Теми статей
Обрати теми

Закон № 465*: ЄСВ і не тільки

Амброзяк Наталя, юрист
24 лютого Президент підписав Закон № 465 на базі законопроєкту № 1209-1. Цей акт уже опублікований. Частина його норм набрала чинності 27 лютого. Закон № 465 пов’язаний із відомим законопроєктом № 1210**. Зміни торкнулися адміністрування ЄСВ, торгівлі рідинами для електронних сигарет, пального та деяких інших моментів. Розповімо про найважливіше.

* Закон України від 16.01.2020 р. № 465-IX.

** Про нього можна прочитати в «Податки та бухгалтерський облік», 2020, № 8, с. 2 і № 12, с. 22, 23.

Адміністрування ЄСВ

Документи для банку. З 27.02.2020 р. банки більше не повинні вимагати у госпсуб’єктів, внесених до ЄДР***, виписку з ЄДР для підтвердження взяття податківцями на ЄСВ-облік. Достатньо буде інформації з того самого ЄДР.

*** Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Але, як і зараз, документ, що підтверджує взяття на ЄСВ-облік у податковій, доведеться надавати тим суб’єктам, які до ЄДР не внесені. Наприклад, це робитимуть нерезиденти, що відкривають рахунок в українському банку. До речі, питання постановки на облік таких госпсуб’єктів повинен остаточно врегулювати законопроєкт № 1210, якщо, звичайно, стане законом.

Електронна вимога. Вимоги про сплату ЄСВ-недоїмки можна буде отримувати в електронному вигляді. Ця норма набере чинності з 01.07.2020 р.

Вимога про сплату ЄСВ-недоїмки надсилатиметься в порядку, встановленому в ст. 42 ПКУ (листування з контролюючими органами).

Вимога не лише за результатами перевірки. Виходячи з тексту Закону № 465,

вимога про сплату суми недоїмки може виноситися не лише за результатами документальної перевірки

Утім, до цих висновків ми доходили з п.п. 2 п. 2 розд. VII і п. 10 розд. IV Інструкції про порядок нарахування і сплати ЄСВ, затвердженої наказом Мінфіну від 20.04.2015 р. № 449. Хоча були спроби спростувати цю позицію через суд. На жаль, вони не мали успіху ☹. Тепер законодавець вже не надасть нагоди посперечатися.

Скарги та погодження ЄСВ-зобов’язань. З 27.02.2020 р., по-перше, скаргу платника на вимогу про сплату недоїмки податківці розглядатимуть менше — 20 календарних днів (раніше — 30). Усе так само рішення за скаргою направлятиметься поштою або надаватиметься безпосередньо платникові під розписку.

По-друге, фіскали зможуть продовжувати строк розгляду скарги до 60 календарних днів. Про таке продовження обов’язково повідомлятимуть платника до закінчення 20-денного строку письмово.

Як і раніше, у платника буде 10 календарних днів на сплату суми недоїмки з ЄСВ, а також сум штрафів і пені. Цей строк відлічується від дня отримання вимоги (якщо ви не подавали адмінскаргу або позов). 10-денний строк також призначений для адміністративного та/або судового оскарження (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 97, с. 21).

Рідини для електронних сигарет

Усі норми Закону № 465, що стосуються рідин для електронних сигарет (ЕС), набиратимуть чинності з 01.01.2021 р.

Ліцензування. Крім того, що рідини для ЕС мають потрапити у підакцизні товари (виходячи із законопроєкту № 1210),

для виробництва, а також оптової та роздрібної торгівлі рідинами для ЕС знадобляться ліцензії

Зверніть увагу: як тільки рідини для ЕС стануть підакцизними товарами, єдинники групп 1 — 3 не зможуть займатися їх виробництвом, продажем, експортом та імпортом (п. 3 п.п. 291.5.1 ПКУ).

Зміни вноситимуть до «алко-табачно-пального» ☺ Закону № 481*. Під його дію потраплять рідини в розумінні п.п. 14.1.564 ПКУ (цей пункт має з’явитися в ПКУ завдяки поки ще законопроєкту № 1210).

* Закон України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР.

Річна плата за ліцензію на виробництво рідин для ЕС, а також на оптову торгівлю ними становитиме 780 грн. На роздрібну торгівлю — 780 грн за кожне місце торгівлі.

Якщо у вас вже є ліцензія на торгівлю тютюном, то окремо отримувати ліцензію на торгівлю рідинами для ЕС буде не потрібно.

Також до ліцензії на роздрібну торгівлю як тютюном, так і рідинами додаватиметься перелік РРО (як зараз для ліцензій на роздрібну торгівлю алкоголем або пальним).

Єдине «але» — Закон № 465 не передбачає внесення змін до ст. 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 р. № 222-VIII. Ця стаття встановлює вичерпний перелік видів діяльності, що ліцензується. Саме цим фактом можуть допомогти всім, хто займається рідинами для ЕС.

Обмеження щодо реалізації. Зверніть увагу:

обмеження з продажу тютюнових виробів будуть поширюватися й на реалізацію рідин для ЕС

Йдеться про обмеження, встановлені у ст. 153 Закону № 481. Наприклад, не можна буде продавати такі рідини через торгові автомати або особам, які не досягли 18 років.

Якщо контролери виявлять, що госпсуб’єкт продаватиме рідини для ЕС особам молодше 18 років або в неналежних для цього місцях, то ліцензія анулюється.

Штрафи. Порушення вимог ст. 153 Закону № 481 продавцями рідин для ЕС загрожуватимуть штрафом у 6800 грн.**

** Можливо, розмір цього штрафу зросте. У Верховній Раді вже зареєстрований відповідний законопроєкт (№ 2136 від 12.09.2019 р.).

Виробництво рідин для ЕС без ліцензії — штрафом у розмірі 200 % вартості продукції, але не менше 20000 грн. Оптова і роздрібна торгівля такими рідинами без ліцензії — 200 % вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 грн.

Пальне

Зміни в частині пального набрали чинності 27.02.2020 р.

Ліцензія на зберігання для власних потреб. Раніше ч. 43 ст. 15 Закону № 481 можна було трактувати так, що в заяві зазначаються об’єми резервуарів, а ось за ємностями треба лише зазначити їх місцезнаходження. Наприклад, у вас стаціонарний бак (резервуар) і декілька бочок (ємності). Але після набрання чинності Законом № 465 формулювання вже так міркувати не дозволить. Закон однозначно вимагатиме зазначення об’ємів і резервуарів, і ємностей. Утім, у заяві про отримання ліцензії на зберігання вже зараз саме таке формулювання.

Штрафи. До 27.02.2020 р. штрафом каралося надання послуг зі зберігання пального іншим госпсуб’єктам та/або його реалізація іншим особам за ліцензією на зберігання для власних потреб. Хоча тут законодавці схибили. У нормі посилання на ч. 41 ст. 15 Закону № 481, яка говорить про надання до заяви на отримання ліцензії копій документів, виданих на ім’я третіх осіб (наприклад, орендодавців ємностей).

Після правок ситуація погіршилася. Порушення сформульовано як надання послуг зі зберігання пального іншим госпсуб’єктам та/або його реалізація іншим особам на підставі ліцензії на право зберігання пального, отриманою згідно зі ст. 15 Закону № 481.

Якщо мислити логічно, то має каратися саме зберігання чужого пального, за наявності на руках ліцензії на зберігання пального для власних потреб. Але одна справа — логіка, а інша справа — формальний підхід. Адже норма в цій редакції буквально говорить нам, що за наявності будь-якої ліцензії на зберігання (навіть тієї, яка дозволяє надавати послуги зі зберігання) зберігання чужого пального загрожує штрафом. Сподіваємося, що фіскали не сповідуватимуть такий формальний підхід.

І ще…

Фінзвітність за МСФЗ. Першим звітним періодом, за який МСФЗ-зобов’язані підприємства зобов’язані подати фінзвітність на підставі таксономії за міжнародними стандартами в електронній формі, буде 2020 рік.

Закон № 465 внесе зміни до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» від 16.07.99 р. № 996-XIV і виключить відповідне положення в Законі України від 05.10.2017 р. № 2164-VIII (ср. ). Детально про подання фінзвітності за МСФЗ ви можете прочитати в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 28, с. 15 і № 7, с. 2.

Держдивіденди. Зміни торкнуться й Закону України «Про управління об’єктами державної власності» від 21.09.2006 р. № 185-V. Тут простежується чіткий зв’язок із законопроєктом № 1210. Контроль за держдивідендами цілком належить фіскалам. Також буде чітко встановлено, що:

— розрахунок подається раз на рік у строки та порядку, встановлені в ПКУ. Раніше все було трішки не так (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2020, № 6, с. 9);

— за неподання або несвоєчасне подання розрахунку держдивідендів або порушення правил нарахування і сплати (перерахування) цих платежів відповідальність наставатиме за ПКУ.

Судовий збір. Нагадаємо: судовий збір за подання апеляційної скарги до адміністративного суду становить 150 % судзбору, сплаченого в суді першої інстанції, а за подання касаційної скарги — 200 %.

Закон № 465 обмежить максимальну суму судового збору за подання апеляційної і касаційної скарг в адмінсудах.

Інакше кажучи, сперечатися в апеляційному і касаційному судах, наприклад, з фіскалами стане дешевше. Максимальний розмір судового збору за апеляційну скаргу — 15 розмірів ПМПО* (у 2020 році — 31530 грн), а за касаційну скаргу — 20 ПМПО (у 2020 році — 42040 грн).

* Прожитковий мінімум для працездатних осіб.

Захист прав споживачів. Зміни до «споживчого» Закону України від 12.05.91 р. № 1023-XII наберуть чинності 19.04.2020 р. (тобто з дня, коли розпочнуть діяти норми про програмні РРО (ПРРО).

По-перше, терміни «розрахунковий документ» та «електронний розрахунковий документ» прив’язуються до визначення в «РРОшному» Законі України від 06.07.95 р. № 265/95-ВР. Не хвилюйтеся! Там йдеться не лише про фіскальний чек!

По-друге, продавець (виконавець) буде зобов’язаний або надати споживачеві розрахунковий документ, або відтворити на екрані ПРРО QR-код із зашифрованим розрахунковим документом, або відправити електронний розрахунковий документ на наданий споживачем номер чи електронну пошту. Порядок повернення товару належної якості також міститиме подібне застереження.

Так, Закон № 465 не ідеальний. Але впевнені, що практика внесе свої корективи.

висновки

  • Для відкриття рахунку банкам не потрібно буде надавати виписку з ЄДР, що підтверджує взяття госпсуб’єкта на ЄСВ-облік у податковій.
  • З 01.01.2021 р. виробництво, оптова та роздрібна торгівля рідинами для електронних сигарет підлягатимуть ліцензуванню.
  • Продавець (виконавець) зможе видавати розрахунковий документ споживачеві не лише в паперовому вигляді.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі