(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
2/20
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Вересень , 2017/№ 78

Податкова накладна як «лист щастя»

Після відомих перипетій з упровадженням СЕА ПДВ, а пізніше — початку блокувального беззаконня, вам, можливо, здасться дивним наше звернення до основ складання ПН. Але, як показує практика, більшість проблем у платників ПДВ виникає саме через банальні помилки, допущені при складанні ПН. Щоб позбавити вас рутинної турботи, ми зібрали в сьогоднішньому номері наочні приклади заповнення ПН на більшість «типових» операцій — і вийшла «заповняшка» ПН. Адже краще один раз побачити правильно заповнену ПН, ніж сто разів звіряти з нормативкою, як заповнювати той чи інший її реквізит.

Не станемо зайвий раз ятрити ніжну бухгалтерську душу загальновідомим: ПН — це, звичайно ж, пекельне пекло... ☺ Обійдемося також без ретроспективної балаканини: воно вам потрібне — згадувати про минулі збочені форми цього документа податкового обліку ПДВ?

Обмежимося головним: ПН має бути складена постачальником — платником ПДВ строго в електронній формі, причому в строгій відповідності з установленим Порядком № 1307 і чітко в певний день (дату). Якщо це ПН, що підлягає передачі покупцеві, — вона за допомогою електронних сервісів може бути заздалегідь погоджена з останнім (перевірена ним). У будь-якому разі — у чітко обмежені строки кожна ПН має бути забезпечена ЕЦП і зареєстрована в ЄРПН. Звідки її (екземпляр) може отримати як покупець, так і постачальник. І далі зберігати — або в електронній, або в паперовій формі. Тому видається ПН на вимогу покупця — платника ПДВ. За необхідності внесення змін до первісної ПН її укладач оформляє до неї РК, який теж обов’язково реєструється в ЄРПН, але з такою особливістю: якщо РК до ПН, належної для передачі покупцеві, «збільшуючий» (або такий, що не змінює суму компенсації) — його реєструє постачальник, інакше — покупець. Усе. ☺

Проте, зрозуміло ж, не переказуючи Порядок № 1307, — нагадаємо деякі подробиці.

Хто складає? Право на складання ПН має виключно платник ПДВ (п. 201.8 ПКУ), зареєстрований таким в установленому порядку, тобто внесений у Реєстр платників цього податку з присвоєнням унікального індивідуального податкового номера (ІПН).

Коли складати? Оскільки ПН підтверджує нарахування платником ПДВ певного податкового зобов’язання (ПЗ) із цього податку, згідно з п. 201.1 ПКУ вона має бути складена у визначений ст. 187 ПКУ момент виникнення ПЗ, хоча частіше цей момент визначається п. 187.1 ПКУ (згідно з датою т. зв. «першої події»)*. Подробиці ув’язки ПЗ з ПН ви знаєте з «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 72, с. 5.

* Виняток — дата складання зведеної ПН: не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду.

Найважливіші реквізити. Не підігріваючи повсюдного фанатизму стосовно надскрупульозного заповнення українською мовою (з винятками для написання товарних найменувань) усіх буквочок-крапочок у формі ПН, все ж наполягаємо на виключній важливості заповнювати її в строгій відповідності до вимог Порядку № 1307 (ср. 025069200). При цьому найважливішими (у плані негативних наслідків помилкового заповнення), безумовно, є реквізити ПН, які перелічені в п. 201.1 ПКУ:

— порядковий номер;

— дата складання;

— повна або скорочена назва/найменування (для юрособи) або прізвище, ім’я і по батькові (для фізособи) продавця/постачальника і покупця/отримувача;

— ІПН продавця/постачальника і покупця (при складанні філією/структурним підрозділом — і відповідно на адресу філії/структурного підрозділу — і числового номера таких);

— опис (номенклатура) товарів/послуг і їх кількість, об’єм;

— ціна постачання без урахування ПДВ (у грн. і коп.);

— ставка ПДВ (указується її код) — 20 %, 7 %, 0 %;

— код товару згідно з УКТ ЗЕД або послуги згідно з ДКПП (для імпортних і підакцизних товарів показуються всі цифри, для інших товарів — коди можна вказувати скороченими — не менше перших чотирьох цифр).

Про важливість реквізитів ПН через необхідність їх подальшого виправлення див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 34, с. 3.

Тут же зазначимо, що згідно з абзацом одинадцятим п. 201.10 ПКУ помилки в цих реквізитах (окрім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), що не заважають ідентифікувати здійснену операцію і її зміст (товар/послугу, що постачається) період, сторони і суму ПЗ

не можуть бути причиною неприйняття ПН

Найголовніше: ПН заповнюється і повинна абсолютно відповідати інформації, вказаній у первинних документах (договір, накладна, акт приймання-передачі тощо).

Строки реєстрації ПН. Граничні строки реєстрації ПН у ЄРПН прив’язані до дати складання ПН (аналогічно — і РК), усе дуже просто (див. абзаци чотирнадцятий — шістнадцятий п. 201.10 ПКУ):

— якщо ПН/РК складені з 1 по 15 число місяця включно — їх слід зареєструвати не пізніше останнього календарного дня такого місяця;

— якщо ж ПН/РК складені з 16 по останнє число включно — їх слід зареєструвати не пізніше 15 числа наступного календарного місяця*.

* Нагадаємо, що для суб’єктів, які постраждали від кібератаки, зроблені винятки згідно із Законом України від 13.07.2017 р. № 2143-VIII (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 61, с. 4; № 63, с. 2).

Інакше до порушника може бути застосований штраф згідно зі ст. 1201 ПКУ. До речі, там же передбачені свої штрафи за нереєстрацію ПН і за невиправлення в ній помилок, продиктовані податковою перевіркою постачальника за скаргою покупця (див. усі ці подробиці в тематичному номері «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 28).

Про поблажки ви читали в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 37, с. 3.

Зазначимо, що реєстрація ПН (і РК) платником можлива лише при достатній величині його регліміту в СЕА ПДВ (ст. 2001 ПКУ).

Як відомо, тепер реєстрація ПН (згідно з п. 201.16 ПКУ) може бути заблокована податківцями. Оскільки щодо цієї скандальної теми регулярно з’являються все нові подробиці, піднімати її тут немає сенсу.

Кому потрібні ПН? Перефразовуючи знамениту фразу: якщо ПН складають, значить це комусь потрібно... Кому б це? Якщо не брати до уваги фіскалів... ☹ Відповідь: покупцям — платникам ПДВ.

Саме покупець — платник ПДВ передусім зацікавлений у добросовісній, своєчасній і належній реєстрації в ЄРПН відповідної ПН. Адже згідно з п. 198.6 ПКУ без такої ПН (ну, або — у певних ситуаціях — без митної декларації або «безПНного» документа згідно з п. 201.11 ПКУ) покупець не має права віднести у свій податковий кредит (ПК) суму ПДВ, сплаченого/нарахованого ним у зв’язку з придбанням товарів/послуг.

Ні для кого не секрет, що будь-які — реальні чи уявні — помилки, допущені в ПН, компрометуючи таку ПН, б’ють передусім по такому покупцеві, а точніше — по його ПК. І найгірше, якщо підстави для «невизнання» ПН виявляються згодом: тоді відповідне зменшення ПК зазвичай тягне за собою штрафи. Слово «невизнання» ми взяли в лапки навмисно, оскільки це сленг фіскалів, а виклад надуманих претензій контролерів — незважаючи на зусилля законодавців з приборкування останніх — можна знайти в численних судових рішеннях...

Саме тому ПН має бути складена постачальником так, щоб комар носа не підточив... А оскільки електронні ресурси надають покупцеві можливість попередньої (до реєстрації в ЄРПН) перевірки складеної постачальником ПН, покупець просто зобов’язаний скористатися цією можливістю на повну. Ну, а для цього і тому й іншому не зашкодить уважно вивчити запропоновані приклади заповнення ПН.

платники ПДВ, складання податкової накладної, заповнення податкової накладної, помилки в накладній, реєстрація в ЄРПН додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті