Критерій 6 ризиковості платника
Якщо платник — ризиковий, то в такому разі більшість ПН/РК, що відправляються ним на реєстрацію (окрім тих, що відповідають ознакам безумовної реєстрації), заблокують. Тож важливо якомога швидше позбавитися ризикового статусу.
Критерії ризиковості платника наведені у додатку 1 до Порядку № 1165*. Усього їх 8. Нас цікавить критерій 6 — неподання декларацій з ПДВ за два останніх місяці. Отже,
* Порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджений постановою Кабміну від 11.12.2019 № 1165.
ризиковий статус платник може отримати, якщо за два останніх (податкових) місяці він не подає декларації з ПДВ
Проте обов’язок подавати декларації виникає за наявності (!) у звітному періоді показників для декларування. Якщо ж показники для декларування були відсутні (не провадилася діяльність / був відсутній об’єкт оподаткування / немає перехідного від’ємного значення), порожню декларацію з ПДВ можна не подавати (п. 49.2 ПКУ, п. 9 розд. III Порядку № 21*, лист ДПСУ від 07.08.2020 № 3248/ІПК/99-00-04-01-03-06, БЗ 101.24). Тому якщо ПДВ-звітність не подавалася через відсутність показників, включати платника в ризикові за цим критерієм податківці не мають права. Втім навряд чи фіскали при прийнятті рішення про присвоєння ризикового статусу будуть з’ясовувати, з якої причини платник не подав декларації. Відтак, щоб уникнути загрози отримання ризикового статусу, платникові має сенс подавати порожні декларації.
Але в нашому випадку йдеться про воєнні звітні періоди — лютий і березень 2022 року. Та ще й про платника, який з 1 квітня по 31 жовтня перебував у групі 3 єдиного податку за ставкою 2 %. А після введення воєнного стану (ВС) строки подання звітності / сплати податків були спочатку взагалі призупинені. Не всі платники мали змогу подати звітність. Деякі платники декларації за лютий-березень-квітень взагалі не подавали. Тим паче, що не працював ЄРПН та й дозволялося відзвітувати після закінчення ВС.
Згодом такі правила були підкориговані і на подання декларацій було відведено спеціальний строк — з урахуванням можливостей платника виконувати податкові обов’язки під час ВС* для звичайних платників податків і специфічний строк для платників, які перейшли на спецЄП. У зв’язку з чим платники, які застосовували спецЄП, повинні подати податкові декларації протягом 60 календарних днів після повернення зі спецЄП (п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
* Детальніше читайте в статтях «Підтвердження неможливості — з’явився Порядок від Мінфіну!» // «Податки & бухоблік», 2022, № 65, «Підтвердження неможливості — розбираємося з деталями» // «Податки & бухоблік», 2022, № 67, «Неможливість виконання податкових зобов’язань: запитання-відповіді» // «Податки & бухоблік», 2022, № 73, «З’явилася можливість виконувати податкові обов’язки» // «Податки & бухоблік», 2022, № 83.
А отже, за нинішньої надзвичайної ситуації критерій 6 повинен застосовуватися з поправкою на воєнні умови. Тому говорити про неподання податкових декларацій протягом ВС можна лише після спливу граничних строків, відведених на їх подання. Тобто, зокрема, стосовно екс-спецЄПешників — тільки після спливу 60-денного строку з дня переходу на систему оподаткування, на якій вони перебували до обрання спецЄП. Конкретно щодо нашої ситуації такою граничною датою є 31 грудня 2022 року. До закінчення такого граничного строку не можна вважати, що декларації за лютий-березень не подані. Тож підприємство повною мірою діяло за вимогами ПКУ і не порушило граничних строків, відведених для звітування. А отже, ризикове клеймо воно отримало неправомірно. Як тепер зняти ризиковість?
Скасовуємо ризиковий статус
Взагалі, для виходу з ризикових діють за правилами п. 6 Порядку № 1165. Він пропонує подати комісії регіонального рівня пакет антиризикових документів, що свідчать про невідповідність платника критеріям ризиковості:
1) інформацію (пояснення) та
2) копії документів, необхідних для виключення з ризикових.
Перелік таких документів наведений у п. 6 Порядку № 1165. А от що стосується пояснень, то податківці бажають бачити інформацію про наявність:
— приміщень (власних, орендованих);
— виробничих потужностей (власних, орендованих);
— земельних ділянок (власних, орендованих);
— найманого персоналу (основного, за сумісництвом);
— доходу від здійснення діяльності за попередній період;
— залишків готової продукції та сировини (найменування).
Можна надіслати також й інші додаткові документи, які платник вважає за необхідне. Адже ціль платника:
довести податківцям реальність своєї діяльності і переконати їх прийняти рішення про невідповідність критеріям ризиковості
Пакет антиризикових документів подають регіональній комісії в електронній формі у вигляді:
— Повідомлення J(F)1314901 (у полі «Інформація» якого коротко наводять дані, що свідчать про те, що платник не відповідає присвоєному йому критерію ризиковості, БЗ 101.18) разом
— з додатками «Документ довільного формату» J(F)1360102 (для подання сканкопій підтвердних документів про невідповідність критеріям ризиковості). Кількість таких додатків, що подаються з Повідомленням, не повинна перевищувати 100 шт., розмір кожного додатка (у форматі PDF, PNG або JPG) — не більше 2 Мб (хоча один додаток при цьому може містити копії декількох документів, БЗ 101.18).
Втім на практиці платники, які потрапили в подібну ситуацію, діють наступним чином. Насамперед викореняють першопричину присвоєння ризикового статусу — подають ПДВ-декларації за доспецЄПешні звітні періоди (у нашому випадку — лютий і березень 2022 року), навіть якщо вони не містять показників (тобто порожні).
Потім направляють Повідомлення з копіями квитанцій, які підтверджують подання ПДВ-декларацій. У полі «Інформація» такого Повідомлення стисло описують, чому ПДВ-звітність до цього не була подана, коли була подана. Також окремо посилаються на те, що перебували в лавах спецЄП і у них є 60 календарних днів для виконання своїх податкових обов’язків.
Зауважте! Автоматом ризиковий статус платника податківці не знімають
Питання щодо виключення платника ПДВ з переліку ризикових регіональна комісія повинна розглянути протягом 7 робочих днів, що настають за датою надходження інформації та копій документів. І в цей же строк прийняти відповідне рішення (п. 6 Порядку № 1165, БЗ 101.18). Проте через зупинення строків на період дії ВС (п. 102.9, п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) перебіг 7-денного строку призупиняється до закінчення ВС (див. БЗ 101.18).
Позаяк строки продовжені, то правило мовчазної згоди під час ВС не працює. Тому якщо податківці в 7-денний строк не розглянули документи і не направили відповідь, автоматом платника не виключать з ризикових. А отже, все одно доведеться чекати рішення комісії.
Знов-таки, на практиці фіскали зазвичай укладаються в 7-денний строк.
Якщо ж прийшло рішення-відмова, тоді направити антиризикові документи можна знову (див. статтю «Ризиковий платник — нещастя для ПН» // «Податки & бухоблік», 2022, № 46). Або відмовне рішення можна оскаржити в адміністративному чи судовому порядку. Докладніше про оскарження див. статтю «Оскаржуємо незаконне блокування» // «Податки & бухоблік», 2022, № 46 (ср. ).
Висновки
- Для виходу з ризикових насамперед треба викоренити першопричину присвоєння ризикового статусу — подати ПДВ-декларації за лютий і березень, навіть якщо вони не містять показників.
- Власне для виключення з ризикових регіональній комісії слід подати в електронній формі Повідомлення J(F)1314901 разом з додатками довільного формату J(F)1360102. Автоматом ризиковий статус не знімуть.