Теми статей
Обрати теми

Про застосування КЕКВ

Державна казначейська служба України
Лист від 28.02.2018 р. № 16-08/224-3491

Державна казначейська служба України розглянула лист <…> щодо застосування кодів економічної класифікації видатків при придбанні принтера, системного блока, монітора, холодильника, ноутбука вартістю до 6000 грн. за одиницю без ПДВ і в межах компетенції повідомляє.

Згідно із статтею 10 Бюджетного кодексу України видатки бюджету класифікуються за економічною характеристикою операцій, що здійснюються при їх проведенні (економічна класифікація видатків бюджету).

За економічною класифікацією видатків бюджету видатки бюджету поділяються на поточні та капітальні (частина 5).

Відповідно до Порядку застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2015 р. № 1219, на субрахунках 1113 (1123) «Малоцінні необоротні матеріальні активи» ведеться облік необоротних матеріальних активів, термін експлуатації яких перевищує один рік, але які за вартісними ознаками не включено до основних засобів.

Рахунок 11 «Інші необоротні матеріальні активи» призначено для обліку та узагальнення інформації про наявність та рух інших необоротних матеріальних активів, які не відображені у складі об’єктів обліку на рахунку 10 «Основні засоби».

Методичними рекомендаціями з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору, затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 р. № 11, зазначено, що до малоцінних необоротних матеріальних активів, зокрема, включаються: господарський інвентар вартістю до 6000 гривень включно за одиницю (комплект) без податку на додану вартість; інші малоцінні необоротні предмети, термін експлуатації яких більше одного року, а вартість за одиницю не перевищує 6000 гривень включно без податку на додану вартість, — сценічно-постановочні засоби, телефони, обчислювальна техніка, пральні та швейні машини, холодильники тощо (розділ II п. 1.2).

Відповідно до Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 р. № 333, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27.03.2012 р. за № 456/20769 (далі — Інструкція), економічна класифікація видатків бюджету призначена для чіткого розмежування видатків бюджетних установ та одержувачів бюджетних коштів за економічними характеристиками операцій, які здійснюються відповідно до функцій держави та місцевого самоврядування.

Економічна класифікація видатків бюджету забезпечує єдиний підхід до всіх учасників бюджетного процесу з точки зору виконання бюджету (п. 1.1 Інструкції).

За категорією 2200 «Використання товарів і послуг» здійснюються оплата поточних видатків, оплата послуг, придбання матеріалів і предметів, які не беруться на облік як основні засоби.

Придбання матеріалів, будівельних матеріалів, обладнання, інвентарю та інструментів для господарської діяльності, а також для благоустрою території здійснюється за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар» (пп. 2.2.1 — 5 Інструкції).

За категорією 3100 «Придбання основного капіталу» передбачаються видатки на придбання або створення основних засобів, окремих інших необоротних матеріальних активів, збільшення вартості активів внаслідок поліпшення об’єкта (модернізація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), капітальний ремонт, створення державних запасів і резервів, придбання землі та нематеріальних активів (п. 3.1 Інструкції).

За кодом економічної класифікації видатків бюджету 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування» проводиться придбання оргтехніки, комп’ютерної техніки (у тому числі придбання програмного забезпечення, яке передбачене разом з придбанням комп’ютерної техніки) (пп. 3.1.1 — 9 Інструкції).

Таким чином, видатки на придбання принтера, системного блока, монітора, холодильника, ноутбука вартістю до 6000 грн. за одиницю без ПДВ необхідно здійснювати за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар».

Перший заступник Голови В. Дуда

Коментар редакції

Придбаваємо комп’ютерну техніку та оргтехніку: як розмежувати ОЗ і МНМА

Здавалося б, питанню правильної класифікації матеріальних цінностей, які надходять до бюджетних установ, вже скільки років приділяється увага, що й досить про це згадувати.

Але, як бачимо з листа, що коментується, запитання щодо розмежування між основними засобами (ОЗ) та малоцінними необоротними матеріальними активами (МНМА) продовжують надходити до Казначейства.

Тому далі нагадаємо, якими правилами необхідно керуватися бюджетним установам для розмежування таких активів та як правильно запланувати видатки на їх придбання.

Спочатку варто зупинитися на критеріях, якими слід керуватися при віднесенні активу до ОЗ.

Так, актив відносять до ОЗ, якщо такий об’єкт відповідає таким двом критеріям:

— строк його використання перевищує один рік;

— первісна вартість перевищує 6000 грн. (без урахування ПДВ).

У листі, що коментується, Казначейство нагадало: видатки на придбання таких об’єктів бюджетні установи здійснюють за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування».

Якщо ж будь-який із зазначених критеріїв не працює (або якщо вартість не перевищує 6000 грн. (складає 6000 грн. та менше), або ж строк використання — менше одного року), то вихід один — обліковувати такий об’єкт у складі МНМА.

У разі придбання таких об’єктів планування видатків на придбання бюджетні установи здійснюють за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар».

Отже, це основні правила, якими слід керуватися при розмежуванні ОЗ та МНМА.

Для наочності наведемо вимоги до обліку ОЗ та МНМА в таблиці:

Основні вимоги

ОЗ

МНМА

1

2

3

Нормативні документи

Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 р. № 1202 (далі — НП(С)БО 121);

Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11 (далі — Методрекомендації);

Порядок застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом Мінфіну від 29.12.2015 р. № 1219;

Типова кореспонденція субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затверджена наказом Мінфіну від 29.12.2015 р. № 1219.

Інструкція щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджена наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333;

наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 р. № 818 (далі — наказ № 818)

Які

критерії застосовують

Матеріальні активи відносять до ОЗ, якщо ці об’єкти відповідають критеріям:

— строк використання перевищує один рік;

— первісна вартість перевищує 6000 грн. (без урахування ПДВ)

До таких матеріальних активів відносять предмети, що відповідають таким критеріям:

— первісна вартість не перевищує 6000 грн. включно (без урахування ПДВ);

— строк використання перевищує один рік.

Детальна класифікація МНМА наведена в п.п. 1.2 п. 1 розд. II Методрекомендацій.

Так, до МНМА, зокрема, відносять:

— знаряддя лову (трали, неводи, сіті тощо), бензомоторні пилки, сучкорізи, троси для сплаву; — спеціальні інструменти та спеціальні пристосування (для серійного і масового виробництва певних виробів або виготовлення індивідуальних замовлень);

— предмети виробничого значення вартістю до 6000 гривень включно за одиницю (комплект) без ПДВ — робочі столи, верстаки, кафедри, парти тощо;

— обладнання, що сприяє охороні праці;

— предмети технічного значення, які не можуть бути віднесені до робочих машин (світлокопіювальні рами тощо);

— предмети, призначені для видачі напрокат;

— господарський інвентар вартістю до 6000 гривень включно за одиницю (комплект) без ПДВ;

— інші малоцінні необоротні предмети, термін експлуатації яких більше одного року, а вартість за одиницю не перевищує 6000 гривень включно без ПДВ, — сценічно-постановочні засоби, телефони, обчислювальна техніка, пральні та швейні машини, холодильники тощо

Також НП(С)БО 121 та Методрекомендаціями визначено спеціальні вимоги для віднесення активу до ОЗ.

Об’єкт ОЗ визнається активом, якщо

— існує ймовірність отримання суб’єктом державного сектору майбутніх економічних вигід, пов’язаних з його використанням, та/або він має потенціал корисності для суспільства;

— вартість об’єкта ОЗ може бути визначена

Одиницею обліку ОЗ є об’єкт основних засобів, а саме:

— закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;

— конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;

— відокремлений комплекс конструктивно з’єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс — певну роботу тільки у складі комплексу, а не самостійно;

— інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється суб’єктом державного сектору.

Якщо один об’єкт ОЗ складається з частин, які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об’єкт ОЗ

За яким КЕКВ здійснювати видатки на придбання

КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування»

КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар»

Якщо витрати на транспортування, включаючи витрати зі страхування ризиків транспортування товарів, установку, монтаж, налагодження, заготівлю товарів та оплату тарифів (фрахту) за вантажно-розвантажувальні роботи передбачено умовами договору придбання, то їх також здійснюють за тим КЕКВ, за яким здійснюється придбання товару, тобто за 3110 або 2210.

У разі, якщо зазначені роботи в договорі придбання не передбачені (тобто їх не включено до ціни товару) і послуги з транспортування, монтажу, пусконалагодження тощо проводить інша фірма згідно з відповідним договором або фірма-постачальник, але за окремим договором на надання послуг, то їх оплату здійснюють за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)»

ПДВ, який включений до ціни товарів, робіт і послуг, оплачують за тим КЕКВ, за яким здійснюють основний платіж, або за КЕКВ 2800 «Інші поточні видатки», якщо суму податку включають до податкового кредиту установи — платника ПДВ

Бухоблік

Обліковують на відповідних субрахунках 10 рахунку

Обліковують на субрахунку 1113

Правила формування первісної вартості об’єктів, які є ОЗ та МНМА, визначено в НП(С)БО 121 та Методрекомендаціях

Для обліку та узагальнення інформації про наявність та рух коштів на фінансування заходів цільового призначення, зокрема коштів, які спрямовуються на придбання ОЗ та МНМА, установи застосовують окремий субрахунок 5411 «Цільове фінансування розпорядників бюджетних коштів».

Усі витрати на придбання, виготовлення, реконструкцію та модернізацію основних засобів до моменту їх уведення в експлуатацію установи визнають незавершеними капітальними інвестиціями, облік яких ведуть на рахунку 13 «Капітальні інвестиції».

Зарахування об’єктів капітальних інвестицій до складу ОЗ та МНМА відображають з відповідним зменшенням капітальних інвестицій на підставі первинних документів. Одночасно відображають збільшення внесеного капіталу (за кредитом субрахунку 5111) та зменшення цільового фінансування (за дебетом субрахунку 5411)

Порядок нарахування амортизації

Вартість об’єкта ОЗ розподіляють на систематичній основі протягом строку його корисного використання (експлуатації) шляхом нарахування амортизації на дату балансу щокварталу діленням річної суми амортизації на 4. За рішенням керівника установи у наказі про облікову політику може бути передбачено нарахування амортизації на річну дату балансу.

Типові строки корисного використання ОЗ наведено у додатку 1 до Методрекомендацій.

Призупиняють нараховувати амортизацію на період реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації об’єкта ОЗ.

Амортизацію нараховують за повну кількість календарних місяців перебування активу в експлуатації протягом звітного періоду (кварталу).

Нараховувати амортизацію починають з місяця, наступного за місяцем, в якому об’єкт основних засобів був введений в експлуатацію.

При передачі активу сторона, що передає, нараховує амортизацію в місяці його передачі за повну кількість календарних місяців перебування його в експлуатації у звітному кварталі

Застосовують метод 50 на 50 — нараховують 50 % від первісної вартості в першому місяці передачі активу в експлуатацію, а решту 50 % — у місяці їх виключення зі складу активів (списання з балансу).

Цей метод нарахування амортизації також застосовують для таких об’єктів, як:

— бібліотечні фонди (субрахунок 1112), крім рідкісних та особливо цінних документів і їх колекцій;

— білизна, постільні речі, одяг та взуття (субрахунок 1114);

— інвентарна тара (субрахунок 1115);

— інші необоротні матеріальні активи (субрахунок 1118)

Амортизацію нараховують у гривнях з копійками

Аналітичний облік

Кожному об’єкту ОЗ (крім білизни, постільних речей, одягу, взуття, бібліотечних фондів, малоцінних необоротних матеріальних активів, матеріалів довготривалого використання) присвоюють інвентарний номер

Для білизни, постільних речей, одягу, взуття, бібліотечних фондів та МНМА встановлюють номенклатурні номери. При цьому предметам одного найменування, якості матеріалу та ціни встановлюють один номенклатурний номер

Перші чотири знаки інвентарного (номенклатурного) номера означають номер субрахунку, п’ятий — підгрупу, всі інші знаки — порядковий номер предмета у підгрупі. Для тих груп основних засобів, для яких не виділені підгрупи, п’ятий знак може позначатись нулем

Для відображення операцій з надходження, переміщення та вибуття ОЗ і МНМА застосовують типові форми первинних документів, затверджені наказом № 818.

Для визначення суми амортизації застосовують такі форми:

— Розрахунок амортизації основних засобів (крім інших необоротних матеріальних активів);

— Розрахунок амортизації інших необоротних матеріальних активів.

Для обліку вибуття та переміщення ОЗ і МНМА до інших установ, організацій та матеріально відповідальних осіб використовують меморіальний ордер № 9, типова форма якого затверджена наказом Мінфіну від 08.09.2017 р. № 755

Звичайно, на практиці виникають різні ситуації, які чітко не роз’яснено в нормативно-правових актах, зокрема, ані в НП(С)БО 121, ані в Методрекомендаціях. Але це зовсім не означає, що на них немає відповіді.

Впевнені, що відповіді на запитання щодо обліку, вибуття, переміщення об’єктів, які є ОЗ та МНМА, ви знайдете в матеріалах, які були надруковані в газеті «Бюджетна бухгалтерія»:

— «Основні засоби: опановуємо новий План рахунків» (2017, № 7);

— «Амортизація-2017: переносимо залишки і нараховуємо по-новому» (2017, № 8);

— «Передача-отримання майна за рішенням суб’єкта управління» (2017, № 11);

— «Установа має лічильник: як взяти на облік, здійснити повірку та списати» (2017, № 19);

— «Залишкова вартість ОЗ дорівнює нулю: чи є підстави для переоцінки» (2017, № 21);

— «Облік основних засобів: розглядаємо на числових прикладах» (2017, № 23);

— «Безоплатне отримання основних засобів: як відобразити в обліку» (2017, № 34);

— «Вибуття ОЗ та МНМА: розглядаємо на числових прикладах» (2017, № 37);

— «Виготовлення стенда власними силами» (2017, № 38);

— «Заміна жорсткого диска: прості рішення» (2017, № 38);

— «Установа отримала незавершений об’єкт: як зарахувати на баланс» (2017, № 43);

— «Хай синьо-жовтий стяг усюди майорить.., або Як обліковувати флагшток» (2017, № 44);

— «Безоплатна передача малоцінних активів: як показати в обліку» (2017, № 46) та інших.

А якщо так сталось, що на своє запитання ви не знайшли відповіді у наших матеріалах, то не гайте часу, відправляйте його на електронну адресу нашої редакції: bb@id.factor.ua.

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі