Теми статей
Обрати теми

Відшкодовуємо витрати на відрядження (ч. 2)

Вороная Наталія, експерт з кадрових і податкових питань, Нестеренко Максим, податковий експерт, Чернишова Наталія, експерт з кадрових і податкових питань

3.3. Компенсуємо витрати на проїзд

Для того щоб дістатися до місця відрядження, працівнику в будь-якому випадку доведеться скористатися певним видом транспорту. Тому витрати на проїзд — важлива й обов’язкова стаття витрат на відрядження. Коли і як такі витрати підлягають компенсації? Давайте розбиратися!

Витрати, які можна компенсувати

Поглянемо на п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ. Згідно з цією нормою не є доходом фізособи і підлягають компенсації, зокрема, витрати на проїзд (у тому числі на перевезення багажу, бронювання транспортних квитків) як до місця відрядження та назад, так і за місцем відрядження (в тому числі на орендованому транспорті).

Як бачимо, перелік витрат, які ПКУ включає в поняття «витрати на проїзд», прописаний не дуже детально. Тому детальніше склад витрат на проїзд, що підлягають компенсації, бажано прописати в Положенні про службові відрядження. При цьому цілком можна скористатися «підказками», що містяться в Інструкції № 59. Зазначений нормативний документ дозволяє компенсувати відрядженим працівникам (п. 6 розд. II, пп. 7 і 9 розд. ІІІ Інструкції № 59):

проїзд до місця відрядження і назад повітряним, залізничним, водним та автомобільним транспортом загального користування (крім таксі) з урахуванням усіх витрат, пов’язаних з придбанням проїзних квитків.

Якщо існує кілька видів транспорту, що зв’язують місце постійної роботи з місцем відрядження,

адміністрація підприємства може запропонувати відрядженому працівнику вид транспорту, яким слід скористатися

За відсутності такої пропозиції вид транспорту працівник обирає самостійно.

Витрати на проїзд відрядженого працівника в м’якому вагоні, суднами морського та річкового транспорту, повітряним транспортом за квитками 1-го класу та бізнес-класу відшкодовують у кожному випадку з дозволу керівника згідно з оригіналами підтвердних документів. Такі витрати не є надміру витраченими коштами;

проїзд транспортом загального користування (крім таксі) до станції, пристані, аеропорту, якщо вони розташовані за межами населеного пункту, де постійно працює відряджений працівник, або до місця перебування у відрядженні;

витрати на проїзд міським транспортом загального користування (крім таксі) та на орендованому транспорті за місцем відрядження. При цьому згідно з п. 6 розд. ІІ Інструкції № 59 маршрут пересування працівника за місцем відрядження має бути погоджений з керівником підприємства. Проте вважаємо, що госпрозрахункові підприємства зобов’язані виконувати цю вимогу, тільки якщо передбачать подібну норму в Положенні про службові відрядження. У такому разі маршрут затверджує керівник підприємства при направленні працівника у відрядження (якщо він відомий заздалегідь) або після повернення з відрядження і надання Звіту (див. лист Мінфіну від 17.08.2005 р. № 31-03173-07-18/17365);

витрати на перевезення багажу. Інструкція № 59 вводить обмеження для бюджетників щодо компенсації таких витрат. Зокрема, якщо вага багажу перевищує вагу, вартість перевезення якого входить до вартості квитка того виду транспорту, яким користується працівник, то такі витрати відшкодовують з дозволу керівника згідно з оригіналами підтвердних документів. Проте госпрозрахункових підприємств це не стосується. Якщо, звичайно, така норма не буде передбачена в Положенні про службові відрядження;

— користування постільними речами в поїздах;

— бронювання транспортних квитків;

— страхові платежі на транспорті;

— оплату зборів аеропортів.

Усі вищеперелічені витрати можна сміливо компенсувати відрядженим працівникам

При цьому сума компенсації не потрапить до оподатковуваного доходу фізосіб за умови документального підтвердження витрат. У протилежному випадку витрати або взагалі не відшкодовують, або відшкодовують за рішенням керівника з включенням суми компенсації до оподатковуваного доходу працівника.

Зауважимо: щодо компенсації окремих видів транспортних витрат відряджених працівників виникають питання. Далі в табл. 3.3 розглянемо основні з них.

Таблиця 3.3. Особливості відшкодування деяких транспортних витрат

Вид витрат

Відшкодовувати / не відшкодовувати

Витрати на проїзд у метро

Метрополітен — це міський транспорт загального користування, а отже, здавалося б, проблем з компенсацією бути не повинно. Проте такі витрати не завжди можна документально підтвердити. Тут усе залежить від порядку оплати послуг метрополітену в конкретному місті.

Якщо при оплаті за проїзд (придбанні жетонів або талонів) у метро розрахункові документи не видають, підтвердити свої витрати працівник не зможе. А немає підтвердних документів — немає й неоподатковуваної компенсації. Тому, можливо, більш прийнятним буде скористатися іншим видом транспорту

Витрати на проїзд у таксі

Відшкодування витрат на таксі при відрядженнях у межах України прямо заборонено Інструкцією № 59. Але ця Інструкція обов’язкова тільки для бюджетників, тому інші підприємства не зобов’язані на неї спиратися. А ось обов’язковий до застосування п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ жодних обмежень із цього приводу не встановлює. Тому якщо працівник може документально підтвердити витрати на таксі, підприємство без проблем зможе їх відшкодувати.

Із закордонними відрядженнями ще простіше. Адже навіть Інструкція № 59 прямо передбачає, що відшкодування витрат на закордонне таксі для відрядженого можливе з дозволу керівника підприємства і за наявності підтвердних документів.

Для більшої надійності компенсацію витрат на проїзд у таксі слід прописати в Положенні про службові відрядження.

Зауважимо: раніше податківці виступали проти такого «марнотратства» і наполягали на включенні суми компенсації витрат на таксі до оподатковуваного доходу фізичної особи (див., наприклад, лист ГУ ДФС у м. Києві від 17.03.2017 р. № 5586/10/26-15-13-01-12). Але, на щастя, пізніше вони передумали (див. підкатегорію 103.17 БЗ і лист ДФСУ від 21.02.2019 р. № 664/6/99-95-42-02-15/ІПК). Для підстраховки можна отримати індивідуальну податкову консультацію із цього питання

Витрати на проїзд у маршрутках

Витрати на оплату проїзду в маршрутному таксі, підтверджені документально, підлягають компенсації та не обкладаються ПДФО і ВЗ. Адже маршрутне таксі — це вид транспорту загального користування. Просто нагадайте відрядженому, щоб він попросив у водія маршрутки проїзний квиток

Витрати на проїзд у двомісному купе вагону «СВ»

Витрати на проїзд одного працівника у двомісному купе вагону «СВ» компенсуються йому, якщо такі витрати підтверджені документально.

Згідно з п. 2.26 розд. II Правил № 1196 за бажанням пасажира і за наявності вільних місць йому надається можливість викупити двомісне купе у вагоні «СВ». Оформляється такий проїзд одним проїзним документом. Із цього податківці доходили висновку, що не включаються до оподатковуваного доходу фізособи суми витрат на проїзд у двомісному купе вагону «СВ», відшкодовані йому роботодавцем, при виконанні умов, установлених п. 170.9 ПКУ (див. лист ДФСУ від 01.09.2017 р. № 1785/6/99-99-13-02-03-15/ІПК). Якщо сумніваєтеся, можете закріпити цей висновок індивідуальною податковою консультацією

Витрати на оплату користування послугами:

камери схову

Право платників на компенсацію таких витрат податківці визнали дуже давно — ще в листі ДПСУ від 06.03.2012 р. № 3268/5/15-1416. І хоча на той момент вони говорили про включення таких сум до складу податкових витрат платника, висновки листа можна поширити на ПДФО і ВЗ. На те, що сума компенсації витрат на оплату камери схову не обкладається ПДФО, податківці прямо вказували у листі Міндоходів від 24.12.2013 р. № 18173/6/99-99-19-03-02-15.

Звичайно ж, усі ці витрати працівника мають бути підтверджені документально. Тобто до Звіту слід додати: фіскальний касовий чек РРО/ПРРО, розрахункову квитанцію або інший розрахунковий документ, що підтверджує оплату таких послуг

платного залу очікування

сервісних центрів з придбання квитків

Витрати при поверненні транспортного квитка

Згідно з п. 12 розд. ІI і п. 11 розд. III Інструкції № 59 витрати, понесені у зв’язку з поверненням відрядженим працівником квитка на поїзд, літак або інший транспортний засіб, можуть бути відшкодовані з дозволу керівника підприємства лише за наявності поважних причин (рішення про скасування відрядження, відкликання з відрядження тощо). При цьому потрібні документи, що підтверджують вартість цих витрат. І тут усе залежить від виду транспорту.

Наприклад, для залізничних квитків, куплених за готівку, п. 21.2 Порядку № 331/137 наказує оформити допоміжний документ із зазначенням суми, яка підлягає поверненню. Примірник такого документа надають пасажиру на вимогу.

При поверненні електронного залізничного квитка формується електронний документ на повернення (п. 21.4 Порядку № 331/137). Його необхідно роздрукувати на папері.

Для квитка на автобус (у тому числі електронного) працівник повинен надати роздруковані на паперовому носії документи на повернення або лист (акт, довідку) про повернення квитка, складені компанією-продавцем. У такому документі зазначаються сума повернених коштів, а також комісійні та/або інші збори, пов’язані з поверненням квитка. Крім того, до такого документа бажано додати сам розрахунковий документ, що підтверджує повернення грошей (чек РРО/ПРРО, розрахункову квитанцію, виписку з карткового рахунку).

При поверненні авіаквитка (в тому числі електронного) до Звіту потрібно додати лист (акт, довідку), складений компанією-продавцем. У ньому мають бути зазначені: прізвище та ініціали відрядженого працівника, вартість виконаного перельоту (якщо авіаквиток був частково використаний), сума повернених коштів, комісійні та/або інші збори, пов’язані з поверненням квитка (п. 12 розд. II і п. 11 розд. III Інструкції № 59). Крім того, бажано додати сам розрахунковий документ, що підтверджує повернення грошей (чек РРО/ПРРО, розрахункову квитанцію, виписку з карткового рахунку)

Витрати на чай/каву/воду та харчування в транспортних квитках

Відшкодувати витрати на харчування без утримань ПКУ дозволяє тільки в разі включення їх вартості до готельних рахунків. Згідно з п. 16.2 розд. ІІІ Інструкції № 59 вартість харчування відрядженого працівника, включена в проїзні документи, повинна оплачуватися за рахунок добових. Зрозуміло, з дозволу керівника та/або згідно з внутрішнім Положенням про службові відрядження ці витрати можуть бути компенсовані працівнику. Але тоді з них доведеться утримати ПДФО і ВЗ як з доходу у вигляді додаткового блага (див. лист ДФСУ від 25.04.2018 р. № 1859/6/99-99-13-02-03-15/ІПК, підкатегорію 103.17 БЗ). Водночас зауважимо, що в окремих роз’ясненнях податківці дозволяють безподатково компенсувати витрати на харчування, вартість якого включена до транспортних квитків (див. лист ДФСУ від 07.09.2018 р. № 3898/6/99-99-13-02-03-15/ІПК). Але перш ніж скористатися таким підходом, отримайте індивідуальну податкову консультацію із цього питання

Тепер про компенсацію витрат на проїзд, якщо працівник затримався у відрядженні без поважних причин.

Як ви вже знаєте (див. раніше), за дні затримки у відрядженні без поважної причини працівнику не виплачують зарплату, а також не відшкодовують добові та інші витрати. Така вимога встановлена в абзаці третьому п. 10 розд. II та абзаці п’ятому п. 4 розд. III Інструкції № 59.

Водночас, на нашу думку,

витрати на проїзд мають бути компенсовані працівнику навіть у разі неповажної затримки у відрядженні

Погодьтеся, працівник у будь-якому разі повинен повернутися до місця постійної роботи. І якщо він відбуває у відрядження раніше або повертається пізніше, це в загальному випадку не призводить до збільшення суми його витрат на проїзд. Такі витрати все одно виникли б. Отже, відшкодовуючи працівнику вартість проїзду, підприємство не завищує величину витрат на відрядження.

Такий же висновок випливає з абзацу четвертого п. 7 розд. І Інструкції № 59. У ньому зазначено, що витрати на проїзд відшкодовуються навіть тоді, коли дата на транспортному квитку не збігається з датою прибуття працівника до місця постійної роботи згідно з наказом про відрядження.

Зауважимо, що окремі платники податків змогли «добути» для себе податкові консультації, які підтверджують цю точку зору, тільки через суд. Так, під тиском слуг Феміди фіскали в листі ДФСУ від 27.10.2017 р. № 2406/6/99-99-13-02-03-15/ІПК погодилися з тим, що компенсація витрат на проїзд на підставі квитка, дата на якому не збігається з датою в наказі про відрядження, не є додатковим благом працівника. При цьому, на їхню думку, затримка у відрядженні має бути погоджена з роботодавцем.

А ось якщо зворотний квиток був придбаний заздалегідь і працівник під час відрядження здав його та купив новий зворотний квиток з пізнішою датою, ситуація інша. На нашу думку, роботодавець має право не компенсувати працівнику суму комісійних зборів, які утримує перевізник при поверненні проїзного документа, а також часткову втрату вартості поверненого квитка (якщо така була). Адже витрати, понесені у зв’язку з поверненням транспортних квитків, можуть бути відшкодовані з дозволу керівника підприємства лише за наявності поважних причин (п. 12 розд. ІI і п. 11 розд. III Інструкції № 59). Вважаємо, що це питання потрібно прописати в Положенні про службові відрядження.

Документальне підтвердження витрат

Головна умова для компенсації будь-яких транспортних витрат — це наявність підтвердних документів. Відповідно до п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ такими документами є транспортні квитки, транспортні рахунки (багажні квитанції), в тому числі електронні квитки за наявності посадкового талона*, та розрахункові документи про їх придбання за всіма видами транспорту, в тому числі за чартерними рейсами.

* Якщо обов’язковість посадкового талона передбачена правилами перевезення на відповідному виді транс- порту.

При цьому нагадаємо, що згідно з п. 4 ст. 9 Закону про РРО реєстратори розрахункових операцій і розрахункові книжки (далі — РК) не застосовують при продажу проїзних і перевізних документів на:

— залізничному (крім приміського) й авіаційному транспорті з оформленням розрахункових і звітних документів;

— автомобільному транспорті з видачею талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю.

Якщо об’єднати вимоги ПКУ і Закону про РРО, доходимо висновку, що для підтвердження витрат на проїзд за паперовими квитками:

— достатньо оригіналів транспортних квитків — для залізничного (крім приміського) й авіаційного транспорту;

— додатково потрібен чек РРО/ПРРО (або розрахункова квитанція) — для приміського залізничного, а також морського та річкового транспорту;

— підійдуть талони, квитанції, квитки з нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю — для автомобільного транспорту.

І ще. Якщо транспортний квиток містить помилкову інформацію (наприклад, у залізничному квитку неправильно зазначено прізвище відрядженого працівника), підтверджувати витрати, які відшкодовуються, він не зможе. У такому разі доведеться обкласти суму компенсації ПДФО і ВЗ (див. лист ДФСУ від 27.06.2019 р. № 2977/5/99-99-13-02-03-16/ІПК і роз’яснення від 23.08.2019 р.**).

** Див.: visnuk.com.ua/uk/news/100013931-aktualni-pitannya-schodo-spravlyannya-pdfo-ta-viyskovogo-zboru-u-2019-rotsi.

А якщо йдеться про електронні квитки? Вимоги до підтвердження витрат за ними містять п. 12 розд. II і п. 11 розд. ІІІ Інструкції № 59. І якщо бюджетникам ці документи підходять, то і звичайним підприємствам підійдуть***. Розглянемо їх у розрізі видів транспорту.

*** Підтверджують це й податківці в консультації з підкатегорії 102.18 БЗ.

Літак. Щоб підтвердити витрати на придбання електронного авіаквитка, до Звіту додають:

1) оригінал розрахункового або платіжного документа, що підтверджує здійснення розрахункової операції (платіжне доручення, касовий чек, розрахункову квитанцію, виписку з карткового рахунку);

2) роздруківку на папері частини електронного авіаквитка із зазначеним маршрутом (маршрут/квитанція);

3) оригінали відривної частини посадкових талонів пасажира або роздрукований на паперовому носії електронний посадковий талон, отриманий у разі онлайн-реєстрації на авіарейс.

Зауважимо: деякі авіаперевізники вимагають плату за роздруківку посадкового талона безпосередньо в аеропорту (якщо пасажир не зареєструвався онлайн). На наш погляд, такі витрати теж потрібно компенсувати без утримання ПДФО і ВЗ. Адже вони безпосередньо пов’язані з відрядженням. Головне — підтвердити їх документально.

А якщо працівник втратив отриманий в аеропорту оригінал відривної частини посадкового талона

З дозволу керівника витрати йому все одно можна відшкодувати. Для цього потрібно надати оригінал довідки авіаперевізника, яка засвідчить стан замовлення і статус електронного квитка, придбаного для окремого пасажира, а також факт використання квитка повністю за певним маршрутом (абзац третій п. 12 розд. II Інструкції № 59). Проте податківці таку компенсацію, ймовірно, захочуть бачити у складі оподатковуваного доходу працівника, адже формально буде порушено п.п. 170.9.1 ПКУ, що вимагає наявності посадкового талона.

Поїзд. При придбанні електронних залізничних квитків підтвердити витрати працівника допоможе роздрукований на паперовому носії посадковий документ (п. 12 розд. II і п. 11 розд. ІІІ Інструкції № 59). Якщо працівник додатково оплачував перевезення багажу або окремо замовляв послуги (наприклад, користувався комплектом постільної білизни або бронював місце), як підтвердні документи підійдуть роздруковані на паперовому носії перевізний документ та/або документ на послуги.

На відміну від авіаквитків, при придбанні електронних залізничних квитків додатковий документ, що підтверджує їх оплату, не потрібен. Адже роздруковані на папері посадковий (перевізний) документ і документ на послуги і так мають статус розрахункових (п. 5.6 Порядку № 331/137). Приємно, що цей факт визнають і податківці (див. консультацію в підкатегорії 103.17 БЗ і лист ДФСУ від 24.03.2017 р. № 5972/6/99-99-13-02-03-15).

Автобус. Згідно з п. 12 розд. II і п. 11 розд. ІІІ Інструкції № 59 у разі інтернет-замовлення проїзних документів на автобусні пасажирські перевезення підставою для відшкодування витрат на придбання електронного квитка є роздрукований на паперовому носії проїзний документ.

Але тут будьте обережні! Дійсно, податківці в консультації з підкатегорії 102.18 БЗ не згадують про розрахунковий документ у зв’язку з придбанням електронних квитків на автобус. Водночас п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ вимагає наявності розрахункових документів про придбання електронного квитка за всіма видами транспорту. При цьому електронний квиток на автобус не вважається розрахунковим документом. Тому з метою неоподаткування вартості проїзду на автобусі документ про оплату все-таки слід мати. Не хочете його додавати? Тоді отримайте індивідуальну податкову консультацію із цього питання.

Відрядження на автомобілі

Усередині України. Розпочнемо з того, що розд. II Інструкції № 59 не містить норм, які визначали б особливості відшкодування відрядженому працівнику витрат на проїзд службовим автомобілем (на ПММ, стоянку, паркування автомобіля, а також витрат, пов’язаних з його техобслуговуванням). Нічого про можливість компенсації витрат на службовий автомобіль не говорить і п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ.

Отже, такі витрати не можуть бути компенсовані як витрати на відрядження. Але це не означає, що витрати на службовий автомобіль узагалі не потрібно компенсувати. Адже підприємство використовує службовий автомобіль для поїздки працівника в межах своєї госпдіяльності. А тому

витрати на використання транспортного засобу вважаються витратами на господарські потреби

Отже, одночасно з авансом на відрядження підприємство повинно видати працівнику підзвітні кошти на госппотреби (для компенсації витрат на ПММ, стоянку, паркування службового автомобіля, а також витрат на сплату зборів за проїзд платними дорогами і водними переправами).

Після повернення з відрядження працівник звітує про всі понесені витрати. У тому числі й про ті, які пов’язані з експлуатацією автомобіля. Причому сума документально підтверджених витрат не включається до складу оподатковуваного доходу фізособи (пп. 165.1.11 і 170.9.1 ПКУ).

За кордоном. Закордонні відрядження на автомобілях теж бувають. Пунктом 12 розд. III Інструкції № 59 передбачено, що при закордонному відрядженні на службовому автомобілі працівнику підприємства відшкодовують такі витрати:

— на ПММ відповідно до чинних норм* за один кілометр пробігу і затвердженого маршруту, що визначається наказом (розпорядженням) керівника підприємства;

* Податківці вимагають застосовувати Норми № 43, хоча суди неодноразово констатували, що цей документ носить рекомендаційний характер (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 81, с. 17).

— на технічне обслуговування (далі — ТО);

— на стоянку та паркування;

— суму зборів за проїзд ґрунтовими, шосейними дорогами і водними переправами.

Усі ці витрати можна компенсувати працівнику без включення до складу його оподатковуваного доходу. Ясна річ, якщо вони належним чином документально підтверджені.

При цьому зверніть увагу: згідно з п. 43 Положення № 2 юрособи-резиденти мають право використовувати готівкову інвалюту з поточних рахунків для здійснення розрахунків з оплати експлуатаційних витрат, пов’язаних з обслуговуванням транспортних засобів за кордоном. Тобто витрати на експлуатацію службового автомобіля — це, по суті, виняток із загального правила, за яким ТМЦ у закордонному відрядженні придбавати за готівкову інвалюту не можна (див. підкатегорію 109.14 БЗ).

Важливо! У складі витрат на службовий автомобіль у закордонному відрядженні, що підлягають компенсації, згадані виключно витрати на ТО. А ось про відшкодування витрат на ремонт Інструкція № 59 мовчить. У зв’язку із цим виникає запитання: чи можна компенсувати витрати на ремонт автомобіля, проведений на території іноземної держави?

Розмежування поняттям «ТО» і «ремонт» дає Положення № 102. Якщо виходити з норм цього документа, то

ТО і ремонт автомобіля, по суті, різні технологічні операції

Враховуючи це, краще за все виконані роботи «підвести» під ТО, щоб без проблем відшкодувати їх вартість як витрати на відрядження. Причому ми вважаємо, що при цьому потрібно спиратися не на вузьке визначення терміна «технічне обслуговування» з Положення № 102, а на широке його тлумачення, згідно з яким ТО — це будь-які операції, що відновлюють справність та/або підтримують роботоздатність транспортного засобу. Це цілком обґрунтовано. Адже навіть Положення № 102 серед видів робіт, що включаються до ТО, називає усунення виявлених несправностей. Тобто ремонт.

А якщо ті чи інші витрати під ТО не підвести? Тоді йдеться не про витрати на відрядження, а про господарські потреби.

І тут передусім врахуйте, що готівкову оплату ремонтних витрат за кордоном краще не здійснювати. Адже в п. 43 Положення № 2 (див. вище) йдеться тільки про експлуатаційні витрати, пов’язані з обслуговуванням транспортних засобів за кордоном. При цьому нормативні документи не дають відповіді на запитання, чи належить ремонт до експлуатаційних витрат.

А ось оплатити ці витрати за допомогою корпоративної платіжної картки можна. Нагадаємо: згідно з п.п. 2 п. 109 Положення № 5 розрахунки за торговельними зовнішньоекономічними договорами за допомогою електронних платіжних засобів у загальному випадку забороняються. Проте тут є винятки — здійснення таких розрахунків за одним зовнішньоекономічним договором в один операційний день, якщо операція за ним не перевищує незначний розмір. При цьому незначним розміром з 28.04.2020 р. вважається сума, еквівалентна 400 тис. грн (п.п. 7 п. 2 Положення № 5, ст. 20 Закону № 361). Якщо оплата ремонтних робіт здійснюється в такий спосіб, то, на наш погляд, жодних проблем з компенсацією їх вартості як витрат на госппотреби бути не повинно.

Автомобіль належить працівнику. Окрема розмова — коли працівник вирушив у відрядження на власному автомобілі. Звичайно, можна відшкодувати працівнику витрати ПММ, паркування, техобслуговування для його особистого транспортного засобу. Проте податківці таку компенсацію вважають додатковим благом з усіма супутніми «принадами» у вигляді ПДФО і ВЗ (див. підкатегорію 103.02 БЗ).

Більше того, на цю суму доведеться нарахувати і ЄСВ як на виплату індивідуального характеру, що включається до фонду оплати праці (див. п.п. 2.3.4 Інструкції № 5).

Хочете уникнути оподаткування компенсаційних виплат? Укладіть із працівником — власником автомобіля договір оренди* або договір позички транспортного засобу. Детальніше про варіанти використання особистого автомобіля працівника в госпдіяльності підприємства ви можете прочитати в спецвипуску «Податки & бухоблік», 2021, № 48, с. 3.

* Відповідно до ч. 2 ст. 799 ЦКУ договір оренди за участю фізичної особи підлягає обов’язковому нотаріальному посвідченню.

До речі, згідно з п. 43 Положення № 2 підприємство-резидент має право витрачати готівкову інвалюту на оплату за кордоном експлуатаційних витрат, пов’язаних з обслуговуванням не лише власних, а й орендованих автомобілів.

3.4. Компенсуємо витрати на проживання

Далеко не завжди працівник прибуває у відрядження на один день. Тому в більшості випадків перед працівником постає питання про проживання. Відряджений працівник повинен десь переночувати, а це теж витрати. Про них далі й поговоримо.

Які витрати можна компенсувати

Відповідно до п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ відрядженому працівнику безподатково відшкодовується оплата вартості проживання в готелях (мотелях), а також включені до рахунків витрати на харчування або побутові послуги (прання, чищення, лагодження та прасування одягу, взуття чи білизни), оплата найму інших жилих приміщень і телефонних розмов.

Більш детальний перелік витрат на проживання за місцем відрядження, що підлягають компенсації, наведено у п. 5 розд. II і п. 7 розд. ІІІ Інструкції № 59. Ним цілком можуть керуватися і звичайні підприємства при розробці свого Положення про службові відрядження.

Так, згідно зі згаданими нормами відшкодуванню підлягають фактичні витрати на:

— найм житлового приміщення з розрахунку вартості одного місця в готелі (мотелі), іншому житловому приміщенні за кожну добу такого проживання, у тому числі за час вимушеної зупинки в дорозі;

бронювання місця в готелі (мотелі) в розмірі, що не перевищує 50 % вартості такого місця за одну добу (детальніше див. табл. 3.4);

побутові послуги, включені до рахунків на оплату вартості проживання (прання, чищення, лагодження та прасування одягу, взуття чи білизни), але не більше 10 % суми добових витрат за всі дні проживання;

користування телефоном (окрім витрат на службові телефонні розмови), холодильником, телевізором та інші витрати (за умови, що вони включені до рахунків на оплату вартості проживання).

При цьому, як зазначає Мінфін у листі від 03.02.2012 р. № 31-07230-2-6/534, до категорії «інші витрати» належать інші надані готелем (мотелем) послуги під час проживання відрядженого працівника, які не ввійшли до переліку послуг, зазначеного в Інструкції № 59, і можуть бути відшкодовані відповідно до законодавства України (не заборонені до відшкодування). Зокрема, при відрядженнях як за кордон, так і по території України працівнику можна компенсувати вартість користування кондиціонером, Wi-Fi та іншими послугами, які входять до стандартного пакета послуг, що надаються готелем (див. п. 1.3 Правил № 19).

Також у розмірах, погоджених з керівником підприємства, відшкодовують витрати на службові телефонні розмови (п. 5 розд. II і п. 7 розд. ІІІ Інструкції № 59). Для підтвердження того, що розмови дійсно були службовими, працівнику бажано заручитися роздруківкою телефонних номерів, з якими він зв’язувався з готелю.

Як бачимо, перелік витрат на проживання, що компенсуються, достатньо детальний. Але небюджетні підприємства можуть його коригувати за допомогою власного Положення про службові відрядження. У зв’язку із цим виникає питання про можливість компенсації витрат, пов’язаних з проживанням працівника у відрядженні, але прямо не зазначених у п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ та Інструкції № 59. Детальніше про це — у табл. 3.4.

Таблиця 3.4. Компенсація витрат, пов’язаних з наймом житлового приміщення

Вид витрат

Відшкодовувати / не відшкодовувати

Витрати на харчування, вартість якого включена до рахунку

Згідно з абзацом четвертим п. 5 розд. II і п.п. «д» п.п. 16.2 розд. ІІІ Інструкції № 59 витрати на харчування, вартість якого визначена і включена до рахунків на оплату вартості проживання в готелях (мотелях), інших житлових приміщеннях, оплачуються відрядженим працівником за рахунок добових витрат. Але нагадаємо: для госпрозрахункових підприємств Інструкція № 59 — орієнтир, а не наказ. Тому вони можуть прописати інший порядок відшкодування витрат на харчування в готелі у своєму Положенні про службові відрядження. Тим паче, що п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ прямо вказує на можливість безподатково компенсувати витрати на харчування, включені до рахунків на проживання. Таким чином, госпрозрахункові підприємства мають право виплачувати своїм працівникам добові в повному обсязі, незалежно від вартості харчування, включеного до рахунків на оплату проживання. Головне — зафіксувати це в Положенні про службові відрядження

Витрати на бронювання номера

Небюджетні підприємства мають право компенсувати працівнику витрати на бронювання місць у готелі в повному обсязі. Звичайно ж, за наявності підтвердних документів. І нехай вас не бентежить той факт, що бюджетні установи в цьому питанні обмежені. Згідно з п. 5 розд. II і п. 7 розд. ІІІ Інструкції № 59 вони мають право компенсувати своїм відрядженим працівникам витрати за бронювання не більше 50 % вартості місця за одну добу. Але згідно з п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ до оподатковуваного доходу не потрапляють витрати з бронювання місць у готелі без будь-яких обмежень. Тобто такі витрати можна відшкодовувати в їх фактичному розмірі без обкладання ПДФО і ВЗ

«Чайові», алкоголь, видовищні заходи

Вимоги п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ наказують включати до оподатковуваного доходу працівника суми відшкодування вартості алкогольних напоїв та тютюнових виробів, «чайових», а також плату за видовищні заходи. Виняток становлять випадки, коли працівник був вимушений заплатити «чайові», оскільки їх сума включається до рахунку згідно із законодавством країни перебування. Тому якщо підприємство дозволяє своєму працівнику у відрядженні іноді випити або розважитися і навіть компенсує йому витрати на такі «пустощі», зробити це можна, але з відповідним оподаткуванням

Оплата проживання одного працівника у дво- чи тримісному номері

Норми п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ жодних обмежень із цього приводу не встановлюють. Це тільки в п. 5 розд. II Інструкції № 59 сказано, що витрати на проживання компенсують у розмірі витрат на найм житлового приміщення з розрахунку вартості одного місця в готелі (мотелі). Але ця Інструкція для госпрозрахункових підприємств не обов’язкова до виконання. Виходить, що за рішенням роботодавця працівнику можуть компенсувати витрати на найм не лише одномісного, але й двомісного і навіть тримісного номера. Ось тільки у Мінфіну і податківців із цього приводу інша думка. У своїх роз’ясненнях вони неодноразово вказували на те, що витрати на проживання у відрядженні можуть бути компенсовані працівнику тільки в розмірі вартості одного місця в готельному номері за кожну добу проживання (див. листи Мінфіну від 30.03.2007 р. № 31-18030-07-7/6449, ДПСУ від 31.03.2012 р. № 5742/6/15-1415, а також консультацію в підкатегорії 103.17 БЗ). А ось якщо підприємство компенсує працівнику також вартість другого місця в номері, податківці наполягають на включенні такої суми до оподатковуваного доходу фізособи як додаткового блага

Проживання в приватному секторі та інших жилих приміщеннях (у тому числі санаторіях)

З п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ випливає, що не є об’єктом обкладення ПДФО (і ВЗ) витрати на проживання, підтверджені рахунками готелів (мотелів) або інших осіб, що надають послуги розміщення або проживання. З вимог ПКУ доходимо висновку: компенсувати можна документально підтверджені витрати на проживання не лише в готелях (мотелях), а й в інших жилих приміщеннях.

Згоден з таким висновком і Мінфін. Його фахівці вважають, що відряджений працівник має право знімати приміщення в приватному секторі або мешкати в санаторії (див. лист від 05.05.2011 р. № 31-07230-16-21/11582)

Оплата одним працівником вартості проживання за двох і більше працівників

Таке можливо, якщо працівник оплатив проживання у відрядженні за себе і своїх колег, використовуючи платіжну картку.

Мінфін (див. листи від 11.03.2006 р. № 31-26030-12-13/5020 і від 08.01.2014 р. № 31-07250-06-29/19) і НБУ (див. лист від 07.04.2006 р. № 25-209/827-3767) свого часу не заперечували проти такої оплати. Проте для підтвердження здійснених витрат Мінфін висував вимоги до інформації, яка наводиться в рахунку готелю. На думку фахівців цього відомства, рахунок обов’язково повинен містити:

— прізвища осіб, за проживання яких здійснено оплату;

— строки проживання в готелі зазначених осіб;

— вартість номерів, у яких мешкали такі особи;

— види витрат, включені до квитанції (рахунку).

Такі документи додає до свого Звіту та підзвітна особа, яка оплатила проживання за співробітників підприємства і за себе. Податківці, схоже, згодні, що при належному документальному підтвердженні компенсація таких витрат не вважатиметься додатковим благом (див. лист ДФСУ від 30.11.2018 р. № 5048/6/99-99-13-02-03-15/ІПК). Хоча трапляються і фіскальні роз’яснення із цього приводу (див. консультацію ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. від 02.03.2020 р. // dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/410192.html)

Вартість проживання, якщо в наказі про направлення у відрядження передбачена можливість щоденного повернення працівника до місця постійної роботи

Іноді працівника направляють у відрядження до такої місцевості, з якої він може щодня повертатися. Причому роботодавець має право зобов’язати його щодня повертатися до місця постійної роботи. У такій ситуації витрати на проживання працівнику не відшкодовують. Мінфін звертав увагу на це ще в листах від 19.08.2005 р. № 31-03173-079/17641 і від 05.03.2007 р. № 31-18030-07-29/4504. Це означає, якщо працівник усупереч розпорядженню керівника не повернувся з відрядження, а заночував у готелі, вартість проживання йому не відшкодовують. Щоправда, можна зробити виняток для працівників, які не повернулися з відрядження з поважної причини (наприклад, не було квитків або скасували рейс). У такому разі витрати на проживання компенсувати можна, але не забудьте отримати письмові пояснення працівника

Вартість кабельного телебачення

Мінфін раніше стверджував (див. лист від 01.04.2009 р. № 31-18030-07-21/9141), що вартість кабельного телебачення, зазначена в готельному рахунку окремим рядком, не підлягає компенсації, оскільки Інструкцією № 59 це не передбачено. Проте ми вважаємо, що, оскільки застосування цієї Інструкції є добровільним для підприємств небюджетної сфери, це питання можна врегулювати інакше у внутрішньому Положенні про службові відрядження

Користування кондиціонером

На думку Мінфіну (див. лист від 03.02.2012 р. № 31-07230-2-6/534), а також з урахуванням п. 5 розд. ІІ і п.п. «б» п. 7 розд. III Інструкції № 59 плату за користування кондиціонером відшкодовують відрядженому працівнику у складі інших витрат на проживання. Звичайно, за умови, що вартість такої послуги включена до рахунку на проживання

Страхування в готелі

Відповідно до ст. 16 Закону № 324/95 готелі, що є суб’єктами туристичної діяльності, зобов’язані укласти договір медичного страхування і страхування від нещасних випадків споживачів. Тобто таке страхування обов’язкове для готелів. Оскільки витрати на страхування входять до вартості готельних послуг, вони безпосередньо пов’язані з відрядженням. Отже, підприємство на підставі ст. 121 КЗпП зобов’язане компенсувати відрядженому співробітнику витрати на страхування, виділені в готельному рахунку. Причому така компенсація, на нашу думку, не вважається додатковим благом працівника і не обкладається ПДФО і ВЗ

Доплата за раннє заселення / пізній виїзд

Згідно з п. 1.3 Правил № 19 розрахункова година — це година, яка встановлена в готелі і при настанні якої споживач повинен звільнити номер у день виїзду і після якої здійснюється заселення до готелю. У свою чергу, ранній заїзд — це заїзд споживача до готелю до розрахункової години, а пізній виїзд — виїзд з готелю після розрахункової години в день виїзду.

При проживанні в готелі менше однієї доби та у разі раннього заїзду або пізнього виїзду готель самостійно визначає розмір плати за надання готельних послуг (п. 3.8 Правил № 19). Ця оплата може бути виділена окремим рядком у готельному рахунку, але все одно належить до послуг з проживання в готелі. І за наявності підтвердних документів вартість таких послуг, безумовно, підлягає компенсації в повному обсязі без оподаткування

Оплата за проживання здійснюється посереднику, а не особі, яка надає послуги проживання

Іноді відряджений працівник оплачує послуги з проживання не безпосередньо готелям, а посередникам (наприклад, турагентствам, квартирно-посередницьким організаціям тощо). Податківці в листі ДФСУ від 12.12.2018 р. № 5195/5/99-99-13-02-03-16/ІПК наполягають на тому, що компенсація таких витрат є додатковим благом для працівника і підлягає оподаткуванню в загальному порядку. Ми ж вважаємо, що якщо в працівника будуть підтвердні документи (ваучер, документи, що підтверджують бронювання номера в готелі, договір з посередником, чек на оплату послуг), витрати на проживання в готелі цілком можна компенсувати без податкових наслідків.

До речі, в разі виникнення проблем з податківцями підприємство може знайти підтримку в суді (див. постанову П’ятого апеляційного адмінсуду від 16.02.2021 р. у справі № 420/796/20 // reyestr.court.gov.ua/Review/94903051). Детальніше про це ми писали в «Податки & бухоблік», 2021, № 41, с. 18

Документальне підтвердження витрат

Витрати на проживання відшкодовують тільки за наявності оригіналів підтвердних документів. Витрати на проживання, не підтверджені документально, або взагалі не відшкодовують, або відшкодовують за рішенням керівника з включенням до оподатковуваного доходу відрядженого працівника.

Згідно з п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ підтвердними документами є рахунки, отримані з готелів (мотелів) або від інших осіб, що надають послуги з розміщення та проживання фізичної особи, у тому числі з бронювання місць у місцях проживання.

Типової форми готельного рахунку нині не існує. Водночас Мінфін вважає (див. лист від 11.03.2006 р. № 31-26030-12-13/5020), що у рахунку мають бути зазначені:

— прізвище працівника, направленого у відрядження;

— строк проживання;

— вартість основних і додаткових послуг, отриманих у готелі або від інших осіб, що надають послуги з розміщення та проживання фізичної особи.

Зверніть увагу: згідно з п. 14 розд. І Інструкції № 59 підтвердними документами, що дозволяють відшкодовувати витрати на відрядження по Україні, є розрахункові документи згідно із Законом про РРО і ПКУ. Тобто, крім вимог ПКУ, слід дотримуватися ще й норм Закону про РРО. І хоча Інструкція № 59 для небюджетників не вказівка, безпечніше все ж врахувати її положення.

Нагадаємо: згідно із Законом про РРО розрахунковими документами, що підтверджують оплату готельних послуг, можуть бути фіскальні касові чеки РРО/ПРРО або розрахункові квитанції. У зв’язку з цим

витрати на проживання бажано підтверджувати не лише рахунком готелю, а й чеком РРО/ПРРО (або розрахунковою квитанцією)

А якщо відряджений працівник заселився до підприємця-єдиноподатника, який не зобов’язаний застосовувати РРО/ПРРО? Такий підприємець усе одно повинен видати документ, що підтверджує оплату вартості проживання (наприклад, свою квитанцію).

Ну і не забуватимемо про ситуацію, коли працівник прибуває у відрядження на територію, де встановлений туристичний збір. Згідно з п.п. «б» п.п. 268.2.2 ПКУ платниками туристичного збору не є фізособи-резиденти, які прибули у відрядження.

Чим підтвердити, що поїздка працівника є відрядженням? На наш погляд, для цього підійде примірник наказу, який слід пред’явити співробітникам готелю. На підставі цього документа готель не включатиме турзбір до рахунку за проживання (див. листи ДФСУ від 20.03.2019 р. № 1128/6/99-99-12-02-03-15/ІПК і від 02.05.2019 р. № 1927/6/99-99-12-02-03-15/ІПК).

А що робити, якщо відрядженому працівнику все-таки включили турзбір до рахунку за проживання? Наприклад, у зв’язку з тим, що він забув пред’явити примірник наказу про направлення у відрядження. Чи підлягають компенсації працівнику сплачені ним суми турзбору? Звичайно, за рішенням керівника підприємство може компенсувати відрядженій особі суму сплаченого нею турзбору. Але згідно з п. 170.9 ПКУ до доходу працівника не потрапляє сума будь-яких податків та зборів, якщо вони підлягають сплаті, у зв’язку зі здійсненням витрат на відрядження. А сума турзбору згідно із законом при відрядженнях сплаті не підлягає.

Таким чином, якщо підприємство компенсує турзбір, така сума потрапить до доходу працівника як додаткове благо. Про це ж говорять податківці в консультації з підкатегорії 103.17 БЗ.

3.5. Компенсація інших витрат

Крім добових, витрат на проїзд і проживання, законодавство дозволяє відшкодовувати відрядженим працівникам без оподаткування деякі додаткові витрати. Зокрема, згідно з п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ це витрати на:

— оформлення закордонних паспортів;

— оформлення дозволів на в’їзд (віз);

— оплату вартості обов’язкового страхування;

— інші документально підтверджені витрати, пов’язані з правилами в’їзду і перебування в країні відрядження, у тому числі будь-які збори та податки, що підлягають сплаті у зв’язку зі здійсненням таких витрат.

Наприклад, серед обов’язкових витрат, пов’язаних з правилами в’їзду, можна назвати ПЛР-тести на COVID-19, без яких потрапити до окремих країн неможливо. Також негативний результат тестування часто є обов’язковою умовою для посадки на літак. Відповідно такі витрати можна вважати витратами на відрядження і компенсувати працівнику без оподаткування.

А ось вартість тестування на COVID-19, яке працівники проходять в Україні при поверненні із закордонного відрядження, щоб не йти на самоізоляцію, до витрат на відрядження не належить. Ці суми можна безподатково відшкодувати як витрати на медичне обслуговування згідно з п.п. 165.1.19 ПКУ (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 45, с. 28; № 48, с. 47).

Комісійні витрати

Згідно з п. 4 розд. І Інструкції № 59 працівнику також відшкодовують (за наявності документального підтвердження оплати) комісійні витрати при обміні валюти і суми комісійної винагороди за надані банком послуги, пов’язані з використанням платіжних карток і готівки (з урахуванням особливостей системи фінансових розрахунків у державі відрядження). Зокрема, компенсації підлягають витрати, пов’язані з:

а) перерахуванням авансу на поточний рахунок працівника і поверненням коштів з рахунку працівника на рахунок підприємства;

б) переказом грошових коштів електронними платіжними засобами — у безготівковій формі;

в) проведенням безготівкових розрахунків у валюті, відмінній від валюти рахунку платіжної картки;

г) отриманням готівки із застосуванням платіжної картки;

ґ) конвертацією готівкової іноземної валюти в національну валюту держави відрядження;

д) отриманням виписки банку — емітента платіжної картки.

Рекомендуємо продублювати цей перелік у Положенні про службові відрядження вашого підприємства.

І хоча про компенсацію цих витрат ПКУ прямо не говорить, але є підстави вважати, що податківці дозволять не оподатковувати такі суми, оскільки вони пов’язані з відрядженням та названі Мінфіном як обов’язкові до відшкодування.

Оформлення закордонних паспортів та віз

Головне, що слід пам’ятати про витрати на оформлення закордонних паспортів та віз:

для того щоб такі витрати можна було віднести до витрат на відрядження, оформлення паспорта і візи потрібно починати після видання наказу про відрядження

Для більшої впевненості в наказі слід зазначити, що витрати на паспорт і візи необхідні для поїздки у відрядження за кордон. Якщо дотриматися цієї умови, кошти, видані працівнику на оформлення закордонного паспорта і візи, як частину витрат на закордонне відрядження, не включають до оподатковуваного доходу працівника.

Аванс на оформлення закордонного паспорта і візи зазвичай видають окремо від авансу на інші витрати, пов’язані з відрядженням. Адже паспорт і візу в більшості випадків потрібно оформити заздалегідь, а не прямо перед поїздкою у відрядження. При цьому працівник після оформлення закордонного паспорта і візи повинен відзвітувати про понесені витрати. До Звіту обов’язково додають оригінали документів, які підтверджують оплату вартості закордонного паспорта і візи. А другий аванс (на добові, проживання, проїзд тощо) можна видавати працівнику тільки після того, як він відзвітує за першим авансом (п. 19 Положення № 148).

А чи можна профінансувати такі витрати із загальної суми витрат на відрядження? У принципі, так. Адже якщо наказ про відрядження вже оформлений, то й видавати аванс на таке відрядження можна за декілька тижнів до фактичної поїздки. У цьому випадку працівник зобов’язаний відзвітувати за всіма витратами на відрядження, у тому числі на оформлення закордонного паспорта і візи, після повернення з відрядження.

Припустимо, закордонний паспорт і віза працівником уже оформлені, витрати понесені, проте відрядження довелося скасувати. І що в такому разі робити з витратами на оформлення цих документів? На наш погляд, якщо закордонне відрядження не відбулося з не залежних від працівника причин, уже понесені на оформлення закордонного паспорта і візи витрати (якщо вони будуть компенсовані) не можна вважати оподатковуваним доходом працівника. Але для цього не забудьте оформити наказ про скасування відрядження.

Обов’язкове страхування

Згідно з п.п. «а» п.п. 170.9.1 ПКУ в разі, коли закони країни відрядження або країн, територією яких здійснюється транзит, передбачають обов’язкове страхування життя чи здоров’я відрядженої особи або її цивільної відповідальності (у разі відрядження на автомобілі), то витрати на таке страхування при відшкодуванні не включають до оподатковуваного доходу відрядженої особи.

Із цієї норми ПКУ випливає, що при компенсації та оподаткуванні страхових витрат потрібно виходити з їх обов’язковості.

Тобто:

— якщо для в’їзду до країни відрядження наявність страхового поліса обов’язкова, то витрати на його придбання можна компенсувати працівнику без утримання із цієї суми ПДФО і ВЗ (звичайно, якщо є документальне підтвердження витрат на оплату страхового поліса);

— якщо наявність страховки для в’їзду до країни не обов’язкова, а її оформлення — приватна ініціатива роботодавця, тоді працівник не має права на неоподатковувану компенсацію її вартості.

Зверніть увагу! Згідно з п. 15 розд. III Інструкції № 59 якщо в державі, до якої відряджають працівника, медичну допомогу іноземним громадянам надають безоплатно, вартість страхового поліса не відшкодовується. Інформацію про держави, при відряджанні до яких громадянам України надається невідкладна медична допомога на безоплатній основі, див. на сайті МОЗ (moz.gov.ua/en/likuvannja-za-kordonom).

Крім того, Інструкція № 59 визначає вичерпний перелік страхових випадків, які можуть бути включені до страхового поліса, щоб роботодавець мав право відшкодувати витрати на нього. Проте небюджетні підприємства можуть не звертати уваги на ці обмеження. І якщо страхування обов’язкове, можна придбавати її не з мінімальним «покриттям», а застрахувати працівника як належить.

3.6. Придбання ТМЦ у відрядженні

Передусім майте на увазі, що такі витрати не вважаються витратами на відрядження, а є витратами на госппотреби. При цьому відряджений працівник, придбаваючи ТМЦ для потреб підприємства, діє від імені свого роботодавця. У зв’язку із цим з’являються певні обмеження.

Зокрема, якщо у відрядженні по території України працівник може придбавати ТМЦ і за готівку, і з використанням платіжної картки, то з відрядженнями за кордон складніше. Адже розрахунки за зовнішньоекономічними операціями повинні здійснюватися через поточні рахунки суб’єктів господарювання в іноземній валюті (п. 16 Положення № 5).

Винятки із цього правила є тільки для (пп. 42 і 43 Положення № 2):

— витрат на відрядження. Але, як ми вже сказали, в цьому випадку йдеться не про них;

представницьких витрат на організацію офіційних заходів за кордоном;

— оплати експлуатаційних витрат, пов’язаних з обслуговуванням транспортних засобів за кордоном.

Придбавати будь-які інші ТМЦ за готівкову інвалюту у відрядженні працівник не має права

Звертають на це увагу й податківці (див. підкатегорію 109.14 БЗ).

А якщо за ТМЦ у закордонному відрядженні розрахуватися безготівково з використанням корпоративної платіжної картки? З п.п. 2 п. 109 Положення № 5 випливає, що розрахунки з використанням електронних платіжних засобів за зовнішньоекономічними договорами суб’єктам господарювання в загальному випадку теж заборонені. Виняток — здійснення таких розрахунків за одним зовнішньоекономічним договором в один операційний день, якщо операція за ним не перевищує незначний розмір. Дозвіл на такі операції із застосуванням картки міститься і в п. 321 Положення № 2.

Нагадаємо: з 28.04.2020 р. незначною є сума, еквівалентна 400000 грн (п.п. 7 п. 2 Положення № 5 і ст. 20 Закону № 361). Тому якщо ви впишетеся в цю суму, в принципі, можна придбати ТМЦ за кордоном із застосуванням корпоративної картки.

Якщо працівник усе ж купує ТМЦ за кордоном за готівку, нехай робить це від свого імені за свої гроші. Для того щоб відшкодувати працівнику його витрати, підприємство може вже потім купити у свого працівника придбані ним за кордоном ТМЦ. Тобто до Звіту про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, вартість таких ТМЦ не включається!

При цьому пам’ятайте, що працівник повинен дотриматися встановлених законодавством правил переміщення валютних цінностей через митний кордон України. Нагадаємо: суму, яка дорівнює або перевищує еквівалент 10000 євро, треба письмово декларувати в повному обсязі (п. 6 Положення № 3). Крім того, необхідно дотримуватися вимог про митне оформлення придбаного товару при його ввезенні на територію України.

Проте попереджаємо:

при такому способі компенсації витрат вартість ТМЦ, виплачену працівнику, доведеться включити до його оподатковуваного доходу

Щоб повністю відшкодувати працівнику всю витрачену ним суму, на вартість ТМЦ потрібно «накрутити» ПДФО і ВЗ. Для цього використовуйте коефіцієнт (К), розрахований за формулою:

К = 100 : (100 - Сп - СВЗ),

де Сп — ставка ПДФО;

СВЗ — ставка ВЗ.

З урахуванням цього коефіцієнта і слід установлювати ціну в договорі купівлі-продажу з працівником. Більше про оподаткування доходів фізосіб від продажу рухомого майна див. у «Податки & бухоблік», 2021, № 48, с. 21.

Зауважте: розрахунки з працівником слід здійснювати в гривнях з урахуванням обмеження суми готівкових розрахунків, передбаченого п. 6 Положення № 148, — 50000 грн на день (включно) за одним або кількома платіжними документами.

До речі, дотримуватися обмежень, передбачених Положенням № 148, повинен і сам працівник у разі придбання ним ТМЦ для потреб підприємства за готівку у відрядженні по Україні. Причому тут необхідно пам’ятати про те, що діє він від імені свого роботодавця. А отже, при купівлі ТМЦ у суб’єктів господарювання діє 10-тисячне обмеження (а не 50-тисячне, як при розрахунках між суб’єктом господарювання і фізособою). Це підтверджують і податківці в консультації з підкатегорії 109.13 БЗ.

Також не забудьте, що

в разі придбання відрядженим працівником ТМЦ для потреб підприємства у ФОП підприємство зобов’язане відобразити виплачений таким підприємцям дохід у додатку 4ДФ з ознакою «157»

І ще один цікавий момент. Раніше податківці наполягали: якщо при купівлі ТМЦ для потреб підприємства працівник використав власні кошти, суму компенсації слід включити до його оподатковуваного доходу. Проте згодом завдяки УПК № 181 податківці погодилися з тим, що порядок оподаткування не залежить від того, була здійснена попередня виплата коштів під звіт чи ні (див. підкатегорію 103.04 БЗ). Головне, щоб така закупівля здійснювалася в межах виконання працівником своїх трудових обов’язків. У зв’язку із цим для перестраховки має сенс зазначити в трудовому договорі (посадовій інструкції) працівника, що до його посадових обов’язків входить купівля товарів, робіт, послуг для потреб підприємства.

висновки

  • Витрати, пов’язані з відрядженням, підлягають компенсації тільки за наявності оригіналів підтвердних документів.
  • Розмір добових, що не обкладається ПДФО і ВЗ, у 2021 році становить: 600 грн — у разі відрядження по Україні та 80 євро — у разі закордонного відрядження.
  • Вартість ПММ, використаних у відрядженні по Україні на службовому автомобілі, відшкодовується як витрати на госппотреби.
  • Витрати на оплату страхового поліса можна компенсувати без утримання ПДФО і ВЗ, тільки якщо його придбання обов’язкове відповідно до законодавства країни відрядження.
  • Придбавати ТМЦ для потреб підприємства в закордонному відрядженні за рахунок готівкових коштів заборонено.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі