Розблокувальний пакет документів
Отже, насамперед слід пересвідчитися, що причина зупинення ПН/РК — ризиковість операції. Дізнатися про це можна, зазирнув у відповідну квитанцію, де буде посилання на один із критеріїв ризиковості операцій з додатка 3 до Порядку № 1165*. Бо якщо ризиковий статус присвоїли ПДВ-платнику, тоді спершу потрібно вийти з ризикових платників, а вже потім подавати документи на розблокування ПН/РК (див. статті «Що означає для платника ПДВ ризиковий статус?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 59 і «Потрапили в ризикові платники: виходити з ризикових чи відправляти податкові накладні на реєстрацію?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 53).
* Порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджений постановою Кабміну від 11.12.2019 № 1165.
Відтак, аби розблокувати зупинені ПН/РК, податник ПДВ має право подати регіональній комісії стосовно підтвердження зазначеної в них інформації (п.п. 3 п. 11 Порядку № 1165 і п. 4 Порядку № 520*):
1) письмові пояснення та
2) копії підтвердних документів.
Однак проблема в тому, що універсального «закритого» переліку пояснювальних документів немає. У п. 5 Порядку № 520 наведено лише орієнтовний (невичерпний) перелік документів, які ПДВ-платник може подати регіональній комісії для розблокування ПН/РК (див. таблицю нижче). Те, що перелік розблокувальних документів не є вичерпним, визнають і податківці (див. роз’яснення ДПСУ від 10.03.2023).
Зазначений розблокувальний пакет має містити всі документи, на які є посилання в договорі (включаючи специфікації та додаткові угоди) і які підтверджують реальність здійснення операції, зазначеної в заблокованій ПН/РК. Причому для розблокування ПН/РК важливо зробити акцент на конкретній операції (див. БЗ 101.18, роз’яснення ЦМУ ДПС по роботі з ВПП від 17.05.2024 і ГУ ДПС у Запорізькій обл. від 24.01.2024) і пояснити її прозорість. Утім, повторимо,
універсального вичерпного переліку необхідних пояснювальних документів узагалі не існує. Кожен випадок має підтверджуватися своїми документами
(див. рекомендації ДПСУ від 19.04.2023). Адже часом просто не може бути документів з об’єктивних причин (оскільки ще не відбулася якась подія, наприклад заблокована ПН складена на дату відвантаження товару і на момент подання розблокувальних документів оплата за нього ще не надійшла). Проте, вочевидь, головна вимога — підтвердити реальність конкретної господарської операції, зазначеної в заблокованій ПН/РК, а також переконати податківців у достатності матеріальних і трудових ресурсів для її здійснення.
Хоча наразі щодо заблокованих ПН/РК податківці можуть повторно запросити у платника додаткові пояснення та/або копії документів, надіславши повідомлення (ідентифікатор форми J/F1407802) із пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів, яких їм не вистачило (п. 9 Порядку № 520). Тому цілком можливо, що після подання додаткових документів і пояснень розблокувати ПН/РК вийде з другої спроби (детальніше див. «Подання додаткових документів та пояснень для розблокування ПН на запит податківців» // «Податки & бухоблік», 2023, № 44).
Орієнтовний перелік розблокувальних документів
Що подаємо | Що включаємо |
Пояснення (ідентифікатор форми J/F1312603) | За роз’ясненнями податківців (див. рекомендації ДПСУ від 19.04.2023, статтю «Розблокування податкових накладних / Таблиця даних: до чого можуть чіплятися податківці?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 42), пояснення мають бути лаконічними, змістовними і містити (орієнтовно) інформацію про: — суть господарської операції, за якою була заблокована ПН/РК, — спеціальні дозволи на виконання робіт / послуг (у разі потреби); — основні засоби (ОЗ), які використовуються при здійсненні госпоперації (власні / орендовані / залучені): транспорт, устаткування, земельні ресурси, приміщення, виробничі потужності, склади, стоянки, гаражі тощо); — трудові ресурси (основні працівники, сезонні робітники), штатний розпис; — джерела формування податкового кредиту — ПК (за рахунок чого сформований ПК: товари / роботи / послуги (основні) для подальшої реалізації і товари / роботи / послуги для використання у власній діяльності). Водночас, оскільки йдеться про розблокування ПН щодо конкретної операції, то — зазначають контролери — у пояснення не потрібно вносити загальні відомості та зазначати всі реєстраційні дані, усі види діяльності, дані про платника ПДВ тощо. Також не слід посилатися на статті ПКУ та іншого законодавства, відповідно до яких фіскали мають зареєструвати ПН/РК. Заразом у поясненнях, що подаються, необхідно обов’язково: — зазначити перелік підтвердних документів, що подаються, і — згрупувати документи за категоріями (наприклад: документи на ОЗ / дозвільні документи / документи на придбання / документи на реалізацію / статзвітність / інше) |
Копії документів (код J/F1360102) | Документи, передбачені Порядком № 520. Серед документів, що може подати платник для розблокування ПН/РК (перелік не є вичерпним), зокрема, зазначені (п. 5 Порядку № 520): — договори, у тому числі ЗЕД-контракти, з додатками до них на реалізацію та придбання; — договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, на реалізацію та придбання; — первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; — розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків на реалізацію та придбання; — документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, на реалізацію та придбання. Інші пояснювальні документи. На додаток до розблокувальних документів, визначених п. 5 Порядку № 520, податківці вимагають також подати (див. рекомендації ДПСУ від 19.04.2023, роз’яснення ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. від 15.05.2023, ГУ ДПС у Полтавській обл. від 28.08.2020 і ГУ ДПС у Запорізькій обл. від 10.07.2020): — дозволи та ліцензії (якщо діяльність передбачає їх наявність); — інформацію про штатну чисельність, середню заробітну плату; — відомості щодо ОЗ підприємства; — форму № 20-ОПП (наявність власних або орендованих ОЗ, транспорту, техніки, офісних, виробничих, складських приміщень, земельних ділянок); — копії свідоцтв на реєстрацію транспортних засобів; — відомості про складський облік, оборотно-сальдові відомості; — інформацію про наявність земельних ділянок — правовстановлюючі документи на земельні ділянки та договори оренди земельних ділянок (для сільгоспвиробників); — статистичну звітність (зокрема, у перевізників і в сільгоспників, див. роз’яснення ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. від 15.05.2023, рекомендації ДПСУ від 19.04.2023); — ПН від постачальника, зареєстровані в ЄРПН. Також фіскали жадають бачити документи щодо оренди чи найму транспорту (якщо залучене транспортування має місце). А саме: — договори оренди транспортних засобів (або договір на перевезення з транспортною компанією); — акти наданих послуг з оренди транспорту або з перевезення; — товарно-транспортні накладні щодо відповідних перевезень; — банківські виписки щодо сплати за відповідні транспортні послуги або за оренду транспорту. Крім того, знадобляться копії первинних документів щодо наявних (власних чи орендованих) офісу, складу, цеху. А саме: — договір оренди відповідного приміщення з додатками (якщо суборенда — додатково слід подати погодження на суборенду від орендодавця); — акти наданих послуг з оренди приміщення; — банківські виписки щодо сплати за послуги оренди. Якщо мали місце інші договори на додаткові послуги (договори переробки давальницької сировини, договори відступлення боргу, договори субпідряду тощо) — подають документи за аналогічною схемою (договір, первинна документація, оплата). Від платників, що надають послуги, фіскали, крім іншого, вимагають наряд-замовлення, а від виробників — калькуляції, технологічні карти, розрахунки собівартості та інші аналогічні документи. Приблизний перелік підтвердних документів, які, за версією фіскалів, мають надаватися до окремих видів діяльності, наведено в рекомендаціях ДПСУ від 19.04.2023 і роз’ясненні ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. від 15.05.2023 (див. також статтю «Як розблокувати зупинені ПН/РК» // «Податки & бухоблік», 2023, № 53). Зазначений перелік документів не є вичерпним — може бути наданий у скороченому вигляді або розширений на розсуд ПДВ-платника |
Строк подання документів для розблокування ПН/РК
Загальне правило. За загальним правилом для розблокування ПН/РК платник має право подати розблокувальні документи з письмовими поясненнями протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкових зобов’язань, відображених у заблокованій ПН/РК (п. 6 Порядку № 520).
Призупинення на ВС. Однак у зв’язку з воєнним станом (ВС) перебіг строків, визначених податковим законодавством, було зупинено до 1 серпня 2023 року (п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тож перебіг 365-денного строку щодо подання документів на розблокування ПН/РК у період з 24.02.2022 до 01.08.2023 було призупинено.
Поновлення з 01.08.2023. Починаючи з 1 серпня 2023 року, завдяки Закону України від 30.06.2023 № 3219-IX, заморожені строки відновили свій перебіг. Побіг і 365-денний строк для подання розблокувальних документів із поясненнями. А отже,
з 01.08.2023 перебіг строку у 365 днів, передбаченого для подання документів на розблокування ПН/РК, не зупиняється
Тут зауважте: подати документи для розблокування ПН/РК, дата складання яких припадає на період з 24.02.2022 до 01.08.2023, можна було суто по 30.07.2024 включно (з 01.08.2023 відлічуємо 365 к. дн.). Наразі ж розблокувати такі воєнні ПН/РК (як власне і датовані до 24.02.2022) вже не вийде. Докладно про це читайте у статті «Спливає 365-денний ПДВ-строк для розблокування воєнних ПН» // «Податки & бухоблік», 2024, № 54.
Рішення комісії. Розблокувальний пакет документів подають в електронній формі до комісії регіонального рівня (пп. 4 і 7 Порядку № 520). Комісія розглядає письмові пояснення та копії документів протягом 5 робочих днів за днем їх отримання.
За результатами розгляду поданого ПДВ-платником пакета документів регіональна комісія (п. 9 Порядку № 520):
— або приймає рішення зареєструвати ПН/РК;
— або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів;
— або приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК у разі надання платником копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства.
Додаткові документи. Якщо податківцям не вистачило наданих ПДВ-платником пояснень та/або копій документів (тобто їм потрібна ще якась інформація), то одразу відмовити в розблокуванні ПН/РК вони не можуть. Спочатку фіскали мають надіслати платнику повідомлення (ідентифікатор форми J/F1407802) із пропозицією надати додаткові пояснення та копії документів (п. 9 Порядку № 520).
У такому повідомленні має міститися, чого саме податківцям не вистачає: пояснень чи копій документів (або ж одразу того й іншого) і яких саме.
У відповідь на таку пропозицію платник має надати тільки додаткові пояснення та копії додаткових документів (яких забракувало податківцям). Переподавати весь комплект документів наново не потрібно
На те, щоб подати додаткові пояснення та копії документів, платнику відведено 5 робочих днів після отримання повідомлення. Ще протягом 5 робочих днів регіональна комісія розглядатиме отриману додаткову інформацію. У підсумку буде прийнято остаточне рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК.
А от якщо пропозицію податківців щодо надання додаткових пояснень та/або документів проігнорувати, то це однозначно призведе до відмови в реєстрації ПН/РК (п. 9 Порядку № 520).
Подробиці про подання додаткових документів див. у статті «Подання додаткових документів та пояснень для розблокування ПН на запит податківців» // «Податки & бухоблік», 2023, № 44.
Висновки
- Перелік розблокувальних документів, наведений у п. 5 Порядку № 520, не є вичерпним і може бути наданий у скороченому вигляді або розширений на розсуд платника. Головна вимога — підтвердити реальність конкретної госпоперації, зазначеної в заблокованій ПН/РК.
- Розблокувальні документи з письмовими поясненнями платник має право подати регіональній комісії протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкових зобов’язань, відображених у заблокованій ПН/РК. Воєнне призупинення наразі вже не діє.
- На те, щоб подати додаткові пояснення та копії документів, платнику відведено 5 робочих днів після отримання повідомлення. Ще протягом 5 робочих днів регіональна комісія розглядатиме отриману додаткову інформацію і прийме остаточне рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК.