Послаблення для ПН/РК
Граничні строки реєстрації ПН/РК. Ще на початку 2023 року (08.02.2023) з’явився п. 89 підрозд. 2 розд. XX ПКУ, який змінив строки реєстрації більшості ПН/РК.
А саме вищезгаданим пунктом
було подовжено граничні строки реєстрації ПН/РК за першу половину місяця — на 5 календарних днів, а за другу — на 3 календарних дні
Тобто по ПН, датованих з 16.01.2023 на період дії ВС + 6 місяців, якщо ПН/РК складена (п. 89 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ):
— з 1-го по 15-те число (включно), то її слід зареєструвати до 5-го числа (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вона складена;
— з 16-го по останнє число (включно) місяця, — до 18-го числа (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вона складена.
Ці продовжені строки, на нашу думку, не стосуються тільки реєстрації зведених ПН, складених за п. 198.5 та п. 199.1 ПКУ та РК до них, такі ПН/РК слід реєструвати у загальні строки — протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені.
Водночас податківці в останніх своїх роз’ясненнях наполягають, що продовжені строки не стосуються більшої кількості ПН. Так, наприклад, у
— БЗ 101.27 фіскали наголошують, що п. 89 підрозд. 2 розд. XX ПКУ не стосується будь-яких зведених ПН. Тобто, на їх погляд, під дію продовжених строків реєстрації ПН не потрапляють не тільки зведені ПН згідно з п. 198.5 та ст. 199 ПКУ, а й зведені ПН на дотягування до мінбази згідно з п. 188 ПКУ;
— листі ДПСУ від 14.05.2024 № 2705/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК вони взагалі заявляють, що ці продовжені строки не стосуються також пільгових ПН, ПН із нарахуванням ПДВ за ставкою 0 %, ПН, складеними за щоденними підсумками операцій з постачання товарів / послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку).
Чому податківці роблять такий висновок, нам не зрозуміло. Адже у ПКУ немає загадки про те, що ці ПН не потрапляють під дію пільгових продовжених строків реєстрації ПН.
Детально про це у «Нові «воєнні» строки реєстрації ПН/РК і штрафи за їх порушення» // «Податки & бухоблік», 2023, № 12, а також «Загальні та воєнні строки реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування» // «Податки & бухоблік», 2023, № 99.
Штрафи за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК. З початку 2023 року (з 08.02.2023) зменшена також відповідальність за несвоєчасну реєстрацію більшості ПН/РК. А саме тимчасово на період дії ВС та протягом 6 місяців після його припинення будуть діяти зменшені 2-5-10-15-25 % штрафи від суми ПДВ замість 10-20-30-40-50 % залежно від часу прострочки реєстрації (п. 90 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).
Одразу зазначимо, що, на наш погляд, ці зменшені штрафи не стосуються штрафів за несвоєчасну реєстрацію нульових, звільнених, компенсуючих, розподільчих і мінбазних ПН. Для таких ПН залишились штрафи в розмірах, які визначені п. 1201.1 ПКУ, тобто — 2 % обсягу постачання, але не більше 1020 грн (за кожну ПН).
Податківців ж вважають, що зменшені штрафи не стосуються більшої кількості ПН. Наприклад, вони вважають, що такі зменшені штрафи не діють також і щодо ПН, складеної за щоденними підсумками операцій з постачання товарів / послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку) (див. лист ДПСУ від 14.05.2024 № 2705/ІПК/99-00-21-03-02). Чому вони роблять такий висновок, теж не зрозуміло. Можливо, тільки з тією метою, щоб аргументувати те, що на такі ПН не поширюється дія продовжених строків реєстрації ПН (див. вище). Але це не аргумент, а просто забаганка…
Детально про це читайте в «Експортна ПН, складена після 16.01.2023, та штраф за її несвоєчасну реєстрацію» // «Податки & бухоблік», 2024, № 8 та «Правила складання експортної податкової накладної» // «Податки & бухоблік», 2024, № 35.
Уточнення ПДВ-декларації
Заборона на уточнення. Всім платникам ПДВ тимчасово, до припинення ВС, заборонено подавати уточнюючі розрахунки за періоди до лютого 2022 року з показниками на зменшення податкових зобов’язань та/або декларування бюджетного відшкодування (п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).
Причому тут мова йде про заборону зменшувати рядок 18 декларації з ПДВ. Тобто мова йде про зменшення податкових зобов’язань не в сенсі ПДВ-термінології, а в загальному сенсі, як сума податку до сплати. Деталі шукайте у «Заборона на виправлення завищення ПДВ: орієнтир — ряд. 18» // «Податки & бухоблік», 2022, № 75.
Уточнення без самоштрафу і пені. На сьогодні у ПКУ є дві норми, які звільняють усіх платників податку у випадку уточнення податкових зобов’язань від самоштрафу і пені. А саме:
— п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ звільняє від нарахування самоштрафу і пені у разі самостійного виправлення помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання у звітних (податкових) періодах, які припадають на період дії ВС. Тобто не має значення, коли будуть уточнюватися податкові зобов’язання, в тому числі з ПДВ, під час дії ВС чи після ВС, якщо вони стосувалися періодів дії ВС, то платити самоштраф і пеню не слід;
— п. 69.38 підрозд. 10 розд. XX ПКУ звільняє також від нарахування самоштрафу і пені у разі самостійного виправлення помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання, але тільки якщо таке виправлення буде проведено у період з 01.08.2023 і до кінця воєнного стану. Це звільнення дає право уточнити податкові зобов’язання в тому числі з ПДВ без самоштрафу і пені за будь-який період (як до 01.08.2023, так і після цієї дати), якщо таке уточнення відбудеться під час дії ВС.
Щоб скористатися будь-яким із вищенаведених звільнень, платник податку має сплатити донарахований податок до дати подання уточнюючої декларації
Воєнні пільги
На час дії ВС ПКУ запроваджено чимало ПДВ-пільг. Наведемо у таблиці нижче ті ПДВ-пільги, якими можуть скористатися на сьогодні платники ПДВ.
ПДВ-пільги, що діють під час ВС
Норма ПКУ | Пояснення щодо застосування |
Воєнна ПДВ-пільга | Протягом ВС звільняються від ПДВ операції з імпорту та постачання на митній території України товарів, перелічених у цьому пункті, зокрема: 1) спецзасобів індивідуального захисту; 2) зареєстрованих лікарських засобів та медвиробів лікарням для надання меддопомоги постраждалим фізособам (які отримали поранення, контузії, інше пошкодження здоров’я) за переліком, затвердженим постановою КМУ від 27.12.2022 № 1447; 3) лікарських засобів та медвиробів без державної реєстрації та дозвільних документів на ввезення для надання меддопомоги постраждалим фізособам (які отримали поранення, контузії, інше пошкодження здоров’я) в обсягах, визначених розпорядженням КМУ від 27.05.2015 № 544-р; 4) товарів оборонного призначення, визначених п. 29 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про оборонні закупівлі» від 17.07.2020 № 808-IX; 5) товарів, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, МОУ, ЗСУ та інші формування територіальних громад, інші суб’єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель. Перелік таких товарів наведено у п.п. 5 п. 32 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ. Варто враховувати, що ця ПДВ-пільга діє щодо імпорту та поставки товарів, згаданих у: — п.п. 4 — тільки за дотримання умов, установлених Законом України «Про оборонні закупівлі» від 17.07.2020 № 808-IX (далі — Закон № 808). Тобто якщо такі товари постачаються держзамовникові в межах держконтракту (договору) суб’єктом господарювання (постачальником), який у розумінні норм Закону № 808 є виконавцем держконтракту (договору). Якщо ж відбувається постачаннях таких товарів не в межах держконтракту (договору), такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20 %; — п.п. 5 — тільки при постачаннях таких товарів категоріям кінцевих одержувачів, визначених у такому п.п. 5 (див. вище). При постачанні товару іншим категоріям одержувачів (ніж ті, які зазначені в п.п. 5) такі операції оподатковуються на загальних підставах за ставкою 20 %. Також ураховуйте, що при здійсненні пільгових операцій, звільнених від ПДВ за пп. 4 і 5 (у частині постачань товарів за держконтрактами (договорами) у межах оборонних закупівель), положення п. 198.5 і ст. 199 ПКУ до таких операцій не застосовуються. Детально про це читайте у «Дрони — для армії: що в обліку?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 12 та у статті «Допомагаємо ЗСУ товарами/послугами: ПДВ-пільги» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53 |
Допомога армії та закладам охорони здоров’я без компенсуючих і мінбазних ПЗ | На час дії ВС: 1) не вважаються використаними в неоподатковуваних ПДВ операціях або операціях, що не є господарською діяльністю, товари придбані в оподатковуваних ПДВ операціях та передані в державну чи комунальну власність, у тому числі на користь добровольчих формувань територіальних громад, а також надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України; 2) не є постачанням товарів та послуг операції з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі / надання товарів та послуг: — ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки України, Держприкордонслужбі, МВС, ДСНС, Управлінню держохорони, Держслужбі спецзв’язку, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави; — центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту; — закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурних підрозділів з питань охорони здоров’я. Пільга з ПДВ щодо безоплатної передачі товарів та послуг армії, ДСНС та закладам охорони здоров’я не працює, якщо такі операції з постачання товарів / послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ (п.п. «г» п.п. 195.1.2 ПКУ, постанова КМУ від 02.03.2022 № 178). Деталі шукайте у статті «Безоплатна передача товарів для потреб ЗСУ і нульова ставка ПДВ» // «Податки & бухоблік», 2023, № 48, а також у статті «Допомагаємо ЗСУ товарами/послугами: ПДВ-пільги» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53. Крім того, варто пам’ятати, що ті платники ПДВ, які користуються пільгами, згаданими у п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ, при таких передачах не тільки не складають ПН і не відображають ці операції в декларації з ПДВ, а й не нараховують мінбазні (за п. 188.1 ПКУ) та компенсуючі (за п. 198.5 ПКУ) ПЗ. Детально про це читайте у «Безоплатні передачі товарів/послуг: класика обліку» // «Податки & бухоблік», 2023, № 85 |
Нульова ставка ПДВ щодо товарів для забезпечення транспорту ЗСУ | Під час ВС постачання товарів для заправки (дозаправки) та забезпечення військового транспорту для потреб оборони України оподатковують за нульовою ставкою ПДВ (п.п. «г» п.п. 195.1.2 ПКУ). Така ставка діє, тільки коли товари для вищезгаданих цілей постачаються ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Держприкордонслужбі, МВС, ДСНС, Управлінню держохорони, Держслужбі спецзв’язку та захисту інформації, іншим військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів держбюджету (постанова КМУ від 02.03.2022 № 178). Приблизний перелік товарів, на які поширюється дія 0 % ставки ПДВ при заправці / забезпеченні транспорту військових, шукайте у «Нульова ПДВ-ставка щодо товарів для забезпечення транспорту ЗСУ» // «Податки & бухоблік», 2023, № 42). А взагалі про нульову пільгу читайте у статті «Безоплатна передача товарів для потреб ЗСУ і нульова ставка ПДВ» // «Податки & бухоблік», 2023, № 48 та у статті «Допомагаємо ЗСУ товарами/послугами: ПДВ-пільги» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53 |
Знищене війною майно без компенсуючих ПЗ | На час дії ВС не вважаються використаними в неоподатковуваних операціях або операціях, що не є господарською діяльністю, товари, придбані з ПДВ і знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили. А отже, при списанні знищених товарів (придбаних з ПДВ) компенсуючі ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ нараховувати не потрібно. Причому пам’ятайте, що під поняття «товари» (з п.п. 14.1.244 ПКУ) потрапляють усі матеріальні та нематеріальні активи, тобто не тільки ТМЦ, а й ОЗ, НМА і МНМА. А от на послуги дія цього послаблення не поширюється. Деталі у статті «Чи компенсувати вхідний ПДВ щодо послуг, придбаних для скасованої конференції» // «Податки & бухоблік», 2023, № 12. Щоб скористатися цим послабленням, потрібно зафіксувати факт настання форс-мажору. Для цього необхідно провести інвентаризацію і мати підтвердну первинку: акти на списання, а також документи компетентних органів — акт (довідку) органів МВС (поліції) /органів ДСНС (пожежників) про знищення майна (БЗ 101.15). Звертаємо увагу! Оскільки при знищенні товарів платник ПДВ не нараховує компенсуючі ПЗ, то виходить, що ПК, сформований при придбанні таких товарів, накопичується у платника ПДВ. Цей ПК заборонено заявляти до бюджетного відшкодування. Його платник ПДВ може обліковувати як перехідний мінус (до повного погашення) і зменшувати поточні ПЗ з ПДВ (п.п. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Детально про це послаблення читайте також у статті «Знищене війною майно — без ПДВ-наслідків» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53, а також у статті «Товар знищено під час перевезення, але перевізник компенсував його вартість: ПДВ-питання» // «Податки & бухоблік», 2023, № 96 |
Програмна воєнна пільга | До кінця ВС звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг, пов’язаних з програмним забезпеченням воєнного призначення, міжнародна передача якого підлягає держконтролю |
Звільнення від імпортного ПДВ військового обладнання | На період дії ВС, але не більше ніж до 01.01.2025, звільняються від оподаткування ПДВ та мита операції з імпорту (у тому числі переміщення (пересилання) у міжнародних поштових та експрес-відправленнях) товарів, визначених п. 924 розд. XXI МКУ, а саме: — безпілотні літальні апарати, — оптичні приціли, коліматорні приціли (коліматори), приціли нічного бачення або тепловізійні приціли, — тепловізійні біноклі, монокуляри та бінокуляри, прилади нічного бачення (біноклі та монокуляри), — далекоміри, переносні радіостанції, портативні радіоелектронні засоби. Дія цього звільнення не стосується тільки товарів, що мають походження з країни, визнаної державою-окупантом та/або державою-агресором та/або ввозяться з території держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України |
Звільнення від ПДВ запчастин для безпілотників | До припинення ВС від імпортного ПДВ та мита звільняються операції з ввезення складових (матеріалів, вузлів, агрегатів, устаткування та комплектувальних виробів) безпілотних систем, визначених п. 927 розд. XXI МКУ, якщо суб’єкт господарювання, що здійснює їх ввезення, використовує такі складові у власній виробничій діяльності з виробництва та/або ремонту безпілотних систем. Дія цього звільнення не стосується тільки товарів, що мають походження з країни, визнаної державою-окупантом та/або державою-агресором та/або ввозяться з території держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України. Крім того, варто пам’ятати! У разі нецільового використання звільнених товарів платник податку зобов’язаний сплатити суму імпортного ПДВ, а також пеню |
Режим експортного забезпечення | Під час дії ВС, щоб вивезти (експортувати) певні види сільгосппродукції, платник ПДВ мав би нарахувати ПДВ не за нульовою, а за звичайною ставкою, встановленою для постачання такої продукції в Україні (14 % чи 20 %). І тільки після отримання оплати від нерезидента за поставлену продукцію він міг скасувати нараховані зобов’язання з ПДВ і отримати свою законну експортну нульову відсоткову ставку. Водночас оскільки Кабмін і досі не затвердив перелік сільгосппродукції, на яку поширюються ці правила, то режим експортного забезпечення так і не почав діяти (деталі у «Тонкощі експорту сільгосппродукції» // «Податки & бухоблік», 2024, № 35). Нещодавно Президент підписав закони (а саме Закон України від 09.05.2024 № 3707-IX та Закон України від 09.05.2024 № 3706-ІХ — набирають чинності з 01.07.2024), якими змінюються правила застосування режиму експортного забезпечення. Але початок дії цих оновлених правил теж залежіть від Кабміну, який повинен затвердити перелік товарів, експорт яких потрапляє під дію цього режиму. Детально про нові правила функціонування режиму експортного забезпечення читайте у «Нові реквізити ПН та зміни в експортному забезпеченні ПДВ с/г продукції: огляд змін» // «Податки & бухоблік», 2024, № 50 |
Пільговий газ | Тимчасово, протягом дії ВС та шести місяців після місяця, в якому ВС буде скасовано, звільняються від оподаткування ПДВ операції із ввезення на митну територію України природного газу за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2711 21 00 00 суб’єктом ринку природного газу |
Благодійна допомога і поріг реєстрації платником ПДВ | За загальним правилом надання благодійної допомоги благодійною організацією звільняється від ПДВ згідно з п.п. 197.1.15 ПКУ і має включатися у розрахунок 1-мільйонної межі для реєстрації платником ПДВ. Проте протягом ВС для громадських об’єднань та благодійних організацій операції з надання благодійної допомоги не враховуються при підрахунку 1-мільйонного порога для цілей обов’язкової ПДВ-реєстрації згідно із п. 181.1 ПКУ і не призводять до необхідності реєстрації платником ПДВ. Деталі шукайте у «Поріг обов’язкової ПДВ-реєстрації — 1 млн грн» // «Податки & бухоблік», 2024, № 29 |
Імпорт товарів НПО для допомоги армії | Протягом ВС звільняються від оподаткування ПДВ і ввізним митом (п. 922 розд. ХХI МКУ) операції з ввезення (імпорту) будь-яких товарів (окрім товарів з товарними позиціями 2203 — 2208 (алкогольні напої), 2401 — 2403 (тютюнові вироби) і з кодами 2103 90 30 00 (настоянки гіркі ароматичні), 2106 90 (харчові продукти, в іншому місці не зазначені: інші), 3824 99 96 20 (рідини, що використовуються в електронних сигаретах)) громадськими об’єднаннями та/або благодійними організаціями (включеними до Реєстру НПО) для подальшої їх безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам та іншим силовим структурам. Щоб вищезгадані товари потрапляли під це звільнення, вони мають бути передані військовим не пізніше 45 календарних днів з дня завершення митного оформлення таких товарів, а у разі якщо щодо таких товарів після завершення їх митного оформлення здійснювалося підтверджене документально технічне обслуговування та/або ремонт — не пізніше 90 календарних днів з дня завершення їх митного оформлення. Тим, хто порушить вищезгадані строки або використає товари не за призначенням, слід буде сплатити імпортний ПДВ, а також пеню |
Висновки
- Доки триває ВС + 6 місяців після його скасування будуть діяти для більшості ПН/РК подовжені граничні строки реєстрації у ЄРПН і зменшені штрафи за їх несвоєчасну реєстрацію.
- Заборонено робити ПДВ-уточнення періодів до лютого 2022 року на зменшення ПЗ та/або декларування бюджетного відшкодування.
- Якщо під час дії ВС робити ПДВ-уточнення, які призвели до збільшення ПЗ, то не слід нараховувати ні самоштрафу, ні пені за умови сплати донарахованого податку до або одночасно з поданням уточнюючої декларації.
- Під час ВС діє ціла низка ПДВ-пільг, як при ввезенні певних товарів, у тому числі й оборонного призначення, з-за кордону, так і при передачі їх військовим, лікарням. Крім того, при безоплатній передачі товарів військовим не слід нараховувати ні компенсуючі, ні мінбазні ПЗ.
- Не треба компенсувати «вхідний» ПК, якщо майно знищене війною.