Теми статей
Обрати теми

РРО і К⁰: нові Порядки реєстрації та застосування

Крук Олександр, податковий експерт, buhgalter911@mail.ua
Наказ № 5471, що набрав чинності 26.07.2016 р., затвердив 4 нові порядки у сфері застосування РРО і книг обліку розрахункових операцій, «ліквідувавши» заразом прототипів-попередників, затверджених наказом № 4172. Які ж істотні зміни сталися під «маркою» настільки радикальних перестановок — пропонуємо розібратися.
реєстратори розрахункових операцій, книги обліку розрахункових операцій

1 Наказ Мінфіну «Про затвердження порядків щодо реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій» від 14.06.2016 р. № 547.

2 Наказ Міндоходів «Про затвердження нормативно-правових актів щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій і книг обліку розрахункових операцій» від 28.08.2013 р. № 417.

Отже, наказ № 547 затвердив:

1. Порядок реєстрації та застосування РРО, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги).

2. Порядок реєстрації та застосування РРО, що застосовуються для реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти. Зміни до цього Порядку схожі за характером з тими, що внесені до попереднього Порядку.

3. Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій.

4. Порядок опломбування РРО.

img 1Він практично не зазнав змін. Хоча змінено визначення персоналізації РРО (п. 3 розд. І). Крім того, з’явилися норми, що регулюють проведення персоналізації РРО у разі присвоєння індивідуального податкового номера або анулювання ПДВ-реєстрації.

Детальніше (через їх істотність) зупинимося на змінах, унесених до «непарних» (згідно з нашою нумерацією) Порядків.

Порядок реєстрації та застосування РРО

До переліку документів, що подаються податківцям для реєстрації РРО, додалися копія паспорта (формуляра) РРО і копія паспорта модему (у разі застосування зовнішнього модему) (згідно з абз. 5 п. 4 підрозд. 2 розд. ІІ Порядку).

Також установлено, що до створення реєстру центрів сервісного обслуговування до заяви про реєстрацію (перереєстрацію) РРО разом з копією договору з центром сервісного обслуговування подається копія договору (іншого документа), яким підтверджується право, надане виробником (постачальником) РРО цьому центру, проводити техобслуговування та ремонт відповідної моделі (модифікації) РРО.

З’явилися нові причини для проведення персоналізації РРО (їх перелік наведено в п. 21 підрозд. 2 розд. ІІ Порядку). Такими тепер є присвоєння або анулювання індивідуального податкового номера платника ПДВ.

img 2Утім, до необхідності активних дій з боку власника РРО (зокрема, проведення його перереєстрації) такі обставини не приведуть.

Дещо змінився порядок перереєстрації РРО в разі внесення змін про місцезнаходження суб’єкта3. Крім реєстраційної заяви з відміткою «Перереєстрація», у такому разі повинна подаватися також довідка про опломбування РРО, що тепер прописано безпосередньо в Порядку.

3 Вам можуть бути корисними статті «ЮРЄП змінює «прописку»: операція «Плавний перехід» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 17) і «Підприємцям на єдиному податку про переїзд» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 29).

img 3Окремо врегульовано тепер і порядок перереєстрації РРО в разі зміни під впливом тих чи інших обставин контролюючого органу, в якому суб’єкт господарювання значиться як платник податків за основним місцем обліку. Він прописаний у п. 4 підрозд. 3 розд. ІІІ Порядку.

Порядок нарешті змінено також у частині відповідності змінам, унесеним до Закону про РРО ще рік (!) тому4. Так, уточнені деякі положення і в частині застосування РРО. У разі виходу з ладу РРО або тимчасового відключення електроенергії використовувати розрахункову книжку можна не більше 7 робочих днів (а не 72 годин, як було раніше).

4 Їх огляду було присвячено статтю «РРО-перезавантаження: нарешті дочекалися!» (журнал «Бухгалтер 911», 2015, № 30).

Крім того, «навздогін» тим самим змінам у Порядку продубльовані положення п. 16 ст. 3 Закону про РРО, згідно з якими у разі виявлення несправностей РРО, а також пошкодження засобів контролю суб’єкт господарювання зобов’язаний повідомити центр сервісного обслуговування і контролюючий орган, в якому він зареєстрований як платник податків. Зробити це можна письмово або засобами електронного зв’язку в довільній формі.

Що стосується анулювання реєстрації РРО, то для цього з’явилася одна нова підстава — наявність судового рішення про визнання недійсним договору оренди господарської одиниці (п.п. 13 п. 1 підрозд. 4 розд. ІІІ Порядку). Причому скасування реєстрації РРО в такому разі можливе як за заявою суб’єкта, так і примусово за рішенням контролюючого органу за місцем реєстрації РРО.

Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій

Найважливіша зміна в цьому документі — оновлення форм самих книг обліку розрахункових операцій: як на РРО (додаток 1 до Порядку), так і на господарську одиницю (додаток 2). Такі зміни продиктовані вже давно назрілою необхідністю відображення у книгах сум «роздрібного» акцизу5.

5 Про можливі варіанти виходу з ситуації ви могли прочитати у статті «Облік «підакцизних» розрахунків у КОРО» (журнал «Бухгалтер 911», 2015, № 18-19).

img 4Вимоги до форми та змісту книг обліку розрахункових операцій і розрахункових книжок у частині відображення інших податків (зборів), крім ПДВ, не поширюються на здійснення в них записів про рух готівки та суми розрахунків на підставі розрахункових документів, що друкуються РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких уключені до Держреєстру РРО, до набуття чинності наказом № 547.

Безпосередньо в цьому Порядку чи наказі № 547 чітко не прописано необхідність заміни старих книг (або можливість подальшої роботи з ними). Але вважаємо, що старі форми можна продовжувати вести «до переможного кінця» (у такому ключі ситуація вирішувалася при минулих оновленнях форми книг). При цьому, якщо реалізуєте товари, що підлягають обкладенню «роздрібним» акцизом, очевидно, тепер уже в обов’язковому порядку доведеться самостійно додати графи з нової форми для зазначення «роздрібно-акцизної» інформації (це якщо хочете продовжувати вести облік у своїй старій книзі). Тим більше що можливість самостійного введення нових граф передбачена і новим Порядком (абз. 2 п. 8 підрозд. 4 розд. ІІ), та й шлях такий уже пройшов «перевірку боєм» у минулому.

Крім того, з’явилася нова підстава для скасування реєстрації книги обліку розрахункових операцій на господарську одиницю — якщо є судове рішення про визнання недійсним договору оренди господарської одиниці (п.п. 6 п. 2 підрозд. 3 розд. ІІ Порядку).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі