Теми статей
Обрати теми

Скасування блокування ПН/РК . Тимчасова передишка

Костюк Дмитро, заст. головного редактора
Усупереч очікуванням, скасування блокування ПН/РК з’явилося не завдяки законопроекту № 7115, що вже набив оскому, а зовсім з іншого боку, та ще і в абсолютно іншому виді. Строго кажучи, прийнятий 07.12.2017 р. Закон (законопроект від 14.11.2017 р. № 6776-д, далі — Закон) пропонує зовсім не тестовий режим, а саме тимчасову відміну блокування ПН/РК. Аналіз ухваленого законопроекту — справа невдячна, аж надто багато невідомих у вирішуваних рівняннях. Тому заздалегідь обмовимося: аналіз робимо на підставі проекту до другого читання, плюс не виключено, що держоргани тлумачитимуть нововведення по-іншому. Отже, пропонуємо свій погляд на зміни.

Період скасування блокування

Відразу скажемо: скасування блокування ПН/РК тимчасове, до появи відповідного порядку від КМУ (див. нову редакцію п. 201.16 ПКУ).

Звертаємо увагу на цей нюанс ще й тому, що деякі депутати і незалежні фахівці вже встигли обнадіяти платників податків: мовляв, блокування ПН/РК може повернутися не раніше ніж через 2 місяці після набрання чинності Законом, тобто з 1 березня 2018 року (сам Закон набуває чинності 1 січня 2018 року).

Насправді це не так. Пояснимо чому. Право встановлювати критерії моніторингу і призупинення реєстрації ПН/РК, яке було дано Мінфіну в п. 74.2 ПКУ і реалізовано в наказі № 567*, відбирають і передають КМУ. І вже КМУ повинен протягом двох місяців із дня набутті чинності Законом визначити порядок та підстави зупинення реєстрації ПН/РК на виконання п. 201.16 ПКУ. Іншими словами, поки не буде цього порядку, не буде і блокування ПН/РК.

* Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджені наказом Мінфіну від 13.06.2017 р. № 567.

Але ж 2 місяці — це граничний термін!

КМУ може затвердити порядок набагато раніше, і тоді блокування поновиться не з 1 березня 2018 року, а з дати набуття чинності цим порядком.

Яким буде новий порядок — доки сказати складно. Сподіватимемося, що КМУ кардинально змінить явно недолугі норми наказу № 567.

Наступне запитання — з якої дати можна буде реєструвати ПН/РК без блокувальних перешкод? Попри те, що сам Закон набуває чинності 1 січня 2018 року, п. 74.2 ПКУ скасовується вже з дня, наступного за днем його публікації. Тому з цієї дати фактично відміняється дія наказу № 567, а оскільки документа — його замінника доки немає, то з цієї дати скасовується блокування. Сподіваємося, що цей час «Ч» настане раніше Нового року (з цього й будемо виходити у міркуваннях).

Які ПН/РК не блокуватимуться

Відсутність критеріїв призупинення фактично означає, що не блокуватимуться усі ПН, що подаються на реєстрацію з дати, що настає за датою публікації. Йдеться не про дату виписки ПН/РК, а про дату подання на реєстрацію. Тобто не важливо, коли платник податків виписав ПН/РК, важливо, коли він її подає на реєстрацію. Якщо це відбувається після часу «Ч», то вона повинна реєструватися без проблем. Звідси висновок:

Якщо у вас є можливість, не поспішайте реєструвати ПН, за якими ще не спливли граничні терміни

Краще дочекатися публікації Закону і наступного дня відправити їх на реєстрацію. До цієї дати система блокування працюватиме в звичайному режимі. Про це говоритиме абз. 4 п. 571 розділу 2 Перехідних положень ПКУ.

Чому ми вважаємо, що в цій нормі йдеться про період з 01.12.2017 р. до дати публікації Закону, адже в ній сказано «до набуття чинності Законом», а це станеться тільки 01.01.2018 р.? Ми вважаємо, що тут наявна юридична помилка. Судіть самі: навіщо відміняти дію п. 74.2 ПКУ (а отже і критеріїв моніторингу і призупинення) з дати, що настає за датою публікації, якщо інша норма нібито говорить, що система блокування проіснує до 1 січня 2018 року? При такому розумінні втрачається увесь сенс більш раннього скасування п. 74.2 ПКУ. Тому вважаємо, що в абз.4 п. 571 розділу 2 Перехідних положень ПКУ йдеться про дату набуття чинності не усім Законом, а тільки п. 571 і норми, що скасовує дію п. 74.2 ПКУ. Це перший момент.

Другий момент — власне, чому ми рекомендуємо не квапитися з поданням на реєстрацію — мабуть, вже зрозумілий читачеві. Якщо ПН/РК заблокують в цей період (з 01.12.2017 р. по дату публікації), то з її розблокуванням доведеться возитися так же, як це було раніше. Причому цілком імовірно, що муки не закінчаться і після 1 січня 2018 року, адже щодо таких ПН/РК в спеціальній нормі сказано — «реєструються в порядку, який діяв до набрання чинності Законом». Під автоматичну реєстрацію вони не потрапляють в силу цієї спецнорми.

Третій момент. Якщо за такими ПН/РК, призупиненими в період з 01.12.2017 р. по дату публікації Закону, податківці не встигнуть у п’ятиденний термін прийняти та/або направити рішення про реєстрацію або відмову, реєстрація таких ПН буде проведена наступного дня після закінчення терміну розгляду пояснень і документів платника податків. Це схоже на фрагментарне впровадження принципу мовчазної згоди, який передбачався законопроектом № 7240.

Автоматична реєстрація

Тепер про найголовніше.

Багато ПН/РК, реєстрація яких призупинена, будуть зареєстровані 2 січня 2018 року

Зрозуміло, за наявності регліміту і «окремого» регліміту згідно з п. 2001.9 ПКУ (вірогідно, у ПН/РК, не зареєстрованих вчасно, проблем з реглімітом бути не повинно, проте на практиці питання виникають, див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 89, с. 16).

Ця норма буде встановлена в першому абзаці п. 571 розділу 2 Перехідних положень ПКУ. Строго кажучи, тут сказано тільки про призупинені ПН/РК. Але ж є ще і ті ПН/РК, в реєстрації яких відмовлено. Причому це — абсолютно різні статуси ПН/РК. Проте, вважаємо, що під цю автоматичну реєстрацію потраплять і деякі «відмовні» ПН. Адже як виняток з цієї норми згадані і ті ПН/РК, у реєстрації яких відмовлено і платник податків станом на 01.12.2017 р. не розпочав процедуру оскарження (детальніше про них трохи пізніше). Нелогічно виключати «відмовні» ПН/РК із загального числа ПН, що підлягають автоматичній реєстрації, якщо вони там взагалі не сидять.

Але давайте про все по порядку. Із цього «автоматичного» правила є винятки.

Які ПН не будуть зареєстровані 2 січня 2018 року

Не будуть автоматично зареєстровані:

1. Призупинені ПН/РК, за якими станом на 01.12.2017 р. не подані пояснення і документи для розблокування. Це найгірша ситуація. Доля таких ПН/РК взагалі не зрозуміла, тут якийсь правовий вакуум. Найгірше в цій нормі те, що вона прив’язана до подій, що вже сталися, тобто ви вже не зможете уникнути її застосування.

Судячи з усього, законодавець вважає — якщо ви не потрудилися подати пояснення і документи на розблокування, то вам така ПН/РК не потрібна. І це при тому, що ви мали цілком законне право зволікати з поданням цих документів 365 днів! Більше того, під «роздачу» потрапили і ті, хто зовсім не винен: відправили на реєстрацію ПН/РК у кінці листопада (наприклад, 30 числа) і того ж дня її призупинили. Платник податків фізично не міг подати пояснення до 1 грудня (ризикнемо припустити, що мається на увазі 0 годин, тобто документи мають бути подані до цієї дати)! І проте такі ПН/РК у підвішеному стані.

Як бути з такими ПН/РК? Тут можливі такі варіанти:

1. Ризикнемо запропонувати варіант обходу цієї норми. Якщо вам вже дуже треба зареєструвати цю ПН, то можете скласти її ще раз (з новим номером) і відправити на реєстрацію вже після публікації Закону. За ідеєю, вона повинна зареєструватися. А ту ПН, яку заблоковано, просто кинути як помилкову. Ми чітко розуміємо, що тут вилізе цілий букет проблем:

штраф за несвоєчасну реєстрацію ПН згідно з п. 1201.1 ПКУ, адже нову ПН потрібно виписати датою першої події, яка напевно вже пройшла. А ось штрафу за несвоєчасну реєстрацію кинутої ПН/РК бути не повинно (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 88, с. 38);

відображення помилкових ПН у декларації. Напевно податківці при перевірці вимагатимуть включити в податкові зобов’язання обидві ПН, хоча це суперечить ПКУ (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 95, с. 9).

Але на які жертви не підеш заради реєстрації ПН/РК?

2. Якщо за такими ПН подати пояснення і документи після 01.12.2017 р., то, за ідеєю, вони повинні розблоковуватися в загальному старому порядку (до призупинення системи блокування). А ось що буде з ними після публікації Закону, якщо вони так і не будуть розблоковані — незрозуміло, але автоматичної реєстрації на 02.01.2018 р., швидше за все, не буде.

Можна пробувати зареєструвати їх у судовому порядку. Але тут не все так просто. Схоже, оскаржити можна тільки порушення права подавати документи впродовж 365 днів, але це — висока теорія, успіх не ясний.

До речі, з цією нормою може бути такий казус: фіскали, вставляючи палиці в колеса, можуть розповідати, що ви подали до 01.12.2017 р. копії не тих документів, не в повному обсязі тощо, а отже, ваша ПН/РК потрапляє саме в цю категорію і не підлягає автоматичній реєстрації 02.01.2018 р. Вважаємо такі розмови недоречними, оскільки норма говорить лише про факт подання документів і конкретного переліку не встановлює.

Не потрапляють у цю категорію ті ПН/РК, за якими до 01.12.2017 р. документи були подані, але податківці так і не винесли ніякої ухвали (порушення термінів — теж річ звичайна), тобто вони мають бути зареєстровані 02.01.2018 р.

2. ПН/РК, в реєстрації яких відмовлено і станом на 01.12.2017 р. за ними не почали процедуру оскарження (судову або адміністративну).

Ця ситуація анітрохи не краща за першу. Можна скористатися тією самою рекомендацією про нову ПН або оскаржити відмову через суд (тут перспективи більш зрозумілі). Але найголовніше тут питання:

що таке початок процедури оскарження?

З одного боку, це подання скарги до контролюючого органу або суду. Для адміністративного оскарження — це день фактичного отримання скарги відповідним контролюючим органом, а при відправці поштою — дата отримання відділенням зв’язку поштового відправлення, зазначена в повідомленні про вручення поштового відправлення або на конверті (п. 56.16 ПКУ). При судовому оскарженні — день реєстрації позовної заяви у канцелярії суду.

З іншого боку, контролюючий орган може залишити скаргу без розгляду, а суд — повернути позов, залишити його без розгляду або відмовити у відкритті провадження. У такому разі навряд чи можна говорити, що платник податків почав процедуру оскарження (зрозуміло, якщо податковий орган/суд діяв законно). Наскільки нам відомо, щось подібне відбувається при відображенні в ІКПН оскарження ППР: донараховані суми блокуються/виключаються після появи ухвали суду про відкриття провадження, див. БЗ 133.05 (нагадаємо, податкове зобов’язання у разі оскарження вважається неузгодженим (п. 56.18 ПКУ)).

Тому, не виключено, що під початком процедури оскарження податківці будуть розуміти дату подання скарги (позову), але у разі, якщо орган бере справу до розгляду. Тобто якщо ви встигли подати скаргу (позов) до 01.12.2017 р. і орган взяв справу до розгляду (не важливо: до або після цієї дати), то ваша ПН/РК не повинна потрапляти в дану категорію, а отже, має бути автоматично зареєстрована 02.01.2018 р.

Втім, при такому розумінні в повішеному стані залишаються скарги, які були відправлені поштою, але так і не були отримані податковим органом (а таке на практиці відбувається часто-густо).

Також Законом не описана доля ПН/РК, за якими скарга подана до 01.12.2017 р., але вона залишилися не задоволеною. Вище ми недаремно доводили, що в першому абзаці п. 571 мова йде не лише про зупинені ПН, але і про ті, в реєстрації яких відмовлено. Формально процедура оскарження по них почата до 01.12.2017р. Однак вона й закінчена до цієї дати, тому навряд чи податківці зареєструють такі ПН автоматично 02.01.2018р.

Разом з тим говорити щось конкретне в цих слизьких питаннях до появи офіційної думки держорганів зарано.

3. ПН/РК призупинені в грудні, а точніше в період з 01.12.2017 р. по дату публікації Закону. Знову ж таки судячи з тексту Закону не має значення, коли ці ПН виписані, головне, що їх реєстрацію призупинили в грудні. І тут може бути два варіанти:

— якщо ви подали за ними документи на розблокування, то вони реєструватимуться в загальному старому порядку (про це ми говорили на самому початку);

— якщо ви не подали за ними документи, то Закон окремо нічого не говорить про їх подальшу долю. Швидше за все, під автоматичну реєстрацію на 02.01.2018 р. вони не потраплять. Хоча б строго формально: за ними станом на 01.12.2017 р. не подали пояснення і документи. Та це було б абсурдно: подали документи — возимося з розблокуванням, не подали — реєстрація автоматом?! Тому ці ПН/РК, швидше за все, також реєструватимуться в загальному старому порядку.

Інші зміни відносно ПН/РК

І на закінчення ще дві важливі норми, що стосуються реєстрації ПН/РК.

1. Відміняється дія так званої «залізної» норми про ПК. Це коли для підтвердження ПК досить лише зареєстрованої ПН. Законодавці вважають цю норму компромісною — якщо немає блокування, то не повинно бути і «залізного» ПК.

Схоже, вони живуть на іншій планеті і насправді думають, що ця норма працює ☹

Детальніше про те, що ніякого «залізного» ПК немає і ніколи не було, див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 78, с. 3. Тобто нічого нового в цій частині немає.

2. Встановлюється новий термін реєстрації зменшуючих РК, складених на одержувача — платника ПДВ: одержувач повинен його зареєструвати протягом 15 календарних днів з дня отримання цього РК.

Це дуже важлива норма, оскільки далеко не усі постачальники квапляться відправляти зменшуючий РК одержувачеві для реєстрації. Це може призвести до того, що одержувача оштрафують за несвоєчасну реєстрацію цього РК, адже податківців не цікавлять причини несвоєчасної реєстрації. Справедливості можна добитися тільки в судовому порядку (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 92, с. 46). До речі, дату отримання РК треба зафіксувати документально (наприклад, роздруком скриншоту комп’ютерної програми, в якій ця дата фігурує).

Закон привніс багато інших цікавих норм не лише відносно ПДВ, але й інших податків (податок на прибуток, ПДФО, акцизний податок тощо), в адміністрування, обіг алкоголю і тютюну тощо. Експрес-огляд цих змін див. на с. 3.

Ще раз звернемо увагу: в цій статті ми привели поверхневий аналіз Закону, напевно в ході його роботи вилізуть підводні камені, а думка держорганів, можливо, буде відрізнятися від нашої. У будь-якому разі ми оперативно інформуватимемо вас у своїх матеріалах.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі