Чим запам’ятався вересень

В обраному У обране
Друк
Податки та бухгалтерський облік Жовтень, 2018/№ 79

Основні засоби: самі вирішили, самі ліквідували

Коли об’єкт основних засобів відслужив свій термін, виникає питання про його ліквідацію. І перше, що треба знати в цьому випадку бухгалтеру: як же все-таки відобразити «самоліквідаційні» заходи у бухгалтерському та податковому обліку?

На щастя, нещодавно Мінфін чітко визначив ПДВ-наслідки такої операції (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 65, с. 3). На його думку, для того, щоб не нараховувати ПДВ за п. 189.9 ПКУ при самостійній ліквідації об’єкта ОЗ, платникові достатньо мати Акт на списання затвердженої форми № ОЗ-3 або № ОЗ-4 чи документ довільної форми, що містить реквізити первинного. Такі документи повинні підтверджувати неможливість подальшого використання ОЗ за первісним призначенням після знищення, розбирання, перетворення.

Але це тільки один аспект самоліквідації ОЗ — ПДВшний. А є ще й інші — і всі вони детально висвітлені в цій статті. Читайте, не проходьте повз неї! ☺

Н. Адамович, «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 71, c. 6

Нестачі, псування, крадіжки

Нестачі і втрати запасів — це, звичайно, дуже неприємний момент. І як би нам не хотілося цього уникнути, на практиці такі випадки трапляються нерідко. З нестачами і втратами можна зіткнутися в різних ситуаціях: при отриманні товару, в процесі виробництва продукції, під час її транспортування і зберігання. Причому вони можуть виникати як у ході звичайної господарської діяльності, так і внаслідок розкрадання, форс-мажорних обставин тощо. Загалом, варіантів може бути безліч...

І якщо так сталося, що нестачі уникнути не вийшло, то в наших силах усе правильно показати в обліку. Як? Відповіді на це запитання присвячений цілий тематичний номер.

«Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 72

Виплати працівникові за рішенням суду: «чистими»!

Уявіть собі таку, можна сказати, буденну ситуацію. У трудовому спорі між працівником і роботодавцем переміг працівник. Суд присудив виплатити переможцеві заробітну плату за час вимушеного прогулу.

Звісно, у працівника виникає дохід. Як наслідок, постає питання з оподаткуванням цього доходу. Роботодавець вирішив його так, як він би вчинив і при звичайній (не за рішенням суду) виплаті зарплати: утримав податки із суми, зазначеної в судовому рішенні, і різницю виплатив працівникові.

Ну і що тут не так, запитаєте ви. А те, що при такому підході працівник отримав суму, меншу за ту, що була на його користь визначена судом. Чи правомірні дії роботодавця? Чи він повинен був «накрутити» податки «зверху», а працівникові віддати усю суму до копійки? Як далі розвивалися події і чим усе закінчилося?

Відповіді на ці запитання — у статті.

Н. Амброзяк, «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 73, с. 20

Оренда

Як показує аналіз господарської діяльності вітчизняних підприємств, оренда — одна з найбільш поширених госпоперацій (якщо не найпоширеніша). Ще б пак! Адже з її допомогою підприємство, що не має власних активів, запросто може вести успішний бізнес. Узяти в оренду можна все — землю і нерухомість, транспортні засоби і виробниче обладнання тощо. Орендувати потрібне вам майно можна і в юридичної, і у фізичної особи, у тому числі нерезидента. Водночас орендодавець може заробити на тих активах, які він не використовує у своїй діяльності, і тимчасово надавши їх іншим.

Зрозуміло, що за такої широти охоплення як щодо об’єктів оренди, так і щодо суб’єктного складу таких операцій, «орендних» питань завжди безліч. Особливою популярністю у вас традиційно користуються ті, які стосуються оренди у фізичних осіб і повернення поліпшеного/відремонтованого об’єкта оренди. Але ми вирішили не обмежуватися відповідями тільки на них.

Що вийшло у результаті? Тематичний номер на 48 сторінок, який, упевнені, стане багатьом надійною підмогою в роботі.

«Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 74

Готівкові обмеження

З одного боку, готівка, як і раніше, залишається активним «учасником» у розрахунках, незважаючи на відомі обмеження НБУ в цій сфері, а також популяризацію інших форм розрахунку (у першу чергу безготівково-карткових).

З іншого ж боку, практика застосування таких обмежень досить суперечлива. Згадати хоча б те, як контролери трактують можливість виплати зарплати готівкою в сумі, що перевищує 50 тис. грн. ДФСУ, приміром, вважає, що це обмеження стосується виключно готівкових розрахунків між суб’єктом господарювання і фізичною особою за товари, роботи, послуги і не поширюється на розрахунки за виплатами, пов’язаними з оплатою праці співробітників. А ось у НБУ протилежна думка. І це не єдиний випадок, коли вони не можуть між собою домовитися.

Ця стаття є нагадуванням про діючі обмеження для розрахунків готівкою, щоб ви могли легше орієнтуватися в мутнувато-готівковій водиці.

О. Павленко, «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 75, с. 3

Працюємо з фізичними особами

При здійсненні господарської діяльності підприємствам, як правило, не уникнути відносин із фізичними особами. Причому це можуть бути як самозайняті особи, так і звичайні громадяни, як резиденти, так і нерезиденти, як працівники, так і непрацівники підприємства.

У кожному з цих випадків діють свої правила організації і оформлення ділових відносин, а також особливі правила обліку. Цей спецвипуск допоможе вам із ними розібратися.

Зокрема, ви дізнаєтеся, як купити або орендувати у фізичної особи нерухомість, на яких умовах можна користуватися автомобілем фізичної особи і як придбати у неї рухоме майно. Також ви можете прочитати, як правильно оформити і облікувати грошову позику фізичній особі, безповоротну фіндопомогу і виплату пасивних доходів. Не залишилося без уваги і оподаткування винагород за цивільно-правовими договорами.

Крім того, в спецвипуску розглянуті особливості роботи з ФОП і фізособами-нерезидентами, а також інші нюанси, пов’язані з виплатою доходів фізичним особам.

«Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 76

Які витрати підтверджує ТТН?

Питання про статус товарно-транспортної накладної (ТТН) як підтверджуючого документа, мабуть, усіх вже «дістало» за довгі роки. Чи підтверджує ТТН оприбуткування товарів, що перевозяться? Чи, можливо, ТТН згодиться, тільки щоб підтвердити власне витрати на послугу перевезення? Чи потрібен при оформленні ТТН додатковий первинний документ на відвантаження товару (скажімо, видаткова накладна)? Усі ці питання з подання фіскалів продовжують хвилювати платників.

Що думають про це фіскали і як відповідають на ті ж самі запитання суди (аж до Верховного), ви можете дізнатися з нашої статті.

М. Нестеренко, «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 77, с. 12

Лікарняні та декретні

Гадаємо, усі погодяться з відомим шансоньє, який стверджує, що «лучше быть богатым и здоровым». Хоча, на жаль, не завжди і не в усіх так виходить. І тоді...

У працівника на руках заповітний листок непрацездатності. Тобто починається найцікавіше — марафон «Отримай лікарняні/декретні». ☺

Перший етап — комісія (уповноважений) із соцстрахування. І тільки потім, якщо комісія (уповноважений) дасть добро, за справу береться бухгалтер. Етапів, які припадають на його долю, значно більше: розрахувати суму лікарняних/декретних, скласти заявку на їх отримання з ФСС, виплатити гроші працівникові, повідомити про таку виплату Фонд і, нарешті, відзвітувати.

Усі нюанси цього важкого шляху висвітлені в нашому тематичному номері. А саму його появу ми приурочили до 1 жовтня — дати, з якої починає застосовуватися новий порядок взаємодії страхувальників із ФСС. Не пропустіть!

«Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 78

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити