізніше дати подання заяви про анулювання ПДВ-реєстрації випишіть ПН. Як її заповнити, див. таблицю нижче.

Отримуємо послуги від нерезидента
(тип причини «14»)

Це унікальний випадок, коли ПЗ з ПДВ нараховує сам одержувач послуг від нерезидента з місцем постачання на території України ( п. 208.2 ПКУ). Такі послуги зазначені у пп. 186.2 і 186.3 ПКУ (реклама, консультаційні послуги, транспортно-експедиційні послуги тощо). Він же (одержувач) виписує і ПН (див. таблицю нижче).

Перевищуємо мінімальну межу
(тип причини «15», «16», «17»)

У тих випадках, коли ви продаєте товар/готову продукцію/необоротні активи за цінами нижче мінімальної бази обкладення ПДВ, ви зобов’язані виписати дві ПН (п. 20 Порядку № 957):

- першу ПН — на суму ПЗ, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання товарів/послуг/необоротних активів;

- другу ПН — на суму ПЗ, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання/собівартості/балансової вартості над фактичною ціною.

Яскравим прикладом у цьому випадку можуть бути безкоштовні рекламні роздачі.

Звичайно, про розповсюдження каталогів, буклетів, листівок тощо в цьому випадку не йдеться. Тут ніякого постачання товарів не відбувається і ПЗ з ПДВ не виникають. А ось якщо «рекламні» товари являють якусь цінність, їх роздача підпадає під визначення постачання. Тому доведеться нарахувати ПЗ з ПДВ.

Ураховуючи те, що вони пов’язані з госпдіяльністю підприємства (потрібне документальне підтвердження), тут достатньо буде орієнтуватися тільки на мінімальну межу бази обкладення.

Зверніть увагу, що продаючи товар хоча б по 1 грн., ви уникаєте здійснення умовного постачання у зв’язку з використанням у негоспдіяльності за п. 198.5 ПКУ. Тому достатньо буде виписати дві ПН (на суму фактичної ціни продажу та на суму перевищення ціни придбання/собівартості/балансової вартості над фактичною ціною) за датою складання акта списання розданих для рекламних цілей товарів (продукції). Детальніше у «БТ», 2015, 9, с. 21; 11, с. 14; 22, с. 11.

Правила заповнення ПН, які не видаються покупцю

1

2

3

4

5

Тип причини

Операція

Поле «Особа (платник податку) — покупець»

Поле «Місцезнаходження (податкова адреса) покупця»

ІПН покупця

1

2

3

4

5

01

ПН на суму перевищення звичайної ціни над фактичною (для контрольованих операцій)

Власні дані продавця

Власні дані продавця

ІПН продавця

02

Постачання неплатнику ПДВ

Пишемо «Неплатник»

Не заповнюємо

100000000000

Примітка. Інші рядки, відведені для заповнення даних покупця, не заповнюємо.

03

Постачання товарів/послуг у рахунок оплати праці фізособам, які перебувають у трудових відносинах з платником ПДВ

Власні дані продавця

Власні дані продавця

400000000000

04

Постачання в межах балансу для невиробничого використання

Власні дані продавця

Власні дані продавця

400000000000

05

Ліквідація ОЗ за власним рішенням платника ПДВ

Власні дані продавця

Власні дані продавця

400000000000

06

Переведення виробничих ОЗ до складу невиробничих

Власні дані продавця

Власні дані продавця

400000000000

07

Експортні постачання

Найменування (П. І. Б.) нерезидента

Країна, в якій зареєстрований нерезидент

300000000000

08

Постачання для операцій, що не є об’єктом обкладення ПДВ

Власні дані продавця

Власні дані продавця

400000000000

09

Постачання для операцій, звільнених від обкладення ПДВ

Власні дані продавця

Власні дані продавця

400000000000

10

Умовне постачання при анулюванні реєстрації

Власні дані продавця

Власні дані продавця

400000000000

11

Підсумкова ПН

Пишемо «Неплатник»

Не заповнюємо

100000000000

Примітка. Про заповнення табличної частини підсумкової ПН читайте у «БТ», 2015, № 3, с. 15.

12

Безоплатні постачання товарів/послуг у контрольованих операціях

Власні дані продавця

Власні дані продавця

ІПН продавця

13

Використання ОЗ, товарів/послуг
не в госпдіяльності

Власні дані продавця

Власні дані продавця

400000000000

14

Отримання послуг від нерезидента

Найменування (П. І. Б.) нерезидента (можна без перекладу — категорія 101.19 ЗІР ДФСУ)

Країна, в якій зареєстрований продавець (нерезидент)

500000000000 — якщо послуги призначені для використання в госпдіяльності;

200000000000 — в інших випадках

Примітка. У решті рядків для заповнення даних покупця зазначаємо власні дані.

15 — 17

ПН на суму перевищення … над фактичною ціною їх постачання:

15

— ціни придбання товарів/послуг

Власні дані продавця

Власні дані продавця

ІПН продавця

16

— балансової (залишкової) вартості необоротних активів

Власні дані продавця

Власні дані продавця

ІПН продавця

17

— собівартості самостійно виготовлених товарів/послуг

Власні дані продавця

Власні дані продавця

ІПН продавця

Примітка. Поля «Вид цивільно-правового договору» та «Форма проведених розрахунків» у ПН з типами причин «03» — «06», «08» — «10» і «13» не заповнюємо.

Документи та скорочення статті

Порядок № 381 Порядок розрахунку діапазону цін (рентабельності) і медіани такого діапазону для цілей трансфертного ціноутворення, затверджений постановою КМУ від 04.06.15 р. № 381.

Порядок № 957 Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом МФУ від 22.09.14 р. № 957, у редакції наказу МФУ від 14.11.14 р. № 1129.

ЄРПН — Єдиний реєстр податкових накладних.

ПН — податкова накладна.

ПЗ — податкові зобов’язання.

ПК — податковий кредит.

податкова накладна додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті