Закон № 3817: зміни-2024 (алкоголь, тютюн, пальне)
З 27.07.2024 набрав чинності одіозний Закон № 3817*. Він прийшов на заміну старому провідному «спирто-алко-тютюново-пальному» Закону № 481**. Водночас зі згаданої дати запрацювали не всі норми Закону № 3817, і до 01.01.2025 ще діяло багато норм Закону № 481 в частині, що не суперечили новому Закону. У першу чергу, діяли старі норми, які стосувались питань ліцензування, електронних реєстрів ліцензіатів, місць зберігання, обладнання тощо, умов торгівлі, зберігання, ввезення-вивезення тих видів підакцизних товарів, що підпадають під ці закони, а також ще низка інших норм і термінів Закону № 481.
Тут коротко згадаємо лиш деякі з новин Закону № 3817, які відбулися у 2024 році.
Пиво. У Законі № 3817 з’явився термін «мале виробництво пива» (новий прошарок пивовиробників) і норми, йому присвячені. Це — госпсуб’єкт, який здійснює за повним технологічним циклом виробництво пива в обсязі, що не перевищує 10000 гектолітрів за календарний рік та дотримується інших, передбачених Законом вимог (див., зокрема, у ст. 11 «Вимоги до матеріально-технічної бази малого виробництва пива»).
Необмеження часу продажу алконапоїв. Законом № 3817 (див. п. 29 розд. ХІІІ «Перехідні положення»)
з 27.07.2024 фактично скасовано право місцевих органів влади встановлювати обмеження часу реалізації слабоалкогольних та алкогольних напоїв (крім обмежень на час комендантської години)
КМУ доручено розробити для місцевих органів новий порядок установлення таких обмежень. Поки ми такий не бачили…
Тютюнові та РЕС. Тут багато різних змін. Зокрема, на підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, а також у місцях їх зберігання, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини, повинна бути встановлена та безперервно функціонувати цілодобова система відеоспостереження! А також — установлюються контрольні пости податківців, що здійснюватимуть постійний контроль за виробництвом тютюнових виробів та цільовим використанням тютюнової сировини.
Заборонено:
— виробництво тютюнових виробів та РЕС із давальницької сировини в Україні та вивезення за межі митної території України давальницької сировини для виробництва тютюнових виробів та РЕС;
— роздрібну торгівлю тютюновою сировиною, сировиною для РЕС та/або нікотином (який відповідає товарній позиції 2939 згідно з УКТ ЗЕД) окремо або в наборах*.
* Див. також матеріал «Нікотин — непідакцизний, але торгівлю заборонено» // «Податки & бухоблік», 2024, № 82.
Форма розрахунків за «опт» (безготівкова). Статті 19 та 25 Закону № 3817 встановлюють, що госпcуб’єкти при здійсненні оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алконапоями, тютюновою сировиною, тютюновими виробами, РЕС зобов’язані проводити розрахунки за такими операціями виключно у безготівковій формі, в тому числі у випадках, якщо розрахунки проводяться з іншою особою після заміни сторони у зобов’язанні чи при виконанні обов’язку боржника третьою особою. Водночас не вважається порушенням цих вимог непроведення розрахунків у зв’язку з припиненням зобов’язання з підстав, передбачених законом або договором між госпсуб’єктами. Тобто заліки допускаються, а розрахунок за опт готівкою — ні!
Форма розрахунку при торгівлі через інтернет. При продажу алконапоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет, заправних контейнерів, РЕС, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння шляхом електронної торгівлі необхідно забезпечувати здійснення розрахунків за такими операціями виключно через рахунки, відкриті у надавачів платіжних послуг в Україні (ч. 10 ст. 71 Закону № 3817). Тож
при торгівлі цими товарами через інтернет розрахунок готівкою з 27.07.2024 також не допускається
Пальне. Теж багато змін. Змінено низку пальних термінів («виробництво пального», «зберігання пального» та інші), що має значення для кваліфікації операцій і застосування спеціальних норм Закону.
Зокрема, було введено абсолютно новий термін «Місце зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки». І у ньому є виняток для «споживчої тари, тари споживача та поворотної тари (газові балони) кожна об’ємом до 60 літрів включно». Тож із 27 липня мали відпасти проблеми з ліцензуванням місць зберігання пального в каністрах, т. п. тарі, об’ємом від 5 до 60 літрів!
У ч. 6 ст. 28 Закону № 3817 міститься заборона на зберігання та/або реалізацію (використання) пального, отримання якого не підтверджено відповідними первинними документами або МД (для імпортерів)!
З цікавого також можна зазначити, що у ч. 6 ст. 29 Закону № 3817 тепер чітко визначено, що оптова торгівля пальним за відсутності місць здійснюється:
— з місця / в місці зберігання пального, оптової торгівлі пальним, в якому ліцензіат здійснює придбання та/або отримує послуги із зберігання пального, за умови що відпуск пального здійснюється госпсуб’єктом, який отримав відповідно ліцензію на право зберігання пального, на право оптової торгівлі пальним у такому місці;
— у транспортному засобі, на якому переміщується та/або в якому зберігається пальне.
При оптовій торгівлі пальним (див. ст. 32 Закону № 3817) вимоги щодо форми розрахунків такі ж самі, як для алко- та тютюнового опту: виключно у безготівковій формі (навіть коли платитиме третя особа). Але законні заліки порушенням цих вимог не вважаються.
Закон № 3817: зміни-2024 (старі ліцензії, нові звіти)
Ліцензії: розплата за старими ліцензійними боргами. З 27 липня «наказала довго жити» норма ст. 18 Закону № 481, яка продовжувала до скасування воєнного стану дію ліцензій, строк дії яких закінчився починаючи з 24.02.2022 та/або по яких було не сплачено чергові платежі. А п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817 було встановлено фіскально-перехідні правила «ліцензійної гри»! Вони передбачали до 31.10.2024: сплату боргів з платежів за ліцензії, а також (якщо строк дії ліцензії закінчився до 27.07.2024) — протягом трьох місяців подання заяв на отримання нових ліцензій. Якщо діяльність припинили, то подати заяву і сплатити ліцензійні борги треба було не пізніше 30.09.2024.
У разі несплати чергових платежів:
— ліцензія, строк дії якої закінчився в зазначений період, визнається недійсною з дати закінчення строку її дії, а госпдіяльність після закінчення строку дії ліцензії визнається такою, що провадилася без ліцензії, із застосуванням до госпсуб’єкта фінсанкцій, визначених Законом № 481;
— дія ліцензії, строк якої не закінчився в період, визначений абзацом першим цього пункту, припиняється ДПС у порядку, визначеному Законом № 481, з дня несплати першого чергового платежу!
Водночас законодавці пожаліли тих госпсуб’єктів, які працюють на «бойових» територіях і в яких з 24.02.2022 до 27.07.2024 закінчився строк дії ліцензій на право оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, та у п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817 зробили для них такі своєрідні послаблення. Детальніше щодо того, кого стосується це послаблення, читайте «Дію яких ліцензій на «бойових» територіях продовжено Законом № 3817» // «Податки & бухоблік», 2024, № 80.
Звіти № 1-ВП та № 1-ОП. Частина 3 ст. 72 Закону № 3817 встановила нові вимоги щодо спеціальної звітності. Звітність має подаватися до ДПС щомісяця, не пізніше 10-го числа місяця, наступного за звітним.
Замість старих звітів за формами № 1-РС, 2-РС, 3-РС, 1-ОА та 1-ОТ Мінфін видав дві узагальнені форми:
— № 1-ВП «Звіт про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах»
та
— № 1-ОП «Звіт про обсяги обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах».
Ці звіти і порядки їх заповнення Мінфін затвердив наказом від 18.06.2024 № 296.
Нові звіти більшістю госпсуб’єктів подаються щомісячно, починаючи з жовтня 2024 року за вересень 2024 року, а госпсуб’єктами, які здійснюють ферментацію тютюнової сировини — починаючи з лютого 2025 року за січень 2025 року.
Малими виробництвами (дистилятів, виноробної продукції та пива) звіти подаються не пізніше 20-го числа місяця, наступного за звітним роком, — починаючи з січня 2025 року за 2024 рік. А госпсуб’єктами, які отримали ліцензію на вирощування тютюну, — не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним, починаючи з січня 2026 за 2025 рік.
Заповнення цих нових форм викликало купу запитань, і фіскали видали щодо цього велике роз’яснення, а згодом — ще цілу низку консультацій у БЗ…
Детально щодо цього читайте наші коментарі: «Нові «алко-тютюнові» звіти № 1-ВП та № 1-ОП — з 1 жовтня?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 66, «Заповнення звітів 1-ВП та 1-ОП: запізнілі настанови від ДПСУ» // «Податки & бухоблік», 2024, № 88, а також: «Якщо граничний термін подання звітів 1-ВП, 1-ОП припадає на вихідний» // «Податки & бухоблік», 2024, № 90.
Закон № 3817: зміни-2024 (обмеження, контроль, штрафи)
Старі-нові обмеження продажу. У ст. 70 та 71 Закону № 3817 було продубльовано і дещо оновлено / доповнено обмеження продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та РЕС, які до цього були в ст. 152 та 153 Закону № 481.
Детально щодо цих нових статей / обмежень (у т. ч. які стосуються і торгівлі через інтернет) читайте в статті «Старі-нові обмеження щодо продажу алкоголю, тютюнових та РЕС» // «Податки & бухоблік», 2024, № 82.
Контроль за сплатою. З 27.07.2024 встановлено новий механізм контролю за сплатою річної плати або щоквартальної її частини за ліцензію: ліцензіат подає до відповідного органу ліцензування (ДПС) заяву про внесення чергового платежу за ліцензію в паперовій або електронній формі, в якій зазначає код класифікації доходів бюджету, суму внесеного платежу, номер і дату платіжної інструкції, що підтверджує внесення річної плати або щоквартальної її частини за відповідну ліцензію (ч. 7 ст. 72 Закону № 3817). Відмітки на ліцензіях про сплату більше ставити не потрібно!
Нові штрафи. З 27.07.2024 на заміну старих запрацювали нові штрафи, наведені в ч. 2 ст. 73 Закону № 3817 (окрім випадку, згаданого вище). Порівняно з 29 видами штрафів, які передбачала ст. 17 Закону № 481, у новому Законі їх уже стало 46 і розмір багатьох старих штрафів збільшився! Щоправда, дещо пом’якшав штраф за зберігання пального для власних потреб без наявності ліцензії.
Обрахунок сум низки цих штрафів, зокрема нижніх їх порогів, прив’язали до розміру МЗП, установленої на 1 січня звітного року, в якому виявлено порушення.
Детальніше про ці та інші основні новини Закону № 3817, які відбулися у 2024 році, читайте в матеріалах «Новий алко-тютюново-пальний Закон! (ч. І. Доля Закону № 481, зміни щодо основних товарів)», а також «Новий алко-тютюново-пальний Закон! (ч. ІІ. Ліцензування, реєстри, звітність, штрафи)» // «Податки & бухоблік», 2024, № 62.
Закон № 3817: друга частина змін (2025)
З 01.01.2025 втрачають силу вже усі норми Закону № 481 і набирає чинності купа відкладених до 2025 року норм Закону № 3817.
Новітнє ліцензування. Зокрема, питання ліцензування з 2025 року вже повністю будуть регулювати норми Закону № 3817. І в першу чергу — новий його розділ VII «Ліцензування», який практично увесь набуде чинності з 2025 року.
Зміни щодо ліцензування, які на нас чекають з 2025 року, дуже серйозні! Ми їм присвятили два великих матеріали: «Ліцензування алкогольних / тютюнових / пального з 2025 року» (частини І та ІІ) // «Податки & бухоблік», 2024, № 104. Зацікавленим читачам радимо з ними ознайомитись.
Нові й «реінкарновані» реєстри. З 2025 року запрацюють оновлені електронні реєстри, для більшості з яких правила ведення тепер установлені прямо в Законі.
Зокрема, це:
— Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (див. ст. 34 Закону № 3817);
— Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального (ст. 35);
— Єдиний реєстр обладнання* (ст. 38);
— Єдиний реєстр місць зберігання (ст. 39);
— Електронний реєстр суб’єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини (ст. 40).
* Для тютюнового виробництва.
Фіскали мають перенести (розділити / об’єднати) дані зі старих аналогічних реєстрів у нові (див., зокрема, пп. 3 та 31 розд. ХІІІ «Перехідні положення» Закону № 3817).
Першим двом («основним») зі згаданих Єдиних реєстрів, значимість і наповненість яких з 2025 року дуже сильно зросте, ми вже присвятили увагу в першому з матеріалів щодо новітнього ліцензування (див. вище), про решту ми поговоримо трохи пізніше…
Авансові внески з АЗС, АГЗС тощо та позбавлення ліцензії. Закон № 4015*, яким було введено авансові внески з податку на прибуток (для юросіб) та ПДФО (для ФОП), вдерся і до норм Закону № 3817, додавши 46-й пункт до ч. 2 ст. 46. І тепер з 01.01.2025 ще однією з підстав для зупинення дії ліцензії стала: несплата госпсуб’єктом (юрособою чи ФОП), що отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, авансового внеску з податку на прибуток / ПДФО!
Цю новітню підставу ми вже ретельно аналізували в матеріалі «Роздрібна торгівля пальним та аванси з податку на прибуток» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101.
Інші новини з 2025 року. З 1 січня 2025 року розпочинають діяти норми, які встановлюють основні вимоги:
— щодо оптової торгівлі, зберігання, ввезення-вивезення спирту етилового, спиртових дистилятів та біоетанолу (ст. 12, 14, 15 Закону № 3817);
— щодо зберігання та ввезення / вивезення тютюнової сировини, тютюнових виробів та РЕС (ст. 21 та 24 Закону № 3817, відповідно);
— до операцій з ввезення / вивезення пального (ст. 30 Закону № 3817).
З 2025 року запрацює і спеціальна ч. 8 ст. 29, яка встановлює особливості здійснення роздрібної торгівлі скрапленим вуглеводневим газом у балонах (і, зокрема, обов’язковість застосування РРО його продавцями).
А також почне діяти ще ціла низка нових норм (щодо виробництва спирту, біоетанолу, алконапоїв, тютюнових виробів та РЕС, цілодобової системи відеоспостереження та контрольно-пропускної системи на акцизних складах та інших), щодо яких ми в найближчих номерах надрукуємо аналітичний матеріал, щоб вам легше було орієнтуватися «у нетрях» цього Закону.
Інше
Географічні зазначення спиртних напоїв. З 15.11.2024 набрали чинності чергові зміни до Закону України «Про географічні зазначення спиртних напоїв» від 01.12.2022 № 2800-IX (далі — Закон № 2800), який тепер відіграє велику роль у питаннях виробництва спиртних напоїв в частині використання та захисту географічних зазначень спиртних напоїв і контролю за їх використанням. Також дуже важливі терміни цього Закону щодо класифікації спиртних напоїв, матеріалів для їх виготовлення.
Адже на це Закон № 2800 спирається низка норм Закону № 3817. Зокрема, з 29 грудня 2024 року (!) введено в дію п. 34 та 66 ч. 1 ст. 1 Закону № 3817 і тепер щодо категорії спиртних напоїв і офіційної назви спиртного напою треба використовувати норми Закону № 2800. Також із цієї дати в Законі № 3817 запрацювала ще низка норм, які спираються на Закон № 2800, про що ми згодом напишемо детальніше.
Мінціни на виноробну продукцію. Закон № 4015 втрутився й у питання мінімальних цін на алкогольні напої: з дати набрання чинності цим Законом (тобто з 01.12.2024) для вин виноградних та іншої виноробної продукції (куди, до речі, входять і різні бренді-коньяки!) застосовується розмір мінімальних цін, затверджений постановою КМУ «Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв» від 30.10.2008 № 957, збільшений на 50 %!
Щодо цього підвищення ми детально писали в матеріалі «Мінімальні ціни на вино та виноробну продукцію» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101.
Допродаж залишків ароматизованих сигарет та РЕС до 11.07.2024. Нагадаємо, що ст. 10 та 101 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» від 22.09.2005 № 2899-IV було фактично заборонено виробництво (крім виробництва для експорту) та імпорт для реалізації на території України, а також оптову і роздрібну торгівлю сигарет та РЕС з відповідними добавками / ароматизаторами. Але було дозволено до 11.07.2024 реалізувати залишки таких товарів. Після згаданої дати реалізація таких товарів під забороною і штрафонебезпечна!
Деталі читайте в матеріалі «Заборона на продаж ароматичних сигарет та РЕС» // «Податки & бухоблік», 2023, № 56.
На сьогодні все. Але далі, звісно, буде…
Висновки
- З 27.07.2024 набрав чинності новий «спирто-алко-тютюново-пальний» Закон № 3817. Але до кінця року ще паралельно працювала частина норм старого Закону № 481.
- Дещо із нового, що за Законом № 3817 почало працювати у 2024 році:
— з’явився новий прошарок пивовиробників — «мале виробництво пива»;
— заборонено виробництво тютюнових та РЕС із давальницької сировини;
— розрахунки при оптовій торгівлі, а також торгівлі через інтернет алко-тютюново/РЕС-пальними товарами — тільки безготівкою;
— дозволено зберігати без ліцензії пальне в тарі, кожна об’ємом до 60 літрів включно;
— чітко визначено, як здійснюється оптова торгівля пальним без місця;
— було відновлено обов’язковість: сплати за ліцензії і отримання нових ліцензій, замість тих, в яких строк під час війни скінчився;
— введено нові штрафи, звіти, контроль за сплатою та ціла низка інших змін (див. у статті і в Законі). - З 01.01.2025 повністю втрачає чинність Закон № 481 та запрацює ще ціла низка норм Закону № 3817. Зокрема:
— дуже серйозні зміни щодо ліцензування;
— додасться підстава для зупинення дії ліцензії: несплата авансового внеску з податку на прибуток / ПДФО;
— запрацюють оновлені /нові електронні реєстри;
— низка нових норм щодо виробництва спирту, біоетанолу, алконапоїв, тютюнових виробів та РЕС;
— з’являться нові вимоги щодо оптової торгівлі, зберігання, ввезення-вивезення
спирту, біоетанолу, тютюнової сировини, тютюнових виробів, РЕС та пального;
— багато інших змін… - З кінця 2024 року велику роль у питаннях виробництва та обігу спиртних напоїв відіграватиме також Закон України «Про географічні зазначення спиртних напоїв».