Теми статей
Обрати теми

Книга ОДВ

Голенко Олександр, шеф-редактор
Перш ніж брати до рук гроші покупців (замовників), ФОП-загальносистемник повинен обзавестися інструментом, що виконуватиме функції його чЕснопідприємницької совісті...
img 1

Поважний ФОП-загальносистемник часто наймає на роботу бухгалтера. Зрозуміло, не для ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності, обов’язки з яких відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону про бухоблік покладаються тільки на підприємства. Але ФОП-загальносистемнику й без бухгалтерського обліку ой як є чим зайнятися і в частині обліку, і в сенсі звітності... ☹

Що стосується обліку, то найголовнішим (і нерідко єдиним) легальним обліковим регістром ФОП-загальносистемника є Книга обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджена наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. № 481 (далі — Книга ОДВ). Ураховуючи тему номера, про незалежних профі забуваємо...

А от ФОП-загальносистемникам нагадаємо, що їх

обов’язок вести Книгу ОДВ прямо прописано в п. 177.10 ПКУ

Головне, що записи у Книзі ОДВ украй важливі одразу для декількох цілей:

— по-перше — матеріального обліку (і для «ніби інвентаризації ТМЦ») — тут зазначаються реквізити підтвердних документів на куплені товари (роботи, послуги);

— по-друге — «касової дисципліни» (див. статтю на с. 34) — запис денної готівкової виручки є умовою повного та своєчасного оприбутковування готівки (про безготівку наразі умовчимо, оскільки ФОП-загальносистемник зазвичай працює з готівкою, хоча й безготівку записувати до Книги ОДВ йому теж обов’язково);

— по-третє — податкового обліку — саме тут виводиться сума чистого оподатковуваного доходу за звітні періоди для визначення сум авансових платежів з ПДФО, а також уся необхідна інформація для складання як річної декларації всіма такими суб’єктами, так і першої декларації — новачками (про цю особливість див. у статті на с. 8).

Забігаючи наперед, зауважимо, що при заповненні Книги ОДВ ідеальний бухгалтер зіткнеться з милим його серцю принципом відповідності доходів і витрат — але без принципу нарахування (тут заправляє подібність до «касового методу» — про це пізніше).

На три роки чи назавжди?

Важливо зазначити, що ФОП-загальносистемник сам має право обирати, в якому вигляді йому завести, зареєструвати та вести Книгу ОДВ — у паперовому (п. 3 Порядку № 481) чи електронному (п. 4 Порядку № 481).

Якщо він — як і переважна більшість бувалих колег — віддасть перевагу паперовому виду Книги ОДВ, то йому доведеться спершу придбати її друкований примірник (найекономніші можуть самостійно розлініяти товстого зошита — зрозуміло, з дотриманням усіх необхідних реквізитів і граф), пронумерувати сторінки (або аркуші), прошнурувати все як належить (тобто наліпити на «хвостики» прошивки на останній сторінці клаптик паперу із зазначенням, скільки сторінок/аркушів пронумеровано), заповнити титульний аркуш (П. І. Б., реєстраційний номер облікової картки платника податків — у народі його називають просто «кодом», ну, або для «релігійно переконаних» — серію і номер паспорта, податкова адреса — як правило, це адреса місця проживання). Потім цю «книгу життя» разом із заявою в довільній формі треба подати до свого податкового органу для реєстрації (у потрібному місці Книги ОДВ податковий начальник протягом декількох днів поставить підпис, який скріплять печаткою) і — вперед за першим чесно заробленим мільйоном! ☺

До речі, якщо регулярні записи в зареєстрованій Книзі ОДВ все ближче підбираються до її останніх сторінок, потурбуйтеся і завчасно зареєструйте нову: краще це зробити набагато раніше (за це не покарають), аніж трохи пізніше (адже якщо записи робити вже ніде і нагрянула перевірка — це стане набагато дорожче, але до цього повернемося під кінець статті)... Якщо рік не закінчився, але заповнений останній вільний рядок у попередній Книзі ОДВ — наступну продовжуйте вести просто наростаючим підсумком (п.п. 4 п. 3 Порядку № 481), а закінчену зберігайте як зіницю ока! І хоча в п. 8 Порядку № 481 строк її зберігання встановлено як «3 роки після закінчення звітного періоду, в якому в ній здійснено останній запис», ми з урахуванням п.п. «б» п. 176.1 ПКУ, по-перше, віддаємо пріоритет п. 44.3 ПКУ і його строкам: «не менше 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складання якої використовуються зазначені документи» (читай: декларації з ПДФО), а якщо остання не подавалася — з передбаченого ПКУ граничного строку подання такої звітності. Як бачите — це трохи довше. ☹ По-друге, настійно рекомендуємо зберігати не тільки саму Книгу ОДВ, а й усі підтвердні документи, записані до її графи 5 (про це нижче). А по-третє, звертаємо вашу увагу, що наявність у Книзі ОДВ інформації щодо ЄСВ у принципі примушує зберігати її майже вічно. ☹

І ще:

виправлення у Книзі ОДВ дозволені

Для цього треба просто закреслити помилковий запис і зробити новий, а також засвідчити таке виправлення особистим підписом.

Про порядок реєстрації Книги ОДВ в електронній формі податківці розповіли в 104.08 БЗ.

Найголовніше: електронна Книга ОДВ ведеться ФОП-загальносистемником у своєму електронному кабінеті на порталі ДФСУ в режимі онлайн, тобто у принципі в будь-який момент доступна контролерам. Отже, якщо ви вважатимете за краще працювати в режимі «вивернутих кишень» ☹ — обзаведіться ЕЦП з посиленим сертифікатом відкритого ключа, укладіть договір про визнання підпису зі своєю податковою, потім зареєструйте свій електронний кабінет, заповніть обов’язкові поля для формування заяви, накладіть свій ЕЦП і надішліть через Інтернет. І чекайте протягом 3 робочих днів повідомлення про реєстрацію (із зазначенням номера і дати) вашої віртуальної Книги ОДВ. Зрозуміло, що строк її життя — «вічно»... Пам’ятайте про це, обираючи цей «модний» варіант.

Графоманія...

Абсолютно очевидно, що структура дохідних і витратних граф Книги ОДВ побудована за аналогією зі структурою ст. 177 ПКУ (особливо це стосується витрат). До речі, у зв’язку з істотними доповненнями п. 177.4 ПКУ, зокрема, новими «амортизаційними» нормами (див. статтю на с. 37) можна чекати відповідних змін і у формі Книги ОДВ.

Перш за все звернемося до ФОП-загальносистемників, зареєстрованих як платники ПДВ. Згідно з п. 177.3 ПКУ і п. 7 Порядку № 481 жодні суми ПДВ, що беруть участь у ваших підприємницьких розрахунках — ані отримані, ані сплачені — до Книги ОДВ не включаються, тобто суми як доходів, так і витрат заносяться до її відповідних граф без урахування сум ПДВ. Суму ПДВ, закинуту на електронний рахунок у СЕА ПДВ або сплачену прямо до бюджету, до витратних граф уключати не можна. Навпаки, якщо ви — неплатник ПДВ, то зрозуміло, що від своїх покупців у складі виручки ви цей податок отримувати не можете — і тому до дохідної графи 2 Книги ОДВ уключайте всю суму отриманої виручки і аналогічно цьому — до її витратних граф теж уключайте всю сплачену суму повністю — навіть якщо в ній «сидить» ПДВ, сплачений вами у складі ціни придбання. Крім того, згідно з новим п.п. 177.3.1 ПКУ до доходів ФОП-загальносистемника, який торгує підакцизними товарами (і, зрозуміло, зареєстрованого платником акцизного податку), не включаються отримані у складі ціни продажу суми «роздрібного» акцизу.

Але повернемось до наших граф, і насамперед до:

Період обліку (день, місяць, квартал, рік) — графи 1. У п. 5 Порядку № 481 написано прямо:

Записи у Книзі виконуються за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід

Тобто протягом робочого дня нічого записувати не потрібно, а вже після його закінчення потрібно проставити дату у графі 1 і заповнити належні графи такого рядка (сумові — у грн. і коп. — див. п. 9 Порядку № 481). Хоча якщо цього дня доходу не було, то Книгу ОДВ за такий день не заповнюють, але якщо була видана зарплата або здійснені так звані інші витрати — це достатня підстава заповнити рядок з такою датою з показниками таких витрат.

Переходимо до наступної:

Сума доходу, отриманого від здійснення господарської діяльності... — графи 2. Згідно з п.п. 2 п. 6 Порядку № 481 сюди слід записувати (1) усю готівкову та безготівкову виручку, що надійшла (на підприємницький банківський рахунок)— до речі, уключаючи і валютну (за курсом НБУ на день надходження на валютний рахунок, а в разі обов’язкового продажу — за курсом продажу (детальніше див. статтю на с. 16)), але не включаючи зараховані на рахунок власні кошти — усе це написано в листі ДФСУ від 27.08.2014 р. № 2364/6/99-99-17-02-02-16; (2) вартість товарів (робіт, послуг), отриманих ФОП-загальносистемником як оплата за продані ним товари (роботи, послуги); (3) усе, отримане безоплатно, а також (4) суми його заборгованості, за якими минув строк позовної давності.

Що стосується (1) і (2) — тут усе зрозуміло, оскільки відповідає п. 177.2 ПКУ, та й до речі: у 104.05 БЗ роз’яснюється, що при бартері або взаємозаліку (тобто за відсутності грошових розрахунків) відповідні госпоперації записуються до Книги ОДВ окремо: наприклад, при обміні товарами вартість переданого товару записуйте до витратних граф 5 і 6, а отриманого натомість — до дохідної графи 2.

Зауважимо, що в зазначеному листі податківці значно розширюють перелік доходів, що підлягають уключенню до графи 2, приписуючи включати сюди всі доходи, пов’язані з веденням підприємницької діяльності, і зокрема відсотки банку, а також отримані від контрагентів-порушників штрафи тощо (див. статтю на с. 16).

І ще: у ФОП-загальносистемника не існує жодного «принципу нарахування», тобто доходи визнаються (і записуються до графи 2) тільки за фактом отримання оплати (і попередньої також), а за фактом відвантаження, скажімо, товару (або виробництва робіт і надання послуг) робити запис у графі 2 підстав немає. До речі, на «касовому методі» визнання доходу ФОП-загальносистемниками наполягають податківці у листі ДФСУ від 27.10.2015 р. № 10011/Д/99-99-17-02-02-14.

Корисна порада: оскільки при заповненні декларації вам знадобиться розподілити суми отриманих підприємницьких доходів у розрізі кодів КВЕД (!), радимо в разі ведення декількох видів діяльності фіксувати такі коди у прив’язці до конкретних сум отриманих доходів — подібне «шифрування» значно полегшить вашу долю при заповненні декларації. ☺

Сума повернутих коштів за товари (роботи, послуги) — графа 3. Розробники форми Книги ОДВ цілком могли обійтися без окремої «поворотної» графи (п.п. 3 п. 6 Порядку № 481), а запропонувати, скажімо, записувати повернення до тієї самої графи 2, але з мінусом... Проте, як-то кажуть, було б повернення, а графа знайдеться ☹. Тільки зважайте на «касову» специфіку визнання доходів/витрат ФОП-загальносистемником. Якщо ваш вередливий покупець товар не отримував, то при поверненні йому передоплати вам досить обмежитися записом відповідної суми у графі 3 (увага! — без «мінуса», тобто із знаком «плюс»). А ось якщо вам повернули товар, а ви покупцю — гроші, то доведеться вирішити задачку не на одну, а на дві дії: а) записати суму повернення до графи 3 і б) відмінусувати вартість товару за графою 6 (про неї поговоримо пізніше).

Загальна сума отриманого доходу, яка підлягає декларуванню (гр. 2 - гр. 3) — графа 4. Тут просто арифметика.

Витрати, пов’язані з господарською діяльністю... У цьому місці порушимо природний порядок граф і спершу торкнемося ось цієї —

... сума витрат, пов’язаних з придбанням товарів (робіт, послуг) — графи 6. Ось і прийшов час нагадати про бухгалтерський принцип відповідності доходів і витрат. Дивіться. Згідно з п. 177.4 ПКУ дозволяється включати до складу витрат тільки ті з них, які безпосередньо пов’язані з отриманням доходів, а в п.п. 6 п. 6 Порядку № 481 дозволяється записувати до графи 6 тільки витрати — увага! — (1) сплачені ФОП-загальносистемником і (2) документально підтверджені.

Для запису цих самих підтвердних документів у Книзі ОДВ є окрема —

... реквізити документа, що підтверджує понесені витрати — графа 5. Але оскільки сказати про останню особливо нічого — хіба що вкажемо на пряму заборону нового п.п. 177.4.5 ПКУ на включення до складу витрат (тобто графи 6) «документально не підтверджених витрат» (тобто не «розшифрованих» у графі 5), — повернемося до «витратної» графи 6. Таким чином, виходить, що

заповнювати графу 6 можна строго одночасно з графою 5 і не раніше (одночасно), ніж записані «безпосередньо пов’язані» з цими витратами суми доходів у графі 2

Що важливо — на подібному принципі визнання витрат (якщо використовувати економічну термінологію — собівартості товарів, робіт, послуг), безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів від продажу ФОП-загальносистемниками, наполягають фіскали в уже зазначеному листі ДФСУ від 27.10.2015 р. № 10011/Д/99-99-17-02-02-14 (ср. ). А що стосується одночасного заповнення граф 2 і 6 Книги ОДВ — у 104.08 БЗ. Увага! Навіть якщо при цьому витрати фактично понесені в одному році, їх можна записати до графи 6 Книги ОДВ наступного року (104.05 БЗ).

Наприклад, ФОП-загальносистемник купив у грудні 2016 року для подальшого продажу партію товару на 1000 грн. і протягом цього самого місяця продав половину цієї партії товару на загальну суму 700 грн., а другу половину розпродав на ту саму суму вже протягом січня 2017 року. Тоді зазначена сума грудневої виручки повинна розподілитися за рядками графи 2, що відповідають датам продажу товару за грудень, а загальна сума собівартості проданих у грудні товарів — за тими самими рядками графи 6 за грудень (з одночасним заповненням графи 5 цих же рядків грудня). Це — за грудневими продажами. А собівартість іншої половини тієї ж партії товару буде розписана за тими рядками січневої графи 6 (із зазначенням реквізитів документів, що підтверджують придбання цього товару у графі 5), в яких буде записана виручка від продажу цих товарів (теж у січні!) за графою 2 Книги ОДВ. Відповідно, якщо інших витрат, пов’язаних з продажем цієї партії товару, не було, сума чистого оподатковуваного доходу ФОП-загальносистемника від такого продажу (графа 9) становитиме: 700 - 500 = 200 (грн.) за грудень 2016 року і 700 - 500 = 200 (грн.) за січень 2017 року.

Звертаємо вашу увагу, що записувати до Книги ОДВ витрати на вартість природного убутку ТМЦ податківці не дозволяють (104.05 БЗ).

Якщо у ФОП-загальносистемника працюють наймані працівники, то він заповнює

... витрати на оплату праці найманих осіб — графу 7. Важливо нагадати, що частина перша ст. 115 КЗпП вимагає від роботодавця виплачувати найманим працівникам зарплату «не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата». При цьому в п.п. 7 п. 6 Порядку № 481, що регламентує порядок заповнення конкретно «зарплатної» графи 7 Книги ОДВ, прямо приписано відображати «суму витрат на оплату праці та нарахування на оплату праці найманих осіб, понесені в звітному місяці». Як бачите, дозволено включати такі суми, по-перше, за весь місяць, а по-друге, — і це головне — без жодної прив’язки до дат записів у графі 2 Книги ОДВ!

Проте, у 104.08 БЗ податківці посміли заборонити заповнювати графу 7 Книги ОДВ, якщо у звітному місяці ФОП-загальносистемник не отримував доходів і тому не заповнював графу 2 Книги ОДВ. Але! Очевидно, що ця заборона не стосується запису за конкретний день виплати зарплати працівнику (точніше — двох днів за місяць: видачі авансу та зарплати), а прямо зачіпає ситуацію, коли доходу в певному місяці не було взагалі жодної копійки! Зрозуміло, що тут податківці просувають свою «надідею»: мовляв, сума чистого оподатковуваного доходу за звітний період (місяць, квартал, рік) не повинна вийти від’ємною... Насправді вона від’ємною вийти може, причому не тільки у Книзі ОДВ, а й у додатку Ф2 до декларації, а ось потрапити звідти до рядка 10.7 декларації такий «мінус» не зможе. ☹

Таким чином, ФОП-загальносистемник має повне право заповнити графу 7 Книги ОДВ у день видачі заробітної плати своїм найманим працівникам, незважаючи на те, чи є запис у графі 2 за цей день.

І ще: нараховані на зарплату працівників суми ЄСВ до графи 7 записуються разом з «грязною» сумою зарплати, а утримані з останньої суми ПДФО і ВЗ тут не виділяються.

У Книзі ОДВ є ще одна витратна —

... інші витрати, пов’язані з одержанням доходу — графа 8. Цікаво зазначити, що незважаючи на прописану для всіх підпунктів п. 177.4 ПКУ вимогу щодо «безпосереднього зв’язку з отриманням доходів» — плюс до якої у відповідному п.п. 177.4.4 ПКУ ще двічі фігурує вимога подібної «пов’язаності», — до заповнення графи 8 фіскали чомусь ставляться прихильно. ☺ А саме: у 104.08 БЗ вони прямо дозволяють заповнити графу 8 того дня (тобто за тим рядком), коли дохід отримано не було і графу 2 відповідно не було заповнено теж. Нагадаємо, що згідно з п.п. 8 п. 6 Порядку № 481 обговорювана графа 8 призначена для запису так званих інших витрат — наприклад, оренди, зв’язку, транспортних та інших послуг, комунальних платежів (до речі, у п.п. 177.4.4 ПКУ їх перелік ширший, ніж у п.п. 8 п. 6 Порядку № 481). Настільки ж по-доброму висловилися податківці у 104.05 БЗ, дозволивши записати до графи 8 Книги ОДВ поточного року документально підтверджені витрати у вигляді передоплати оренди за майбутній рік....

Зауважимо: на відміну від інших граф Книги ОДВ, підсумки граф 6 — 8 переносяться до декларації без фокусів (там це графи 5 — 7 розділу I додатка Ф2)...

Що стосується підсумкової —

Сума чистого оподатковуваного доходу (гр. 4 - гр. 6 - гр. 7 - гр. 8) — графи 9. Тут теж чиста арифметика за формулою в дужках.

А тепер розберемося з підсумковими рядками Книги ОДВ. Для цього повернемося до п.п. 2 п. 6 Порядку № 481 і процитуємо, що дохід у графі 2 відображається «із сумарним підсумком за місяць, квартал, рік». Це означає, що після останнього заповненого рядка Книги ОДВ, що належить до певного календарного місяця, треба виділити окремий рядок, зазначити в його графі 1 назву відповідного місяця і вивести в ній підсумки за всіма графами, але головне — за графою 9. Аналогічним чином слід діяти після закінчення кожного календарного кварталу, а після четвертого кварталу — ще й вивести підсумки за календарний рік. Зауважимо тільки, що квартальні (окрім 4!) підсумкові суми вам знадобляться для визначення суми авансових платежів з ПДФО, так би мовити безпосередньо, а ось при заповненні додатка Ф2 до річної декларації (і першої декларації новачка) доведеться повозитися з сортуванням доходів, отриманих протягом року (!) у розрізі кодів КВЕД (це ви знаєте із статті на с. 3).

Безкнижники — грішники

На завершення декілька слів для порушників...

Якщо податківці при проведенні перевірки зловлять ФОП-загальносистемника «на гарячому», тобто якщо він торгує без зареєстрованої Книги ОДВ або не веде її, то в 104.13 БЗ вони погрожують:

1) адмінштрафом «за неведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов’язкову форму обліку» згідно зі ст. 1641 КпАП (51 — 136 грн. — за перше порушення, 85 — 136 грн. — за повторне протягом року);

2) штрафом «за незабезпечення зберігання документів з питань обчислення і сплати податків» згідно зі ст. 121 ПКУ (510 грн. — за перше порушення, 1020 грн. — за повторне протягом року).

Плюс до того вони, звісно, намагатимуться припаяти сумнозвісний «п’ятикратний штраф за неоприбуткування готівкової виручки». ☹

Про клопіт, пов’язаний з втратою Книги ОДВ, і чим загрожує недотримання встановленого порядку дій у такому разі ви вже знаєте з «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 47, с. 34.

Отже, головне — не працювати без «правильної» (зареєстрованої) Книги ОДВ!..

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі