Теми статей
Обрати теми

Заміна зіпсованих шин: правила обліку 2015 року

Жиленко Катерина
Шини службового автомобіля пошкоджені, а нормативний пробіг вони ще не «відкатали». Як обліковувати їх заміну: як ремонт (поліпшення) зі збільшенням первісної вартості авто чи як поточні витрати?

Облік. До 01.01.15 р. питання заміни автомобільних шин, що не «відбігали», потрібно було розглядати з двох окремих облікових боків: бухгалтерського та податкового. Однак сьогодні податковоприбутковий облік впритул наблизили до бухгалтерського, тобто і в цьому питанні орієнтуємося на бухоблікові правила. Тому можете забути про 10-відсотковий «ремонтний» ліміт, як, утім, і про сам підхід податківців, який свідчив, що така передчасна заміна є не технічним обслуговуванням, а ремонтом (поліпшенням) авто.

Усе досить просто: маємо справу з поточними витратами за місцем експлуатації автомобіля (виробничі, загальновиробничі, адміністративні, витрати на збут або інші операційні).

Нові шини включаємо до складу запасів та обліковуємо на субрахунку 207 «Запасні частини».

При передачі шин зі складу для встановлення на автомобіль їх вартість списуємо на витрати звітного періоду як витрати, пов’язані з підтриманням об’єкта основних засобів у робочому стані (п. 15 П(С)БО 7) проводкою: Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 207.

Є й інший варіант: вартість шин потрапляє до витрат тільки у момент їх списання через непридатність. У такому разі до списання для обліку шин у складі запасів (на складі) і в обігу (на автомобілі в експлуатації) до субрахунку 207 відкривають додаткові субрахунки, наприклад, 2071 «Запасні частини на складі та інших місцях зберігання» і 2072 «Запасні частини в обігу».

Перший варіант обліку, на нашу думку, є логічнішим і простішим.

Оформлення списання. Незалежно від варіанту обліку шин порядок їх списання однаковий для обох варіантів. Отже, слід діяти згідно з п. 7.5 Експлуатаційних норм № 488*: якщо під час експлуатації пневматичної шини виникли пошкодження, з якими подальша експлуатація та ремонт є неможливими, складають відповідні акти списання (можна використати типову форму № З-2, затверджену наказом Держказначейства від 18.12.2000 р. № 130). Один примірник акта передається до бухгалтерії, а другий — залишається у матеріально відповідальної особи, за якою числилися зіпсовані шини. До актів списання пошкоджених шин додають картки обліку пробігу (напрацювання) пневматичних шин (додаток 5 до Експлуатаційних норм № 488).

* Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансу від 20.05.06 р. № 488.

ПДВ. Після того як шини зіпсувалися не «відкатавши» належний кілометраж, вони починають використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю суб’єкта господарювання, а це спричиняє проблеми у ПДВ-обліку.

На сьогодні п. 198.3 ПКУ більше не містить прив’язки до господарської спрямованості використання активів. Однак у п. 198.5 ПКУ збереглися колишні норми, згідно з якими на дату використання товарів у негосподарській діяльності необхідно нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ. А це, по суті, зобов’язує підприємства продовжувати підтверджувати зв’язок придбаних товарів (послуг) з господарською діяльністю.

Стосовно зіпсованих шин підтвердити зв’язок з діяльністю навряд чи вдасться. Тому виходить, що зіпсовані шини, які не «відкатили» пробіг, податківці цілком можуть визнати зіпсованими ТМЦ. А це тягне за собою необхідність нарахувати ПЗ для компенсації раніше відображеного ПК. І крити таку карту, відверто кажучи, нічим. При цьому нарахувати ПЗ доведеться виходячи з вартості придбання шин (п. 189.1 ПКУ).

Увага! Нараховувати ПЗ потрібно тільки в тому разі, якщо ПДВ щодо зіпсованих шин потрапив до ПК. Якщо шини придбали без ПДВ, то нараховувати ПЗ не потрібно (див. лист ДФСУ від 07.08.15 р. № 29163/7/99-99-19-03-02-17).

Корисні поради з обліку автомобільної діяльності ви знайдете в наших статтях «Оренда авто у фізособи: нюанси оформлення та оподаткування» («БТ», 2015, № 24, с. 30), «Паливо за талонами: проблеми АЗС», «Відпрацьовані мастила (оливи) на підприємстві: правила використання та утилізації», «Покатеньки» на автомобілі працівника: як краще оформити? («БТ», 2015, № 31, с. 31, 35, 39), «Перепродати талони дядькові?..» («БТ», 2015, № 32, с. 16) і Пошті «Норми списання палива для нових автомобілів: визначаємо правильно»! («БТ», 2015, № 12, с. 45).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі