Теми статей
Обрати теми

Благодійна (гуманітарна) допомога під час війни: податок на прибуток

Солошенко Людмила, податковий експерт
В Інформаційному листі ДПСУ від 08.11.2022 № 7/2022*поміщені відповіді на запитання, що стосуються оподаткування під час воєнного стану операцій з благодійною та гуманітарною допомогою в платників податку на прибуток та в неприбуткових організацій. Розпочнемо з платників податку на прибуток. Дізнаємося, що для них роз’яснили податківці.

* tax.gov.ua/data/material/000/519/630397/InfoList7 2022.pdf

Благодійна та гуманітарна допомога: воєнні особливості для прибутківців

Платники податку на прибуток (п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ)

У загальному випадку для високодохідників установлено ліміт благодійних витрат. При наданні допомоги неприбутковим організаціям (НПО) у податкові витрати можна віднести суму коштів, товарів, робіт, послуг, безоплатно переданих/наданих НПО, у розмірі не більше 4 % оподатковуваного прибутку за минулий звітний рік (витрати зверху — знімають через різницю за п.п. 140.5.9 ПКУ).

Проте у зв’язку з воєнним станом допомогу, надану армії, лікарням та іншим одержувачам, дозволяється облікувати в податкових витратах у повній сумі (без обмежень 4 % лімітом). Така можливість надана п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, який звільняє платників-високодохідників від різниці за п.п. 140.5.9 ПКУ

Згідно з п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ під час воєнного стану коригування за п.п. 140.5.9 ПКУ не проводяться щодо грошових коштів і таких товарів, добровільно перерахованих (переданих) визначеним одержувачам:

Які товари

— грошові кошти,

— спеціальні засоби індивідуального захисту (каски, бронежилети, виготовлені відповідно до військових стандартів),

— технічні засоби спостереження,

— лікарські засоби та медичні вироби,

— засоби особистої гігієни,

— продукти харчування,

— предмети речового забезпечення,

— інші товари, виконані роботи, надані послуги з переліку, певному КМУ (проте доки такий перелік тільки розробляється, див. питання 1.5),

— гуманітарна допомога з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з воєнною агресією російської федерації проти України

Кому передаються

для потреб забезпечення оборони країни:

— ЗСУ,

— Національній гвардії України,

— СБУ,

— Службі зовнішньої розвідки України,

Державній прикордонній службі України,

— МВС,

— Управлінню державної охорони України,

— Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації,

— іншим утвореним військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам,

— установам або організаціям, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету,

а також:

— органам сфери цивільного захисту,

— закладам охорони здоров’я державної та комунальної власності,

— перерахування грошових коштів на спеціальний рахунок НБУ для збору коштів

ЗАПИТАННЯ

Відповідь ДПСУ

Допомога військовим адміністраціям

1.1. Якими будуть податкові наслідки з податку на прибуток для підприємства в разі безоплатної передачі ним товарів на користь міської військової адміністрації?

За операціями добровільної передачі товарів, переліченими в п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, установами й організаціями, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, зокрема військовим адміністраціям (для потреб забезпечення оборони країни) коригування, встановлені п.п. 140.5.9 ПКУ, не проводяться

Допомога лікарням

1.2. Чи має право товариство застосовувати положення п.п. 69.6 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ і не здійснювати коригування, встановлені п.п. 140.5.9 ПКУ, в податковій декларації з податку на прибуток підприємств щодо вартості медичного виробу, добровільно переданого спеціалізованій лікарні?

Так, якщо під час воєнного стану здійснюється добровільна передача медвиробів закладам охорони здоров’я державної або комунальної форми власності (включеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій), зокрема, лікарням, то на вартість таких товарів різниця за п.п. 140.5.9 ПКУ не виникає. Детальніше про це див. «Допомога лікарням через благодійну організацію» // «Податки & бухоблік», 2022, № 84

Гуманітарна допомога у зв’язку з воєнною агресією

1.3. Чи підпадає під дію положень п.п. 69.6 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ операція з перерахування платником податку коштів у вигляді гуманітарної допомоги благодійній організації в статусі неприбуткової на придбання військової техніки для ЗСУ?

Якщо надання гуманітарної допомоги здійснюється з дотриманням вимог Закону України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.99 № 1192-XIV і одержувачами допомоги є юрособи, зареєстровані в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги (якими можуть бути і благодійні організації), то надання платником гуманітарної допомоги (перерахування коштів) благодійній неприбутковій організації на придбання військової техніки для ЗСУ звільняється від різниці за п.п. 140.5.9 ПКУ.

Детальніше див. «Обдаровуємо ЗСУ через благодійний фонд: витрати без різниць» // «Податки & бухоблік», 2022, № 63

1.4. Чи здійснюється коригування фінансового результату до оподаткування на суму коштів (вартість товарів), перерахованих (переданих) неприбутковим установам або організаціям, які не утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони країни?

Щодо допомоги, наданої неприбутковим організаціям, які не утримуються за рахунок коштів держбюджету, виникатиме різниця за п.п. 140.5.9 ПКУ. Детальніше про це див. «Допомога лікарням через благодійну організацію» // «Податки & бухоблік», 2022, № 84 (ср. ).

Проте різниці за п.п. 140.5.9 ПКУ можна уникнути, якщо НПО (у тому числі та, яка не утримується за рахунок коштів держбюджету і внесена при цьому до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги), надати гуманітарну допомогу з дотриманням відповідних умов надання гуманітарної допомоги, за умови, що така допомога використана для потреб забезпечення оборони країни

«Інші товари, роботи, послуги» звільняються від різниці за п.п. 140.5.9 ПКУ — за Переліком. Поки немає Переліку, немає і звільнення.

1.5. Чи має право підприємство не проводити коригування за п.п. 140.5.9 ПКУ починаючи з 24.02.2022 у податкових періодах, на які припадає здійснення відповідних госпоперацій з добровільного перерахування коштів, передачі товарів, виконання робіт, надання послуг, одержувачам, зазначеним у цьому пункті, для потреб забезпечення оборони країни з урахуванням набрання чинності положеннями п.п. 69.6 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ та змін до них?

Для операцій з добровільної передачі «інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг» звільнення від різниці за п.п. 140.5.9 ПКУ можливо тільки після затвердження КМУ відповідного переліку. Нині такий перелік не затверджений і тільки розробляється урядом. Тому без переліку звільнення від різниці «для інших товарів, робіт, послуг» поки що не працює.

Аналогічні роз’яснення наведені в БЗ 102.12.

Детальніше про це див. «Пільги з податку на прибуток під час війни» // «Податки & бухоблік», 2022, № 84

Грошова допомога

1.6. Чи підлягає коригуванню фінрезультат до оподаткування за п.п. 140.5.9 ПКУ при наданні підприємством благодійної допомоги шляхом перерахування коштів згідно з ініціативою Президента України Володимира Зеленського UNITED 24 на підтримку України?

При перерахуванні під час воєнного стану коштів на спеціальні рахунки, відкриті НБУ для збору коштів, зокрема, згідно з ініціативою Президента України Володимира Зеленського UNITED 24 — для підтримки України, різниця за п.п. 140.5.9 ПКУ не виникне

Мобілізація транспорту й амортизація

1.7. Підприємством для забезпечення потреб ЗСУ передані автомобілі, які після оголошення демобілізації будуть повернені і далі продовжуватимуть використовуватися в його госпдіяльності. Чи може підприємство продовжувати нараховувати амортизацію в податковому обліку на час мобілізації транспортних засобів, якщо такі авто продовжують обліковуватися на балансі підприємства й амортизуватися в бухгалтерському обліку?

Так, щодо мобілізованого транспорту, переданого в тимчасове користування ЗСУ за актом приймання-передачі (власником якого залишається підприємство, на балансі якого залишається такий транспорт) і в бухгалтерському, і в податковому обліку високодохідники продовжують нараховувати амортизацію. Детальніше див. «Мобілізація транспорту — процедура і облік» // «Податки & бухоблік», 2022, № 22 та «Мобілізація транспорту для воєнних потреб: що з амортизацією?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 57

«З коли» працює звільнення від різниці за п.п. 140.5.9 ПКУ?

1.8. Починаючи з якого періоду не проводяться коригування за п.п. 140.5.9 ПКУ щодо коштів і товарів, зазначених у п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ?

Оскільки до п.п. 69.6 вносилися зміни, то коригування за п.п. 140.5.9 ПКУ не проводяться починаючи з 24 лютого 2022, а щодо:

— допомоги ДСНС (органам сфери цивільного захисту) і закладам охорони здоров’я державної та комунальної власності — починаючи з 17.03.2022 (набрання чинності Законом України від 15.03.2022 № 2120-IX), а щодо

— гуманітарної допомоги (яка надається з дотриманням вимог законодавства про гумдопомогу) — починаючи з 16.04.2022 (набрання чинності Законом України від 01.04.2022 № 2173-IX). Аналогічні роз’яснення поміщені в БЗ 102.12

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі