(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Перейти до номеру
  • № 95
  • № 94
  • № 93
  • № 92
  • № 91
  • № 90
  • № 89
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
5/21
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Листопад , 2015/№ 96

Новий рік: кому подарунки, а кому — облік

У період новорічно-різдвяних свят ми активно будуємо плани на майбутнє, загадуємо бажання і із задоволенням купуємо подарунки своїм друзям, близьким, бізнес-партнерам, клієнтам. Чудово, що в цей період можна скористатися різними акціями, знижками та розпродажами. Але кому в передсвяткові дні не до лірики, так це бухгалтерам торговельних підприємств. Правда, дорогі колеги? Адже вам усі знижково-акційні заходи потрібно правильно відобразити в обліку. Ми хочемо, щоб це вийшло у вас без жодних проблем, тому на допомогу підготували цю статтю. Вивчайте із задоволенням і зустрічайте Новий рік з радістю!

Щоб змусити покупця розщедритися, треба докласти немало зусиль. Адже різноманітних товарів і послуг на ринку стільки, що очі розбігаються. Тому за кожного покупця доводиться боротися. Але маркетологи не даремно їдять свій хліб. Придумані ними акції на зразок «Новорічна ціна зі знижкою», «Ціна до», «2+1», «Подарунок при покупці» діють безвідмовно — покупці із задоволенням відкривають гаманець і без вагань розлучаються з грошима.

Давайте дізнаємося, як підприємству подарунки та акції відобразити у своєму обліку.

«Подарую тобі не планету, не зорі, не світ…»: даруємо подарунки партнерам

Подарунок краще за будь-які слова говорить про бажання сформувати або підтримати у контрагента позитивну думку про компанію, встановити з ним міцні зв’язки і налагодити довготривалу співпрацю. Тому можна сміливо стверджувати: витрати на купівлю подарунків для клієнтів, партнерів, покупців — це витрати на рекламу.

Підтвердити рекламний характер заходу вам легко допоможе відповідний наказ керівника підприємства.

Бухгалтерський облік. Витрати на купівлю презентів (незалежно від їх вартості) як рекламні включаємо у витрати на збут ( п. 19 П(С)БО 16*). Відображаємо їх на рахунку 93 «Витрати на збут».

* Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.99 р. № 318.

Але якщо надати подарунку рекламного забарвлення не виходить, покажіть операцію в обліку як безоплатну передачу товару. Тоді вартість покупки на підставі п. 20 П(С)БО 16 піде у вас в інші операційні витрати (Дт 949 «Інші витрати операційної діяльності»).

І в тому і в іншому випадку обліковий результат від вручення подарунка однаковий — витрати є, а доходу немає

Податок на прибуток. На вартість подарунків, що потрапила до бухгалтерських витрат, сміливо зменшуйте свій оподатковуваний прибуток. Адже з 1 січня 2015 року основою для її розрахунку є бухфінрезультат ( п.п. 134.1.1 ПКУ**).

** Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

При цьому жодні обмеження, прив’язка до госпдіяльності і розрахунок податкових різниць у цій ситуації вам не загрожують, навіть якщо ви 20-мільйонник. Будьте спокійні!

ПДВ. Суми «вхідного» ПДВ за товарами, які ви плануєте передати у вигляді подарунка, потрапляють до податкового кредиту з ПДВ ( п. 198.3 ПКУ). Зрозуміло, якщо у вас є ПН постачальника, зареєстрована в ЄРПН ( п. 198.6 ПКУ).

Коли даруватимете презенти, відобразіть податкові зобов’язання з ПДВ, зважаючи на факт їх постачання. Адже безоплатна передача якраз вписується в це поняття ( п.п. 14.1.191 ПКУ). Важливо: розмір ПДВ-зобов’язань має бути не нижче мінімальної планки, тобто в нашому випадку — не нижче ціни придбання ( п. 188.1 ПКУ). На підтвердження оподатковуваної операції складіть дві ПН і зареєструйте їх в ЄРПН:

— першу — на договірну вартість (з нульовими вартісними показниками);

— другу — на вартість придбання (з типом причини «15»).

Якщо ваша щедрість не має під собою господарської підоснови (зокрема, рекламної), то доведеться нарахувати і другі податкові зобов’язання — для компенсації «вхідного» ПДВ. Це умова п. 189.1 і п.п. «г» п. 198.5 ПКУ. Тут треба скласти третю ПН — зведену — та зареєструвати її в ЄРПН.

Сума ПДВ, що не відшкодовується, відправиться прямо до складу витрат (Дт 949 — Кт 641/ПДВ). Детальніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 76, с. 9.

Хоча якщо на «вході» податковий кредит ви не відображали, то з другими податковими зобов’язаннями возитися немає чого. Коли це може статися? Наприклад, коли ви купили «безПДВшний» товар або ж не сформували податковий кредит через те, що постачальник не зареєстрував ПН в ЄРПН або допустив помилки в її обов’язкових реквізитах (див. консультацію в підкатегорії 101.16 БЗ).

Детальніше про ПДВ-наслідки безоплатної передачі читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 92, с. 38.

ПДФО, ВЗ і ЄСВ. Тут усе залежатиме від можливості персоніфікації доходу фізособи.

Якщо ідентифікувати отримувача подарунка неможливо, то об’єкт обкладення ПДФО не виникає (див. консультацію в підкатегорії 103.23 БЗ). При цьому вартість подарунків у податковому розрахунку за формою № 1ДФ не відображається. Не буде тут також ВЗ і ЄСВ.

Якщо ж отримувачами виступають конкретні особи (є можливість ідентифікації), то вартість подарунка буде для отримувача оподатковуваним доходом.

До бази обкладення ПДФО такий дохід потрапляє збільшеним на «натуральний» ПДФО-коефіцієнт.

Щоправда, тут можна скористатися «звільняючим» п.п. 165.1.39 ПКУ, відповідно до якого у 2015 році «негрошові» подарунки не дорожче 609 грн. (з розрахунку на місяць) під оподаткування не потрапляють. У такому разі обкладати ПДФО доведеться вартість подарунка, що перевищує 609 грн. (з розрахунку на місяць).

У розділі I Податкового розрахунку за формою № 1ДФ суму подарунка відображайте так: у межах зазначеного звільнення від ПДФО — з ознакою доходу «160», а оподатковувану суму, збільшену на «натуральний» ПДФО-коефіцієнт:

— з ознакою доходу «126», якщо отримувач — непрацівник підприємства (див. абзац «е» п.п. 164.2.17 ПКУ, лист ДПАУ від 26.09.2012 р. № 2557/0/61-12/17-1115);

— з ознакою доходу «101», коли обдаровуєте працівника.

З вартості подарунка (його частини), що не обкладається ПДФО, ВЗ справляти не потрібно. Збір утримуйте тільки з оподатковуваної ПДФО вартості подарунка (його частини), збільшеної на «натуральний» коефіцієнт для ПДФО (див. із цього приводу «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 67, с. 114).

У розділі II форми № 1ДФ відображаєте тільки ту частину вартості подарунка, що обкладається ВЗ.

А ось ЄСВ з вартості презентів не справляється, якщо, звичайно, ваш візаві не є вашим найманим працівником (див. консультацію в підкатегорії 301.03 БЗ). Інакше вартість подарунка потрапить до фонду оплати праці у складі інших заохочувальних і компенсаційних виплат на підставі п.п. 2.3.2 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.2004 р. № 5. Отже, з неї необхідно буде справляти ЄСВ.

Візьміть до уваги! До бази справляння ЄСВ увійде як не оподатковувана, так і оподатковувана ПДФО частина подарунка. Причому, на наш погляд, оподатковувана ПДФО частина подарунка має потрапити туди збільшеною на «натуральний» коефіцієнт. Адже саме в такій сумі вона буде нарахована в бухобліку.

Приклад 1. Підприємство, щоб привітати з Новим роком свого партнера — юрособу, придбало подарунок вартістю 12000 грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 2000 грн.). Мета подарунка — рекламна.

Цю операцію підприємство у своєму обліку відображає так:

Таблиця 1. Облік новорічного подарунка


з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Перераховано продавцю передоплату за подарунок

371

311

12000

2

Відображено суму ПДВ, не підтверджену ПН

644/1

644

2000

3

Відображено податковий кредит з ПДВ на підставі отриманої ПН, зареєстрованої в ЄРПН

641/ПДВ

644/1

2000

4

Отримано подарунок від продавця

281

631

10000

5

Списано раніше відображену суму податкового кредиту з ПДВ

644

631

2000

6

Відображено залік заборгованості

631

371

12000

7

Передано партнеру подарунок у рекламних цілях

93

281

10000

8

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ виходячи з ціни придбання подарунка

949*

641/ПДВ

2000

* Хоча не буде помилкою, якщо ви застосуєте в цьому випадку субрахунок 93 «Витрати на збут».

«Листівка замість сотні слів»: вітаємо клієнтів

Вважається, що першу різдвяну листівку створив англійський художник Добсон у 1794 році. На картці, яку він подарував своєму другу, були зображені зимовий пейзаж і сімейна сценка біля ялинки.

Проста прямокутна картка швидко завоювала величезну популярність.

У наші дні листівка отримала нове життя, «переселившись» в Інтернет. І через це отримати розмальований прямокутник картону через звичайну, а не електронну, поштову скриньку стало ще більшим святом, приємним сюрпризом.

Бухгалтерський облік. Витрати, пов’язані з придбанням вітальних листівок, безперечно, спрямовані на те, щоб створити позитивний імідж підприємства, викликати інтерес до його діяльності, установити нові контакти та укріпити вже існуючі. Тому в бухгалтерському обліку місце цих витрат у складі витрат на збут (Дт 93).

А ось витрати на послуги поштового зв’язку або на доставку іншою службою — це адміністративні витрати (Дт 92).

Податок на прибуток. У податковоприбутковому обліку все тихо —

коригування бухгалтерського фінрезультату, передбачені розд. III ПКУ, цю операцію обминають

Причому як у малодохідних платників, так і у високодохідних.

ПДВ. Суми «вхідного» ПДВ, що «сидять» у вартості листівок та їх розсилки, підприємство за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН, уключає до свого податкового кредиту ( п. 198.3 ПКУ).

Розрахувалися за купівлю готівкою? Тоді суму ПДВ за чеками можете віднести до податкового кредиту тільки в розмірі не більше 40 грн. на день ( п.п. «б» п. 201.11 ПКУ). А якщо загальна сума чека більше 240 грн. — то взагалі жодної копійки.

Приклад 2. Щоб привітати клієнтів з новорічними святами, підприємство замовило виготовлення вітальних листівок зі своїм логотипом і торговельною маркою. Витрати на них становлять 360 грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 60 грн.), витрати на доставку листівок — 240 грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 40 грн.).

В обліку операції з виготовлення та доставки вітальних листівок адресатам підприємство відобразить так:

Таблиця 2. Облік вітальних листівок

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Отримано виготовлені листівки

209

631

300

2

Відображено суму ПДВ, не підтверджену ПН

644/1

644

60

3

Відображено податковий кредит з ПДВ на підставі отриманої ПН, зареєстрованої в ЄРПН

641/ПДВ

644/1

60

4

Перераховано оплату за виготовлення листівок

631

311

360

5

Надіслано листівки партнерам і клієнтам

93

209

300

6

Відображено витрати, пов’язані з доставкою листівок

92

685

200

7

Відображено податковий кредит з ПДВ за витратами на доставку (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

641/ПДВ

685

40

Серед безлічі новорічних приємностей — святкові акції, розпродажі та знижки для покупців. Як ви розумієте, вони теж мають рекламний характер і спрямовані на збільшення обсягів продажів. А оскільки вони нічим не відрізняються від звичайних маркетингових заходів, ми зараз детально не зупинятимемося на їх облікових тонкощах. Усе найцікавіше та найважливіше про облік знижок ви можете дізнатися з «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 92, с. 21 і 25.

Бажаємо вам, дорогі друзі, щасливого Нового року, фінансового благополуччя, удачі та успіхів у справах!

висновки

  • Витрати на купівлю подарунків (незалежно від їх вартості) як рекламні включайте до витрат на збут.
  • На вартість подарунків, що потрапила до бухгалтерських витрат, сміливо зменшуйте свій оподатковуваний прибуток. Причому без прив’язки до госпдіяльності та розрахунку податкових різниць.
  • Коли даруватимете подарунки, відобразіть податкові зобов’язання з ПДВ, оскільки тут очевидне постачання товарів.
новорічні та різдвяні свята додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті