Анулювання ліцензій
В який строк. Фіскали відповіли на запитання, в який строк приймається розпорядження про анулювання ліцензій на роздрібну торгівлю алко-напоями, тютюновими виробами та РЕС на підставі заяви госпсуб’єкта?
Мова в консультації йде про період до 01.01.2025, у якому ще діє Закон № 481. Але оскільки в цьому Законі такий строк не визначений, то податківці, спираючись на ст. 10 Закону «Про адміністративні послуги» від 06.09.2012 № 5203-VI, повідомляють, що граничний строк не може перевищувати 30 календарних днів з дня подання госпсуб’єктом заяви. Гадаємо, цей строк застосовний і у разі анулювання інших видів алко-, тютюнових / РЕС чи пальних ліцензій (БЗ 113.03).
Зазначимо, що у Законі № 3817 (п.п. 3 ч. 4 ст. 46) такий строк визначено і рішення має бути прийняте фіскалами не пізніше 20 робочих днів з дня, наступного за днем отримання такої заяви (діятиме з наступного року).
Підстави. Фіскали роз’яснюють, що до 01.01.2025 ще діють підстави для анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю алко-напоями та тютюновими виробами і РЕС зі ст. 15 Закону № 481*** та нагадують ці підстави. Крім того, наголошують, що
ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання госпсуб’єктом розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв’язку
(БЗ 113.03).
*** Для анулювання інших видів ліцензій поки (до 2025 року) також діють підстави із Закону № 481.
Викладено аналогічну відповідь на запитання щодо підстав для анулювання ліцензії на виробництво, зберігання, оптову та роздрібну торгівлю пальним.
Але ця консультація ще доповнена запитанням: чи передбачено повернення коштів у разі дострокового анулювання ліцензії? Негативна відповідь на нього не дивує (БЗ 113.03)...
Електронна заява
На анулювання. Податківці роз’яснюють, що заяву на анулювання будь-якого виду ліцензії (алко-, тютюнової / РЕС чи пальної) можна подати через меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету (БЗ 113.04).
На отримання. Фіскали аналогічно роз’яснюють, що заяву на отримання низки видів ліцензій теж можна подати через меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету.
Але тут вже є винятки: крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам! Тобто на отримання ліцензії на оптову торгівлю «без місця», а також — спрощеної ліцензії на зберігання пального (лише для власних потреб) заяву через Електронний кабінет подати можна (БЗ 113.04).
Зміна даних у ліцензії
Зміна загальних відомостей. Податківці роз’яснили питання, чи подаються документи та протягом якого терміну для переоформлення ліцензій на оптову або роздрібну торгівлю алко-напоями, тютюновими виробами чи РЕС у разі зміни відомостей, зазначених у виданій ліцензії (найменування юрособи або прізвища фізособи, місцезнаходження або місця проживання, адреси місця торгівлі у зв’язку з перейменуванням населеного пункту, вулиці тощо).*
* Про схоже роз’яснення щодо «пальних» ліцензій ми писали у першому матеріалі (див. виноску 1).
Вони зазначили, що у таких випадках згідно зі ст. 15 Закону № 481 госпсуб’єкт у місячний термін з дня внесення таких змін надає органу ДПС, що видав ліцензію, заяву у довільній формі про переоформлення ліцензії та документи, що підтверджують зміну таких відомостей. Мова в роз’ясненнях йде лише про ті зміни відомостей, «які відбуваються до 01.01.2025»!
Тобто виходить, якщо зміни відбудуться в грудні 2024, то в січні 2025 ще можна буде діяти за цими старими правилами? Хоча Закон № 481 вже не працюватиме…
(БЗ 113.03).
Зміна даних щодо РРО/ПРРО. Фіскали роз’яснили, чи подаються документи, та протягом якого терміну, для внесення змін у додаток до ліцензії на роздрібну торгівлю алко-напоями, тютюновими / РЕС чи пальним у разі зміни даних щодо РРО/ПРРО (КОРО), через які здійснюється реалізація підакцизних товарів, та в який термін ДПС вносить такі зміни.
Мова йде про зміни щодо РРО/ПРРО (КОРО), які відбуваються до 01.01.2025! Госпсуб’єкт у місячний термін з дня внесення таких змін надає органу, що видав ліцензію, заяву у довільній формі із зазначенням адреси місця торгівлі, переліку РРО/ПРРО (КОРО), які знаходяться у місці торгівлі, та інформації про них, а також ліцензію з додатком. (Це стосується і змін, які відбудуться в грудні-2024 — див. вище.)
Якщо такими змінами передбачено збільшення кількості РРО/ПРРО (КОРО), то необхідно внести плату за ліцензію на кожен РРО/ПРРО (КОРО), що додається.
Орган, який видав ліцензію, на підставі заяви суб’єкта господарювання протягом трьох робочих днів видає суб’єкту господарювання ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін (БЗ 113.03).
Детально щодо переоформлення алкогольних та тютюнових ліцензій у разі заміни ПРРО ми писали в статті «Заміна ПРРО: чи треба переоформлювати алкогольні та тютюнові ліцензії?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 70. Там же згадувалася і ця консультація.
Розміри плати та сплата за «пальні» ліцензії
Фіскали повідомили, що до 01.01.2025 ще діють старі (встановлені в Законі № 481) розміри річної плати за ліцензію на оптову (5000 грн за кожне місце, а за відсутності місць — 10000 грн) та роздрібну (2000 грн на кожне місце) торгівлю пальним, а також на зберігання пального (780 грн).
Вони також нагадали, що сплата за такі ліцензії здійснюється щорічно за кожен наступний рік до закінчення терміну дії відповідної ліцензії. А також про те, що відповідно до ч. 7 ст. 72 Закону № 3817 ліцензіат має подати до відповідного органу ліцензування заяву про внесення чергового платежу за ліцензію в паперовій або електронній формі, в якій зазначає код класифікації доходів бюджету, суму внесеного платежу, номер і дату платіжної інструкції, що підтверджує внесення річної плати за відповідну ліцензію. (Заразом нагадаємо, що проставлення відмітки про внесення сплати на оригіналі ліцензії тепер не передбачено!) (БЗ 113.04).
Додамо, що, можливо, тим, хто планує придбавати ліцензії (не тільки «пальні», а й алко- / тютюнові / РЕС), варто встигнути це зробити ще у цьому році. Адже з 2025 року нові «ціни» на них, прив’язані до розміру МЗП, підростуть (див. ст. 50 — 53 Закону № 3817).
Чи потрібна ліцензія?
Зберігання пального. Податківці роз’яснили, кому зараз необхідно придбавати ліцензію на право зберігання пального (та які документи треба подати для отримання ліцензії). Тут цікаво саме те, що у Законі № 3817, окрім стандартних звільнень для «бюджетників» / «держрезервників» / «нафто-/газодобувальників», а також для тих, хто зберігає пальне виключно для генераторів, додалися ще такі. А саме:
госпсуб’єкти, що зберігають пальне виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки у споживчій тарі кожна об’ємом до 60 літрів включно!
З 27.07.2024 таким можна не отримувати ліцензії на право зберігання пального
Гадаємо, що ті госпсуб’єкти, хто раніше придбав такі ліцензії, а зараз підпадає під ці нові «до 60 л» критерії, можуть подати заяви на анулювання раніше придбаних ліцензій. Але тут кожен має чинити на свій власний розсуд, адже річна плата за таку ліцензію не надто й велика. Водночас фактичні перевірки можуть бути частіше, ніж у «безліцензійних» зберігачів власного пального в такій тарі…
Щодо подання документів для отримання ліцензій на зберігання — усе без змін (БЗ 113.04).
Іншому роздрібнику. Фіскали й за нового Закону (№ 3817) продовжують наполягати на тому, що госпсуб’єкт, який має ліцензію на роздрібну торгівлю алко-напоями та/або тютюновими виробами (чи РЕС), не має права їх реалізовувати іншому госпсуб’єкту, який також має ліцензію на роздрібну торгівлю та здійснює таке придбання з метою подальшої реалізації. Таке, на їх думку, можливе лише за наявності у продавця «оптової» ліцензії (БЗ 113.03).
Детально щодо таких продажів-придбань і можливих наслідків для обох сторін наш коментар «Придбання тютюнових (чи алко-) роздрібниками у роздрібників» // «Податки & бухоблік», 2023, № 56. У рамках цієї теми корисними також будуть наші матеріали «Алкоголь (тютюнові) для перепродажу придбали в супермаркеті» // «Податки & бухоблік», 2024, № 58 та «ФОП торгує придбаним уроздріб алкоголем: проблеми» // «Податки & бухоблік», 2022, № 91. Ці матеріали практично не втратили свою актуальність і після набрання чинності Законом № 3817.
Позбутися залишків. 1. Продаж іншому госпсуб’єкту (ліцензія ще діє).
Чи можна у зв’язку з припиненням продажу алкогольних напоїв, за наявності ліцензії на роздрібну торгівлю, реалізувати залишки алко-напоїв іншому госпсуб’єкту? Запитання схоже на попереднє. Фіскали «за звичкою» відповіли, що ні. І що для цього треба мати ліцензію на оптову торгівлю алко-напоями. А роздрібна ліцензія допускає реалізацію лише кінцевим споживачам. (Та ж сама проблема в аналогічній ситуації буде із залишками тютюнових чи РЕС.) (БЗ 113.03).
2. Випити / висмалити залишки (ліцензія вже не діє).
Фіскали відповіли, що госпсуб’єкт, у якого закінчився термін дії ліцензії на роздрібну (оптову) торгівлю алко-напоями, тютюновими чи РЕС, може їх залишки використати лише для власного споживання. Але не може їх реалізувати (передати, зокрема і безоплатно) будь-яким стороннім фіз- чи юрособам (БЗ 113.03).
Можете скористатися деякими з порад, як здихатися залишків, зі статті «Закриття ФОП та акциз на алко-залишки» // «Податки & бухоблік», 2022, № 85. *
* Порада 2 (продати вроздріб) там уже не актуальна, адже дія ліцензій, строк яких сплив, зараз не продовжується…
Строк дії ліцензії сплив після 27.07.2024. Фіскали наголошують: якщо у госпсуб’єкта строк дії ліцензії сплив після 27.07.2024 (дата вступу в силу Закону № 3817), то він не має права на провадження відповідного виду госпдіяльності та зобов’язаний отримати нову ліцензію (див. п. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817). Тож послаблення зі ст. 18 Закону № 481 вже «наказало довго жити» (БЗ 113.04)…
Столові вина. Податківці роз’яснили, що згідно із Законом № 3817 для здійснення роздрібної торгівлі виключно столовими винами придбавати ліцензію на роздрібну торгівлю алко-напоями так само не потрібно (БЗ 113.03).
Алкоголь для страв. Фіскали відповіли, що ліцензія на роздрібну торгівлю алко-напоями не потрібна госпсуб’єкту, що здійснює діяльність у ресторанному господарстві та використовує алко-напої для виробництва фірмових страв, кулінарних виробів або додає такі напої у каву, чай, шоколад. Але — за умови додержання технологічних режимів виробництва такої продукції, визначених нормативною документацією!
І додали, що всі місця зберігання алко-напоїв, які використовуються у виробництві такої продукції, повинні бути внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання (БЗ 113.03).
«Алко-часи» доби
Податківці у світлі нових норм Закону № 3817 розглянули питання, чи встановлюються та яким органом у період воєнного стану обмеження щодо торгівлі алко-напоями у визначений час доби?
Вони зазначили, що таке право тепер є лише у обласних державних (чи військових — у разі їх утворення) адміністрацій. Водночас
до затвердження КМУ спеціального порядку (що передбачено Законом № 3817) обласні адміністрації можуть установлювати таку заборону у визначений ними період доби виключно на територіях, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих рф,
що внесені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309 (БЗ 113.03).
Нагадаємо, що згідно з п. 29 розд. ХІІІ Закону № 3817 з 27.07.2024 було скасовано право місцевих органів влади встановлювати обмеження часу реалізації слабоалкогольних та алкогольних напоїв (крім обмежень на час комендантської години). Ми про це вже інформували наших читачів у статті «Новий алко-тютюново-пальний Закон! (ч. І. Доля Закону № 481, зміни щодо основних товарів)» // «Податки & бухоблік», 2024, № 62.
Місця зберігання
Податківці пояснили, що не треба вносити до Єдиного державного реєстру місць зберігання відомості про приміщення, в якому будуть зберігатись алко-напої, та/або тютюнові вироби, та/або РЕС, якщо відомості про таке приміщення вже внесено до цього реєстру іншим госпсуб’єктом. І додали, що зберігання має бути оформлене відповідними первинними документами, які надають право госпсуб’єкту на зберігання у цьому місці.
Зазначимо, що відповідь базується на нормах Закону № 481, які в цій частині ще діють до 01.01.2025. А от з наступного року питання цього Реєстру вже регулюватиме Закон № 3817, зокрема його ст. 39, де передбачено багато цікавих змін, але прямої відповіді на таке запитання ми не знайшли (БЗ 113.04)...
Генераторне!
Фіскали зробили «рімейк» своєї консультації-провокації на тему:
чи зобов’язані госпсуб’єкти повідомляти ДПС про зберігання пального, яке споживається для заправлення електрогенераторної установки в обсязі до 2000 літрів, та яким чином?
Звісно, зі згадкою «генераторних» норм вже із Закону № 3817, фіскали пишуть, що зобов’язані. І що «суб’єктам господарювання необхідно повідомити ДПС про зберігання пального, яке споживається для заправлення електрогенераторної установки в обсязі до 2000 літрів будь-яким засобом зв’язку» (БЗ 113.04).
Нагадуємо, що
ні з нового Закону № 3817, ні з інших нормативів обов’язок повідомляти ДПС про зберігання генераторного пального в обсязі до 2000 л ніяким боком не випливає
Це суцільна вигадка фіскалів, точніше, її рімейк зі старої консультації, що містила цю ж незаконну вимогу. Свого часу ми її коментували: див. «Зберігаєте до 2000 л пального для генераторів? (Не)звертайтеся до ДПС!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 104. Тож, за бажання, можете там прочитати детальніше щодо незаконності цієї вимоги-вигадки. І знов радимо не вестися на це і не шукати собі «пальних пригод»! За неповідомлення вам нічого не зроблять, а от у разі повідомлення будете «на гачку» у фіскалів і чекайте халеп.
Нова звітність «1-ВП» і «1-ОП» («сиквел»)
Нагадуємо, що у кінцевій частині першого такого матеріалу («Новітні роз’яснення податківців на алко-тютюново-пальні теми» // «Податки & бухоблік», 2024, № 68) ми критикували фіскалів щодо їх некоректного роз’яснення норм наказу Мінфіну від 18.06.2024 № 296, яким було введено нові «алко-тютюново-РЕС»-звіти за формами «1-ВП» і «1-ОП».
Отже, податківці виправилися і в нових роз’ясненні на своєму сайті та консультації в БЗ 113.04 (де відповідали на запитання, за який звітний період вперше подаються форми звітності № 1-ВП та № 1-ОП) вже дають відповіді з урахуванням норм Закону № 3817. Зокрема, вони підтвердили наші висновки, що перші звіти за цими формами мають подаватись за вересень цього року в строк не пізніше 10 жовтня…
Водночас питання щодо коректності звітування за старими формами за липень та серпень цього року і строків такого звітування, що відбувалися вже при дії норм Закону № 3817, фіскали тихенько обійшли…
Висновки
- До 01.01.2025 ще діють підстави для анулювання ліцензії з Закону № 481.
- У разі дострокового анулювання ліцензії повернення коштів не передбачено.
- Через Електронний кабінет можна подавати:
- — заяви на анулювання будь-якого виду ліцензії;
- — заяви на отримання ліцензій, крім ліцензій на оптову торгівлю пальним за наявності місць, роздрібну торгівлю пальним, зберігання не власного пального.
- До 01.01.2025 ще діють старі (із Закону № 481) розміри річної плати за ліцензії. А от у Законі № 3817 такі розміри вже прив’язані до МЗП, і з 2025 року вони підростуть.
- Податківці підтвердили, що для зберігання пального виключно для власних потреб у споживчій тарі кожна об’ємом до 60 літрів включно ліцензія не потрібна.
- Якщо строк дії ліцензії сплив після 27.07.2024 (дата вступу в силу Закону № 3817), право на провадження відповідного виду госпдіяльності відсутнє і необхідно отримати нову ліцензію.
- Для здійснення роздрібної торгівлі виключно столовими винами, для використання алко-напоїв у виробництві страв, кулінарних виробів тощо придбавати ліцензію на роздрібну торгівлю алко-напоями так само не потрібно.
- До затвердження КМУ спеціального порядку заборону на продаж алко-напоїв у визначений період доби можуть установлювати лише обласні адміністрації і — виключно на територіях, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих рф.
- Фіскали знов незаконно вимагають повідомляти ДПС про зберігання пального для генераторів в обсязі до 2000 літрів.