Базові аспекти інвентаризації За велінням долі, а точніше — законодавця, наближення кінця року для кожного роботодавця ознаменовується необхідністю проведення річної інвентаризації активів та зобов’язань. І ось черговий інвентаризаційний «забіг» уже на порозі. Тому саме час повторити основні моменти, які стосуються проведення цього заходу, нюанси, пов’язані з інвентаризацією окремих активів та зобов’язань, і правила відображення результатів інвентаризації в обліку, а також згадати про матеріальну відповідальність працівників, до якої можуть призвести небажані результати інвентаризації. Усю цю інформацію, щедро приправлену зразками заповнення окремих інвентаризаційних документів, ви знайдете у спецвипуску. Спецвипуск для вас підготували редактор Наталія Вороная, податкові експерти Алла Свіріденко та Наталія Чернишова.
Iнвентаризуємо основні засоби Беручись за інвентаризацію основних засобів (далі — ОЗ), потрібно розуміти, якими є особливості її проведення та документального оформлення її результатів. Ці питання ми й розглянемо далі.
Проводимо інвентаризацію нематеріальних активів Нехай вас не вводить в оману відсутність матеріальної форми нематеріальних активів. Те, що ви не можете їх побачити, зважити і виміряти, ще не означає, що їх не потрібно інвентаризувати. Потрібно! Але з урахуванням особливих правил. Про них і поговоримо.
Інвентаризуємо ТМЦ Наступна зупинка в нашому інвентаризаційному «забігу» — інвентаризація ТМЦ. Про те, які особливості вона передбачає та як правильно задокументувати результати такої інвентаризації, йтиметься далі.
Інвентаризація «незавершенки» Ще одна зупинка «інвентаризаційного потяга» — це «незавершенка». Тобто на підприємстві потрібно проінвентаризувати не закінчені обробкою і складанням вироби, недобудовані об’єкти та незавершені ремонти, якщо такі є в наявності. Як це зробити — читайте далі.
Інвентаризуємо касу Інвентаризацію каси проводять з метою контролю за схоронністю готівкових коштів, грошових документів та цінних паперів, що перебувають у касі підприємства. Про порядок проведення такої інвентаризації та документ
Інвентаризуємо розрахунки У вас в обліку «висить» дебіторська та/або кредиторська заборгованість? Не забудьте проінвентаризувати і ї ї! Про те, як правильно провести інвентаризацію заборгованості, зокрема за розрахунками з постачальниками і підрядниками, покупцями та замовниками, працівниками і бюджетом, читайте далі.
Інвентаризуємо витрати і доходи майбутніх періодів, забезпечення та резерви До інвентаризаційного «казана» обов’язково повинні потрапити доходи і витрати майбутніх періодів за їх наявності, а також забезпечення (зокрема, забезпечення на оплату відпусток) та резерви. Про нюанси такої інвентаризації розповімо далі.
Обліковуємо результати інвентаризації Отже, інвентаризаційна (робоча інвентаризаційна) комісія перерахувала активи та зобов’язання підприємства і занесла всю інформацію про них до інвентаризаційних описів та актів. Тепер слід визначити результати інвентаризації. Якими документами їх оформляють та як інвентаризаційні різниці впливають на податковий і бухгалтерський облік підприємства, ми з вами зараз і з’ясуємо.
Матеріальна відповідальність працівників Бувають випадки, коли інвентаризація викриває факти, які призводять до матеріальної відповідальності працівників. Вона може бути обмеженою, повною (індивідуальною чи колективною (бригадною)) або підвищеною. Про всі ї ї види ми поговоримо в цьому розділі спецвипуску. Але спершу розберемося з тим, які умови притягнення працівника до матеріальної відповідальності існують у принципі.