Теми статей
Обрати теми

Розмістили рекламу у Facebook, Google, OLX — наслідки

Войтенко Тетяна, податковий експерт
Підприємство — загальносистемник, платник ПДВ планує розміщувати рекламу в Інтернеті та корпоративною (бізнесовою) платіжною карткою (КПК) сплачувати за цю рекламу Facebook, Google і OLX. Чи мають ці компанії представництва в Україні? Як підприємству підтвердити витрати на рекламу та відобразити їх в обліку? Які наслідки будуть мати ці операції стосовно ПДВ, податку на прибуток і податку з доходів нерезидента? На що ще слід звернути увагу?

Статус інтернет-гігантів і документування витрат

Facebook-реклама. Корпорація Meta Platforms, Inc., якій належить соцмережа Facebook, — це нерезидент, що не має зареєстрованого представництва в Україні. Тож отримання рекламних послуг від Facebook — це чистої води імпорт послуг.

Налаштовують рекламу у Facebook через рекламний акаунт. От тільки функція оплати реклами у Facebook безпосередньо через банківський рахунок українським підприємствам наразі поки що не доступна. Тому зазвичай наші рекламодавці платять за рекламу у Facebook за допомогою КПК через міжнародні платіжні системи Mastercard або Visa. Переважно реклама оплачується в автоматичному режимі. Тобто на певну дату Facebook самостійно списує кошти з КПК, зазначеної у рекламному акаунті.

На сьогодні розрахунки з нерезидентами з використанням гривневої КПК — не проблема. Адже п. 321 Положення № 2* і п.п. 2 п. 109 Положення № 5** дозволяють юрособам здійснювати розрахунки з нерезидентом за допомогою КПК за одним договором в один операційний день на незначну суму — суму, яка не перевищує еквівалент 400 тис. грн (див. статтю «Валютні зміни: 400 тис. замість 150» // «Податки & бухоблік», 2020, № 30).

* Положення про здійснення операцій із валютними цінностями, затверджене постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 2.

** Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затверджене постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5.

Головне, щоб ваш установлений щоденний ліміт на списання коштів у рекламному акаунті Facebook не перевищив поріг у 400 тис. грн. Відтак,

якщо з КПК за рекламні послуги Facebook протягом дня списуватиметься сума менша за 400 тис. грн, то проблем з такими розрахунками не виникне

Щодо підтвердних документів про надання протягом певного періоду рекламних послуг, то їх Facebook не надає. Можна тільки завантажити квитанції за акаунтом про списання коштів за рекламу у розділі «Біллінг» у Meta Ads Manager. У таких квитанціях деталізовано інформацію про транзакції, здійснені за акаунтом підприємства у Facebook. Проте ці документи не відповідають ознакам первинного документа, що підтверджує рекламні витрати. Тому на отримання рекламних послуг у Facebook доведеться створити власний первинний документ — самоакт або бухдовідку (див. статтю «Спізнюються документи від постачальників: бухдовідка — замість самоакта, Мінфін не проти» // «Податки & бухоблік», 2023, № 28).

Докладно про те, як підприємству підтвердити витрати на рекламу у Facebook, читайте у статті «Оплатили рекламу у Фейсбуці з КПК: як підтвердити витрати?» // «Податки & бухоблік», 2019, № 52. А про зміни щодо підзвітних документів, які довірена особа має додати до авансового звіту для підтвердження витрачання коштів з КПК, можна прочитати в статті «Підзвітна революція» // «Податки & бухоблік», 2023, № 12.

Google-реклама. Незважаючи на те, що Google — це компанія-нерезидент, у неї в Україні є офіційне представництво — ТОВ «Гугл», яке представляє інтереси Google на українському ринку. Через це у підприємства можлива повноцінна робота з інтернет-платформою Google. ТОВ «Гугл» — резидент, платник податків на загальній системі, платник ПДВ. Тож, по суті, проблем з документами на постачання послуг реклами бути не повинно (див. Умови розміщення рекламних оголошень).

Проте зауважте!

Інтернет-гігант надає документи виключно тим клієнтам, які зареєстрували свій обліковий запис зі статусом «юридична особа»

Тому для того, щоб підприємство, яке замовило рекламу в Google, могло отримувати відповідні підтвердні бухгалтерські документи на придбання послуг реклами, ще на стадії реєстрації/налаштування важливо присвоїти акаунту податковий статус — «юридична особа». І під час налаштування зазначити дані підприємства: код ЄДРПОУ, індивідуальний податковий номер, податковий номер платника податку, юридичну та поштову адреси. Детальнішу інформацію про документи та банківський переказ можна отримати за цим посиланням.

А от якщо замовником реклами буде фізособа (хай навіть директор) — отримати документи буде складно. Про те, на підставі яких документів підприємство може облікувати у витратах оплачену Google-рекламу, читайте у статті «Реклама в Google: документи для обліку» // «Податки & бухоблік», 2019, № 54.

Також врахуйте! Якщо послуги будуть отримані від Google — що не є офіційним представником в Україні — то тут діятимуть ті ж правила, що й при оплаті рекламних послуг Facebook.

OLX-реклама. Щоб не виникло проблем із документами, відразу слід реєструватися від імені суб’єкта господарювання і на вебсайті OLX.ua. Тоді й акти наданих послуг будуть оформлені так, як потрібно, і податкові накладні (ПН) потраплять до вас своєчасно. Щоправда, врахуйте: акти прийому-передачі можуть бути надані бізнес-користувачам, які є ФОП або юрособами, тільки в разі оплати, що проведена безпосередньо ТОВ «ЄМАРКЕТ УКРАЇНА» (olx.ua). При цьому можна вибрати спосіб отримання первинних облікових документів: поштою на паперових носіях або в електронному вигляді через сервіс «Вчасно» (див. Правила сервісу OLX.ua).

Позаяк рекламні послуги через сервіс OLX.ua надає резидент, облікові і податкові наслідки будуть однаковими з послугами Google-реклами. Тож надалі ми їх окремо не виділятимемо.

ПДВ-облік послуг інтернет-реклами

Facebook-реклама. Надання рекламних послуг у мережі Інтернет належить до електронних послуг (п.п. 14.1.565 ПКУ). А місце постачання будь-яких електронних послуг визначають за місцезнаходженням їх отримувача, незалежно від суб’єктного складу учасників операцій (п. 186.31 ПКУ). Докладно про те, як визначити місце постачання послуг через Інтернет, див. у статті «Послуги через Інтернет: де місце постачання?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 41.

Відтак з урахуванням правил п. 186.31 ПКУ

електронні послуги, поставлені отримувачеві-резиденту, будуть об’єктом ПДВ (оподатковуються ПДВ)

Оскільки корпорація Meta Platforms, Inc. є нерезидентом, у якої немає зареєстрованого представництва в Україні, то тут працюють загальні ПДВ-правила отримання послуг від нерезидента. Тому отримувачі електронних послуг (юрособи і ФОП — платники ПДВ) стають податковим агентом нерезидента і повинні нарахувати з послуг нерезидента ПДВ. Тож підприємству — отримувачу послуг з реклами у Facebook доведеться нарахувати податкові зобов’язання (ПЗ) з ПДВ (п. 180.2 ПКУ). Адже за послугами реклами у Facebook виникає ПДВ-об’єкт.

Базою ПДВ-оподаткування у такому разі є договірна (контрактна) вартість послуг в іноземній валюті. Тобто ПДВ нараховують зверху на суму, сплачену/нараховану за рекламу. Її перераховують у гривні за курсом НБУ на дату виникнення ПЗ (п. 190.2 ПКУ). Визначають таку дату за загальним правилом першої події (п. 187.8 ПКУ).

Залежно від налаштувань рекламного акаунта у Facebook щодо поповнення/списання грошей з КПК у рахунок оплати реклами (або авансом, або на підставі виставлених рахунків) підприємство й повинно нараховувати ПЗ за датою першої події — списання грошей з рахунку платника в банку або виставленого в останній день місяця ще не оплаченого рахунку.

На зазначену дату договірну вартість перераховують у гривні за курсом НБУ (див. статтю «Заплатили за рекламу у Фейсбуці: який валютний курс брати для ПДВ?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 73. І цією ж датою на гривневу вартість рекламних нерезидентських послуг зверху нараховують ПДВ за ставкою 20 % (п. 208.2 ПКУ).

На дату виникнення ПЗ замовник рекламних послуг — платник ПДВ повинен скласти ПН з типом причини «14» і зареєструвати її в ЄРПН. Як заповнити таку ПН, див. у статті «ПН на послуги від нерезидента» // «Податки & бухоблік», 2022, № 48.

Зареєстрована ПН з послуг нерезидента не лише підтверджує нарахування ПЗ, але й одночасно є підставою для відображення платником ПДВ суми податку у складі податкового кредиту — ПК (п.п. «в» п. 198.1, п. 198.2, п.п. «г» п. 201.11, пп. 201.12, 208.2 ПКУ).

І ще один момент. ПЗ з ПДВ з послуг реклами, отриманих від Facebook, загрожують і юрособам неплатникам ПДВ. У такому разі юрособи — неплатники ПДВ ПН не складають, а повинні подати спеціальний Розрахунок (п. 208.4 ПКУ). Подробиці його складання див. у статті «Послуги від «нереза» неплатнику ПДВ» // «Податки & бухоблік», 2019, № 20. Права на ПК ці особи не мають. Адже ПН вони не складають.

Щодо надання нерезидентом електронних послуг фізособам — неплатникам ПДВ (у тому числі ФОП — неплатникам ПДВ), то у такому разі нерезидент повинен зареєструватися платником ПДВ і сам сплачувати ПДВ з електронних послуг, поставлених таким фізособам (п.п. «д» п.п. 14.1.139, п.п. 9 п. 180.1, ст. 2081 ПКУ).

Google-реклама. Якщо йдеться про офіційне представництво інтернет-гіганта в Україні — ТОВ «Гугл», тоді все просто. Позаяк це звичайне придбання послуг у українського підприємства. Тож на вартість послуг з розміщення реклами у Google ви отримаєте ПН. Адже ТОВ «Гугл» зареєстровано в Україні як платник ПДВ. Тому за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН, відобразите ПК:

— у періоді оформлення ПН — якщо Google-постачальник зареєстрував ПН вчасно;

— у періоді реєстрації ПН — якщо ПН зареєстрована із запізненням.

Бухоблік інтернет-реклами у соцмережах

Витрати на розміщення реклами у Facebook та Google є звичайними рекламними витратами. Тому їх слід включати до витрат звітного періоду у складі витрат на збут (п. 19 НП(С)БО 16 «Витрати»). Тобто в періоді, коли такі витрати були понесені, їх списують у дебет рахунка 93.

Facebook-реклама. Послуги з розміщення реклами у Facebook можуть бути оплачені з КПК в іноземній валюті або ж з гривневої КПК. Якщо задіяна КПК в інвалюті, тоді застосовують правила НП(С)БО 21 «Вплив змін валютних курсів». Проте зазвичай використовують гривневу КПК. Тоді норми НП(С)БО 21 не діють.

При розрахунках за рекламу у Facebook гривневою КПК доцільно відкрити окремі аналітичні рахунки до субрахунку 313 (чи 311) для обліку доступних грошових коштів на банківському рахунку і заблокованих банком сум для придбання інвалюти. Наприклад, це можуть бути субрахунки: 313/1 «Грошові кошти в національній валюті, доступні для використання із застосуванням КПК» і 313/2 «Грошові кошти в національній валюті, заблоковані банком». Тобто тут діємо за аналогією з використанням гривневої КПК при закордонних відрядженнях (див. статтю «Гривнева КПК при відрядженнях за кордон» //«Податки & бухоблік», 2023, № 25). Тоді у бухобліку операції відобразимо так:

Дт 372 — Кт 333 — оплачено за допомогою КПК вартість послуг реклами у Facebook;

Дт 313/2 — Кт 313/1 — заблоковано банком кошти для придбання валюти;

Дт 333 — Кт 313/2 — списано банком кошти для придбання валюти;

Дт 942 — Кт 333 або Дт 333 — Кт 711 — відображено різницю між комерційним курсом і курсом НБУ на дату придбання валюти;

Дт 92 — Кт 313/2 — відображено комісію банку за придбання валюти.

Розбіжності, що виникли через різні курси НБУ на дату оплати витрат на рекламу в Facebook та на дату списання коштів з рахунка в банку, закривають проводками: Дт 949 — Кт 333 або Дт 333 — Кт 719

Нарахування ПЗ з ПДВ з послуг нерезидента покажемо записом: Дт 643/ПДВ — Кт 641/ПДВ, а ПК до реєстрації ПН в ЄРПН: Дт 644/1 — Кт 644/ПДВ. За фактом реєстрації ПН відобразимо ПК з послуг нерезидента: Дт 641/ПДВ — Кт 644/1. А потім здійснимо залік сум за транзитними рахунками: Дт 644/ПДВ — Кт 643/ПДВ (див. статтю «Обліковуємо послуги від нерезидента на митній території України» //«Податки & бухоблік», 2022, № 92).

Google-реклама. Коли рекламну послугу надає резидент — ТОВ «Гугл», здійснену передоплату за послуги реклами покажемо записом: Дт 371 — Кт 311 і одночасно зафіксуємо право на ПК з ПДВ: Дт 644/1 — Кт 644/ПДВ. А після отримання зареєстрованої ПН у ЄРПН відобразимо ПК з ПДВ: Дт 641/ПДВ — Кт 644/1.

Витрати за отриманими послугами реклами відображаємо проводкою Дт 93 — Кт 631. Одночасно закриваємо розрахунки з ПДВ: Дт 644/ПДВ — Кт 631 і здійснюємо залік заборгованостей: Дт 631 — Кт 371.

Якщо оплата була авансом за декілька періодів наперед, спочатку всю суму заводимо на дебет рахунка 39 «Витрати майбутніх періодів», а вже потім поступово списуємо на рахунок 93.

Податок на прибуток з інтернет-реклами

Спеціальних рекламних різниць для витрат на рекламу розд. ІІІ ПКУ не передбачає. Тож ці витрати відображають згідно з правилами бухобліку навіть прибутківці-високодохідники та малодохідники-добровольці.

Водночас якщо нерезидентські послуги отримує високодохідник чи малодохідник-доброволець, він має відкоригувати фінрезультат на податкові різниці за:

п.п. 140.5.2 ПКУ — на суму перевищення договірної (контрактної) вартості придбаних послуг над ціною, визначеною за принципом «витягнутої руки», при здійсненні контрольованих операцій за ст. 39 ПКУ;

п.п. 140.5.4 ПКУ – на 30 % вартості послуг (крім контрольованих операцій за ст. 39 ПКУ), придбаних у особливих нерезидентів (у тому числі нерезидентів — пов’язаних осіб), (1) з низькоподаткових країн (за п.п. 39.2.1.2 ПКУ і Переліком, затвердженим постановою КМУ від 27.12.2017 № 1045) або (2) з особливою організаційно-правовою формою (за п.п. «г» п.п. 39.2.1.1 ПКУ і Переліком, затвердженим постановою КМУ від 04.07.2017 № 480). Подробиці, як працює ця різниця, читайте у статті «Придбання в нерезидентів: коли з 30 % різницею?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 13 (ср. ).

Facebook-реклама. При роботі з Facebook такі різниці високодохідному підприємству не загрожують, позаяк навряд чи операції у Facebook будуть контрольованими. Та й компанія Meta Platforms, Inc. не належить до особливих нерезидентів. Вона зареєстрована в США, штат Каліфорнія, — тобто на території, яка не підпадає під п.п. 39.2.1.2 ПКУ. Не включено організаційно-правову форму компанії Meta Platforms, Inc. і до Переліку № 480. Тому на рекламні послуги у Facebook коригування фінрезультату з п.п. 140.5.4 ПКУ не поширюються. Однак

якщо рекламні послуги Facebook надає нерезидент Meta Platforms Ireland Limited, то Ірландія входить до Переліку № 1045. Отже, тоді 30 % різниці за п.п. 140.5.4 ПКУ не уникнути

Google-реклама. До низькоподаткових країн (згідно з Переліком № 1045) належать Ірландія і Сінгапур, де, наприклад, зареєстровані міжнародні офіси Google (докладніше про це читайте в статті «ФОП на єдиному податку продає застосунок через Google Play» // «Податки & бухоблік», 2021, № 37). Тож якщо послуги реклами будуть отримані від міжнародного офісу Google, найімовірніше, що це буде дублінський офіс (Ірландія). Бо ж саме цей офіс традиційно обслуговує європейські країни. Відтак, високодохіднику тоді доведеться застосовувати 30 % різницю за п.п. 140.5.4 ПКУ.

Податок на репатріацію з послуг реклами

Починаючи з 1 січня 2022 року скасовано спецправило п.п. 141.4.6 ПКУ, за яким при оплаті реклами нерезиденту замовники таких послуг сплачували податок на репатріацію за ставкою 20 % за свій рахунок (див. статтю «Податок на прибуток у Законі № 1914» //«Податки & бухоблік», 2021, № 104). Відповідно з цієї дати оплата, отримана нерезидентом за рекламу, розглядатиметься ПКУ як звичайна виручка (п.п. «к» п.п. 141.4.1 ПКУ). І податок з доходів нерезидента з послуг реклами із 2022 року більше не сплачується.

Висновки

  • Facebook не надає підтвердних документів про надання протягом певного періоду рекламних послуг. Тому доведеться створити власний первинний документ — самоакт або бухдовідку.
  • Для того, щоб отримувати відповідні підтвердні бухгалтерські документи на придбання послуг реклами в Google, ще на стадії реєстрації/налаштування важливо присвоїти акаунту податковий статус — «юридична особа».
  • Оскільки корпорація Meta Platforms, Inc. є нерезидентом, підприємству — отримувачу послуг з реклами у Facebook доведеться нарахувати ПЗ з ПДВ.
  • На вартість послуг з розміщення реклами у Google ТОВ «Гугл» складе ПН — адже це зареєстрований платник ПДВ. Тому за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН, можна відобразити ПК.
  • Спеціальних рекламних різниць для витрат на рекламу розд. ІІІ ПКУ не передбачає. Тож навіть прибутківці-високодохідники та малодохідники-добровольці відображають ці витрати згідно з правилами бухобліку.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі