Теми статей
Обрати теми

ФОП-загальносистемник на паузі: податкові пастки, про які ви не здогадувались

Клец Віталіна, податковий експерт
Чимало ФОП наразі обирають загальну систему, щоб «поспати» (тимчасово припинити діяльність) і не реєструвати припинення. Здається, що загальносистемник без доходу може спокійно не сплачувати податки, ЄСВ і навіть не подавати звітність. Звучить привабливо, правда? Але чи так це насправді, та які нюанси варто враховувати? Про це і йтиметься.

Чому не зареєструвати припинення?

Насправді зареєструвати припинення підприємницької діяльності (ліквідувати ФОП) наразі взагалі не складно (вам може стати у пригоді стаття «Закриваємо ФОП, щоб не сплачувати податки та ЄСВ» // «Податки & бухоблік», 2024, № 102).

До того ж немає жодних обмежень щодо кількості реєстрацій ФОП і реєстрацій припинення діяльності на рік — умовно, хоч кожного дня реєструй нового ФОП або припиняй його. При цьому

після реєстрації припинення підприємницької діяльності, подання «ліквідаційної» звітності / сплати останніх зобов’язань податкові обов’язки ФОП зникають

Утім, деякі ФОП просто не готові повністю порвати з бізнесом. А дехто боїться перевірки при реєстрації припинення. Тож і впадають у «режим сплячки» на загальній системі.

Та чи дійсно загальносистемник без діяльності та доходу — це майже те ж саме, що й припинений ФОП?

Облік у ФОП на загальній системі

Облік доходів, витрат та товарів. ФОП-загальносистемники, як і будь-які інші ФОП, не зобов’язані вести бухгалтерський облік. Натомість вони зобов’язані вести:

1) облік доходів і витрат — у Типовій формі ОДВ*;

2) облік товарних запасів — у Формі обліку товарних запасів**.

* Типова форма, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами — підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджена наказом Мінфіну від 13.05.2021 № 261.

** Форма ведення обліку товарних запасів за формою згідно з додатком до Порядку ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб — підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затвердженого наказом Мінфіну від 03.09.2021 № 496.

Радує, що жодну з цих Форм не треба реєструвати в податківців. А отже, ФОП може їх завести сам — коли завгодно (втім, затягувати не радимо, адже коли смажений півень клюне, буде важко відновити всі записи за кілька років без помилок).

Ви запитаєте: то невже ці форми треба вести щодня незалежно від наявності / відсутності діяльності? На щастя, ні.

Типову форму ОДВ заповнюємо лише в той день, коли ФОП отримав доходи (готівкові чи безготівкові) або щось оплатив, будь-то товари, послуги, ліцензії, податки, оренда тощо (п. 1 розд. І Порядку № 261*).

* Порядок ведення типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат, фізичними особами — підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджений наказом Мінфіну від 13.05.2021 № 261.

Те ж саме стосується й обліку товарів: немає руху товарів (надходження / вибуття) — нічого записувати у Форму обліку товарних запасів (п. 1 розд. ІІ Порядку № 496*).

* Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб — підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затверджений наказом Мінфіну від 03.09.2021 № 496.

Хіба що маємо зробити перший запис про залишки товарних запасів на початок обліку (на підставі опису залишку товарів на початок обліку). Більше деталей знайдете у статті «Облік товарних запасів у ФОП: «готуй сани влітку» // «Податки & бухоблік», 2023, № 49. Також усі деталі щодо ведення обліку знайдете у статтях «Облік у ФОП-загальносистемника: нова Типова форма замість Книги» // «Податки & бухоблік», 2021, № 57, «Як ФОП вести облік доходів, витрат та товарних запасів у 2023 році?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 16, «ФОП на загальній системі: як вести облік в Електронному кабінеті» // «Податки & бухоблік», 2024, № 34.

Тож,

якщо ФОП не веде діяльність, тобто: 1) не отримує доходів; 2) нічого не оплачує і 3) не отримує і не відвантажує товарів, йому не доведеться заповнювати ані Типову форму ОДВ, ані Форму обліку товарних запасів

Утім, ці облікові форми ФОП має завести. А також здійснити у Формі обліку товарних запасів перший запис про залишки товарних запасів на початок обліку.

Та навіть якщо час від часу ФОП і проводитиме якісь платежі, їх нескладно показати в Типовій формі ОДВ.

Облік амортизації — це не обов’язок, а право ФОП. Тому,

якщо не хочете, можете не нараховувати амортизацію і взагалі не вести її облік (п.п. 177.4.6 ПКУ)

Це, до речі, стосується абсолютно всіх загальносистемників, навіть тих, які не простоюють, а ведуть діяльність. Не хочете амортизації? Ніхто не змушує.

Але наша порада: якщо у вас є основні засоби і первинка на них, краще все ж амортизацію нараховувати. По-перше, це не складно. Суму амортизації визначаємо лише раз на рік — у спеціальному амортизаційному додатку до Типової форми ОДВ*. По-друге, у разі якщо ФОП неочікувано отримає дохід, є шанс, що амортизація його перекриє і за підсумками року не доведеться сплачувати ПДФО, ВЗ та ЄСВ.

* У цьому вам допоможе стаття «Вчора фізособа — сьогодні ФОП: амортизуємо придбане раніше» // «Податки & бухоблік», 2024, № 82.

Утім, слід бути обережними з об’єктами, за якими у вас подано ф. № 20-ОПП із статусом «тимчасово не експлуатується» (код — 3) (див. далі). Бо врахування у витратах амортизації за такими об’єктами податківці можуть сприйняти неадекватно. Однак вважаємо це цілком можливим (логіка такак ж сама, як і для юросіб — див. статтю «Витрати під час вимушеного простою та тимчасової зупинки діяльності: бухоблік і прибуток» // «Податки & бухоблік», 2023, № 75).

Податки та ЄСВ, якщо ФОП на ЗС не працює

ПДФО та ВЗ. ФОП, який не веде діяльність, дійсно може не сплачувати ПДФО, ВЗ. Бо правила такі:

— за І, ІІ та ІІІ квартали загальносистемники сплачують аванси з ПДФО та ВЗ — відповідно 18 % та 5 % від чистого доходу за квартал. Звісно, якщо ФОП не працює, то його чистий дохід (різниця між доходом та витратами) за кожен із цих кварталів буде ≤ 0,00, тому аванси він може не сплачувати (п.п. 177.5.1 ПКУ);

— за підсумком року ФОП визначає ПДФО та ВЗ як 18 % та 5 % від річного чистого доходу за мінусом сплачених авансів. Знову ж таки, у ФОП без діяльності річний чистий дохід ≤ 0,00, тому за підсумками року ані ПДФО, ані ВЗ доплачувати не доведеться.

Є лише два винятки:

1) якщо ФОП здійснює роздрібну торгівлю пальним (наприклад, має АЗС), то він зобов’язаний сплачувати ПДФО-аванси за кожне місце торгівлі, навіть якщо не отримує доходи (п.п. 177.5.11 ПКУ)! І ніхто йому ці аванси не поверне.

Утім, якщо ФОП не здійснює роздрібну торгівлю пальним і одночасно в нього відсутні місця роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо яких підлягає внесенню до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального, то авансові внески з роздрібної торгівлі пальним не сплачуються (див. інформаційний лист № 8/2024) (детальніше див. у статті «ФОП на загальній системі здійснює роздрібну торгівлю пальним» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101);

2) якщо ФОП використовує у своїй підприємницькій діяльності сільгоспугіддя, тобто ріллю, сіножаті, пасовища та багаторічні насадження і перелоги. У такому разі він сплачує земельне мінімальне податкове зобов’язання (МПЗ) (більше деталей знайдете, зокрема, у статті «Розраховуємо та декларуємо МПЗ для ФОП за 2024 рік» // «Податки & бухоблік», 2025, № 6).

Тож,

якщо чистий дохід ФОП ≤ 0,00, він може не сплачувати ПДФО та ВЗ (за винятком роздрібних торговців пальним та ФОП, які є платниками земельного МПЗ)

ЄСВ за себе. ФОП-загальносистемники мають право не сплачувати ЄСВ за ті місяці, в яких чистий дохід був ≤ 0,00 (п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону про ЄСВ*). Як бачите, ФОП навіть може інколи отримувати дохід — головне, щоб витрати його перекрили, тоді не доведеться сплачувати і ЄСВ за себе.

* Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI.

ПДВ. У разі відмови від ЄП дуже існує велика ймовірність того, що у ФОП виникне обов’язок зареєструватися платником ПДВ.

Річ у тім, що за загальним правилом особа зобов’язана зареєструватися платником ПДВ, якщо обсяг оподатковуваних операцій з постачання за останні 12 календарних місяців сукупно перевищив 1 млн грн (п. 181.1 ПКУ). При цьому, на переконання податківців, у разі відмови від ЄП у підрахунок 12 місяців потрапляє і період роботи на ЄП. Суди такий підхід не підтримують, але від цього не легше (більше деталей щодо цього знайдете у статті «Масове скидання провайдерів зі спрощенки: що врахувати» // «Податки & бухоблік», 2024, № 82).

Припустимо, ФОП здійснив таку ПДВ-реєстрацію, але жодну діяльність не веде. Тобто він не продає ані товари, ані послуги, а також не імпортує і не експортує їх.

У такому разі звітність з ПДВ можна не подавати (адже не виникають об’єкти оподаткування і відсутні показники, які підлягають декларуванню) (п. 49.2 ПКУ). Сплачувати ПДВ також не доведеться, бо немає оподатковуваних операцій.

Плата за землю. Якщо у ФОП є земля у власності, він повинен сплачувати земельний податок. Якщо ж він уклав договір землі з міськрадою, він повинен сплачувати орендну плату за землю (державної або комунальної власності).

Плату за землю сплачуємо обов’язково, навіть якщо ФОП не веде діяльність. Але деякі землі звільнені від неї на час війни

Єдине, що вам може допомогти, — це звільнення від плати за землю на час війни (більше деталей знайдете у статті «ФОП-особливості щодо плати за землю та податку на нерухомість» // «Податки & бухоблік», 2025, № 8).

Екоподаток. Якщо ФОП не використовує газові чи твердопаливні котли, не зберігає пальне, не має інших стаціонарних джерел забруднення, не має відходів, не скидає забруднюючі речовини безпосередньо у водні об’єкти, він може не сплачувати екоподаток.

Але якщо раніше він його сплачував, а зараз тимчасово простоює, то варто подати форму № 20-ОПП, зазначивши в ній відповідний об’єкт оподаткування (наприклад, магазин чи офіс, в якому є котел), а в графі 9 — цифру 3 (тимчасово не експлуатується), щоб податківці не очікували на екоподаток. Також, щоб припинити подання декларації з екоподатку, ФОП повинен наперед надати податківцям заяву про відсутність у нього у звітному році об’єкта оподаткування екоподатком. Заяву можна подати в довільній формі — не пізніше граничного строку подання декларації за I квартал (категорія 117.05 БЗ).

Нерухомподаток та транспортний податок. Ці податки нараховують самі податківці, причому нараховують вони їх фізособі, у власності якої є нерухомість чи авто. Тож тут абсолютно неважливо, чи веде ФОП діяльність, чи простоює, чи взагалі знявся з держреєстрації — якщо є причина нарахувати ці податки, податківці це зроблять і надішлють відповідне ППР (до 1 липня).

Інші податки. Якщо ФОП не веде госпдіяльність і не має найманих працівників, то він не зобов’язаний сплачувати інші податки та звітувати з них (наприклад, ПДФО, ВЗ та ЄСВ за працівників чи підрядчиків, акциз, рентну плату за користування надрами, лісами, водними ресурсами, турзбір, паркувальний збір тощо).

Звітність у ФОП, який не працює

Зі звітами — обережно! Радимо дотримуватися простого правила:

краще декларацію подати (навіть порожню), аніж не подати її взагалі

Чому так? По-перше, тому що в разі неподання звітності не «вмикається» відлік строку давності, а відтак податківці можуть перевірити ФОП за цей період хоч через двадцять років (п.п. 102.2.1 ПКУ).

По-друге, для того, щоб отримати право не подавати декларацію, мало просто не вести діяльність. Треба не мати жодних показників для декларування.

Декларація про доходи. Її можна не подавати, якщо ФОП протягом року:

не отримував підприємницького доходу;

— не отримував жодних інших доходів, навіть громадянських (наприклад: зарплата, оренда, виплати за цивільно-правовими договорами послуг тощо) — п. 49.2 ПКУ, категорія 104.09 БЗ;

не використовував сільгоспділянки (інакше доведеться визначати МПЗ і подавати декларацію + МПЗ-додаток);

не торгував пальним у роздріб (інакше в декларації треба буде показати пальні ПДФО-аванси, які сплачуються навіть за відсутності доходів).

ФОП, у якого є АЗС або інше місце торгівлі пальним, повинен сплачувати ПДФО і подавати декларацію про доходи, навіть якщо простоює. Не хочете? Тоді виключіть АЗС з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального або зніміть ФОП з держреєстрації

Декларація акцизного податку. У ПКУ є такий п. 49.21, який зобов’язує подавати цю декларацію, навіть якщо ви не ведете діяльність, але у вас є чинні ліцензії на підакцизні товари або ви торгуєте пальним чи спиртом.

До речі, раніше податківці вважали, що ця норма зобов’язує всіх власників акцизних ліцензій подавати абсолютно всі податкові звіти. Але 01.08.2024 п. 49.21 зазнав змін. Тепер чітко прописано, що ця норма стосується тільки платників акцизу!

Ба більше, податківці, схоже, нарешті зрозуміли, що платники акцизу, в яких є ліцензії та К°, за відсутності діяльності повинні подавати тільки акцизні декларації, а не будь-які податкові звіти (категорія 114.07 БЗ).

Наприклад, якщо ФОП має ліцензію на оптову торгівлю алкоголем або на зберігання пального, він не є платником акцизного податку. Відтак, він не повинен подавати ані порожню акцизну декларацію, ані інші порожні звіти.

Декларація з ПДВ. Її теж можна не подавати, якщо ФОП не веде госпдіяльність і не має перехідного залишку від’ємного значення ПДВ за попередні періоди, яке треба показувати в ПДВ-декларації.

Декларація з екоподатку. Якщо минулого року ФОП не подавав цю декларацію — проблем немає. Призупиняємо діяльність і далі цей звіт не подаємо.

Якщо ж минулого року ФОП сплачував екоподаток і звітував за нього, а тепер призупиняє діяльність, то не можна просто так взяти і припинити звітувати з екоподатку.

Податківці вважають, що ФОП повинен на початку року надати їм заяву (у довільній формі) про відсутність об’єктів оподаткування екоподатком

Заяву можна подати не пізніше граничного строку подання декларації за I квартал. Тобто цього року до 12.05.2025 (включно) (категорія 117.05 БЗ).

Декларації із земельної плати. Якщо у ФОП є договір оренди землі з міськрадою чи сільрадою (укладений саме як ФОП), то треба подавати декларацію з плати за землю. А веде ФОП діяльність чи ні, ролі не відіграє. Якщо ж договір укладено без згадки про ФОП-статус, то нарахування роблять самі податківці.

Із земельним податком схожа ситуація. Якщо документи на землю оформлені саме на ФО, то декларація подається. Якщо на звичайну фізичну особу (що більш імовірно), податок розраховують самі податківці (п. 286.5 ПКУ).

Більше деталей знайдете у статті «ФОП-особливості щодо плати за землю та податку на нерухомість» // «Податки & бухоблік», 2025, № 8 (ср. ).

Декларації з нерухомподатку та транспортного податку. Ці звіти ФОП ніколи не подають, бо податківці самостійно нараховують ці податки фізособам, у тому числі і ФОП (пп. 266.7.1, 267.6.1 ПКУ).

Декларації з рентної плати. Навіть якщо ФОП не веде діяльність і не використовує, наприклад, воду, але має дозвіл на спецводокористування, він зобов’язаний подавати розрахунок з рентної плати за воду. Чому? Тому що в дозволі зазначено річний ліміт використання води, а цей показник треба декларувати.

А ось якщо строк дозволу закінчився і ФОП не веде діяльність, розрахунок можна не подавати (категорія 118.05 БЗ).

Те саме стосується і наявності дозволів на користування надрами, лісовими ресурсами, радіочастотним ресурсом тощо.

Декларації з інших податків. Тут усе працює стандартно: якщо у звіті нічого показувати (немає об’єкта оподаткування і відсутні показники, що підлягають декларуванню), порожню декларацію можна не подавати (п. 49.2 ПКУ).

Знову ж таки, для відліку строку давності будь-який звіт (навіть порожній) краще подати.

РРО/ПРРО та POS-термінал

РРО/ПРРО. Потреби щодня друкувати / створювати фіскальні звітні чеки (Z-звіти) немає. Адже їх друкують / створюють тільки в разі здійснення розрахункових операцій (п. 9 ст. 3 Закону про РРО*). А ФОП, який не веде діяльність, не здійснює розрахункових операцій (тобто не приймає від клієнтів оплату готівкою або з карток) (див., зокрема, статтю «І для РРО також буває карантин» // «Податки & бухоблік», 2020, № 24).

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 № 265/95-ВР.

POS-термінал. Із терміналом простіше. Бо за ним жодних Z-звітів робити не потрібно. І в податківців він не реєструється. Тобто його можна просто тимчасово припинити використовувати і цього буде достатньо.

Подання 20-ОПП

ФОП, які раніше подали інформацію про наявні об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, зобов’язані повідомляти податківців про зміну відомостей про об’єкт оподаткування (п. 63.3 ПКУ та п. 8.5 розд. VIII Порядку № 1588*).

* Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588.

Причому коли йдеться про зміну відомостей про об’єкт оподаткування, то мають на увазі зміну в тому числі стану об’єкта оподаткування. А якщо ФОП тимчасово призупиняє свою діяльність, то великою мірою в нього відбувається зміна стану об’єкта оподаткування. Адже якщо поглянути на Пам’ятку для заповнення розділу 3 Повідомлення про об’єкти оподаткування (додаток 10 до Порядку № 1588), то одним із станів об’єкта оподаткування, який зазначається у ф. № 20-ОПП, є стан: тимчасово не експлуатується (код — 3) тощо.

Отже, формально виходить, що

у разі коли ФОП (який раніше подавав ф. № 20-ОПП) тимчасово призупиняє діяльність, йому потрібно подати ф. № 20-ОПП з інформацією про те, що його рухоме та нерухоме майно тимчасово не використовується в діяльності

Причому воєнний стан у цьому питанні нічого не змінює (більше деталей знайдете у статті «Чи заповнювати ф. № 20-ОПП при тимчасовій призупинці діяльності?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 75).

ВИСНОВКИ

  • ФОП не ведуть бухоблік. Вони зобов’язані вести тільки облік доходів, витрат і товарів. Але якщо діяльність відсутня, обліковувати просто нічого.
  • Якщо ФОП на загальній системі не веде діяльність (не має чистого доходу), він:
    — може не сплачувати ПДФО, ВЗ, ЄСВ за себе, ПДВ та інші податки;
    — але може (за певних умов) мати обов’язок сплатити земподаток або орендну плату за землю, екоподаток, нерухомподаток та транспортний податок;
    — повинен сплачувати авансові внески з ПДФО, якщо має місця роздрібної торгівлі пальним, внесені до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального, а також земельне МПЗ, якщо використовує у підприємницькій діяльності сільгоспугіддя.
  • Що стосується податкових звітів, то, щоб їх не подавати, мало не вести діяльність — треба не мати показників для декларування. Утім, краще подавати навіть порожню звітність (щоб спливав податковий строк давності).
  • У разі коли ФОП (який раніше подавав ф. № 20-ОПП) тимчасово призупиняє діяльність, йому потрібно подати ф. № 20-ОПП з інформацією про те, що відповідне майно тимчасово не використовується в діяльності.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі