Теми статей
Обрати теми

Форма № 20-ОПП: топ-запитання

Нестеренко Максим, податковий експерт
Про заповнення і подання ф. № 20-ОПП ми говорили вже багато разів. Однак практика весь час підкидає все нові й нові теми. От і сьогодні дамо відповіді на найбільш популярні й важливі запитання, які ви ставите на нашій гарячій лінії.

Будівництво і будмайданчик

Будівельна компанія будує об’єкт. Яким чином їй відображати цей об’єкт у ф. № 20-ОПП на етапі будівництва?

Необхідно перш за все усвідомити: якщо будівельна компанія здійснює будівництво будь-якого об’єкта, у неї виникає об’єкт оподаткування у вигляді будівельного майданчика. Це не сам об’єкт, який будується. Це місце, на якому будівельна компанія споруджує об’єкт.

Як відображати будмайданчик?

На нашу думку, незалежно від того, яким способом ведеться будівництво — господарським чи підрядним, у забудовника на етапі будівництва виникає один-єдиний об’єкт, пов’язаний з оподаткуванням, — власне будмайданчик.

У ньому укрупнюються усі будматеріали, будівельні вагончики, риштування, огороджувальні паркани та інші об’єкти, пов’язані з будівництвом, які як тимчасові споруди не підлягають окремій держреєстрації1.

1 Про це ми вже писали у «Податки & бухоблік», 2020, № 60, с. 6.

У графі 3 забудовник зазначає інформацію про «майданчик» (код «323» у графі 3). Стан майданчика — «будується» (код «1» у графі 9). Вид права залежить від способу будівництва. Якщо йдеться про підрядника, який будує об’єкт для когось, у графі 10 зазначаємо код «7» або «8» (довго- чи короткострокове користування, залежно від строку будівництва).

Якщо будівництво ведеться господарським способом (тобто для себе), вид права — власність (код «1» у графі 10).

Стан майданчика — «будується» (код «1» у графі 9), вид права — власність (код «1» у графі 10). Щодо власне збудованого об’єкта, то

його будівельна компанія показує у ф. № 20-ОПП, тільки якщо йдеться про будівництво господарським способом

Тоді у графі 3 по факту реєстрації новобуду зазначаємо код будівлі відповідно до її призначення (наприклад, «378 — офіс» або «321 — магазин»). У графі 10 також зазначаємо код «1» (право власності), а у графі 9 зазначаємо стан «2» (експлуатується). Одночасно закриваємо об’єкт «майданчик» (код «6» у графі 2).

Якщо ж ідеться про підрядника, то він по факту передачі новобуду замовнику просто закриває об’єкт «майданчик». Більше йому нічого у ф. № 20-ОПП зазначати не потрібно.

Оренда частини приміщень

На балансі підприємства знаходиться цілісний майновий комплекс (частина заводу), який складається із двох цехів. В одному з цехів окремі приміщення здаються в оренду. Чи потрібно ці приміщення виділяти в окремий об’єкт оподаткування?

Так, потрібно. До того моменту, поки інформація про цехи відповідає первісно поданій у ф. № 20-ОПП за усіма параметрами, достатньо було того, що у підприємства на праві власності (код «1» у графі 10) є завод (код «213» у графі 3) і він експлуатується (код «2» у графі 9). Однак якщо частина приміщень одного з цехів починає здаватися в оренду, це означає, що для частини об’єкта оподаткування змінюється стан.

Якщо б в оренду здавався весь майновий комплекс, можна було б просто подати інформацію про зміни (код «3» у графі 2). Але у нас в оренду здається не увесь об’єкт, первісно відображений у ф. № 20-ОПП, а лише його частина. У такій ситуації, як ми вже наголошували в наших попередніх статтях, із укрупненого об’єкта потрібно виділити більш дрібний2.

2 Про це читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 75, с. 21.

У нашій ситуації це означатиме відкриття нового об’єкта (код «1» у графі 2), яким підприємство володіє на праві власності (код «1» у графі 10). Однак стан такого об’єкта вже позначатиметься у графі 9 кодом «9» (здається в оренду). Також у графі 5 для такого об’єкта має бути новий ідентифікатор. У загальному випадку у графі 3 здані в оренду приміщення слід позначити як цех (код «148») чи виробнича ділянка (код «587»). Але в залежності від призначення зданих в оренду приміщень можна говорити і про склад (код «468»), і про ангар (код «46»), і про майстерню (код «325»).

Після спливу дії договору оренди виділений об’єкт закривається (код «6» у графі 2).

Оренда нерухомості без землі

Підприємство здає в оренду свою нерухомість. Чи потрібно в цьому випадку подавати ф. № 20-ОПП з оновленою інформацією про земельну ділянку, на якій стоїть ця нерухомість? Чи залежить це від того, на якому праві підприємство володіє ділянкою?

Земельна ділянка і об’єкт нерухомого майна, який на ній стоїть, — це два різних об’єкти оподаткування. Більше того, ці об’єкти принципово не укрупнюються, адже обидва підлягають державній реєстрації. Тому земельна ділянка і нерухомість на ній завжди відображаються у ф. № 20-ОПП двома окремими рядками. Причому для обох цих об’єктів у ф. № 20-ОПП буде заповнено графу 12 (для ділянки — кадастровий номер, для нерухомості — реєстраційний).

Якщо нерухомість здається в оренду, в цього об’єкта оподаткування змінюється стан. Тобто потрібно подати ф. № 20-ОПП з інформацією про зміни (код «3» у графі 2), а у графі 9 зазначити код «9» (здається в оренду).

А що із земельною ділянкою? На нашу думку,

якщо за договором оренди власне ділянка під об’єктом нерухомості в оренду не здається, ніяких змін щодо цього об’єкта у ф. № 20-ОПП фіксувати не потрібно

Причому не важливо, йдеться про власну земділянку чи про ділянку державної чи комунальної власності, яку орендує підприємство. У першому випадку (код «2» у графі 9, код «1» у графі 10) ділянка буде об’єктом оподаткування земподатком. У другому (код «8» у графі 9, код «7» у графі 10) — об’єктом оподаткування орендною платою. І змінювати стан цього об’єкта на «здається в оренду» (код «9» у графі 9) потрібно, тільки якщо в договорі оренди прямо згадується передача орендарю земельної ділянки разом з нерухомістю, яка стоїть на цій ділянці.

Оренда паркомісць і ноутбуків

Підприємство орендує паркомісця і ноутбуки. Чи потрібно подавати ф. № 20-ОПП з інформацією про такі об’єкти оподаткування?

На нашу думку, орендовані ноутбуки окремо зазначати у ф. № 20-ОПП не потрібно. Згідно з підходом, який податківці пропонують застосовувати при укрупненні інформації у ф. № 20-ОПП (див. БЗ 116.11 // «Податки & бухоблік», 2020, № 64, с. 28), ці ноутбуки одразу «проковтне» офіс чи інший укрупнюючий об’єкт оподаткування, де ноутбуки зберігаються. Ноутбуки не підлягають держреєстрації (як, наприклад, автомобілі) і не формують об’єкт оподаткування окремим податком (як, наприклад, котельня — об’єкт для екоподатку). Тому «ковтати» їх офісом (код «378») чи магазином (код «321») — можна.

Щодо орендованих паркомісць ситуація така. Паркомісця формують об’єкт оподаткування окремим податком, а саме — паркувальним збором. Однак у особи, якій згідно з рішенням органу місцевого самоврядування відведено земельні ділянки під паркомісця, ці ділянки відображаються у декларації. Тому вона, на нашу думку, дублювати їх у ф. № 20-ОПП не повинна3. Хоча податківці, швидше за все, зажадають від платника паркувального збору ф. № 20-ОПП з інформацією про паркувальні земділянки. Так само, як вони її хочуть щодо тих ділянок, які є в деклараціях з плати за землю. Тому

3 Про це читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 75, с. 16.

платнику паркувального збору безпечніше відображати свої паркомісця у ф. № 20-ОПП

А от особа, яка ставить свій автомобіль на муніципальній парковці, ф. № 20-ОПП подавати не повинна. У неї жодного об’єкта оподаткування не виникає.

Окрема розмова — оренда паркомісця біля приватної будівлі чи на багаторівневій підземній автостоянці. Тут немає платників паркувального збору і йдеться не про муніципальну, а про приватну територію. Тому про такі паркомісця як про звичайний об’єкт оренди у ф. № 20-ОПП інформують як орендар, так і орендодавець.

В обох випадках у графі 3 орендар паркомісць зазначає код «33» (автостоянка) або код «387» (паркування авто). Натомість у графі 9 зазначається код стану «8» (орендується), а у графі 10 — код виду права «8» або «7», залежно від того, на який строк орендуються паркомісця.

Навантажувачі і неосновне місце обліку

У власності підприємства перебуває рухоме майно (навантажувачі). Вони знаходяться на іншій території, ніж місцезнаходження підприємства. Чи потрібно подавати ф. № 20-ОПП про ці навантажувачі? Чи потрібно в цьому випадку заповнювати графу 11 ф. № 20-ОПП (ф. № 17-ОПП не подавалась)?

Необхідно визначити, про які навантажувачі йдеться — про транспортні засоби чи про звичайні «великі іграшки» (як приклад — електрокари), які хоч і характеризуються як «технологічний транспорт», але по суті транспортними засобами не є. Останні класифікуються за кодом як механічне обладнання (розділ XVI УКТ ЗЕД4) і підлягають реєстрації лише у Держпраці5.

4 Транспортні засоби натомість класифікуються у розділі XVII УКТ ЗЕД.

5 Див.: kr.dsp.gov.ua/index.php/3530-yak-reestruvati-tekhnologichnij-trasport

Якщо у вас останній тип навантажувачів, їх «проковтне» той об’єкт, на якому вони знаходяться. Тобто подавати ф. № 20-ОПП окремо про ці навантажувачі не потрібно. Достатньо, аби у ф. № 20-ОПП було зазначено інформацію про склад (код «468») чи магазин (код «321»), де ці навантажувачі розміщені. Якщо місцезнаходження складу чи магазину не збігається з місцезнаходженням підприємства, то ви мали стати на облік за місцем знаходження складу чи магазину, як за неосновним місцем обліку. Для цього слід було або заповнити графу 11 у ф. № 20-ОПП, або подати ф. № 17-ОПП.

Окрема розмова — якщо такі навантажувачі здаються в оренду. Тоді за фактом передачі в оренду їх потрібно виділити в окремий об’єкт і подати у ф. № 20-ОПП. У графі 10 щодо них зазначається вид права «1» (власність), а у графі 9 — стан «9» (здається в оренду). У графі 3 щодо навантажувачів, переданих в оренду, зазначаємо код «710» (колісна техніка для всіх видів робіт). Щодо таких навантажувачів орендодавець за місцем їх використання за неосновним місцем обліку на облік не стає. Тому і графу 11 у ф. № 20-ОПП заповнювати не слід.

Якщо ж у вас навантажувачі, які віднесено саме до транспортних засобів, то у графі 3 зазначаємо код «34» (автотранспорт), а у графі 10 — код «1» (право власності). У графі 8 зазначаємо адресу місця реєстрації навантажувачів, а у графах 6 і 7 — КОАТУУ і найменування адмінтериторіальної одиниці того населеного пункту, де ці транспортні навантажувачі зареєстровано (БЗ 116.11).

І от якщо цим КОАТУУ позначається територія, яку обслуговує інша податкова, ніж та, у якій підприємство перебуває на основному обліку, виникає запитання, чи заповнювати графу 11 з проханням взяти вас там на неосновний облік.

На нашу думку, тут не доводиться говорити про обов’язок ставати на неосновний облік. Адже навантажувачі не є об’єктом оподаткування транспортним податком (п.п. 267.1.1 ПКУ), а відповідно сам факт, що вони зареєстровані на території, куди не дістають руки податкової, де на обліку перебуває саме підприємство, — ще не підстава заповнювати графу 11. Бо ж на неосновний облік стають, взагалі-то, тільки тоді, коли виникає реальний обов’язок подавати декларацію чи платити податки в «неосновну» податкову (п. 7.1 Порядку № 15886).

6 Порядок обліку платників податків, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588.

Також звертаємо увагу: якщо транспортні навантажувачі однотипні за видом, станом і використанням, можна у ф. № 20-ОПП укрупнити їх, тобто зазначити одним рядком, а у графі 12 зазначити не номер шасі кожного навантажувача, а просто кількість навантажувачів (п. 8.4 Порядку № 1588). Податківці також згодні з цим (БЗ 116.11). Докладно по відображення транспорту у ф. № 20-ОПП читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 75, с. 19.

Закордонний офіс, що не є філією

Підприємство має офіс за кордоном, який не має статусу відокремленого підрозділу. Яким чином відобразити інформацію про такий офіс у ф. № 20-ОПП?

На нашу думку, незалежно від того, чи має закордонний офіс статус відокремленого підрозділу, ф. № 20-ОПП про цей офіс потрібно подавати так само, як і про закордонну філію (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 53, с. 27). Тобто графа 7 не заповнюється, у графі 8 зазначаємо повне місцезнаходження офісу в закордонній країні, а у графі 6 — код країни, в якій знаходиться офіс (відповідно до Переліку, затвердженого наказом Держстату від 08.01.2020 р. № 32).

Інформацію про закордонний офіс подаємо до податкової за основним місцем обліку підприємства, яке «тримає» цей офіс. Єдине — що ф. № 20-ОПП потрібно подати в паперовому вигляді. Ну щоб не здивувати електронну форму порожньою графою 7. Рекомендуємо супроводити паперову форму листом, в якому зазначити вимогу до податківців унести інформацію до Єдиного банку даних. Адже були прецеденти, коли інформація із паперових ф. № 20-ОПП губилася і не зберігалася після подання (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 60, с. 6).

Оренда павільйону під бар

Підприємство орендує збірно-розбірний павільйон під бар. Яким чином відображати інформацію про нього у ф. № 20-ОПП?

У графі 9 стан об’єкта оподаткування позначаємо кодом «8» (орендується), а у графі 10 вид права — кодом «7» бо «8», в залежності від того, на який строк орендується об’єкт — більше або менше року.

Ключовим буде запитання, яким кодом зазначати тип об’єкта оподаткування у графі 3, якщо у Довіднику є як код «78» (бар), так і код «381» (павільйон)? Якщо виходити виключно з п. 8.4 Порядку № 1588, можна подумати, що дозволено зазначати будь-який із двох цих типів за принципом «який більше подобається». На такий висновок наштовхує наведений у абзаці третьому зазначеного пункту приклад з офісом, складом і магазином.

Однак не забуваймо, що у нашому випадку йдеться про бар. Тобто про місце проведення розрахунків, на яке потрібно реєструвати РРО. До того ж у барі зазвичай торгують алкоголем, а це — ліцензована діяльність. Якщо зазначити у графі 3 ф. № 20-ОПП код «381» (павільйон), можуть виникнути додаткові запитання, в якому-такому павільйоні відбувається торгівля алкоголем.

Натомість якщо зазначити код «78» (бар) — запитань із тим, на яку торговельну точку отримано алкогольну ліцензію, не виникає. Та і РРО на бар реєструвати звичніше, ніж на павільйон. Про те, як неподання ф. № 20-ОПП може завадити реєстрації РРО й отриманню ліцензії, читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 50, с. 2.

Зняття з реєстрації ФОП

Чи дійсно ФОП не зможе знятися з реєстрації у податковій, якщо не подасть ф. № 20-ОПП з повідомленням про закриття об’єктів оподаткування?

Ні, такого зв’язку чинним законодавством не передбачено. Це новинка у вигадках податківців. ГУ ДПС у Черкаській обл. у своєму роз’ясненні від 14.05.2021 р.7 урочисто повідомило: ФОП, який здійснив держреєстрацію припинення своєї діяльності протягом 10 робочих днів після того, як «припинився», має подати ф. № 20-ОПП з інформацією про закриття своїх об’єктів оподаткування. Тобто зазначити у графі 2 код «6» стосовно усіх об’єктів, про які раніше подавалася ф. № 20-ОПП з інформацією про відкриття!

7 Див.: ck.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/468439.html

Більше того, у своєму повідомленні від 15.06.2021 р.8 черкаські податківці з гордістю відрапортували, що 12 % перевірених ними ФОП на практиці не змогли знятися з обліку в податковому органі, бо були впіймані на неподанні ф. № 20-ОПП і не позакривали свої об’єкти оподаткування!

8 Див.: ck.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/475515.html

Правових підстав для того, щоб блокувати зняття з податкового обліку через неподання ф. № 20-ОПП, у податківців немає. Згідно з п.п. 1 п. 11.18 Порядку № 1588 підставою для зняття ФОП з податкового обліку є інформація з ЄДР. А серед обов’язків ліквідованого ФОП є лише один — остаточні розрахунки з податків (п.п. 6 п. 11.18 Порядку № 1588).

Обов’язку неодмінно подавати ф. № 20-ОПП при закритті ФОП немає

Жодним словом не згадує про ф. № 20-ОПП і свіженька консультація, яка описує дії ФОП для зняття з обліку в податковій після запису в ЄДР (БЗ 116.07). Однак, схоже, що податківці на місцях через таке викручування рук вигадали новий спосіб, як штрафувати за неподання ф. № 20-ОПП. І «тестують» його, аби запустити, коли закінчиться мораторій на штрафи.

Тож, можливо, ви не захочете випробовувати своє терпіння, пояснюючи фіскалам незаконність їхніх вимог. Тоді краще не зволікати й одразу після припинення ФОП подати ф. № 20-ОПП з інформацією про закриття усіх підприємницьких об’єктів оподаткування. І, швидше за все, ф. № 20-ОПП доведеться подавати в паперовому вигляді.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі