Теми статей
Обрати теми

ФОП переїхав: на що звернути увагу

Томашпольський Сергій, податковий експерт
Є ФОП, який покинув своє старе місце проживання /здійснення діяльності, та перебрався на нове. Як йому вписатися у податкову реальність, яка постійно змінюється. Бо законодавець дає зрозуміти, що час «адаптації до війни» закінчився і за порушення вже каратимуть. Зараз все з’ясуємо.

Нас будуть цікавити два умовних напрямки: 1) ФОП взагалі все покинув, поставив бізнес «на паузу»; 2) ФОП перемістився разом з бізнесом в інше місце та продовжує діяльність.

«Загальні» речі

«Воєнні» пільги

Про сплату деяких платежів при будь-яких обставинах ФОПи можуть не турбуватися. Так, у ФОПів є можливість НЕ сплачувати:

— ЄСВ «за себе» з 01.03.2022 (тобто починаючи зі сплати за березень) протягом усього часу до припинення / скасування воєнного стану в Україні + протягом 12 місяців після припинення / скасування воєнного стану. Це стосується всіх ФОПів (загальна система, єдиний податoк (ЄП));

— ЄП групи 1 та 2 з 01.04.2022 (тобто починаючи зі сплати за квітень) до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України.

Важливо! Це не відстрочка зі сплати. Це саме можливість взагалі не сплачувати ЄСВ «за себе», ЄП групп 1 та 2 за вказані періоди. І тут немає ніякої залежності від того, чи ведете ФОП діяльність/отримуєте дохід, чи має він можливість виконувати податкові обов’язки. Більше деталей знайдете у статті «Закон № 2260: чи вже сплачувати єдиний податок ФОП групи 2», «Податки & бухоблік», 2022, № 45.

Також ФОПи мають звільнення щодо плати за землю, земельного мінімального податкового зобов’язання, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, екоподатку. Втім по них уже є додаткові умови. Вони стосуються певних об’єктів . У деяких випадках буде вимагатися щоб ФОП сам уточнив свої податкові зобов’язання тощо. Детальніше у статті «ФОП vs воєнний стан: особливості роботи», «Податки & бухоблік», 2022, № 36

Первинка / облікові документи з «бойових» / тимчасово окупованих територій

Цілком може статися і так, що ФОП на старому місці залишив первинні та інші документи, що їх потрібно пред’являти податківцям для перевірок.

Звісно, не факт що податківці зараз захотять перевірити ФОПа. Хоча теоретично можуть — і прийти з фактичною перевіркою, і, якщо ФОП реєструє припинення підприємницької діяльності, провести позапланову документальну перевірку (все це зараз дозволено п.п. 69.2 підрозд. 10 розділу XX ПКУ). Втім колись час перевірки все одно настане.

Тож слід бути обізнаним щодо норм п.п. 69.28 підрозд. 10 розділу XX ПКУ.

Вони дають можливість платнику податку повідомити податківців про втрату (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов’язане з ризиком для життя чи здоров’я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв’язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

Що дасть повідомлення? Зокрема, платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.

Важливо. Втрата документів має бути пов’язана саме з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ, бойових дій.

Більше про це можна дізнатися зі статті «Окупована чи втрачена первинка: як підтвердити звітність?», «Податки & бухоблік», 2022, № 25

Неможливість виконання у якомусь періоді воєнного стану податкових обов’язків, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування

Говоримо зараз про виконання податкових обов’язків, граничний термін виконання яких прийшовся на період починаючи з 24.02.2022.

Цілком можливо що у платника деякий час була відсутня можливість їх виконувати . А може її немає і зараз.

ПКУ (п.п. 69.1 підрозд. 10 розділу XX ПКУ) у діючий редакції говорить, що у такому разі без притягнення до відповідальності свої податкові обов’язки (за період з 24.02.2022 до дня відновлення можливості) можна виконати протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливості. А якщо така можливість взагалі до кінця дії воєнного стану не відновиться — то протягом 6 місяців після скасування воєнного стану.

Важливо! Згідно п.п. 69.1 підрозд. 10 розділу XX ПКУ неможливість виконання податкових обов’язків доведеться підтверджувати документально. Наразі вже маємо проект Мінфіну з порядком такого підтвердження . Знайти його можна за посиланням https://mof.gov.ua/uk/legal_acts_drafts_2022-558

Зверніть увагу, що все це не працює щодо сплати ЄСВ. Втім за ним є своє регулювання. Штрафних санкцій та пені за прострочку сплати ЄСВ протягом воєнного стану в будь-якому випадку не буде (п. 921 та 922 розд. VIII Закону № 2464*). Може бути лише адмінштраф за ст. 1651 КУпАП —якщо ФОП не зможе доказати відсутність своєї вини

* Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI.

Бізнес «на паузу»

Облікові формальності (держ реєстратор, под атківці)

Якщо ФОП переїхав, але діяльності не веде. Що врахувати.

Як воно відбувається за звичайних обставин, коли ФОП змінює місце свого проживання? Спочатку ФОП змінює прописку (реєструє нове місце проживання). Потім ФОП вносить зміни до ЄДР (Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань) щодо свого місцезнаходження. Податківці на цій підставі за попереднім та новим місцем проживання підприємця проводять процедури відповідно зняття з обліку/взяття його на облік. ФОП вносить необхідні зміни до Реєстру платників ЄП. Повідомляє про зміни щодо об’єктів оподаткування/об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням через ф. № 20-ОПП якщо потрібно. Міняє електронний підпис тощо.

Та чи обов’язково все це робити, якщо ФОП переїхав на невизначений термін і зупинив діяльність?

Вважаємо, що ні. Навіть якщо ФОП отримав довідку внутрішньо переміщеної особи, де зазначене його нове фактичне місце проживання/перебування

Виконання податкових обов’язків, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування

Якщо у ФОПа немає можливості виконувати такі податкові обов’язки і це відповідає обставинам, що їх названо у поки що проекті Мінфінівського

Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків… (див. вище), то до відновлення такої можливості фактично можна нічого не робити.

Якщо можливість є, то краще виконати/виконувати. Звісно у тій частині, що не перекрита «воєнними» ФОП-пільгами, про які ми згадували вище.

Строки виконання можна знайти у статті «Як ФОП відзвітувати/сплатити за II квартал», «Податки & бухоблік», 2022, № 47. Втім тут, скоріш за все, мова буде йти про обов’язки, кінцеві строки виконання яких прийшлися на період з 24.02.2022 до 27.05.2022. Для них нові кінцеві строки: для подання звітності — до 20.07.2022; для сплатити — не пізніше 31.07.2022; для реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування (за лютий — травень) — до 15.07.2022.

Знову ж таки, це не стосується ЄСВ (його слід сплатити якнайшвидше, у частині не перекритій пільгами).

Куди платити / звітувати? За старим місцем обліку.

А якщо ви не можете подати звітність в електронній формі, то в паперовому вигляді її можна подати до будь якого податкового органу. Бо, як стверджують самі податківці, сервісне обслуговування платників податків (платників єдиного внеску), зокрема, надання адміністративних послуг, виконання інших функцій сервісного обслуговування здійснюється органами ДПС незалежно від місця обліку платника податків (129.02 БЗ). Більше деталей знайдете у статті «Взаємодія з податковою службою: якщо за місцем обліку активні бойові дії», «Податки & бухоблік», 2022, № 23.

Також тим хто зупинив діяльність може стати у нагоді передбачена ПКУ можливість не подавати «пусту» звітність. Втім тут обов’язково слід врахувати деякі нюанси, про які ми казали у статті «Призупинили діяльність на час війни: чи подавати звітність?», «Податки & бухоблік», 2022, № 29

Операція «релокація»

Облікові формальності (держ реєстратор, под атківці)

Як буди якщо ФОП переїхав сам і перевіз із собою свій бізнес.

Тут все буде залежати від того, як ФОП розглядає свій переїзд. Чи то лише як перенесення в інше місце власне підприємницької діяльності. Чи як в тому числі і власний переїзд .

Має право на життя і перший варіант (якщо ФОП сприймає все це як тимчасове явище, яке має закінчитися як найшвидше). Але правильніше тут розглядати все як «в тому числі і власний переїзд». Тож із цього варіанту і почнемо.

Крок 1 — отримання довідки внутрішньо переміщеної особи (ВПО) (припустимо, що ФОП не бачить підстав міняти прописку. Якщо хоче, то крок 1 — реєстрація нового місця проживання). Крок 2 — внесення до ЄДР нової адреси місцезнаходження (фактичного місця проживання/перебування згідно довідки ВПО). Все це можна зробити он-лайн в застосунку «Дія». Всі деталі знайдете у статті «ФОП виїхав із зони бойових дій: як змінити місцезнаходження?», «Податки & бухоблік», 2022, № 36.

Після того як до ЄДР будуть внесені зміни інформація відразу потрапляє до податкової. Далі починається процес передачі справи ФОП до податкової за новим місцем реєстрації. Причому без участі самого ФОП. Але це ще не кінець.

Самому ФОП:

1) слід оновити інформацію щодо об’єктів оподаткування/об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням. Для цього слід подати ф. № 20-ОПП у нову податкову, у якій вказати:

— про закриття (якщо має місце саме закриття) попередніх об’єктів оподаткування. Для цього у ф. № 20-ОПП слід подати дані з кодом ознаки надання інформації — 6;

— про відкриття нових об’єкта оподаткування. Для цього у ф. № 20-ОПП слід подати дані з кодом ознаки надання інформації — 1;

2) якщо мова про ФОП на ЄП, то слід внести зміни до Реєстру платників ЄП щодо податкової адреси (місцезнаходження ФОП) та місця провадження господарської діяльності. У такому разі подаємо заяву про застосування спрощеної системи оподаткування на зміни. Крім усього іншого, ставимо в заяві дві галочки в п. 5.4 та зазначаємо в пп. 4 і 6 оновлені дані. Що строків і нюансів дивіться статтю «ФОП на ЄП переїхав: за якою ставкою платити єдиний податок», «Податки & бухоблік», 2022, № 36;

3) слід провести їх перереєстрацію РРО, КОРО чи ПРРО. Тут слід звернути увагу, що сам факт зміни місцезнаходження ФОП не змушує його проводити перереєстрацію його РРО, ПРРО та КОРО. Така перереєстрація відбувається автоматично самою податковою. Але саме у випадку зміни місця використання РРО, КОРО чи ПРРО, ФОПу все ж доведеться зайнятися їх перереєстрацію. Як це зробити — читайте у статті «Змінюємо місцезнаходження юрособи: організаційні моменти», «Податки & Бухоблік», 2021, № 71.

4) слід повідомити органи ліцензування про зміну відомостей, які у цих ліцензіях містяться;

5) слід зробити новий електронний підпис.

Якщо ФОП розглядає свою ситуацію лише як перенесення в інше місце власне підприємницької діяльності, то кроків 1 та 2 не буде. Інші перелічені дії слід зробити. Нюанс при цьому буде такий, що ФОП буде ці дії робити через «стару», а не через нову податкову

Виконання податкових обов’язків. Куди платити та звітувати

Якщо ФОП розглядає свою ситуацію лише як перенесення в інше місце власне підприємницької діяльності, то звітувати та плити слід за «старим» місцем, бо податкова адреса/зареєстроване місцезнаходження залишилися незмінними.

А от якщо має місце «в тому числі і власний переїзд» (а ЄДР вносимо нове місцезнаходження), то з’являється специфіка.

Платимо ЄП і ЄСВ та звітуємо так (категорія 107.05 БЗ):

— подаємо декларацію єдиноподатника за новим місцем проживання (основне місце обліку ФОП);

— сплачуємо ЄП за старим місцем проживання (неосновне місце обліку) до кінця року;

— сплачуємо ЄСВ «за себе» за новим місцем проживання (тобто в податкову за новою пропискою).

Що стосується загальносистемників, то вони подають декларацію про доходи раз на рік — після закінчення року. Зрозуміло, її подавати будемо за новою адресою (основне місце обліку).

А зі сплатою ПДФО, ВЗ і ЄСВ справи йдуть так:

— ПДФО-аванси до кінця року платимо за старим місцем прописки, а після закінчення року — вже за новим;

— ВЗ сплачуємо після закінчення року, тому — за новим місцем прописки;

— ЄСВ «за себе» відразу сплачуємо за новим місцем прописки (основне місце обліку).

Аналогічно податківці радять чинити зі сплатою ПДФО і ЄСВ «за працівників»: ПДФО, ВЗ платимо за старою адресою, ЄСВ — за новою , об’єднаний розрахунок подаємо за новою адресою (категорії 103.25, 201.06.01 БЗ)

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі