Теми статей
Обрати теми

Припинення ФОП

Амброзяк Наталя, юрист, Вороная Наталія, експерт з кадрових і податкових питань, Солошенко Людмила, податковий експерт, Чернишова Наталія, експерт з кадрових і податкових питань
Необхідність припинити свою діяльність може виникнути не лише в юрособи, а й у фіз особи-підприємця. Розреєструватися в ЄДР, подати останню звітність, закрити рахунки в банку — це далеко не все, що йому необхідно зробити. Про особливості процедури припинення ФОП поговоримо в цьому розділі.

Необхідність припинити свою діяльність може виникнути не лише в юрособи, а й у фізособи-підприємця. Розреєструватися в ЄДР, подати останню звітність, закрити рахунки в банку — це далеко не все, що йому необхідно зробити. Про особливості процедури припинення ФОП поговоримо в цьому розділі.

9.1. Розреєстрація в ЄДР

ФОП утрачає статус підприємця з дати внесення до ЄДР запису «припинено» (ч. 9 ст. 4 Закону № 755).

Проте, перш ніж почати процедуру припинення, радимо перевірити, чи все гаразд із даними про ФОП у ЄДР. Насамперед це стосується паспортних даних. Адже якщо раптом паспортні дані і дані в ЄДР не збігаються, для реєстратора це означає, що формально «ФОП-запис» і ФОП-заявник — різні особи. У такому разі перед розреєстрацією необхідно внести відповідні зміни.

Крім того, якщо підприємець зареєстрований до 01.07.2004 р., запису в ЄДР може й не бути. А немає запису — немає змоги його виключити. Але це не означає відсутність у фізособи підприємницького стату- су.

Тому, для того щоб можна було провести встановлену законодавством процедуру розреєстрації, спочатку необхідно внести відповідні дані про ФОП до ЄДР. Для цього держреєстратору подають заяву за формою 1* (ч. 2 ст. 18 Закону № 755).

* Затверджена наказом Мін’юсту від 18.11.2016 р. № 3268/5.

Коли з усіма даними в ЄДР гаразд, можна братися до самої процедури розреєстрації. Які дії вона передбачає?

Щоб унести запис про припинення ФОП, потрібно звернутися до державного реєстратора. Зазвичай це роблять через Центр надання адмінпослуг.

Але можна вдатися й до послуг нотаріуса, який уповноважений проводити реєстраційні дії щодо ФОП та юридичних осіб.

Проте за нотаріальні послуги доведеться заплатити (на відміну від проведення реєстраційної дії в державного реєстра- тора).

Для розреєстрації ФОП необхідно подати держреєстратору заяву за формою 1 (п. 1 ч. 4 ст. 18 Закону № 755)

Вона може бути подана як у паперовій, так і в електронній формі. При цьому згідно з ч. 1 ст. 14 Закону № 755 документи в паперовій формі подаються:

особисто заявником (це може бути сам підприємець або уповноважена ним особа) або

поштовим відправленням (у такому разі справжність підпису заявника має бути нотаріально посвідчена).

Подання документів в електронному вигляді здійснюється через Єдиний державний вебпортал електронних послуг «Дія» (diia.gov.ua/services/zakrittya-fop).

При заповненні форми 1 враховуйте таке:

— вона має бути викладена українською мовою;

— паспортні дані ФОП у ній наводять тільки тоді, коли в паспорті в такої фізособи стоїть відмітка про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта;

— текст паперової заяви має бути написаний розбірливо (на комп’ютері або від руки друкованими літерами);

— заява в паперовій формі не повинна містити стирання і помарки, закреслені слова та інші виправлення, текст, написаний олівцем, а також пошкодження, які не дозволяють однозначно трактувати текст документа.

Якщо заявник подає заяву в паперовому вигляді, йому також будуть потрібні (ч. 2 ст. 14 Закону № 755):

— паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу;

— оригінал (нотаріально посвідчена копія) документа, що засвідчує повноваження представника ФОП (наприклад, довіреність), — якщо документи подає такий представ- ник.

Якщо відомості про повноваження представника ФОП були внесені до ЄДР, такий документ подавати не потрібно.

Держреєстратор у день внесення до ЄДР запису про припинення ФОП повідомляє про це податківців, органи статистики та Пенсійний фонд (ч. 2 ст. 13 Закону № 755).

9.2. Зняття з обліку в податковій

ФОП перебуває на обліку в податковій як платник:

1) податків та зборів;

2) ЄСВ.

Після зняття з обліку ФОП як платника податків і зборів він залишається на обліку як фізособа, що отримувала доходи від підприємницької діяльності (п.п. 6 п. 11.18 Порядку № 1588).

Проте,

щойно податківці дізнаються з ЄДР про припинення ФОП, підприємницькі податки і збори за періоди після розреєстрації нараховуватися вже не будуть

ЄСВ теж припиняє нараховуватися. Причому незалежно від того, зняли фіскали з обліку підприємця як платника ЄСВ чи ні.

Розглянемо особливості зняття ФОП* з обліку в органах ДПСУ.

* Для спрощення розуміння тут і далі вживатимемо слова «ФОП» і «підприємець» навіть у тих випадках, коли йтиметься про процедури, що здійснюються після розреєстрації підприємця в ЄДР.

Платник податків і зборів. Зняття з обліку ФОП як платника податків і зборів відбувається на підставі інформації, отриманої податківцями з ЄДР. Дата зняття з обліку — дата отримання відомостей про внесення запису «припинено» до ЄДР (п.п. 1 п. 11.18 Порядку № 1588).

Якщо підприємець — єдиноподатник, податківці повинні самі анулювати реєстрацію платником єдиного податку. Датою анулювання буде дата отримання фіскалами інформації з ЄДР про припинення ФОП (п.п. 2 п. 299.10 ПКУ).

При цьому, як зазначають податківці в консультації з підкатегорії 107.01.09 БЗ, єдиноподатник не подає заяву про відмову від спрощеної системи оподатку- вання.

Також без втручання підприємця відбудеться його ПДВ-розреєстрація.

Адже

внесення до ЄДР запису «припинено» є підставою і для зняття ФОП з обліку як платника ПДВ

Датою анулювання ПДВ-реєстрації буде дата держреєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи (п. 184.2 ПКУ).

Проте підприємець може перестрахуватися і подати до своєї податкової (за місцем проживання) заяву № 3-ПДВ відразу після того, як держреєстратор зробив запис про припинення підприємницької діяльності.

Якщо у контролерів немає претензій, вони анулюють ПДВ-реєстрацію на дату подання такої заяви (п. 184.2 ПКУ, п. 5.11 Положення № 1130).

Про те, що в цій ситуації анулювання ПДВ-реєстрації може здійснюватися як за рішенням органу ДПСУ, так і за заявою платника, свого часу зазначали й податківці (див. за посиланням: tr.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/print-198258.html).

Анулювання ПДВ-реєстрації є підставою для закриття електронного ПДВ-рахунку (п. 2001.8 ПКУ і п. 7 Порядку № 569).

Причому робити для цього платникові нічого не потрібно, все зробить самостійно Держказначейство на підставі реєстрів, отриманих від податківців (п. 7 Порядку № 569).

Строки, протягом яких має бути закритий ПДВ-рахунок, цей Порядок не встановлює. Але, судячи з усього, закриють його після того, як ви перерахуєте кошти для погашення податкових зобов’язань за результатами останнього податкового періоду (п. 27 Порядку № 569).

Зауважте: незважаючи на те, що ФОП у цьому випадку знімають з обліку як платника податків і зборів одразу, податківці можуть призначити перевірку. Таке право їм дає п.п. 78.1.7 ПКУ.

Можуть вони це зробити в межах строків давності, передбачених ст. 102 ПКУ, 1095 днів (детальніше див. «Податки & бухоблік», 2019, № 102, с. 18).

Зверніть увагу:

строки для призначення ФОП перевірки законодавчо не встановлені

Тому після внесення запису до ЄДР про припинення і подання ліквідаційної звітності на перевірку можна чекати довго.

Хочете прискорити процес?

Подайте до ДПІ заяву про призначення позапланової перевірки. Хоча і в цьому випадку строки для прийняття податківцями рішення не визначені (див. роз’яснення в підкатегорії 130.03 БЗ).

Платник ЄСВ. Як платника ЄСВ підприємця знімають з обліку на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих держреєстратором.

Проте до цього має бути проведена перевірка такого ФОП і здійснений остаточний розрахунок зі сплати ЄСВ

На це вказують ч. 1 ст. 5 Закону № 2464 і абзац третій п. 8 розд. IV Порядку № 1162.

Строки давності для перевірок щодо ЄСВ не встановлені. Якщо ФОП зареєстрований до 01.01.2011 р. і раніше перевірки не проводилися, то податківці перевірятимуть із цієї дати (саме тоді адміністрування ЄСВ було передане фіскалам). Це, зокрема, випливає з роз’яснення, наведеного в підкатегорії 130.01 БЗ.

А ось перевірку до 01.01.2011 р. проводитимуть пенсійники.

Наостанок зазначимо: податкова після зняття з обліку ФОП жодних документів не видає. Проконтролювати процес зняття з обліку в органах ДПСУ можна:

а) через ЄДР: usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch;

б) через ресурси податківців:

— для платників єдиного податку: cabinet.tax.gov.ua/registers/edpod.

— для платників інших податків і зборів: cabinet.tax.gov.ua/registers/registration;

9.3. Ліквідаційна звітність і останні платежі

Згідно з абзацом другим п.п. 65.10.4 ПКУ припинення підприємницької діяльності ФОП не припиняє його зобов’язань, що виникли під час здійснення такої діяльності, та не змінює строків і порядку виконання таких зобов’язань.

А отже, припиненому підприємцю необхідно, зокрема, подати ліквідаційну звітність.

Далі детальніше розглянемо, за який період та в які строки підприємець повинен це зробити.

Остаточний розрахунок загальносистемника

Ліквідаційну декларацію про майновий стан і доходи* ФОП-загальносистемник повинен подати за останній базовий податковий (звітний) період у строки, встановлені для місячного податкового періоду. На це прямо вказує абзац другий п. 177.11 ПКУ.

* Форму декларації затверджено наказом Мінфіну від 02.10.2015 р. № 859.

Тобто відзвітувати потрібно протягом 20 календарних днів, що настають за місяцем, у якому проведена розреєстрація підприємця** (п.п. 49.18.1 ПКУ). Так, наприклад, якщо ФОП закрився 06.07.2020 р., то подати декларацію він повинен не пізніше 20.08.2020 р.

** Пам’ятайте: якщо останній день подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, граничним строком її подання вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим (п. 49.20 ПКУ).

При цьому останнім базовим податковим (звітним) періодом у цьому випадку буде період із дня, що настає за днем закінчення попереднього звітного періоду, до останнього дня календарного місяця, у якому до ЄДР внесено запис «припинено» (абзац третій п. 177.11 ПКУ). У наведеному нами прикладі звітний період — з 01.01.2020 р. по 31.07.2020 р.

Таким чином, після закінчення року декларацію подавати вже не доведеться.

У декларації відображають тільки доходи, отримані від підприємницької діяльності

Тобто зазначати «громадянські» доходи фізособи в ній непотрібно. Що стосується підприємницької діяльності, то, на нашу думку, тут необхідно показати не лише доходи, але й витрати, а також чистий дохід ФОП.

Тип декларації — «Звітна». У полі 8 заголовної частини обирається категорія платника «особа, яка припинила підприємницьку діяльність протягом звітного року3 датою __.__.____».

Відповідно до даних, зазначених у ліквідаційній декларації, необхідно зробити остаточний розрахунок з ПДФО з урахуванням сплачених в останньому базовому податковому (звітному) періоді авансових платежів із цього податку***.

*** Детально про нарахування авансових платежів див. у «Податки & бухоблік», 2019, № 85, с. 48.

Суму зобов’язань з ПДФО за такий період необхідно сплатити до бюджету протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання податкової декларації

Таку вимогу встановлює п. 57.1 ПКУ.

Причому завдяки змінам, унесеним до ПКУ Законом № 466, якщо граничний строк сплати податку припадає на вихідний (святковий) день, то останнім днем сплати податкового зобов’язання є операційний (банківський) день, що настає за таким вихідним (святковим) днем.

Якщо за підсумками останнього базового податкового (звітного) періоду має місце переплата з ПДФО, надміру сплачені суми мають бути повернені ФОП у порядку, передбаченому ПКУ (абзац другий п.п. 177.5.3 цього Кодексу).

Також протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, необхідно розрахуватися і з ВЗ, нарахованого за останній базовий податковий (звітний) період відповідно до ліквідаційної деклара- ції.

Остання декларація єдиноподатника

ПКУ не передбачає подання ліквідаційної звітності в особливому порядку для платників єдиного податку. Отже, строки подання звітності для спрощенця повинні залишатися незмінними.

Таким чином, виходячи з норм законодавства єдиноподатники груп 1 і 2 можуть подати декларацію аж після закінчення року, в якому знялися з держреєстрації (пп. 294.1 і 294.6 ПКУ), тобто в них є 60 календарних днів після закінчення року, щоб відзвітувати (п.п. 49.18.3 ПКУ).

Проте податківці, вочевидь, так не вважають. У своїх роз’ясненнях вони говорять, що і для платників груп 1, 2, і для платників групи 3 строк подання останньої декларації — протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем останнього звітного (податкового) кварталу (див. роз’яснення ГУ ДФС у Київській обл. від 27.11.2018 р., лист ДФСУ від 16.03.2018 р. № 1042/М/99-99-13-02-01-14/ІПК і роз’яснення з підкатегорії 129.02 БЗ*).

* Роз’яснення переведене до нечинних у зв’язку з набранням чинності Законом № 466, проте, вважаємо, думка податківців із цього приводу не змінилася.

Так, наприклад, якщо ФОП-єдинник припинився 06.07.2020 р., то подати звіт йому потрібно не пізніше 09.11.2020 р.

Тип декларації — «Звітна».

Останній звітний період — той, у якому податківці отримали повідомлення про реєстрацію в ЄДР припинення підприємця (п. 294.6 ПКУ)

Для платників єдиного податку груп 1 і 2 це період перебування на єдиному податку у звітному році. Для платників групи 3 — квартал, у якому вони розреєструвалися в ЄДР.

Зверніть увагу: єдиний податок нараховується до останнього дня (включно) календарного місяця, у якому анульовано реєстрацію ФОП (п. 295.8 ПКУ). При цьому єдиний податок не сплачується (див. підкатего- рію 107.01.09 БЗ):

— з 1-го числа місяця, наступного за місяцем, у якому контролюючим органом отримано від держреєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації припинення, — якщо єдиноподатник перебував у групі 1 або 2;

— з 1-го числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому контролю- ючим органом отримано від держреєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації припинення, — якщо підприємець був спрощенцем групи 3.

Таким чином, згідно з п. 195.1 ПКУ

єдиноподатники груп 1 і 2 востаннє сплатити авансовий внесок** з єдиного податку повинні до 20-го числа (включно) місяця, в якому відбулася розреєстрація ФОП

** Більше про сплату авансового внеску ФОП-єдиноподатниками груп 1 і 2 див. у «Податки & бухоблік», 2019, № 85, с. 12.

Якщо, звісно, підприємець не сплатив авансового внеску за більш тривалий період — квартал або рік.

Так, якщо ФОП припинився 06.07.2020 р., то востаннє авансовий внесок необхідно перерахувати за липень — до 20.07.2020 р. включно.

При цьому єдиний податок сплачується в повному розмірі незалежно від того, в який день місяця відбулася розреєстрація.

Якщо авансовий внесок з єдиного податку на підставі абзацу другого п. 295.1 ПКУ був сплачений за квартал або рік, які не закінчилися на останній день (включно) календарного місяця анулювання реєстрації ФОП, то переплачені суми єдиного податку мають бути повернені підприємцю в порядку, встановленому ПКУ (п. 295.6 цього Кодексу).

А ось єдиноподатники групи 3 повинні сплатити зазначену в ліквідаційній декларації суму єдиного податку протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання податкової декларації за останній звітний (податковий) квартал (п. 295.3 ПКУ).

Так, якщо розреєстрація відбулася 06.07.2020 р., єдиноподатнику групи 3 сплатити єдиний податок доведеться не пізніше 19.11.2020 р.

Сплата здійснюється за місцем податкової адреси єдиноподатника.

Розрахунки з ЄСВ

ФОП (як загальносистемник, так і єдиноподатник) подає ліквідаційний Звіт з ЄСВ за себе (форма № Д5*) протягом 30 календарних днів із дня внесення запису про припинення підприємницької діяльності до ЄДР. Це випливає з п. 11 розд. ІІІ Порядку № 435.

* Додаток 5 до Порядку № 435.

Тип форми — «Ліквідаційна».

Останній звітний період в цьому випадку — період із дня закінчення попереднього звітного періоду до дня розреєстрації ФОП у ЄДР (абзац четвертий ч. 8 ст. 9 Закону № 2464, п. 9 розд. ІІІ Порядку № 435). Так, якщо запис «припинено» внесено до ЄДР 06.07.2020 р., то звітним буде період з 01.01.2020 р. по 06.07.2020 р.

Але тут пам’ятайте:

ЄСВ у разі припинення потрібно сплатити за повний місяць, у якому ФОП розреєструвався

Адже сплати ЄСВ пропорційно відпрацьованим дням місяця чинним законодавством не передбачено. Тобто в нашому випадку, незважаючи те що в липні 2020 року ФОП пропрацював тільки 6 днів, ЄСВ доведеться заплатити за повний місяць.

Сплачується ЄСВ протягом 10 календарних днів після граничного строку подання ліквідаційного Звіту з ЄСВ (п.п. 1 п. 13 розд. IV Інструкції № 449).

Підтвердження цьому знаходимо і в консультаціях податківців (див., зокрема, роз’яснення ГУ ДФС у Київській обл. від 27.11.2018 р.).

Детальніше про нарахування та сплату ЄСВ «за себе» підприємцями див. у спецвипуску «Податки & бухоблік», 2019, № 85, с. 72.

Остання декларація з ПДВ

Якщо підприємець був платником ПДВ, не забудьте також подати ПДВ-декларацію за останній звітний період і здійснити розрахунки із цього податку.

Останнім звітним періодом для ФОП, який припинив підприємницьку діяльність, буде період, який розпочинається з дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, і закінчується днем анулювання ПДВ-реєстрації (п. 184.6 ПКУ).

Оскільки жодних спеціальних строків подання звітності при ПДВ-розреєстрації законодавчо не встановлено, то подавати її потрібно в загальні строки, встановлені пп. 49.18 і 203.1 ПКУ.

Тобто протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) періоду (місяця**), у якому відбулося анулювання ПДВ-реєстрації.

** Нагадаємо: Законом № 466 з ПКУ виключено п. 202.2, який дозволяв єдиноподатникам обрати квартальний звітний період.

У завершальній частині такої декларації проставляють ліквідаційну відмітку «Х» у спеціальному полі «Відмітка про подання за останній звітний (податковий) період у разі анулювання реєстрації платником податку».

Важливо!

Не забудьте про нарахування умовних податкових зобов’язань з ПДВ згідно з п. 184.7 ПКУ.

Так, якщо товари (послуги, необоротні активи), суми ПДВ за якими були включені до податкового кредиту, не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності ФОП, йому необхідно в останньому звітному (податковому) періоді*** визначити податкові зобов’язання з ПДВ виходячи зі звичайної ціни таких товарів (послуг, необоротних активів). Детальніше про це див. у підрозділі 8.2 на с. 66.

*** Не пізніше дати анулювання його реєстрації як платника ПДВ.

Сплатити суму ПДВ за звітний період, у якому відбулася ПДВ-розреєстрація, необхідно протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання декларації.

9.4. Інші построзреєстраційні дії

Закриття рахунків у банках

Одна з построзреєстраційних дій, яка чекає на ФОП, — це закриття всіх поточних підприємницьких рахунків у банках. Зазвичай цим займається сам підприємець.

Для цього він подає до обслуговуючого банку заяву про закриття поточного рахунку, складену в довільній формі (у паперовому або електронному вигляді).

Але майте на увазі, що ця заява обов’язково повинна містити такі реквізити (п. 148 Інструкції № 492):

— найменування банку;

— П. І. Б. підприємця;

— реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта*;

* Якщо підприємець через свої релігійні переконання відмовився від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і має відповідну відмітку в паспорті.

— номер рахунку, що закривається;

— реквізити рахунку, на який має бути перерахований залишок коштів на поточному рахунку підприємця, або його вимога про видачу залишку коштів готівкою;

— дату складання заяви.

Заяву про закриття поточного рахунку підписує сам ФОП або уповноважена ним особа.

Крім того, пам’ятайте, що в кожному банку є ще й внутрішні правила.

При цьому вимоги до пакета документів для закриття рахунку в різних фінустанов можуть відрізнятися.

Датою закриття поточного рахунку вважається робочий день, що настає після проведення останньої операції за цим рахунком

Якщо на поточному рахунку ФОП немає залишку коштів, а заяву подано в операційний час банку, датою закриття рахунку буде день отримання банком заяви такого ФОП (абзац другий п. 149 Інструкції № 492).

Банк закриває рахунок і видає підприємцеві довідку про таке закриття безоплат- но.

Зверніть увагу: конкретного строку, протягом якого підприємець повинен закрити свої поточні рахунки, немає.

Водночас, якщо не поквапитися, ініціативу проявлять податківці. Зокрема, вони повідомлять фінустановам, у яких залишилися незакриті рахунки ФОП, дату і номер запису про припинення підприємницької діяльності в ЄДР, а також дату зняття зі свого обліку (п.п. 7 п. 11.18 Порядку № 1588).

Подання форми № 20-ОПП

Повідомлення за формою № 20-ОПП з інформацією про закриття об’єкта/об’єктів оподаткування (за їх наявності) підприємець повинен подати до органу ДПСУ за основним місцем обліку.

Що стосується строку подання такого повідомлення, то тут є нюанси. Річ у тому, що 10-денний строк подання форми № 20-ОПП установлено тільки для тих випадків, коли подається інформація про реєстрацію, створення або відкриття нових об’єктів оподаткування (п. 8.4 Порядку № 1588). Якщо ж суб’єкт господарювання подає форму № 20-ОПП, щоб повідомити податківців про зміну стану об’єкта оподаткування (наприклад, про закриття магазину, кафе, перукарні тощо), конкретного строку подання форми № 20-ОПП не встановлено.

Водночас своє слово із цього приводу мовлять податківці. Так, на їхню думку, викладену в роз’ясненні з підкатегорії 116.11 БЗ,

у разі закриття об’єкта оподаткування повідомлення за формою № 20-ОПП необхідно подати протягом 10 робочих днів після його закриття

При цьому є декілька особливостей заповнення цієї форми при припиненні діяльності (див. роз’яснення з підкатегорії 116.11 БЗ):

у графі 2 «Код ознаки надання інформації» зазначають «6» (мається на увазі закриття об’єкта оподаткування);

у графі 9 «Стан об’єкта оподаткування» зазначають «7» (зміна призначення/перепрофілювання);

у графі 10 «Вид права на об’єкт оподаткування» зазначають інформацію про об’єкт, у якому ФОП займався підприємницькою діяльністю: право власності, право володіння, право довгострокового користування або оренди, право короткострокового користування, оренди або найму тощо;

графу 11 «Прошу взяти на облік за неосновним місцем обліку за місцезнаходженням об’єкта оподаткування» не заповнюють;

у графі 12 «Реєстраційний номер об’єкта оподаткування (зазначити у разі наявності)» зазначають у разі реєстрації нерухомості, автомобіля або іншого об’єкта у відповідному держоргані: кадастровий номер, реєстраційний номер об’єкта нерухомого майна, номер кузова/шасі транспортного засобу, реєстраційний знак тощо.

Зверніть увагу: подати форму № 20-ОПП можна як у паперовому вигляді (у тому числі поштою*), так і в електронному (п. 8.4 Порядку № 1588).

* Див. роз’яснення в підкатегорії 116.13 БЗ.

Розреєстрація РРО

Якщо у ФОП були реєстратори розрахункових операцій (далі — РРО), зареєстровані в податковій, їх потрібно розпломбувати і зняти з реєстрації.

Для розпломбування РРО підприємцеві необхідно звернутися до центру сервісного обслуговування (далі — ЦСО), з яким у нього укладено договір про техобслуговування та ремонт РРО. При цьому із собою потрібно взяти довідку про опломбування такого РРО.

ЦСО розпломбовує РРО, вилучає довідку про опломбування і видає суб’єкту господарювання довідку за формою № 1-ЦСО (додаток 2 до Порядку опломбування РРО) з даними про розпломбування.

Паралельно ЦСО направляє до органу ДПСУ за місцем реєстрації РРО засобами електронного зв’язку в електронній формі примірник довідки про розпломбування РРО (абзац четвертий п. 7 Порядку опломбування РРО).

Далі відбувається розреєстрація РРО. При цьому якщо до органу ДПСУ надійшли відомості з ЄДР про припинення ФОП або підприємець подав до органу ДПСУ форму № 20-ОПП про закриття тієї точки, на яку був зареєстрований РРО, податківці самі приймуть рішення про скасування реєстрації РРО (пп. 10 і 13 п. 1 гл. 4 розд. ІІ Порядку № 547). На це в них є один місяць.

Таке рішення оформляється за формою № 5-РРО (додаток 5 до Порядку № 547). Посадова особа органу ДПСУ протягом 5 календарних днів із дня прийняття рішення про скасування реєстрації проводить скасування реєстрації РРО і надає ФОП довідку про це за формою № 6-РРО (додаток 6 до Порядку № 547).

Водночас ФОП може піти на випередження і запустити процес добровільної розреєстрації РРО (абзац перший п. 2 гл. 4 розд. ІІ Порядку № 547). Для цього підприємець або його представник подає до органу ДПСУ за місцем реєстрації РРО такі документи (п.п. 1 п. 1, абзац третій п. 3 гл. 4 розд. ІІ Порядку № 547):

— заяву про скасування реєстрації РРО за формою № 4-РРО. У заяві слід зазначити спосіб отримання довідки про скасування реєстрації РРО (поштою або безпосередньо в органі ДПСУ) або її копії (електронною поштою);

— реєстраційне посвідчення.

У цьому випадку орган ДПСУ повинен здійснити скасування реєстрації РРО протягом 5 календарних днів, що настають за днем отримання відповідних документів за наявності довідки ЦСО про розпломбування РРО (абзац перший п. 4 гл. 4 розд. ІІ Порядку № 547).

Зверніть увагу:

якщо на РРО була зареєстрована Книга обліку розрахункових операцій, разом з РРО автоматично анулюється і її реєстрація

Тому окрему заяву про анулювання реєстрації такої Книги подавати не потрібно.

Скасування електронного підпису

Якщо у ФОП був оформлений електронний підпис і він подавав звітність в електронному вигляді, то такий підпис анулювати не обов’язково. Він у будь-якому разі втратить свою чинність після закінчення строку дії сертифіката ключа.

До того ж безоплатні ключі ДПС для ФОП генеруються як для фізособи.

Якщо ж усе-таки захочете анулювати електронний підпис, то потрібно буде звернутися туди, де його було згенеровано, — до кваліфікованого представника електронних довірчих послуг (раніше — акредитований центр сертифікації ключів).

Анулювання ліцензій

Для анулювання ліцензій зазвичай зусиль докладати не потрібно. Якщо ви зазирнете до п. 3 ч. 12 ст. 16 Закону про ліцензування, то побачите: підставою для анулювання ліцензії є, зокрема, наявність у ЄДР відомостей про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП.

Таким чином,

сам запис «припинено» в загальному випадку буде підставою для анулювання ліцензії

При цьому орган ліцензування повинен прийняти рішення про таке анулювання протягом 5 робочих днів з дати встановлення зазначеної підстави (ч. 14 ст. 16 Закону про ліцензування).

Таке рішення набирає чинності з дня його прийняття.

Орган ліцензування вносить інформацію щодо рішення про анулювання ліцензії до ліцензійного реєстру, а також оприлюднює таке рішення на своєму офіційному вебсайті наступного дня після його прийняття та інформує про нього ліцензіата протягом 5 календарних днів шляхом направлення рекомендованого листа.

Проте це стосується лише тих ліцензій, які видають згідно із Законом про ліцензування. Що стосується ліцензій, видача й анулювання яких регулюються іншими нормативними актами, то там можуть бути свої особливості.

висновки

  • Для розреєстрації ФОП необхідно подати держреєстратору заяву за формою 1.
  • Зняття з обліку ФОП як платника податків і зборів відбувається на підставі інформації, отриманої податківцями з ЄДР.
  • Розреєстрований ФОП повинен подати до органів ДПСУ ліквідаційну звітність за останній податковий (звітний) період.
  • Для закриття своїх поточних банківських рахунків підприємець подає до обслуговуючого банку заяву про закриття поточного рахунку, складену в довільній формі.
  • У разі закриття об’єкта оподаткування повідомлення за формою № 20-ОПП необхідно подати протягом 10 робочих днів після його закриття.
  • Якщо у ФОП, що припинив діяльність, були РРО, зареєстровані в податковій, їх потрібно розпломбувати і зняти з реєстрації.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі