30.12.2024
Можливість несплати єдиного податку (ЄП) наразі надано ФОП на ЄП груп 1 та 2, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих територіях «станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації» (п. 11 підрозд. 8 розд. XX ПКУ).
Ця норма протягом 2024 року не змінювалась і переходить без змін у 2025 рік
Але тут слід звернути увагу на її тлумачення податківцями. Зокрема, вони наполягають, що скористатися цією можливістю можуть лише ФОП, які встигли отримати статус платника ЄП групи 1 чи 2 на відповідній території на момент, коли згідно з Переліком № 309* на цій території почалися бойові дії / можливість бойових дій чи тимчасова окупація (категорії 107.01.05 БЗ).
Є й інші нюанси, про які дізнаєтеся зі статті «Воєнні пільги для ФОП: ЄСВ, ЄП тощо» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53.
Тут податківці відзначилися тим, що відхрестилися від свої попередніх ліберальних роз’яснень і поставили ФОП на ЄП групи 1 в один ряд з іншими платниками ЄП.
Якщо раніше вони декілька років поспіль роз’яснювали, що ФОП на ЄП групи 1 до обліку товарних запасів (який ведеться згідно з п. 12 ст. 3 Закону про РРО*) взагалі не дотичні, то тепер вже ні.
Якщо ФОП на ЄП групи 1 займається реалізацією технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (або інших «ризикових» товарів із п. 12 ст. 3 Закону про РРО), то він зобов’язаний вести облік товарних запасів у загальному порядку (категорія 109.02 БЗ)
Це те, про що ми постійно попереджали платників попри ліберальні роз’яснення податківців. Більше деталей знайдете у статті «ФОП на ЄП групи 1 і товарний облік: податківці передумали» // «Податки & бухоблік», 2024, № 60.
Тут узагалі відбулася обурлива подія. Без жодних змін на рівні ПКУ податківці вирішили, що інтернет-провайдери не мають права працювати на спрощенці (див., зокрема, категорію 107.05 БЗ, інформаційне повідомлення, відповідь КМУ на відповідну петицію). Як наслідок, більшість інтернет-провайдерів податківці «скинули» зі спрощенки починаючи з 01.10.2024. Деталі знайдете у статті «Інтернет-провайдери та спрощенка: стан справ натепер» // «Податки & бухоблік», 2024, № 66.
Тут навпаки податківці проявили лібералізм і роз’яснюють, що виробництво електричної енергії з відновлюваних джерел енергії, в т. ч. з енергії сонячного випромінювання за допомогою власної сонячної електростанції та використання її виключно для власних потреб (без продажу третім особам) не впливає на можливість перебування на спрощенці (категорія 107.05 БЗ, категорія 108.05 БЗ).
Тобто
платник ЄП може встановити сонячні панелі виключно (!) для забезпечення електроенергією своєї господарської діяльності. При цьому в нього не повинно бути кодів КВЕД на виробництво (35.11), передачу (35.12), розподіл (35.13) та торгівлю (35.14) електроенергією
Більше деталей знайдете у статті «Використання сонячних батарей: чи є загроза перебуванню на спрощенці?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 80.
Маємо зміну багаторічного підходу податківців. Тепер вони вже говорять, що якщо повернення суми коштів (авансу, передоплати) покупцю за товари (роботи, послуги) відбувається в іншому податковому періоді, ФОП на ЄП повинен уточнити показники усіх попередньо поданих ЄП-декларацій, в яких до доходів була включена така сума (авансу, передоплати).
Такий перерахунок здійснюється шляхом подання уточнень до раніше поданих ЄП-декларацій (категорія 107.01.07 БЗ)
У той час як раніше податківці стверджували, що у такому разі ФОП не має вдаватися до уточнення раніше поданої ЄП-звітності, натомість він має коригувати (зменшувати) поточний дохід. Більше деталей знайдете у статті «Повернення коштів і ФОП на ЄП: новий підхід податківців» // «Податки & бухоблік», 2024, № 90.
Ми стали свідками деякого пом’якшення у питанні (не)включення до ЄП-доходу власних коштів ФОП (не від підприємницької діяльності), якими він поповнює свій поточний рахунок.
У своїх індивідуальних податкових консультаціях (ІПК) податківці почали визнавати, що є випадок, коли таке поповнення не збільшує ЄП-дохід. Це коли ФОП поповнює рахунок власними коштами, які вже оподатковувалися під час їх нарахування (виплати) у порядку, визначеному ПКУ, та за наявності документів, які підтверджують сплату податків і зборів, зокрема, але не виключно, відомостей з Державного реєстру фізичних осіб — платників податків про джерела та суми нарахованого доходу, нарахованого (перерахованого) податку та військового збору, розрахункових документів тощо. Це може бути, наприклад, зарплата, дивіденди тощо.
Втім у Базі знань податківців і досі таких роз’яснень немає, тож краще з цього приводу отримати ІПК. Деталі знайдете у статті «Поповнення рахунку ФОП власними коштами: квест від ДПСУ» // «Податки & бухоблік», 2024, № 44.
У 2024 році податківці відмітилися роз’ясненнями для ФОП на ЄП, що отримують дохід на рахунки у системах Payoneer та WISE (категорія 107.01.03 БЗ).
Податківці заявляють, що валютна виручка, яка потрапить на рахунки в міжнародних платіжних системах, визнаватиметься саме підприємницьким доходом тільки тоді, коли буде перерахована до кінця звітного податкового періоду на підприємницький рахунок ФОП, відкритий в українському банку
В іншому разі такі кошти оподатковуються за правилами для звичайних фізосіб. Більше деталей знайдете у статтях «Валютні доходи платника єдиного податку: як рахувати і коли виникає» // «Податки & бухоблік», 2024, № 95, «ФОП — платник єдиного податку та доходи на Payoneer та Wise» // «Податки & бухоблік», 2024, № 14.
Податківці посилили свій наступ на платників ЄП, що здають нерухомість в оренду, і вже
відкритим текстом заявляють, що розмір орендної плати, встановлений у договорі оренди нерухомості, повинен бути не менший, ніж мінімальна сума орендного платежу (категорії 107.01.05 БЗ)
Насправді, такі висновки є вкрай суперечливими, якщо брати ситуацію саме з ФОП на ЄП. Але судова практика особливих надій не дає. Тож тим, хто не хоче проблем із податківцями, вочевидь краще дослухатися до їх вимог. Щоб проблем не було ні у ФОП-орендодавця, ні в орендаря (якому тут можуть навісити лаври податкового агента). Детальніше — у статті «ФОП на ЄП здає приміщення в оренду: чи є мінімальний орендний платіж?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 100.
ФОП на ЄП без ПДВ (будь-якої групи), які купляють електронні послуги в нерезидентів, слід звернути увагу на фіскальне роз’яснення податківців щодо ПДВ.
На думку податківців, якщо ФОП — неплатник ПДВ придбав у нерезидента, не зареєстрованого платником ПДВ, електронні послуги, то ФОП зобов’язаний згідно зі ст. 208 ПКУ нарахувати і сплатити ПДВ з послуг нерезидента (незалежно від причин, з яких нерезидент не зареєстрований платником ПДВ, у тому числі якщо обсяг операцій менше 1 млн грн) (категорія 101.01 БЗ) (детальніше — у статті «ФОП купує електронні послуги в нерезидента: що з ПДВ?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 92).
Тут вже маємо справу зі змінами в ПКУ. Завдяки Закону № 4015* ФОП на ЄП груп 1, 2 та 4 стали платниками військового збору (ВЗ) за себе.
Першим місяцем, за який ФОП на ЄП груп 1, 2 та 4 слід платити ВЗ, є січень 2025 (з урахуванням змін, передбачених Законом № 4113*)
* Закон України «Про зміни до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» від 04.12.2024 № 4113-IX.
Ставка ВЗ для ФОП на ЄП груп 1, 2 та 4 для всіх місяців 2025 року — 800 грн щомісячно. Порядок сплати — за тими самими правилами, що і ЄП (наприклад, ВЗ за січень 2025 слід сплатити у строк не пізніше 20.01.2025).
Усі деталі (у тому числі щодо можливості несплати ВЗ платниками ЄП груп 1 та 2) знайдете у статті «Закон про підвищення податків: військовий збір для ФОП» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101.
Платники ЄП групи 3 (як ФОП, так і юрособи) завдяки Закону № 4015* також опинились у лавах платників ВЗ за себе.
Старт сплати — з 01.01.2025 (це з урахуванням змін, передбачених Законом № 4113). Тобто першим кварталом, за який платник ЄП групи 3 буде платити ВЗ, є I квартал 2025 року
Ставка ВЗ для ФОП на ЄП групи 3 становить 1 % від ЄП-доходу (доходу, визначеного згідно зі ст. 292 ПКУ) (п.п. 3 п.п. 1.3 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).
Строк сплати ВЗ той самий, у який згідно з п. 295.3 ПКУ сплачується ЄП.
Усі деталі щодо цього знайдете у статтях «Закон про підвищення податків: військовий збір для ФОП» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101, «Військовий збір для юросіб-спрощенців» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101.
Ближче до кінця 2024 року податківці таки прийшли до розуміння того, що мобілізовані ФОП мають не відстрочку, а саме звільнення від сплати ЄП / подання ЄП-декларацій (за умови виконання певних вимог, про які ми говорили, зокрема, у статті «ФОП мобілізований: що робити з бізнесом» // «Податки & бухоблік», 2024, № 93).
Проблема була у тому, що податківці неадекватно сприймали п. 25 підрозд. 10 розд. XX ПКУ. Типу, він поступається спеціальним нормам воєнного стану з ПКУ.
Але цікавий момент полягає в тому, що свіжим Законом № 4113 законодавець цей п. 25 підрозд. 10 розд. XX ПКУ підправив — прописав у ньому звільнення від ВЗ для мобілізованих ФОП. Цим він у тому числі підтвердив застосовність цієї норми під час воєнного стану. Тож, виходить, немає сумнівів, що мобілізовані ФОП на ЄП звільнені і від сплати ЄП, і від сплати у 2025 році ВЗ за себе (знов-таки, за умови виконання певних вимог, про які ми говорили у зазначеній вище статті).
До кінця 2024 зберігається «воєнна» можливість несплати ЄСВ за себе для всіх ФОП (передбачена п. 919 розд. VIII Закону про ЄСВ*).
Тобто якщо ФОП на ЄП не має бажання сплачувати ЄСВ за себе, то його можна не сплачувати у т. ч. за грудень 2024 (хай навіть строк його сплати припадає вже на 2025 рік).
При цьому для звітності за 2023 рік податківці давали роз’яснення (зокрема, в категорії 107.01 БЗ), що якщо ФОП скористався «воєнною» можливістю несплати ЄСВ за себе і не сплатив ЄСВ за жоден з місяців звітного року, то додаток 1 (щодо ЄСВ за себе) до ЄП-декларації він може не подавати (детальніше у статті «ФОП не сплачував ЄСВ «за себе» — ЄСВ-додаток з декларацією за 2023 рік подавати не треба» // «Податки & бухоблік», 2024, № 6).
Вочевидь ці роз’яснення будуть актуальними і для звітності за 2024 (не бачимо підстав для зміни позиції податківців).
А от зі сплатою ЄСВ за себе / звітністю за періоди 2025 ситуація вже інша (див. далі).
Законом про держбюджет — 2025* на 2025 рік призупинено дію п. 919 розд. VIII Закону про ЄСВ (див. статтю «Держбюджет-2025: до чого готуватися?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 98).
* Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» від 19.11.2024 № 4059-IX.
А це як раз та норма, яка дає без жодних умов усім ФОП можливість несплати ЄСВ за себе під час війни. Тобто
починаючи зі сплати за січень 2025 року ФОП не зможуть користуватися «воєнною» можливістю несплати ЄСВ
Виходить, якщо у ФОП немає пільг зі сплати ЄСВ за себе (ФОП не є пенсіонером, особою з інвалідністю, не працює за трудовим договором на основному місці роботи, не є мобілізованим тощо), то йому доведеться обов’язково сплачувати ЄСВ за себе за періоди 2025 року на загальних підставах (не менше ніж 1760,00 грн за місяць (8000,00 грн х 22 %)).
Більше деталей (зокрема, повний перелік ФОП-пільговиків, які зможуть не платити ЄСВ за себе і у 2025 році) знайдете у статті «ЄСВ для ФОП у 2025 році: повернення обов’язковості?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 82. Також див. статтю «Закон про підвищення податків: військовий збір для ФОП» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101.
Розмір ліміту доходу для платників ЄП прив’язаний до мінзарплати, встановленої на 1 січня податкового (звітного) року. Згідно із Законом про держбюджет — 2025 це 8000 грн. Також до цього показника прив’язана ставка ЄП групи 2 та її максимальний розмір. А ставка ЄП групи 1 та її максимальний розмір прив’язані до розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року. Згідно із Законом про держбюджет — 2025 це 3028 грн.
Тож у 2025 році на нас чекає чергове підвищення цих показників (див. нижче). Цікаві деталі знайдете також у статті «Перевищення ліміту ЄП-доходу: чи врятує новий розмір мінзарплати» // «Податки & бухоблік», 2024, № 95.
Ліміти доходу для платників ЄП на 2025 рік
Група ЄП | Граничний обсяг ЄП-доходу виходячи з мінзарплати | Граничний обсяг ЄП-доходу (у грн) у 2025 році* |
група 1 | 167 розмірів мінзарплати | 1336000 |
група 2 | 834 розміри мінзарплати | 6672000 |
група 3 (3 %, 5 %) | 1167 розмірів мінзарплати | 9336000 |
* Виходячи з розміру мінзарплати, встановленої на 01.01.2025, — 8000 грн. |
Сплата платниками ЄП у 2025 році ЄП, ВЗ та ЄСВ
ЄП | ВЗ (за себе) | ЄСВ (за себе) | |
ФОП на ЄП груп 1, 2 | Ставка ЄП, установлена у місцевому рішенні (для групи 1 максимум 302,80 грн, для групи 2 максимум 1600,00 грн*) | 800 грн за місяць (8000,00 х 10 %) | Не менше ніж 1760,00 грн за місяць (8000,00 грн х 22 %) Строк сплати: щокварталу, до 20-го числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується ЄСВ |
Строк сплати: не пізніше 20-го числа (включно) поточного місяця | |||
ФОП на ЄП групи 3 | 3 % або 5 % від ЄП-доходу | 1 % від ЄП-доходу | |
Строк сплати: протягом 10 календарних днів після граничного строку подання декларації платника ЄП за податковий (звітний) квартал | |||
ФОП на ЄП групи 4 | Ставка податку (із п.п. 293.9 ПКУ) від НГО | 800 грн за місяць (8000,00 грн х 10 %) | |
Строк сплати: щоквартально протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу | Строк сплати: не пізніше 20-го числа (включно) поточного місяця | ||
Юрособа на ЄП групи 3 | 3 % або 5 % від ЄП-доходу | 1 % від ЄП-доходу | — |
Строк сплати: протягом 10 календарних днів після граничного строку подання декларації платника ЄП за податковий (звітний) квартал | |||
* Ставка ЄП для групи 1 встановлюються у відсотках до розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року. Для 2025 року — у відсотках від 3028 грн. Але не більше 10 % (тобто не більше 302,80 грн на місяць). Ставка ЄП для групи 2 встановлюється у відсотках до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року. Для 2025 року — у відсотках від 8000 грн. Але не більше 20 % (тобто не більше 1600,00 грн на місяць). |
ФОП на ЄП групи 1 весь 2025 рік ще зможуть працювати без платіжних терміналів (п.п. 4 п. 1 постанови № 894*).
Усі інші платники ЄП мають застосовувати його навіть у селах (за деякими винятками, про які дізнаєтеся зі статті «POS-термінали: хто може не застосовувати у 2025 році?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 98).
Законом № 4015 до ПКУ додалася ще одна підстава для скидання з ЄП (новий п.п. 81 п.п. 298.2.3 ПКУ):
«81) у разі наявності податкового боргу з єдиного податку у платника єдиного податку, який самостійно визначив позитивне значення різниці між сумою загального мінімального податкового зобов’язання та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок за останній податковий (звітний) рік, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів — в останній день другого із двох послідовних кварталів».
Тут також слід звернути увагу на зміни, запроваджені Законом № 4015. Так, у п. 74 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ з’явився мінімальний розмір МПЗ (мінімальне податкове зобов’язання), на який аграрій має орієнтуватися при визначенні МПЗ щодо окремої земділянки, яка є сільгоспугіддями. А саме цим пунктом установлено, що
сума МПЗ не може становити менше 700 грн з 1 га, а для земділянок з часткою ріллі не менше 50 %, — 1400 грн з 1 га (крім територій можливих бойових дій)
При цьому орієнтуватися на вищезгадані мінімальні показники розміру МПЗ аграрії повинні уже починаючи з розрахунку МПЗ за 2024 рік.
Ще одне нововведення — починаючи з розрахунку МПЗ за 2025 рік та наступні роки, закінчуючи роком, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, рахувати МПЗ слід з використанням не звичайної ставки МПЗ 0,05 (пп. 381.1.1 і 381.1.2 ПКУ), а збільшеної — у розмірі 0,057 (п. 671 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Більше деталей щодо цього знайдете у статті «МПЗ-нововведення» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101.
У 2024 році діяло і продовжить свою дію у 2025 році звільнення від відповідальності за порушення вимог Закону про РРО, які вчинені на: 1) тимчасово окупованих територіях; 2) територіях активних бойових дій, 3) територіях можливих бойових дій. Зрозуміло, вчинені у той час, коли ця територія мала відповідний статус згідно з Переліком № 309 (п. 14 розд. ІІ Закону про РРО). Втім воно не стосується порушень порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів. Більше деталей знайдете у статтях «Воєнні послаблення щодо РРО/ПРРО» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53, «Захист від штрафів за Законом про РРО: для кого він актуальний сьогодні» // «Податки & бухоблік», 2024, № 41.
Але як бути, якщо порушення вчинено не на згаданих вище територіях. Для ФОП на ЄП є цікавий нюанс. Так, до ФОП на ЄП — неплатників ПДВ, які здійснюють продаж товарів, крім «ризикових» за переліком*, або надання послуг, у період по 31.07.2025 (але не пізніше ніж до закінчення воєнного стану) за «найбільш ходові»** порушення вимог Закону про РРО застосовуються зменшені розміри штрафів 25 % та 50 % (п. 15 розд. ІІ Закону про РРО). Більше деталей з цього приводу знайдете у статті «Воєнні послаблення щодо РРО/ПРРО» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53 (ср. ).
* Підакцизні товари, технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту, лікарські засоби, вироби медичного призначення, ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
** Проведення розрахункових операцій з використанням РРО, ПРРО або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг), непроведення розрахункових операцій через РРО та/або ПРРО з фіскальним режимом роботи, невидачу (у паперовій та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об’єкті такого суб’єкта господарювання.
Стабільною залишається ситуація з самовиправленням помилок у ЄП-декларації. Нагадаємо, що з 01.08.2023 і до кінця воєнного стану без «самоштрафу» та пені можна виправляти заниження податкових зобов’язань з ЄП, як воєнних, так і довоєнних періодів (п. 69.38 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).
Також до кінця воєнного стану продовжує діяти норма з п. 69.37 підрозд. 10 розд. XX ПКУ. Згідно з нею якщо податківцями документальна перевірка була здійснена (розпочата / відновлена) після 01.08.2023 і за її результатами здійснили донарахування ЄП, то за умови сплати донарахованого зобов’язання протягом 30 к. дн. з дня, наступного за днем отримання ППР, штрафні (фінансові) санкції (штрафи), нараховані на суму такого податкового зобов’язання, вважаються скасованими, а пеня не нараховується.
До 01.12.2024 діяв мораторій на проведення документальних перевірок (планових та позапланових) платників ЄП груп 1 та 2 (крім перевірок, пов’язаних з припиненням підприємницької діяльності ФОП та/або таких, що проводяться на звернення платника податків) (п. 69.351 підрозд. 10 розд. XX ПКУ). Зазначена дата вже позаду. Тож такий мораторій вже не діє.