Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Новорічні клопоти: обліковий мікс

Солошенко Людмила, податковий експерт
Податки & бухоблік Грудень, 2021/№ 97
Друк
Скоро, скоро чарівний Новий рік! Тож саме час поринути в атмосферу свята і згадати добрі звичаї: прикрасити офіс і торгові майданчики, відправити святкові привітання партнерам і клієнтам, влаштувати усілякі акції, врешті-решт, вручити подарунки! Про те, як усе це провести в обліку, зараз поговоримо.

Прикрашання магазину (офісу)

Звичайно ж, насамперед треба прикрасити офіс (магазин)!

Бухоблік. У бухобліку придбані новорічні прикраси (залежно від їх строку експлуатації та вартості) обліковують як:

основні засоби (ОЗ) (на субрах. 109 «Інші основні засоби» або як рекламний інвентар на субрах. 106 «Інструменти, прилади та інвентар») — якщо строк експлуатації більше 1 року і вартість перевищує вартісний критерій, установлений підприємством (який зазвичай установлюють на податковому рівні — 20000 грн, п.п. 14.1.138 ПКУ);

МНМА (на субрах. 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи») — якщо строк експлуатації більше 1 року, проте вартість не перевищує встановленого підприємством вартісного критерію;

запаси, МШП (на субрах. 209 «Інші матеріали», 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети») — якщо строк експлуатації новорічних прикрас менше 1 року.

Після введення в експлуатацію ОЗ/МНМА-прикраси підлягають амортизації (пп. 22 — 30 НП(С)БО 7). Причому

на період між новорічними святами виводити ОЗ-прикраси з експлуатації і припиняти за ними нарахування амортизації не треба

НП(С)БО 7 цього не вимагає, а § 55 МСБО 16 і зовсім передбачає, що амортизацію не припиняють, навіть коли актив не використовують, поки його не буде замортизовано повністю.

Використані для прикрашання запаси, МШП, а також амортизацію ОЗ/МНМА-прикрас відносять на витрати:

— на рах. 93 (при прикрашанні торгових приміщень або офісу, відкритого для клієнтів);

— на рах. 92 (при прикрашанні офісу, куди клієнти не заглядають, проте платник готовий відстоювати госпхарактер таких витрат) або

— на субрах. 949 (якщо ОЗ-витрати визнають негосподарськими (невиробничими)).

Аналогічно (за напрямами витрат: Дт 92, 93, 949) відносять на витрати вартість послуг дизайнера з новорічного оформлення вітрин, торгового залу, офісу.

Податок на прибуток. У податковоприбутковому обліку малодохідників витрати на прикрашання приміщення обліковуються за бухобліковими правилами. Тобто через бухоблікові витрати зменшать фінрезультат (об’єкт оподаткування).

А ось високодохідники і малодохідники-добровольці новорічні прикраси, що є:

— ОЗ (вартістю > 20000 грн) — зараховують у податкову групу 9 (інші ОЗ), амортизують не менше 12 років і розраховують за ними ОЗ-різниці (за пп. 138.1, 138.2 ПКУ). Проте якщо ОЗ-прикраси визнані негосподарськими (невиробничими), вони податковій амортизації не підлягають (п.п. 138.3.2 ПКУ);

— МНМА (вартістю ≤ 20000 грн) — включають у податкову групу 11 (МНМА), ОЗ-різниці за ними не визначають (БЗ 102.05).

Оскільки в міжноворічний період нарахування амортизації за ОЗ-прикрасами у бухобліку не призупиняється, то і в податковому обліку її не припиняють (лист ДПСУ від 21.09.2020 № 3935/ІПК/99-00-05-05-02-06 // «Податки & бухоблік», 2020, № 86, с. 27).

ПДВ. Вхідний ПДВ за новорічними прикрасами відносять до податкового кредиту (ПК) за наявності зареєстрованої податкової накладної (ПН) або касового чека (чеків) на суму не більше 240 грн за день — на дату затвердження авансового звіту (п. 201.10, п.п. «б» п. 201.11 ПКУ). А ось за чеком понад 240 грн сума вхідного ПДВ поповнить первісну вартість новорічних прикрас.

Якщо новорічний декор не пов’язуєте з госпдіяльністю, доведеться нарахувати компенсуючі ПЗ за п. 198.5 ПКУ (ср. 0105115000). Щоправда, податківці висловлюються за ненарахування компенсуючих ПЗ, якщо негоспвитрати закалькульовані у вартість оподатковуваних товарів/послуг, що реалізуються платником (листи ДПСУ від 19.05.2021 № 1897/ІПК/99-00-21-03-02-06 та від 10.02.2021 № 487/ІПК/99-00-21-03-02-06). Проте щодо новорічного декору краще отримати аналогічну ІПК на свою адресу.

Приклад 1. Для прикрашання магазину придбані: штучна ялинка (вартістю 26400 грн, у тому числі ПДВ — 4400 грн), гірлянди (вартістю 6000 грн, у тому числі ПДВ — 1000 грн), ялинкові прикраси (на суму 3000 грн, через підзвітну особу у неплатника ПДВ).

Таблиця 1. Облік прикрашання торгових приміщень

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дт

Кт

1

Перераховано передоплату за ялинку і гірлянди

371

311

32400

2

Відображено ПК з ПДВ

(на підставі зареєстрованої ПН)

644/1

644

5400

641/ПДВ

644/1

5400

3

Отримано ялинку

152

631

22000

4

Отримано гірлянди

153

631

5000

5

Списано суму ПК

644

631

5400

6

Відображено залік заборгованостей

631

371

32400

7

Видано кошти під звіт на придбання прикрас

372

301

3000

8

Оприбутковано ялинкові прикраси, придбані за готівку

22

372

3000

9

Передано в експлуатацію ялинку

109

152

22000

10

Передано в експлуатацію гірлянди

112

153

5000

11

Передано в експлуатацію ялинкові прикраси

93

22

3000

12

Нараховано амортизацію на штучну ялинку (сума умовна)

93

131

150

13

Нараховано амортизацію на гірлянди (методом 100 %)

93

132

5000

Подарунки партнерам

Дарувати подарунки бізнес-партнерам напередодні зимових свят — добра традиція.

Бухоблік. Вартість подарунків у періоді їх роздачі у бухобліку відносять до складу:

— витрат на збут — якщо роздача подарунків оформлена як рекламно-маркетинговий захід (Дт 93, п. 19 НП(С)БО 16), або

— інших витрат (Дт 949) — якщо рекламна акція не оформлена.

Податок на прибуток. У малодохідників витрати на подарунки в податковоприбутковому обліку врахуються за бухобліковими правилами. Тобто, потрапивши у бухвитрати, зменшать фінрезультат (об’єкт оподаткування).

А ось у високодохідників і малодохідників-добровольців виникнуть збільшуючі різниці за подарунками неплатникам податку на прибуток:

— неприбутковим організаціям (у розмірі понад 4%-й ліміт, п.п. 140.5.9 ПКУ);

— нульовикам і неплатникам податку на прибуток (єдиноподатникам: юрособам і фізособам), окрім подарунків фізособам — платникам ПДФО (п.п. 140.5.10 ПКУ).

ПДВ. Вхідний ПДВ за подарунками відносять до ПК за наявності зареєстрованої ПН.

Нагадаємо: у загальному випадку при подарунках (безоплатних передачах) нараховують мінбазні ПЗ (п. 188.1 ПКУ). А ось із тим, що при будь-яких безоплатних передачах (рекламних/нерекламних) подвійних ПЗ не виникає і додатково до мінбазних компенсуючі ПЗ за п. 198.5 ПКУ не нараховуються, давно згодні і податківці (БЗ 101.06, лист ДПСУ від 22.01.2021 № 264/ІПК/99-00-21-03-02-06).

Утім, і мінбазних ПЗ при безоплатних роздачах можна уникнути. Як пояснюють контролери, не буде ані мінбазних ПЗ (за п. 188.1 ПКУ), ані компенсуючих ПЗ (за п. 198.5 ПКУ), якщо безоплатні передачі закладені (закалькульовані) в продажну вартість оподатковуваних товарів/послуг, що реалізуються платником (листи ДПСУ від 15.01.2020 № 107/6/99-00-07-03-02-06/ІПК, ДФСУ від 23.05.2019 № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК // «Податки & бухоблік», 2019, № 54, с. 3).

ПДФО і ВЗ. Якщо негрошові подарунки даруєте не суб’єктові господарювання, а конкретній фізичній особі, наприклад, директорові дружнього підприємства, то врахуйте таке. Рекомендуємо таке дарування оформити наказом. Навіщо? Щоб відбити у податківців бажання «підтягнути» цей дохід, наприклад, під інші оподатковувані доходи (п.п. 164.2.20 ПКУ).

Чим хороший подарунок? Тим, що не доведеться утримувати ПДФО і ВЗ з негрошового подарунка, що не перевищує у 2021 році 1500 грн, а у 2022 році (якщо законопроєкт від 15.09.2021 № 6000 у частині розміру мінзарплати буде ухвалено без змін) — 1625 грн із розрахунку на місяць (п.п. 165.1.39 ПКУ).

При цьому вартість неоподатковуваного подарунка показують у розділі I додатка 4ДФ з ознакою «160». А для цього вам знадобиться реєстраційний номер облікової картки одержувача подарунка. ЄСВ не буде.

Щоправда, врахуйте: алкоголь краще не дарувати. Оскільки його безоплатну передачу податківці розцінюють як продаж і вимагають у дарувальника наявності ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем, а також загрожують штрафами за порушення мінімальних цін (БЗ 113.03, 113,05).

Інша справа, якщо алкоголь придбали для власних потреб (приміром, для корпоративу) — тоді ніякої реалізації не відбувається і ліцензії не потрібно. При цьому факт проведення корпоративного заходу треба документально підтвердити (БЗ 113.03).

Приклад 2. Для бізнес-партнерів (юросіб) придбано подарунки (покупною вартістю 60000 грн, у тому числі ПДВ — 10000 грн).

Таблиця 2. Облік подарунків бізнес-партнерам

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дт

Кт

1

Отримано подарунки (товари) від постачальника

281

631

50000

2

Відображено ПК з ПДВ

(на підставі зареєстрованої ПН)

644/1

631

10000

641/ПДВ

644/1

10000

3

Подаровано подарунки контрагентам

949

281

50000

4

Нараховано мінбазні ПЗ з ПДВ

949

641/ПДВ

10000*

* Якщо вартість подарунків включена (закладена) у продажну вартість оподатковуваних товарів/послуг, що реалізуються платником, то мінбазні ПЗ не нараховуються.

Новорічні листівки

Традиційний жест ділового етикету — привітати усіх партнерів і клієнтів новорічними листівками.

Бухоблік. Придбані (виготовлені) новорічні листівки обліковують на субрахунку 209 «Інші матеріали». Оскільки розсилка листівок, поза сумнівом, маркетинговий хід (спрямований на створення позитивного іміджу підприємства, зміцнення ділових відносин і збереження-розширення подальшої співпраці), то використані новорічні листівки (відправлені партнерам і клієнтам) списують до складу витрат на збут (Дт 93, п. 19 НП(С)БО 16). Витрати на доставку листівок поштою/іншою службою включають в адміністративні витрати (Дт 92, п. 18 НП(С)БО 16).

Податок на прибуток. У податковоприбутковому обліку операції відобразяться за бухобліковими правилами. Вартість листівок і витрати на їх розсилку через бухвитрати зменшать фінрезультат (об’єкт оподаткування). Ніяких податкових різниць при цьому не виникне.

ПДВ. Вхідний ПДВ за новорічними листівками відносять до ПК за наявності зареєстрованої ПН або чека на суму не більше 240 грн на день. Зважаючи на рекламний (маркетинговий) характер витрат (пов’язані з госпдіяльністю), компенсуючі ПЗ за п. 198.5 ПКУ нараховувати не треба.

До того ж контролери відмічають: якщо вартість вітальних листівок закладена в продажну ціну оподатковуваних товарів/послуг, що поставляються платником, то ані поставні ПЗ за п. 188.1 ПКУ, ані компенсуючі ПЗ за п. 198.5 ПКУ не нараховуються (лист ДФСУ від 22.03.2018 № 1162/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, лист ГУ ДПС у Львівській обл. від 30.06.2020 № 2607/ІПК/13-01-04-01-10). Тим паче що листівки самі по собі не мають товарної цінності і їх розсилку взагалі не можна розцінювати як постачання.

Приклад 3. Для привітання партнерів і клієнтів замовлено виготовлення новорічних листівок з логотипом підприємства. Витрати на виготовлення листівок склали 3600 грн (у тому числі ПДВ — 600 грн). Поштові витрати на розсилку листівок — 300 грн (на підставі авансового звіту).

Таблиця 3. Облік новорічних листівок

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дт

Кт

1

Отримано виготовлені листівки

209

631

3000

2

Відображено ПК з ПДВ

(на підставі зареєстрованої ПН)

644/1

631

600

641/ПДВ

644/1

600

3

Перераховано оплату за виготовлення листівок

631

311

3600

4

Списано листівки, відправлені партнерам і клієнтам

93

209

3000

5

Видано кошти під звіт для розсилки листівок

372

301

400

6

Відображено поштові витрати на розсилку листівок (на підставі затвердженого авансового звіту)

92

372

300

7

Повернено в касу залишок невикористаних грошових коштів

301

372

100

Корпоратив

Новий рік — чудова можливість зустріти свято усім колективом, зібравшись на корпоратив (не порушуючи, звичайно, карантинних обмежень з постанови КМУ від 09.12.2020 № 1236 про вакцинацію, тести тощо).

Бухоблік. У бухгалтерському обліку витрати на проведення корпоративного заходу відносять:

— на рах. 92 (як корпоративні витрати на проведення річних зборів, п. 18 НП(С)БО 16);

— на рах. 93 (якщо корпоратив оформлений як рекламне свято) або

— на субрах. 949 (як інші витрати).

Податок на прибуток. У податковоприбутковому обліку витрати на проведення корпоративного заходу врахуються за бухобліковими правилами. Тобто, потрапивши у бухгалтерські витрати, зменшать об’єкт оподаткування. Ніяких різниць при цьому не виникне (лист ДФСУ від 28.03.2019 № 1307/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

ПДВ. Вхідний ПДВ за витратами на корпоратив відносять до ПК за наявності зареєстрованої ПН. А чи треба такий ПК компенсувати ПЗ?

Вважаємо, нарахування компенсуючих ПЗ можна уникнути. Адже якщо корпоратив оформлений як збори трудового колективу або рекламна акція, то госпспрямування витрат очевидне. До того ж щодо витрат на продукти харчування і госппотреби (зокрема, на серветки, питну воду, чай, каву, цукор, печиво, кондитерські вироби, консерви, одноразовий посуд, квіти тощо) контролери роз’яснюють: якщо їх вартість закладена у вартість оподатковуваних товарів/послуг, що реалізуються платником, то придбані товари вважаються використаними в оподатковуваних операціях у рамках госпдіяльності і компенсуючі ПЗ за п. 198.5 ПКУ не нараховуються (листи ДПСУ від 29.09.2021 № 3608/ІПК/99-00-21-03-02-06, від 26.05.2021 № 2049/ІПК/99-00-21-03-02-06, від 28.09.2021 № 3596/ІПК/99-00-21-03-02-06, ДФСУ від 18.04.2019 № 1673/6/99-99-15-03-02-15/ІПК). Виходить, якщо такі витрати уміщуються (закалькульовані) у вартості реалізації оподатковуваних товарів/послуг, то компенсуючі ПЗ не доведеться нараховувати.

ПДФО, ВЗ і ЄСВ. Майте на увазі: якщо корпоратив закритий (тільки для працівників), то податківці можуть наполягати на отриманні доходу усіма працівниками підприємства (листи ДПСУ від 01.09.2021 № 3249/ІПК/99-00-04-03-03-06, від 20.01.2021 № 246/ІПК/99-00-04-03-03-06, від 14.04.2020 № 1512/6/99-00-07-01-01-06/ІПК). Хоча є й гарні роз’яснення: за відсутність доходу (evp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/530935.html). Тому рекомендуємо максимально розмити коло відвідувачів заходу, щоб зробити персоніфікацію доходів неможливою. Приміром, можна замаскувати захід під рекламний. У наказі застерегти, що відвідати його може будь-хто охочий старше 18 років (якщо буде алкоголь) за наявності ковід-сертифіката/негативного ПЛР-тесту. Персоніфікація відвідувачів не ведеться.

Тоді визначити суб’єкта оподаткування — платника податків, з доходу якого можна утримати ПДФО і ВЗ, буде неможливо. Як наслідок, буде відсутній і об’єкт оподаткування. Також не буде ЄСВ. Причому відомі приклади позитивної судової практики (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 57, с. 17).

Приклад 4. Підприємство проводить новорічний корпоративний захід у ресторані в рекламних цілях. Витрати склали 240000 грн (у тому числі ПДВ — 40000 грн).

Таблиця 4. Облік витрат на корпоратив

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дт

Кт

1

Перераховано ресторану передоплату за проведення корпоративу

377

311

240000

2

Відображено ПК з ПДВ

(на підставі зареєстрованої ПН)

644/1

644

40000

641/ПДВ

644/1

40000

3

Підписано акт отриманих ресторанних послуг

93

685

200000

4

Списано суму ПК

644

685

40000

5

Відображено залік заборгованостей

685

377

240000

Дід Мороз у торговому залі

А що коли вирішили укласти договір із самим Дідом Морозом (підприємцем ☺) для розважання покупців у торговому залі?

Бухоблік. У бухгалтерському обліку суму винагороди підприємцеві відносять до складу витрат на збут (Дт 93).

Податок на прибуток. У податковоприбутковому обліку бухоблікові витрати зменшать об’єкт оподаткування, податкових різниць не виникне.

ПДФО, ВЗ і ЄСВ. З винагороди підприємця ПДФО і ВЗ не утримують, якщо він надав документи, що підтверджують реєстрацію ФОП (копію витягу або виписки з ЄДР). За необхідності, якщо ФОП — єдиноподатник, він може надати копію виписки з реєстру єдиноподатників. При цьому суму винагороди підприємцеві треба показати в розділі I додатка 4ДФ з ознакою «157».

А ось для ЄСВ важливий не лише ФОП-статус, але і вид діяльності. Якщо послуги надані у рамках наявних видів діяльності, то ЄСВ немає. Детальніше див. «Податки & бухоблік», 2020, № 84, с. 2; 2021, № 48, с. 71).

Приклад 5. Виплачено винагороду (10000 грн) Діду Морозу (підприємцеві) за розважання покупців у торговому залі. Документи для уникнення подвійного оподаткування (ненарахування ЄСВ) надані.

Таблиця 5. Облік витрат на винагороду Діду Морозу

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дт

Кт

1

Нараховано винагороду

93

685

10000

2

Виплачено винагороду

685

311

10000

Новорічні акції

Ну і, звичайно ж, Новий рік — час всіляких акцій і передусім святкових розпродажів зі знижками. У зв’язку з цим коротко нагадаємо, що:

— у податковоприбутковому обліку акційні продажі обліковуються за бухобліковими правилами, ніяких податкових різниць не виникне;

— ПДВ нараховують виходячи з продажної (акційної) вартості товарів, що реалізуються, проте не нижче мінімальної бази (для покупних товарів — не нижче ціни придбання, п. 188.1 ПКУ);

— якщо в період акції знижки надаються необмеженому колу осіб (тобто будь-якому покупцеві і не мають індивідуального характеру), то ПДФО і ВЗ із фізосіб-покупців утримувати не доведеться (БЗ 103.02). А ось при індивідуальних знижках загрожують ПДФО з ВЗ (п.п. «е» п.п. 164.2.17 ПКУ).

Детальніше про знижки див. «Податки & бухоблік», 2021, № 83-84, с. 30.

висновки

  • Облік новорічних прикрас залежить від їх строку експлуатації і вартості: це можуть бути запаси, МНМА і навіть ОЗ.
  • При подарунках неплатникам податку на прибуток у високодохідників виникнуть збільшуючі різниці (окрім подарунків фізичним особам — платникам ПДФО).
  • При безоплатних роздачах додаткові компенсуючі ПЗ не нараховують. А за певних умов і нарахування мінбазних ПЗ можна уникнути.
  • У 2021 році розмір неоподатковуваного подарунка складає 1500 грн із розрахунку на місяць. Із подарунків, що не перевищують цю вартість, ПДФО з ВЗ не утримують.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі