Теми статей
Обрати теми

І знову ф. № 20-ОПП: звісточки від податківців

Нестеренко Максим, податковий експерт
Не так давно ви отримали цілий тематичний номер («Податки & бухоблік», 2020, № 75), присвячений ф. № 20-ОПП. Однак тенденція така, що її значення постійно зростає. У зв’язку з цим вже після виходу нашого тематичного номера з’явилося чимало роз’яснень податківців у продовження цієї теми. Сьогодні пропонуємо вам дайджест найцікавіших із них.

Позиція податківців

Думка редакції

Ідентифікатор об’єкта оподаткування

Платник при заповненні графи 5 самостійно визначає внутрішній ідентифікатор кожного об’єкта оподаткування та для зручності ведення обліку об’єктів оподаткування може враховувати кількість таких об’єктів у порядку їх зростання (БЗ 116.11)

Коротко нагадаємо: йдеться про порядок заповнення графи 5 ф. № 20-ОПП. Тут зазначається числове значення, яке складається з коду типу об’єкта оподаткування та внутрішнього ідентифікатора, прийнятого платником, що складається з 5 знаків. У додатку до ф. № 20-ОПП наведено приклад: для кафе ідентифікатор об’єкта оподаткування може бути 24700001, де 247 — код типу об’єкта оподаткування відповідно до рекомендованого Довідника типів об’єктів оподаткування (далі — Довідник), а 00001 — внутрішній ідентифікатор, прийнятий самим платником.

А якщо платник не хоче починати внутрішній ідентифікатор з 00001? Чи може він розпочати його, наприклад, з 90000 і кожен наступний об’єкт ідентифікувати не в порядку зростання, а в порядку спадання? Тобто, наприклад, перше кафе платник позначить ідентифікатором як «24790000», а друге «24780000». Порядок № 1588* регламентує тільки перші три цифри 8-значного ідентифікатора. Решту п’ять цифр платник може визначати на власний розсуд — як йому зручно. Податківці рекомендують для зручності запускати внутрішній ідентифікатор у порядку зростання, однак і проти порядку спадання не мають жодних заперечень

* Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588.

Якщо ПРРО застосовується не за місцем розташування господарської одиниці, при заповненні ф. № 1-ПРРО замість ідентифікатора об’єкта оподаткування треба зазначити його дані (офіс, квартира тощо) та реєстраційної адреси суб’єкта господарювання.

ФОП групи 2, які не мають об’єктів оподаткування, при заповненні реєстраційної заяви за ф. № 1-ПРРО замість ідентифікатора можуть зазначити вісім нулів «00000000» та адресу реєстрації такого ФОП (БЗ 109.24)

У заявах на реєстрацію звичайного (ф. № 1-РРО) чи програмного (ф. № 1-ПРРО) РРО обов’язково зазначається ідентифікатор об’єкта оподаткування тієї господарської одиниці, на яку вони реєструються. Однак звичайний РРО практично завжди прив’язаний до якоїсь господарської одиниці. Інформація про цю господарську одиницю має потрапити до Єдиного банку даних (далі — ЄБД) саме завдяки ф. № 20-ОПП. Відсутність інформації про господарську одиницю є підставою для відмови у реєстрації РРО (п.п. 8 п. 2 розд. ІІ Порядку реєстрації та застосування РРО, затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. № 547). А от ПРРО може запросто застосовуватися без прив’язки до господарської одиниці (наприклад, при торгівлі через Інтернет і доставці товару кур’єром на адресу покупця). Тим не менше, подавати ф. № 20-ОПП для реєстрації ПРРО теж необхідно (п. 6 розд. ІІ Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 23.06.2020 р. № 317). Однак ПРРО часто буває не стаціонарним, а портативним. За таких обставин, реєструючи ПРРО, наскільки коректно зазначати ідентифікатором господарської одиниці офіс чи інше місце, де зареєстровано суб’єкта господарювання (наприклад, автомобіль)? Адже фактично діяльність здійснюється не в офісі, а за його межами. Однак податківці все ж пропонують зазначати ідентифікатором господиниці ідентифікатор офісу чи іншого об’єкта, де зареєстровано платника, і нижче зазначити реєстраційну адресу продавця, який застосовує ПРРО. А якщо продавцем виступає ФОП, то у нього може взагалі не бути ніяких об’єктів оподаткування. І хоча ф. № 1-ПРРО говорить лише про ФОП‑єдиноподатників, а консультація податківців — узагалі лише про єдиноподатників групи 2, вважаємо, що така ситуація можлива у будь-якого ФОП. За таких обставин разом з реєстраційною адресою ФОП треба зазначати також умовний ідентифікатор «00000000». Такого ідентифікатора у ф. № 20-ОПП бути не може, але оскільки це передбачено власне формою ф. № 1-ПРРО, можемо цим користуватися. Посил податківців простий — поле «Ідентифікатор об’єкта оподаткування» у ф. № 1-РРО чи 1-ПРРО за жодних обставин не може бути порожнім. Однак ще не відомо, як ця схема запрацює на практиці. Чи вдасться зареєструвати ПРРО з ідентифікатором «00000000»? Якщо ні, кожному ФОП, який реєструє ПРРО, доведеться подавати ф. № 20-ОПП з даними про свою квартиру, будинок чи інший об’єкт нерухомості, в якому він зареєстрований як ФОП (див. наступне запитання)

Квартира засновника юрособи чи ФОП

Якщо місце проживання керівника, засновника чи ФОП є основним місцем обліку юрособи або місцем, де провадиться підприємницька діяльність (або місцем, пов’язаним зі здійсненням такої діяльності), такий платник подає ф. № 20-ОПП. Повідомлення заповнюється з урахуванням таких особливостей: у графі 3 зазначається тип об’єкта оподаткування, («682» — «квартира», «685» — «житловий будинок», «293» — «котедж» тощо);

у графі 9 зазначається: «2»— експлуатується або «8» — орендується;

(БЗ 116.11)

Чимало юросіб реєструються в квартирах, а ФОП, власне, тільки за місцем проживання і можуть реєструватися. Відтак виникає запитання: чи потрібно подавати ф. № 20-ОПП щодо будинку чи квартири, де їх зареєстровано?

Податківці прогнозовано заявляють, що ф. № 20-ОПП потрібно подавати. В інших консультаціях із БЗ 116.11 вони про це говорили і раніше, як для юросіб, так і для ФОП. Тобто неважливо, здійснюється у квартирі господарська діяльність чи ні. Навіть якщо у квартирі просто живе засновник чи ФОП, фіскали, найімовірніше, визнають таке житло пов’язаним із здійсненням підприємницької діяльності. Мовляв, якщо це реєстраційна адреса, то вона значиться в ЄДР, за нею сплачуються податки, а тому потрібно подавати щодо такого об’єкта нерухомості ф. № 20-ОПП. Одразу скажемо: ми з таким висновком не згодні. Вважаємо, якщо в квартирі фактично не здійснюється діяльність, ф. № 20-ОПП можна не подавати. Особливо якщо в ЄДР та/або в Реєстрі платників ЄП місцем здійснення діяльності зазначено всю територію України.

Але повернемося до позиції податкової. У принципі, ми прогнозували такий підхід (докладніше читайте «Податки & бухоблік», 2020, № 75, с. 30). Податківці пропонують будь-які квартири чи будинки відображати у графі 3 ф. № 20-ОПП під кодами відповідно «682» і «685». На нашу ж думку, так потрібно відображати лише ті квартири і будинки, де продовжують жити люди, а господарська діяльність обмежується простою реєстрацією. Якщо ж квартиру чи будинок переобладнано під офіс чи кабінет, їх потрібно відображати з кодами відповідно «378» чи «240». Стан об’єкта оподаткування (графа 9), як вірно зазначають податківці, може бути тільки «2» (експлуатується) або «8» (орендується). А от щодо виду права на квартиру чи будинок (графа 10) податківці просто перераховують увесь список можливих прав. Хоча фактично можливі тільки право власності (код «1» — для власних квартир чи будинків ФОП та для квартир і будинків, що внесені до статутного капіталу юрособи), право довгострокової чи короткострокової оренди (коди «7» і «8» — для орендованих квартир і будинків) і право іпотеки (код «9» — для квартир чи будинків, взятих в іпотеку). Щодо будь-якої квартири чи будинку, щодо яких ви подаєте ф. № 20-ОПП, фізособа- власник напевне втратить пільги з податку на нерухомість, передбачені пп. 266.4.1, 266.4.2 ПКУ. Адже нерухомість, яка використовується з метою одержання доходу (здається в оренду чи використовується у підприємницькій діяльності), для фізосіб не пільгується (п.п. 266.4.3 ПКУ). Докладніше читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 91, с. 16

Паперова ф. № 20-ОПП і втрачені об’єкти

Якщо в Електронному кабінеті відсутня інформація про об’єкти оподаткування, щодо яких ф. № 20-ОПП подавалась у паперовому вигляді, а у платника відсутнє підтвердження, що він ф. № 20-ОПП подавав, такий платник має право звернутися з письмовою заявою у довільній формі для звірки даних.

За неподання ф. № 20-ОПП встановлена відповідальність згідно з п. 117.1 ПКУ (БЗ 116.11, втратила чинність 07.11.2020 р.).

Наразі платники мають безумовне право проглянути свої об’єкти оподаткування, інформація про які внесена до ЄБД, у Електронному кабінеті (п. 8.8 Порядку № 1588). Платники в масовому порядку скаржаться, що інформація про об’єкти оподаткування, відображені в паперовій ф. № 20-ОПП, не потрапляє у ЄБД і, фактично, зникає. Це — порушення з боку податківців, що вони не внесли інформацію до ЄБД, однак фіскали, по суті, намагаються перекладати відповідальність на платника. Як ми і прогнозували, податківці заявили: якщо даних у ЄБД немає, значить, платник ф. № 20-ОПП не подавав. Також вони зажадали, аби у платника було письмове підтвердження, що

він подавав паперову ф. № 20-ОПП. У випадку, якщо дані паперової ф. № 20-ОПП у ЄБД не збереглися, найпростішим рішенням буде ще раз подати ф. № 20-ОПП (в паперовій чи електронній формі) і супроводити її листом, в якому пояснити, що інформація про зазначені об’єкти вже подавалася раніше. Також у цьому листі слід зазначити вимогу внести інформацію до ЄБД. Код ознаки надання інформації все одно буде «1» (первинне надання інформації), адже відповідно до ЄБД таких об’єктів не існує.

Аби не «нарватися» при цьому на штрафи від податківців згідно з п. 117.1 ПКУ, ми рекомендували у супровідному листі надати підтвердження того, що інформація про ці об’єкти вже подавалась раніше (про це читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 60, с. 6). Зараз діє карантинний мораторій на штрафи (п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) і штрафів за неподання ф. № 20-ОПП він теж стосується (БЗ 116.12), але майте це на увазі. Радує, що податківці принаймні не погрожують штрафами тим, хто має підтвердження, що подавав паперову ф. № 20-ОПП. А ось тому, хто загубив це підтвердження, схоже, доведеться довго доводити, що він не верблюд. До речі, ця консультація «сконала» вже на початку листопада. Офіційно — у зв’язку із Законом України від 14.07.2020 р. № 786-IX. Однак по суті навряд чи у позиції податківців щось зміниться

Кадастровий номер земельної ділянки

При заповненні графи 12 ф. № 20-ОПП кадастровий номер земельної ділянки (чи паю), який зазначений в Державному земельному кадастрі, вноситься із дотриманням послідовності всіх цифр, знаків, двокрапок, інтервалів тощо (БЗ 116.11)

Про кадастровий номер ми теж окремо згадували у «Податки & бухоблік», 2020, № 60, с. 2. Це державний реєстраційний номер, який зазначається у графі 12 ф. № 20-ОПП, якщо відображаємо інформацію про такий об’єкт оподаткування, як земельна ділянка. Перші 10 цифр кадастрового номера визначають межі адміністративно-територіального устрою (населений пункт, де знаходиться земельна ділянка). Тому у графі 6 ф. № 20-ОПП слід зазначати той код КОАТУУ, який є складовою кадастрового номера. Податківці пояснили: увесь кадастровий номер слід зазначати так, як він зазначений Держгеокадастром. Він може включати цифри, символи, пробіли… Так от, їх усі потрібно дублювати у ф. № 20-ОПП. Інакше система може знову видати вам помилку. Не забувайте про це

(Пере)укрупнення інформації

У зв’язку зі змінами, внесеними наказом Мінфіну від 24.06.2020 р. № 323, повторно подавати ф. № 20-ОПП не потрібно. Навіть якщо при попередньому поданні не застосовувався запропонований зазначеним наказом принцип укрупнення інформації (БЗ 116.11)

Податківці послідовно дотримуються принципу: про один об’єкт оподаткування треба повідомляти один раз. У подальшому ф. № 20-ОПП щодо такого об’єкта подається, тільки якщо відбуваються зміни або об’єкт закривається. Зміна самої форми № 20-ОПП та/або підходу до її заповнення — не підстава повторно повідомляти про ті ж самі об’єкти, з якими нічого не відбулося. Адже мета ф. № 20-ОПП — внести інформацію про об’єкти оподаткування до ЄБД, а не підлаштувати цю інформацію під ту чи іншу форму звітності. Це стосується, у тому числі, й принципу укрупнення інформації. Нагадаємо, у своєму наказі від 24.06.2020 р. № 323 Мінфін чи не вперше спробував офіційно пояснити, як цей принцип застосовується. Вийшло не дуже вдало. Єдиний корисний висновок з нової редакції п. 8.4 Порядку № 1588 — це те, що укрупнювати можна тільки об’єкти, які мають однакове місцезнаходження. Але якщо платник побоювався укрупнювати інформацію і подавав ф. № 20-ОПП окремо про кожен об’єкт, чи не означає це, що в світлі змін він повинен переподати ф. № 20-ОПП? Податківці цілком слушно відповіли: не повинен. Більше того, укрупнювати інформацію — це право, а не обов’язок платника. Якщо ви подали інформацію розукрупнено й об’єкти оподаткування потрапили до ЄБД — справу зроблено. Податківці раніше теж наголошували, що принцип укрупнення інформації при поданні ф. № 20-ОПП носить рекомендаційний характер (див. лист ГУ ДФС у Львівській обл. від 16.07.2019 р. № 3301/ІПК/10/12.3-13). Докладніше про принцип укрупнення інформації читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 75, с. 9

У разі подання ф. № 20‑ОПП про транспортні засоби спеціального призначення (автопогрузчик, евакуатор, снігозбиральник, сідельний тягач тощо), за умови, що вони є однотипними (за видом, використанням, станом та видом права власності), така інформація може бути подана як узагальнена з типом об’єкта оподаткування «34» (автотранспорт) та зазначенням кількості таких транспортних засобів в графі 12 (БЗ 116.11)

Запитання також пов’язане із новаціями, що їх приніс вже згаданий наказ Мінфіну від 24.06.2020 р. № 323. Раніше усі транспортні засоби обов’язково зазначалися у ф. № 20-ОПП розгорнуто. Адже кожен із них має свій державний реєстраційний номер. Однак цьогорічні зміни дали можливість укрупнювати автомобільні транспортні засоби, які НЕ Є пунктами: (1) пересувної роздрібної торгівлі, (2) громадського харчування; (3) надання послуг, інших ніж пасажирські та вантажні перевезення. Ми вже наголошували, що зазначену норму прописано у Порядку № 1588 досить заплутано, а тому непросто розібратися з тим, пункти надання яких послуг можна укрупнювати, а які — ні. Схоже, наш прогноз (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 75, с. 19) справдився — з пунктів надання послуг податківці дозволяють укрупнювати лише транспортні засоби, якими перевозять пасажирів та вантажі. Автопогрузчики, евакуатори, снігоприбиральні машини та тягачі, як правило, не є окремими пунктами надання послуг. Тому податківці цілком слушно дозволяють їх укрупнювати. Але якщо така чи інша подібна техніка буде пунктом надання послуг (наприклад, є ФОП, які надають послуги з використанням будівельного крана), укрупнювати інформацію про таку техніку вже не вийде.

А якщо в подальшому укрупнена інформація про транспортні засоби змінюється? Тоді треба розібратися, що це за зміни. Якщо просто змінюється кількість у графі 12, подаємо ф. № 20-ОПП з кодом «3» у графі 2 і вказуємо в графі 12 нову кількість. Якщо змінюється місцезнаходження, стан або вид права на транспорт, виділяємо із загальної кількості окремі об'єкти з кодом «34» і групуємо їх за станом, видом права чи місцезнаходженням. Наприклад, якщо у вас було 10 автомобілів, які експлуатувалися в вашій госпдіяльності, а потім 4 з них здали в оренду, ф. № 20-ОПП заповнюємо в два рядки:

– у першому рядку в графі 2 вказуємо код «3», у графі 9 — код «2» (експлуатується), а у графі 12 нову кількість «6»;

– у другому рядку в графі 2 вказуємо код «1», у графі 9 код «9» (здається в оренду), а в графі 12 — кількість «4». При цьому в графі 5 необхідно вказати новий ідентифікатор.

Нарешті, якщо зміни торкнулися всіх автомобілів, укрупнених за новим правилом, вам доведеться закрити укрупнений об'єкт оподаткування (код «6» у графі 2) і відкрити новий, вказавши нову кількість авто у графі 12

При зміні кількості транспортних засобів

в графу 2 вноситься код «3», в графу 12 — фактична кількість однотипних транспортних засобів на момент подачі

ф. № 20-ОПП. Якщо змінюється стан, місцезнаходження, вид права,

до рядку з узагальненою інформацією, яка підлягає розподілу, в графу 2 вноситься значення «3».

По об'єктах оподаткування, за якими відбулися зміни, інформація надається окремими рядками в кількості, необхідній для відображення об'єктів, які групуються за однаковим станом, видом права власності, місцезнаходженням (БЗ 116.11)

Якщо подається інформація про сільськогосподарське обладнання, яке безпосередньо пов’язане із виробничим процесом, керуючись принципом укрупнення інформації та враховуючи, що таке обладнання зберігається у відведених для таких цілей приміщеннях чи на території, типи об’єктів оподаткування сівалка, жатка, плуг, диски тощо можливо віднести до типу об’єкта оподаткування, який відповідає місцю зберігання таких пристроїв, наприклад, автогосподарство, гараж, машинно-тракторна станція, комплекс, склад. Якщо про це місце зберігання не подавалася ф. № 20-ОПП, її потрібно подати (БЗ 116.11)

Доволі часто платник стикається з тим, що у Довіднику відсутній об’єкт оподаткування, який відображав би майно, яке потрібно показати у ф. № 20-ОПП. Саме з такою ситуацію стикається, наприклад, сільськогосподарське підприємство, перед яким постало завдання показати у ф. № 20-ОПП свої сівалки, жатки, плуги, диски тощо. Усі ці об’єкти є машинами і знаряддям, що застосовуються у сільському господарстві та приводяться в дію тракторами, комбайнами, іншими самохідними машинами. Тому податківці пропонують одно з двох. Або знайти у Довіднику об’єктів оподаткування той об’єкт, який найбільш відповідає зазначеному сільгоспприладдю (див. БЗ 116.11). Або з’ясувати, де знаходиться і зберігається це сільгоспприладдя, і «проковтнути» його об’єктом оподаткування «автогосподарство», «склад», «гараж», керуючись принципом укрупнення інформації (див. лист ДПСУ від 17.07.2020 р. № 2937/ІПК/99-00-12-01-03-06). Про це ми вже писали у «Податки & бухоблік», 2020, № 60, с. 4, 5.

На жаль, податківці фактично уникають відповіді на запитання, чи будуть вони застосовувати штраф, якщо платник неправильно визначить найбільш відповідний об’єкт оподаткування, аби «проковтнути» сівалки, жатки, плуги і т. п. Вони обмежуються посиланням на п. 117.1 ПКУ. Ми вважаємо, що штраф згідно з цим пунктом застосовується тільки тоді, коли на підставі ф. № 20-ОПП платника беруть на облік за неосновним місцем обліку. Однак судова практика дає підстави побоюватися штрафів і в інших випадках (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 75, с. 17). Тож не рекомендуємо уникати подання ф. № 20-ОПП, посилаючись на відсутність об’єктів у Довіднику. Краще подати цей звіт і віднести своє майно до «не зовсім того» об’єкта оподаткування, ніж не подавати взагалі. Тим більше, зараз «карантинний» мораторій на штрафи — саме час закрити усі пробіли, які виникли з поданням ф. № 20-ОПП

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі