Теми статей
Обрати теми

Бонуси за результатами продажів

Альошкіна Наталя, податковий експерт
У сучасному маркетингу використовують різні важелі впливу на збільшення обсягів продажів. Зокрема, можна виділити два основних інструменти стимулювання продажів покупців: ретрознижки і мотиваційні виплати. Мета у них єдина — заохочення покупців залежно від умов реалізації, обсягів придбання, способів оплати тощо. У цій статті в короткій формі опишемо ключові аспекти таких операцій в обліку.

Умови для бонусів

Найчастіше мотиваційні виплати і ретрознижки широко використовуються в дистрибуційних* договорах. Такі виплати є винагородою за досягнення певних економічних показників дистриб’юторами.

* Це договір, за яким одна сторона (дистриб’ютор) у рамках ведення госпдіяльності зобов’язується здійснювати та організовувати просування і розповсюдження товару, а постачальник зобов’язується поставляти товар дистриб’ютору і забезпечувати йому привілейоване положення на конкретній території.

Суть мотиваційних виплат і ретрознижок полягає в єдиному: фінансове заохочення покупця щодо результатів продажів за виконання певних умов.

Згрупуємо в таблиці загальні характеристики таких операцій.

Характеристика бонусних заохочень

Вид бонуса

Умови виплати за результатами продажів

Принцип дії

Ретрознижка

Обговорюються в договорі і зазвичай надають за:

— дострокове погашення дебіторки;

— виконання плану закупівлі товарів;

— точність закупівельних прогнозів;

— дотримання встановленого асортименту товарів при закупівлі тощо

Продавець надає покупцеві знижку після відвантаження (реалізації) товарів щодо попередніх покупок.

Факт надання і розмір знижки залежать від виконання умов, описаних в договорі

Мотиваційна виплата

Продавець виплачує премію (винагороду) за виконання умов, визначених договором

Як бачимо, для бонусного заохочення покупця діють загальні умови їх здійснення, а ось порядок їх виплат і відображення в обліку відрізняються. Розглянемо їх окремо.

Ретрознижки

Бухоблік. При відвантаженні товару в первинних документах продавець зазначає первісну вартість товарів, установлену договором. Надалі за фактом виконання покупцем умов надання знижки ціна товару зменшується. Документальним підтвердженням для проведення коригувань у бухобліку продавця зазвичай служить акт про встановлення (узгодження) нової ціни. Тобто спочатку продавець визнає дохід виходячи з обумовленої договором вартості. І тільки в момент, коли з’явилися підстави для зниження ціни, — коригує дохід.

Покупець оприбутковує товар на баланс також за первісною вартістю, обчисленою за загальними правилами (п. 9 НП(С)БО 9). І тільки в момент, коли стане відомо про отримання ретрознижки і буде оформлено акт про встановлення нової ціни, що підтверджує отримання знижки, покупець зможе змінити вартість раніше оприбуткованих товарів і зменшити заборгованість перед їх постачальником.

При цьому якщо товар на момент отримання ретрознижки значиться на балансі підприємства, то на суму знижки зменшують його первісну вартість і кредиторську заборгованість перед постачальником (методом «червоне сторно»: Дт 281 — Кт 631, 632). Також методом «червоне сторно» зменшують собівартість реалізованих товарів (Дт 902, 93 — Кт 631, 632), якщо товар реалізований і знижка надана в тому ж звітному року. А ось коли товари реалізовані минулого року, а знижка надається в поточному, тоді суму отриманої ретрознижки краще показати проводкою: Дт 631, 632 — Кт 719 («Податки & бухоблік», 2020, № 104, с. 12).

Що стосується МСФЗ-обліку ретрознижок, то там усе трохи інакше. У питанні відображення доходу кермо влади бере на себе МСФЗ 15 «Дохід від договорів з клієнтами». Він не дозволяє визнавати дохід більше, ніж з високою мірою вірогідності розраховують отримати (§ 56 цього стандарту). Детальніше про МСФЗ-облік в «Податки & бухоблік», 2020, № 104, с. 7 і 2019, № 91, с. 29.

У ПДВ-обліку післяпродажні знижки розглядають як зміну суми компенсації вартості поставлених товарів/послуг (п. 192.1 ПКУ). Тобто, у момент відвантаження товарів продавець нараховує ПЗ з ПДВ у повній сумі. За фактом виконання покупцем необхідних умов для отримання знижки продавець має право зменшити ПЗ з ПДВ шляхом складання розрахунку коригування (РК) до відвантажувальної ПН з умовним кодом причини «101». Але зменшити раніше задекларовані ПЗ продавець може тільки після реєстрації РК. А ось покупець ПК повинен зменшити датою здійснення коригування.

Датою коригування ПЗ логічно вважати дату надання знижки, зафіксовану в акті про встановлення нової ціни. Але, податківці прив’язуються до завершуючої події, що відбулася після перегляду ціни, — розрахунків із покупцем — дати доплати/повернення коштів («Податки & бухоблік», 2020, № 104, с. 7). Тому підписання акта та проведення розрахунків з покупцем краще оформити одним днем.

Для податковоприбуткових цілей орієнтир — бухгалтерський облік. При цьому жодних коригувань фінрезультату на суму наданих ретрознижок ПКУ не встановлює.

Мотиваційні виплати

Перешкодою в питанні мотиваційних виплат став ПДВ-облік таких операцій. Бо, ці виплати мають подвійну природу. З одного боку, дії покупця цілком можна вмістити в визначення послуги (п.п. 14.1.185 ПКУ). Тобто операція — об’єкт оподаткування ПДВ*. З іншого боку, мотиваційні виплати не відповідають загальноправовому визначенню послуг, оскільки надання послуги має бути пов’язане з конкретними діями платника (ч. 1 ст. 901 ЦКУ). Факт надання послуги відсутній — значить, немає й об’єкта для нарахування ПДВ.

* https://svp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/494813.html

Судова практика теж не завжди однозначна (див. «Податки & бухоблік», 2019, № 73, с. 14; 2021, № 13, с. 12). Хоча Верховний Суд** схиляється на користь «ПДВшної» позиції.

** Постанова Верховного Суду від 18.06.2021 р. у справі № 120/4866/18-а.

Наша думка: одержувачеві мотиваційної виплати (дистриб’ютору) безпечніше все-таки визнати таку виплату платою за маркетингові послуги і нарахувати ПДВ-зобов’язання. У свою чергу, постачальник продукції й одночасно одержувач маркетингових послуг за наявності зареєстрованої ПН має право відобразити ПК з ПДВ. При цьому у договорі треба чітко погоджувати правову природу таких виплат і умови їх отримання. Важливо, щоб така маркетингова послуга була підтверджена актом наданих послуг. У ньому обов’язково слід привести детальний перелік дій, здійснених дистриб’ютором.

У бухобліку суму нарахованих мотиваційних виплат дистриб’ютор включає до складу доходів від продажу послуг (субрахунок 703. А в постачальника товару (одержувача маркетингових послуг) мотиваційна виплата займе місце в складі витрат на збут за рахунком 93.

У податковоприбутковому обліку обох сторін угоди повністю орієнтуємося на бухгалтерський фінрезультат. Жодних спеціальних коригувань ПКУ не передбачає.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі