Теми статей
Обрати теми

Штрафи за безліцензійне зберігання пального вже незабаром!

Павленко Олексій, податковий експерт
Неминуче наближається квітень, з якого фіскали розпочнуть епопею із застосуванням драконівських (0,5 млн грн) штрафів за зберігання пального без ліцензій. Ми хочемо ще раз* попередити читачів про загрози, що насуваються, і підводні камені, пов’язані з ліцензуванням зберігання пального.

* На цю тему ми вже багато писали, див., наприклад, у «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 59, с. 17, № 103-104, с. 7, 2020, № 14, с. 25.

Ліцензійне

«Ліцензія-лайт». Нагадаємо, що минулого року великі труднощі з отриманням ліцензії викликала вимога про подання низки «проблемних» (особливо для «сільгоспників») документів. Законодавці їх «врегулювали», увівши Законом від 18.12.2019 р. № 391-IX у ст. 15 «профільного» Закону № 481** дуже важливе доповнення, що госпсуб’єкти, які зберігають пальне, яке не реалізується іншим особам і використовується виключно для потреб власного споживання або промпереробки, копії зазначених у цій статті документів не подають. Такі суб’єкти в заяві зазначають про використання пального для власних потреб або переробки, загальну місткість резервуарів і ємностей для зберігання пального та їх фактичне місце розташування (далі таку ліцензію іменуємо «ліцензія-лайт»).

** Закон України «Про державне регулювання…» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР.

Це значно спростило механізм отримання ліцензій, але й збагатило ст. 17 Закону № 481 новим видом штрафу (про казуси з ним читайте нижче), оскільки той, хто отримав «ліцензію-лайт», не може зберігати чуже пальне або реалізовувати пальне іншим особам.

Нагадаємо також: будь-яку ліцензію на зберігання пального оформляють на 5 років, а її вартість становить 780 грн на рік.

Кому не потрібна. Ліцензія на зберігання не потрібна:

1) госпсуб’єктам, що здійснюють зберігання пального виключно в споживчій тарі до 5 літрів. Але автори цих змін у ст. 15 Закону № 481 забули вставити слово «включно»***!

*** На відміну від аналогічної фрази у визначенні «реалізація пального» в ПКУ (п.п. 14.1.212).

Тому зберігання пального в споживчій тарі рівно 5 л формально вимагає наявності ліцензії на зберігання

Сподіваємося, розумні фіскали не стануть чіплятися до рівно 5-літрової тари, але чи багато ми зустрічали таких?..

Важливо! Про те, що ліцензія на зберігання пального в каністрах (і схожих ємностях) потрібна, фіскали зазначали неодноразово (детальніше про це читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2020, № 14, с. 25).

Зауважимо, що зберігання пального в каністрах (тощо) обсягом до 5 л можна теж підвести під це звільнення, але будьте готовими доводити, що ваша тара саме «споживча»****.

**** Нагадаємо, що термін «споживча тара» визначений у Порядку оплати послуг зі збирання, сортування, транспортування, переробки та утилізації використаної тари (упаковки), затвердженому постановою КМУ від 09.07.99 р. № 1225.

Можливо, комусь (хто не встигне/не захоче отримувати ліцензію) не завадить до 31 березня розлити вміст своїх великих каністр у до 5-літрову споживчу тару...;

2) госпсуб’єктам, що зберігають пальне тільки у баках транспортних засобів, різного обладнання або пристроїв. Про це податківці повідомляли неодноразово: див., наприклад, у листі ДПСУ від 11.01.2020 р. № 76/6/99-00-04-01-04-06/ІПК («Податки та бухгалтерський облік», 2020, № 14, с. 25, 2019, № 68, с. 28.

Але з урахуванням сказаного вище,

потурбуйтеся про те, щоб під час перевірки місткі (від 5 л) каністри тощо, які стоять поряд із генератором (чи десь іще), були порожніми*****

***** Чи були заповнені не пальним (перелік пального див. у п.п. 215.3.4 ПКУ).

Мовляв, принесли в каністрі і відразу перелили пальне у бак пристрою (тощо). Тобто зберігання не було! Інші «від 5-літрові» каністри (тощо) — включаючи й ті, що знаходяться в кузові/багажнику автомобіля, теж мають бути порожніми! І хоча стаціонарного місця зберігання для таких каністр немає (раніше фіскали писали, що ліцензується зберігання тільки в стаціонарних ємностях — див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 84, с. 26), все одно, вважаємо, краще тут перестрахуватися, ніж потім судитися за 0,5 млн з фіскалами;

3) звільненим прямо в ст. 15 Закону № 481 (тобто підприємствам, установам, організаціям, які повністю утримуються за рахунок бюджету, а також — системи держрезерву; госпсуб’єктам, що зберігають пальне для виробничих потреб виключно на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах);

4) госпсуб’єктам, що зберігають пальне в місцях його виробництва, а також у місцях оптової або роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії (ст. 15 Закону № 481, див. також лист ДФСУ від 12.04.2019 р. № 1572/6/99-99-12-01-01-15/ІПК).

Усім, хто не вписався в щось із вищепереліченого, — необхідно отримувати ліцензію(ї)! Адже штрафи великі до непристойності!

Їх величність Штрафи

У ст. 17 Закону № 481 зараз є два однорозмірних (по 0,5 млн грн) штрафи:

(1) за зберігання пального без наявності ліцензії та (2) за надання послуг із зберігання пального іншим суб’єктам господарювання та/або реалізацію пального іншим особам на підставі ліцензії на право зберігання пального, отриманої відповідно до ст. 15 цього Закону.

У редакції, що була чинною до 27.02.2020 р., у нормі про другий вид штрафу (абз. 22 ч. 2 ст. 17), що «зберігався», йшлося про «ліцензію на зберігання пального, отриманої відповідно до абзацу другого частини сорок першої статті 15 цього Закону». І хоча відсилання було не точним, але було зрозуміло, що тут йшлося саме про «ліцензії-лайт».

Законодавці спробували виправити помилку Законом від 16.01.2020 р. № 465-IX (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2020, № 18, с. 21), але вийшло ще гірше. Тепер, як бачимо, у цій штрафній нормі йдеться про ліцензію, отриману згідно зі ст. 15 Закону № 481! Але ж ця стаття, крім «ліцензії-лайт», містить норми й про видачу повноцінної ліцензії на зберігання!.. Тобто тепер формально можна отримати 0,5 млн штраф при зберіганні чужого пального, маючи будь-яку, нехай навіть і повноцінну ліцензію на зберігання! ☹

Дуже сподіваємося, що фіскали не стануть штрафувати, використовуючи промахи наших законотворців. Принаймні, якщо до цього дійде, то судді, думаємо, відштовхуватимуться від духу, а не від букви цієї норми ст. 17 (про другий штраф).

Крім того, хочемо попередити (й особливо сільгоспників!), що у зв’язку з невизначеністю терміна «власне споживання» не виключено, що й заправлення техніки підрядника буде розцінено фіскалами як реалізація пального іншим особам, і за наявності в таких ситуаціях у того, хто заправляє, лише «ліцензії-лайт» вони спробують оштрафувати його на 0,5 млн грн!

Інші штрафи

Штрафи за необладнання ємностей лічильниками, встановлені п. 1281.1 ПКУ, до розпорядників тих складів, на яких ємності не перевищують 1000 м3, теж були перенесені до 1 квітня 2020 року. Тож готуйтеся! Але це — крім тих суб’єктів, хто не потрапляв у платники пального акцизу до 1 липня 2019 року, а також вітчизняних підприємств, що переробляють нафту, газовий конденсат, природний газ та їх суміші з метою витягу цільових компонентів (сировини), що передбачає повний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне). Цих (незалежно від обсягів) почнуть штрафувати тільки з 01.07.2020 р.

Для розпорядників «до 1000-кубових» складів початок застосування штрафу за неподання електронних документів (довідок), передбаченого п. 1281.3 ПКУ, теж було перенесено лише до 1 квітня 2020 року! Цей штраф, нагадаємо, — 1000 грн за один ненадісланий документ!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі