Теми статей
Обрати теми

Продаємо товари в наборі: ПДВ і Ко

Альошкіна Наталя, податковий експерт, Войтенко Тетяна, податковий експерт
Коли упаковані разом товари вважатимуться набором? Як правильно заповнити податкову накладну (ПН), якщо поставляються товари в наборі? Як бути, якщо придбали товар окремо з різними ПДВ-ставками, а продаємо їх у наборі? Що повинен містити чек РРО/ПРРО, якщо в набір входить алкоголь? Надамо відповіді на ці наболілі запитання.

Набір/не набір

За яких умов два і більше товарів, упакованих разом, вважаються набором/комплектом?

Вимоги фіскалів, при дотриманні яких товари, укомплектовані разом, можна класифікувати як набір/комплект, ми знайшли в листі № 2181*. Щоправда, повинні зазначити, що він написаний ще в умовах старих Пояснень до УКТ ЗЕД. Сьогодні діють нові Пояснення № 256**. При цьому в новому документі збережені основні принципи для класифікації товару: набір — не набір (п.п. Х Правила 3 б) Пояснень № 256).

* Лист ДПСУ від 27.12.2019 № 2181/6/99-00-07-03-02-15/ІПК.

** Пояснення до УКТ ЗЕД, затверджені наказом ДМСУ від 14.07.2020 № 256.

Так от, згідно з листом № 2181 для того, щоб два і більше товарів вважалися набором для роздрібної торгівлі (крім випадку, коли в УКТ ЗЕД слово «набір» зустрічається безпосередньо в назві товарної підкатегорії), повинні одночасно дотримуватися три такі умови:

1) у набір повинні входити принаймні два різні товари, які на перший погляд класифікуються за різними товарними позиціями. З цієї причини, наприклад, шість виделок для фондю не можуть розглядатися як набір з точки зору застосування цього правила.

Якщо усі товари набору належать до однієї товарної позиції (тобто усі 10 знаків коду УКТ ЗЕД збігаються), то такі товари не вважаються набором

Якщо відрізняється хоча б один знак у 10-значному коді УКТ ЗЕД (наприклад, перші чотири знаки коду УКТ ЗЕД у товарів однакові, а змінюється тільки останній) — товари можуть вважатися набором;

2) товари в наборі мають бути призначені для задоволення конкретної потреби або здійснення певної діяльності***. Як приклад недотримання цієї умови податківці наводять набір предметів, що складається з наручного годинника, електронного калькулятора кишенькового типу і кулькової ручки з однаковим декоративним мотивом, складених для продажу уроздріб в одну коробку (див. «Вісник. Офіційно про податки», 2019, № 23, с. 23). На думку фіскалів, такі зібрані разом товари не можуть вважатися набором, оскільки ці предмети не об’єднані для задоволення конкретної потреби або для виконання певної діяльності. Вони призначені для абсолютно різних видів діяльності і не пов’язані між собою. А тому, з позиції контролерів, усі ці товари повинні класифікуватися окремо, а не як набір. Посилаються податківці на чинні на той час Пояснення до УКТ ЗЕД, затверджені наказом ДФСУ від 09.06.2015 № 401. Сьогодні замість них діють Пояснення № 256.

*** У сьогоднішніх Поясненнях № 256 це дослівно звучить так: « …стосуються товарів, які:… б) складаються з компонентів, зібраних разом з метою задовольнити конкретну потребу чи виконати певну роботу».

Ми зі свого боку зазначимо, що всі ці правила прописані для митного оформлення товару. Зрозуміло, їх доведеться враховувати і при визначенні коду УКТ ЗЕД для ПН (про що скажемо нижче). Адже інших правил немає. А ось вирішувати, є товари, укомплектовані разом, набором чи ні, у принципі, — компетенція підприємства. Якщо ми, скажімо, скомплектували набір, куди входять годинник, ручка, калькулятор без відокремленої ціни, написали в договорі, що це «Набір бізнесмена» і його продажна вартість 3000 грн, то це має бути набір і в ПН. Розписувати в ній товари, що входять у набір, попозиційно неправомірно. Адже тоді номенклатура товарів у ПН не відповідатиме формулюванню в первинному документі. Тобто за такою ПН покупець не зможе відобразити податковий кредит. Тому якщо згідно з первинкою поставляється набір, то саме набір, а не його складові повинні фігурувати в ПН.

Схоже, і фіскали у свіжіших роз’ясненнях схиляються до такого підходу. У своїх консультаціях вони вже не згадують про використання митних правил з метою класифікації того або іншого товару набором. При цьому використовують Правило 3 з ОПІ № 674**** для цілей присвоєння УКТ ЗЕД набору і роблять упор саме на первинний документ (див. БЗ 101.16);

**** Основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД з додатка до Закону України «Про Митний тариф України» від 04.06.2020 № 674-IX.

3) товари, що входять у набір, уже належним чином упаковані в придатному для продажу безпосередньо покупцям вигляді, що не вимагає перепакування (наприклад, у коробках).

Товари в наборах: який УКТ ЗЕД?

Який код УКТ ЗЕД вписувати в ПН при постачанні товарів у наборі/комплекті і як у такому разі заповнювати її гр. 6 та 7, якщо ціна вказана за набір/комплект?

Постачання наборів/комплектів товарів, що містять декілька видів однієї товарної позиції і один вид (чи декілька видів) іншої товарної позиції, у ПН відображають одним рядком, орієнтуючись на договір і первинний документ (див. листи № 4655 і № 2368*****, ГУ ДПС у Чернігівській обл. від 23.01.2020 № 269/ІПК/25-01-04-01-04, БЗ 101.16). Тобто

***** Листи ДПСУ від 15.12.2021 № 4655/ІПК/99-00-21-03-02-06 і від 10.06.2021 № 2368/ІПК/99-00-21-03-02-06 відповідно.

у ПН розшифровувати набір за складовими не треба. Тим більше що для набору встановлена єдина ціна

Кодують набір з урахуванням Правила 3 ОПІ № 674, а також Правила 3 Пояснення № 256.

Так, зокрема, для кодування наборів товарів застосовують Правило 3 б). А ним передбачено, що товари, які надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікують за тим матеріалом або компонентом, який надає основну розпізнавальну ознаку. Тобто за ключовим компонентом — товаром, що характеризує набір і надає йому основну розпізнавальну ознаку.

Основна розпізнавальна ознака (критерій) може визначатися різними факторами залежно від виду товару. Він може, наприклад, визначатися природою матеріалу або компонента, його обсягом, кількістю, масою, вартістю або роллю, що відіграє цей матеріал/компонент у використанні товару (п.п. VIII Правила 3 б) Пояснень № 256). Найчастіше фактором обирають вартість, але не завжди. Наприклад, станок для гоління може коштувати дешевше за леза до нього. Але набір «станок + леза» має сенс закодувати за головною «роллю» — як станок. А якщо в наборі пляжний рушник і крем від сонця, то дивимося, що дорожче, і застосовуємо до набору його код.

Після того як обрали основний компонент, то його кодом УКТ ЗЕД і кодуємо набір (детальніше див. «Податки & бухоблік», 2020, № 74, с. 2). Ще один приклад. Продаємо «Набір для перукаря» у складі електричної машинки для стрижки (код УКТ ЗЕД — 8510), гребінця (код УКТ ЗЕД — 9615), пари ножиць (код УКТ ЗЕД — 8213), щітки (код УКТ ЗЕД — 9603), покладених у шкіряний футляр (код УКТ ЗЕД — 4202). У цьому випадку ключовим компонентом виступає електромашинка, її кодом УКТ ЗЕД 8510 і кодуємо набір.

Якщо товар не можна класифікувати за якимось компонентом, що надає йому відмінну рису, тоді визначаємо код УКТ ЗЕД за Правилом 3 в) — класифікуємо його в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів таких товарних позицій.

Який саме код присвоювати набору, можна дізнатися, звернувшись у Торгово-промислову палату України (її регіональні відділення) або в Науково-дослідний інститут судових експертиз (див. БЗ 101.16).

У гр. 6 і 7 ПН при постачанні наборів/комплектів зазначають відповідно кількість наборів і ціну за набір (див. БЗ 101.16).

Товари в наборі з різними ставками ПДВ

Яку ставку ПДВ треба застосовувати при реалізації набору/комплекту, який складається з товарів, придбаних з різними ставками ПДВ (20 % і 7 %)?

У загальному випадку при постачанні наборів/комплектів товарів слід застосовувати ту ставку ПДВ, за якою здійснюється реалізація його ключового компонента, що надає основну розпізнавальну ознаку. Пояснимо.

Передусім врахуйте: номенклатура товарів, що постачаються, у ПН повинна відповідати формулюванням у первинному документі, який супроводжує таке постачання (див. листи № 4655, ДПСУ від 15.04.2021 № 1563/ІПК/99-00-21-03-02-06 і від 08.04.2021 № 1453/ІПК/99-00-21-03-02-06, БЗ 101.16). А отже, якщо згідно з договором і видатковою накладною постачається певний товарний набір/комплект (без зазначення переліку «комплектуючих»), то саме це формулювання і має бути зазначено в «номенклатурній» гр. 2 ПН одним рядком. Зауважимо: фіскали давно з цим підходом погоджуються (див. листи № 2368, ДПСУ від 25.07.2019 № 3465/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, ДФСУ від 22.05.2019 № 2305/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, БЗ 101.16).

По суті, ставка ПДВ напряму залежатиме від того, який код УКТ ЗЕД визначений для набору/комплекту. А його, нагадаємо, визначають за компонентом, що надає набору основну розпізнавальну ознаку. Таким чином, при постачанні набору/комплекту в загальному випадку

логічно застосовувати ту ставку ПДВ, яка властива постачанню ключової позиції такого набору

А якщо було імпортовано складне медобладнання за ставкою ПДВ 7 %, а також окремо блок із сплатою ПДВ 20 %, яким вирішили доукомплектувати ввезене обладнання і продати останнє вже з новими характеристиками? Яку ставку ПДВ тоді застосовувати?

Якщо в результаті такого доопрацювання отримано медичне обладнання, яке внесене до Державного реєстру медичної техніки і виробів медичного призначення, тоді його постачання оподатковується ПДВ за ставкою 7 %. Інакше спрацює загальна 20 % ПДВ-ставка.

Водночас, враховуючи відсутність прямих законодавчих роз’яснень, якщо в наборі є компоненти, оподатковувані за різними ставками ПДВ, безпечніше їх усе-таки зазначати в ПН окремими рядками, тобто не як набір, а як окремі товари.

До того ж при продажу «укомплектованих» товарів ризик блокування ПН вищий, ніж якби ви розписували в ПН номенклатуру за складовими такого набору. Безумовно, це стосується ситуації, коли ми самі укомплектували придбані нарізно товари в набір. Якщо ж ми первісно придбали набір і його продаємо, то проблем бути не повинно.

Хоча, щоб «нероздрібникам» уникнути блокування ПН на постачання самостійно укомплектованих наборів / подальших блокувань (якщо ПН уже заблокована), можна подати Таблицю даних платника ПДВ з поясненнями і документи щодо укомплектування товарів у набори (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 30, с. 27 і № 33, с. 2).

Відразу попередимо! Проштовхнути Таблицю, щоб її врахували податківці, — справа непроста (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 89, с. 2). Тому варто прорахувати наперед — може, краще спочатку не ризикувати і продавати товар розукомплектованим, враховуючи високий ризик неврахування Таблиці і можливу зупинку реєстрації ПН.

І не забувайте при постачанні «укомплектованого» товару враховувати правило мінбази (п. 188.1 ПКУ). У цьому випадку мінбазою буде вартість (сукупна), за якою отримувалися усі складові, що входять в «укомплектований» товарний набір.

Набір з імпортної техніки та інших товарів

Як скласти ПН на постачання товарів, укомплектованих разом у набір з імпортованої малої побутової техніки та інших імпортованих або вітчизняних товарів?

Відповідь на це запитання податківці навели в листі № 2181. Фіскали укотре підкреслили, що при складанні ПН опис (номенклатура) товарів вказується в гр. 2 ПН виходячи з формулювань первинного документа, що супроводжує таке постачання. Відповідно код товару за УКТ ЗЕД фіксують у гр. 3.1 ПН.

При постачанні імпортованого товару додатково заповнюють гр. 3.2 ПН, у якій проставляють відмітку «Х». Цю графу заповнюють на всіх етапах постачання товару.

Операцію з постачання набору/комплекту товарів, що містить декілька видів однієї товарної позиції і один (чи декілька) видів іншої товарної позиції, у ПН відображаємо одним рядком.

Графи 6 і 7 ПН за кількістю і ціною постачання одиниці товару при постачанні наборів/комплектів заповнюємо в установленому порядку. Тобто проставляємо ціну одиниці набору/комплекту товарів і кількість таких наборів/комплектів. Тож,

якщо набір укомплектований як з імпортних, так і з вітчизняних товарів, діємо як завжди — без жодних особливостей

Точніше — класифікуємо за кодом ключового компонента, що надає набору основну розпізнавальну ознаку (Правило 3 б)). Відповідно, залежно від того, який товар «головніше» — вітчизняний чи імпортний, код УКТ ЗЕД набору в ПН зазначимо або чотиризначний, або десятизначний.

Набір з алкоголем: чек РРО і ПН

Як продавати набори, до складу яких входять алкогольні напої (дві і більше пляшок в одному наборі), і які обов’язкові реквізити повинен містити фіскальний чек?

За вимогами п. 2 розд. I Положення № 13****** у чеку РРО треба відображати назву товару з бухпервинки. Тобто якщо товар був придбаний частинами (окремо, скажімо, склянки й окремо — пляшка віскі), а потім ви його укомплектували і дали йому нову назву (набір подарунковий: віскі і 2 склянки), то в чеку РРО ви повинні пробивати його під назвою набору. За ідеєю, цей же підхід повинен працювати й у разі набору з двох пляшок алкоголю, навіть якщо вони за межами набору мають різні коди УКТ ЗЕД. Прикладом може служити напевно багатьом вподобаний святковий алконабір: лікер «Апероль» і біле ігристе. ☺ Це цілком може бути набором, де основний компонент — лікер, а отже, за його кодом і здійснюється кодування для цілей РРО і ПН.

****** Положення про форму і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затверджене наказом Мінфіну від 21.01.2016 № 13.

Проте фіскали різнокодові алкопляшки не бачать в одному наборі. Пов’язують вони це з особливими вимогами до чека РРО при продажу підакцизних товарів.

Коли ви продаєте алкоголь, який є підакцизним товаром, то в чеку РРО треба обов’язково вказувати:

— його код згідно з УКТ ЗЕД;

— з 01.01.2022 — ще й цифровий штрихкод акцизної марки.

Враховуючи це, фіскали вважають, що якщо в наборі продається різний вид алкоголю з різними кодами УКТ ЗЕД, то в чеку РРО має бути вказаний не набір, а треба розписати кожен товар, який входить у набір, за кодами УКТ ЗЕД окремо (див. лист ДПСУ від 26.08.2020 № 3580/ІПК/99-00-07-05-01-06). Крім того, разом із найменуванням, кодом УКТ ЗЕД, ціною і кількістю в чеку РРО/ПРРО з 1 січня 2022 року обов’язково має бути відображений штрихкод акцизної марки на алкогольні напої (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 100, с. 21 і № 99, с. 2). Інакше чек РРО без такого реквізиту податківці не визнають розрахунковим документом і накладатимуть штраф за його невидачу покупцеві.

Тож якщо в набір входить декілька алкопляшок, то його не можна пробивати через РРО набором, а треба кодувати кожну пляшку, плюс вказувати штрихкод кожної акцизної марки. Одну пляшку алкоголю і склянки — будь ласка. А якщо декілька алкопляшок, то слід пробивати кожну окремо зі своїми кодом УКТ ЗЕД і штрихкодом.

У будь-якому випадку, який би варіант ви не обрали, саме він і знайде своє відображення в підсумковій ПН: або там фігуруватимуть набори, або пляшки з рідною назвою (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 98, с. 12).

висновки

  • Постачання наборів/комплектів товарів, що містять декілька видів однієї товарної позиції та один вид (чи декілька видів) іншої товарної позиції, у ПН відображають одним рядком.
  • Кодують набір кодом ключового компонента — товару, що характеризує набір і надає йому основну розпізнавальну ознаку. Ставка ПДВ напряму залежатиме від того, який код УКТ ЗЕД визначений для набору/комплекту.
  • На думку фіскалів, якщо в наборі продається різний алкоголь, то в чеку РРО має бути вказаний не набір, а треба розписати кожну пляшку алкогольного напою, яка входить у набір, за кодами УКТ ЗЕД окремо.
  • Якщо в результаті доукомплектування отримано медичне обладнання, яке внесене до Державного реєстру медичної техніки і виробів медичного призначення, тоді його постачання оподатковується ПДВ за ставкою 7 %. Інакше спрацює загальна 20 % ПДВ-ставка.
  • Якщо в наборі продається різний вид алкоголю з різними кодами УКТ ЗЕД, то в чеку РРО має бути вказаний не набір, а треба розписати кожен товар, який входить у набір, за кодами УКТ ЗЕД окремо плюс вказати штрихкод кожної акцизної марки.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі