30.12.2024
У 2024 році податківці почали наголошувати на тому, що ФОП на ЗС мають сплачувати посеред року авансові внески не лише з ПДФО, а й із військового збору (ВЗ) — у порядку та у строки, визначені для сплати авансових платежів з ПДФО (категорія 126.05 БЗ).
Раніше податківці цього не вимагали. І ФОП на ЗС аванси з ВЗ посеред року не сплачували. Сплачували лише ПДФО-аванси. А ВЗ платили за підсумками річного декларування. Тобто тепер уже
у строки для сплати авансових внесків з ПДФО (до 20 квітня, до 20 липня і до 20 жовтня) ФОП має також сплачувати і авансові внески з ВЗ
Більше деталей знайдете у статті «ПДФО/ВЗ-аванс ФОП на загальній: не забудьте сплатити!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 28.
Податківці відзначилися цікавими роз’ясненнями щодо того, як вони бачать сплату ЄСВ за себе ФОП на ЗС (якщо ФОП вирішив його сплачувати) (категорія 201.04.02 БЗ та категорія 201.09 БЗ).
Виходячи з їх роз’яснень:
— для щоквартальної сплати (до 20-го числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується ЄСВ) головне — за кожен прибутковий місяць кварталу сплатити не менше 22 % від поточного розміру мінзарплати, а от
— остаточний розрахунок за ЄСВ (виходячи з фактичних даних щодо чистого доходу за місяці року) слід здійснити (сплатити) не пізніше 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку для подання декларації (тобто не пізніше 10 травня). Більше деталей знайдете у статті «Сплата ЄСВ «за себе» ФОП на загальній системі: строк для остаточного розрахунку» // «Податки & бухоблік», 2024, № 18.
Відзначилися податківці і роз’ясненнями щодо механізму віднесення амортизації у витрати ФОП на ЗС. У нас була надія, що податківці підійдуть до цього зважено. Але ж ні,
податківці говорять, що ФОП на ЗС відображає амортизаційні відрахування у графі 10 Типової форми обліку доходів і витрат один раз на рік (категорія 104.05 БЗ)
У цьому є проблема. Бо якщо чинити саме так, то протягом року ФОП не може облікувати амортизацію для зменшення свого місячного та квартального чистого доходу і вимушений сплачувати аванси з ПДФО та ВЗ, а також квартальні ЄСВ-платежі з більшої суми — із суми, що не враховує амортизацію. І лише за підсумками річного декларування ситуація може вирівнятися при остаточному розрахунку. Детальніше у статті «Амортизація у витратах ФОП на загальній системі: один раз на рік» // «Податки & бухоблік», 2024, № 68.
Також податківці відзначилися суперфіскальними роз’ясненнями щодо обліку компенсації комунальних платежів у ФОП на ЗС (і не лише в них) при орендних відносинах. Так, вони стали наполягати, що:
— компенсація спожитих комунальних послуг, яку ФОП на ЗС — орендар виплачує орендодавцю, не включається до витрат такого ФОП-орендаря (категорія 104.05 БЗ);
— ФОП на ЗС — орендодавець не має права включати до підприємницьких витрат вартість оплачених ним комунальних послуг з утримання приміщення, яке він здає в оренду в межах підприємницької діяльності (категорія 104.05 БЗ);
— компенсація комунальних послуг, яку ФОП на ЗС — орендодавець отримує від орендарів, — це не підприємницький дохід. Це громадянський дохід, з якого слід сплатити ПДФО та ВЗ за громадянськими правилами (у т. ч. «руками» податкового агента) (категорія 104.05 БЗ). Детальніше у статтях «ФОП на загальній системі компенсує орендодавцю комунальні послуги» // «Податки & бухоблік», 2024, № 42, «Комунальні платежі і ФОП-загальносистемник» // «Податки & бухоблік», 2024, № 39.
Цікаво було спостерігати за роз’ясненнями податківців щодо обліку роялті. Спочатку вони видали консультацію, що ФОП на ЗС не включає до складу витрат суму сплаченого ним роялті. А потім дуже оперативно замінили її на консультацію протилежного змісту — що може включати (категорія 104.05 БЗ).
Але все одно податківці недогледіли дійсні вимоги ПКУ. Є підстави вважати, що в п.п. 177.4.3 ПКУ мова йде лише про окремі роялті. Тобто
ФОП на ЗС до витрат може відносити саме виплати за договорами, укладеними ним із організаціями колективного управління відповідно до Закону № 2415*
Більше деталей знайдете у статті «Роялті у витратах ФОП-загальносистемника: чому ні» // «Податки & бухоблік», 2024, № 46.
Тут уже мова про законодавчі зміни — внесені до ПКУ Законом № 4015*. ФОП на ЗС, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, мають сплачувати окремі авансові внески з ПДФО за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо якого внесена до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального станом на перше число поточного місяця.
Розмір таких внесків складає від 30 до 60 тис. грн за кожне місце роздрібної торгівлі пальним. Сплата має здійснюватися щомісяця, не пізніше 20-го числа поточного місяця (п.п. 177.5.11 ПКУ).
Перша сплата — за грудень 2024 (п. 34 підрозд. 1 розд. XX ПКУ) не пізніше 20 грудня 2024
При цьому з 01.12.2024 ФОП має окремо (в окремій Типовій формі) вести облік доходів і витрат від здійснення діяльності з роздрібної торгівлі пальним, з роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, яка здійснюється за адресою місця роздрібної торгівлі пальним. Детальніше у статті «ФОП на загальній системі здійснює роздрібну торгівлю пальним» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101.
Законом № 4015 ставку ВЗ з чистого доходу ФОП на ЗС збільшено з 1,5 до 5 %. При цьому порядок сплати ВЗ (база нарахування, терміни сплати) змін не зазнав.
Принципове питання: коли (до чистого доходу за який період) починати застосовувати ставку ВЗ 5 %? Крапку в ньому поставив Закон № 4113*.
* Закон України «Про зміни до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» від 04.12.2024 № 4113-IX.
Згідно з новим п.п. 1.16 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, якщо мова про доходи, що включаються до складу загального річного оподатковуваного доходу та остаточний розрахунок податкових зобов’язань щодо яких проводиться в поданій річній податковій декларації про майновий стан і доходи (це в тому числі доходи від підприємницької діяльності ФОП), то ставка ВЗ 5 % по них стартує з 01.01.2025. Тож виходить,
ФОП на ЗС із чистого доходу за весь 2024 рік сплачують ВЗ за ставкою 1,5 %, із чистого доходу за 2025 рік і далі — за ставкою 5 %
Більше деталей знайдете у статті «Закон про підвищення податків: військовий збір для ФОП» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101.
До кінця 2024 зберігається «воєнна» можливість несплати ЄСВ за себе для всіх ФОП (передбачена п. 919 розд. VIII Закону про ЄСВ*).
Тобто якщо ФОП на ЗС не має бажання сплачувати ЄСВ за себе, то його можна не сплачувати у т. ч. за грудень 2024 (хай навіть строк його сплати припадає вже на 2025 рік). При цьому для звітності за 2023 рік податківці давали роз’яснення (зокрема, в категорії 201.06 БЗ), що якщо ФОП скористався «воєнною» можливістю несплати ЄСВ за себе і не сплатив ЄСВ за жоден з місяців звітного року, то додаток ЄСВ1 до декларації про майновий стан і доходи він може не подавати (детальніше у статті «ФОП не сплачував ЄСВ «за себе» — ЄСВ-додаток з декларацією за 2023 рік подавати не треба» // «Податки & бухоблік», 2024, № 6).
Вочевидь ці роз’яснення будуть актуальними і для звітності за 2024 (не бачимо підстав для зміни позиції податківців).
А от зі сплатою ЄСВ за себе за періоди 2025 ситуація вже інша (див. далі).
ФОП на ЗС прямо стосуються дві зміни, запроваджені на 2025 рік Законом про держбюджет — 2025*.
* Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» від 19.11.2024 № 4059-IX.
По-перше, на 2025 рік призупинено дію п. 919 розд. VIII Закону про ЄСВ. А це як раз та норма, яка дає без жодних умов усім ФОП можливість несплати ЄСВ за себе під час війни. Тобто
починаючи зі сплати за січень 2025 року ФОП не зможуть користуватися «воєнною» можливістю несплати ЄСВ
Виходить, якщо у ФОП немає пільг зі сплати ЄСВ за себе (ФОП не є пенсіонером чи особою з інвалідністю; не працює за трудовим договором на основному місці роботи; не є мобілізованим тощо*), то йому доведеться обов’язково сплачувати ЄСВ за себе за періоди 2025 року на загальних підставах.
* Повний перелік ФОП-пільговиків, які зможуть не платити ЄСВ за себе і у 2025 році, знайдете у статті «ЄСВ для ФОП у 2025 році: повернення обов’язковості?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 82.
По-друге, на 2025 рік максимальну базу для нарахування ЄСВ піднято з 15 до 20 мінзарплат. Ця зміна торкнеться ФОП на ЗС, які отримують чистий дохід більше 120 тис. грн на місяць (див. приклад далі).
Сума ЄСВ за себе у ФОП на ЗС з чистим доходом за місяць > 120 тис. грн
Чистий дохід ФОП на ЗС, грн за місяць (умовно) | Максимальна база ЄСВ | |
15 МЗП = 120 тис. грн | 20 МЗП = 160 тис. грн (2025 рік) | |
ЄСВ за місяць | ||
200000 грн | 22 % х 15 х 8000 = 26400 грн | 22 % х 20 х 8000 = 35200 грн |
50000 грн | 22 % х 50000 = 11000 грн | 22 % х 50000 = 11000 грн |
Більше деталей знайдете у статтях «Держбюджет-2025: до чого готуватися?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 98, «ЄСВ для ФОП у 2025 році: повернення обов’язковості?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 82.
Ми і раніше схилялися до думки, що мобілізований ФОП на ЗС звільняється від сплати ВЗ за себе (див. статтю «ФОП мобілізований: що робити з бізнесом» // «Податки & бухоблік», 2024, № 93). Але в п. 25 підрозд. 10 розд. XX про ВЗ прямо не згадувалося. І податківці з цього приводу зберігали мовчання.
Тепер же завдяки Закону № 4113 про звільнення мобілізованого ФОП від ВЗ прямо сказано у п. 25 підрозд. 10 розд. XX ПКУ. Які документи і в який строк для цього слід подати, див. у згаданій вище статті.
Тут слід звернути увагу на зміни, запроваджені Законом № 4015. Так, у п. 74 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ з’явився мінімальний розмір МПЗ (мінімальне податкове зобов’язання), на який аграрій має орієнтуватися при визначенні МПЗ щодо окремої земділянки, яка є сільгоспугіддями. А саме цим пунктом установлено, що
сума МПЗ не може становити менше 700 грн з 1 га, а для земділянок з часткою ріллі не менше 50 %, — 1400 грн з 1 га (крім територій можливих бойових дій)
При цьому орієнтуватися на вищезгадані мінімальні показники розміру МПЗ аграрії повинні уже починаючи з розрахунку МПЗ за 2024 рік.
Ще одне нововведення — починаючи з розрахунку МПЗ за 2025 рік та наступні роки, закінчуючи роком, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, рахувати МПЗ слід з використанням не звичайної ставки МПЗ 0,05 (пп. 381.1.1 і 381.1.2 ПКУ), а збільшеної — у розмірі 0,057 (п. 671 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Більше деталей щодо цього знайдете у статті «МПЗ-нововведення» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101.
У 2024 році діяло і продовжить свою дію у 2025 році звільнення від відповідальності за порушення вимог Закону про РРО, які вчинені на: 1) тимчасово окупованих територіях; 2) територіях активних бойових дій, 3) територіях можливих бойових дій. Зрозуміло, вчинені у той час, коли ця територія мала відповідний статус згідно з Переліком № 309 (п. 14 розд. ІІ Закону про РРО).
Втім воно не стосується порушень порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів. Більше деталей знайдете у статтях «Воєнні послаблення щодо РРО/ПРРО» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53, «Захист від штрафів за Законом про РРО: для кого він актуальний сьогодні», «Податки & бухоблік», 2024, № 41.