Статус інтернет-гігантів і документування витрат
Facebook-реклама. Корпорація Meta Platforms, Inc., якій належить соцмережа Facebook, — це нерезидент, що не має зареєстрованого представництва в Україні. Тож отримання рекламних послуг від Facebook — це чистої води імпорт послуг.
Налаштовують рекламу у Facebook через рекламний акаунт. От тільки функція оплати реклами у Facebook безпосередньо через банківський рахунок українським підприємствам наразі поки що не доступна. Тому зазвичай наші рекламодавці платять за рекламу у Facebook за допомогою КПК через міжнародні платіжні системи Mastercard або Visa. Переважно реклама оплачується в автоматичному режимі. Тобто на певну дату Facebook самостійно списує кошти з КПК, зазначеної у рекламному акаунті.
На сьогодні розрахунки з нерезидентами з використанням гривневої КПК — не проблема. Адже п. 321 Положення № 2* і п.п. 2 п. 109 Положення № 5** дозволяють юрособам здійснювати розрахунки з нерезидентом за допомогою КПК за одним договором в один операційний день на незначну суму — суму, яка не перевищує еквівалент 400 тис. грн (див. статтю «Валютні зміни: 400 тис. замість 150» // «Податки & бухоблік», 2020, № 30).
Головне, щоб ваш установлений щоденний ліміт на списання коштів у рекламному акаунті Facebook не перевищив поріг у 400 тис. грн. Відтак,
якщо з КПК за рекламні послуги Facebook протягом дня списуватиметься сума менша за 400 тис. грн, то проблем з такими розрахунками не виникне
Щодо підтвердних документів про надання протягом певного періоду рекламних послуг, то їх Facebook не надає. Можна тільки завантажити квитанції за акаунтом про списання коштів за рекламу у розділі «Біллінг» у Meta Ads Manager. У таких квитанціях деталізовано інформацію про транзакції, здійснені за акаунтом підприємства у Facebook. Проте ці документи не відповідають ознакам первинного документа, що підтверджує рекламні витрати. Тому на отримання рекламних послуг у Facebook доведеться створити власний первинний документ — самоакт або бухдовідку (див. статтю «Спізнюються документи від постачальників: бухдовідка — замість самоакта, Мінфін не проти» // «Податки & бухоблік», 2023, № 28).
Докладно про те, як підприємству підтвердити витрати на рекламу у Facebook, читайте у статті «Оплатили рекламу у Фейсбуці з КПК: як підтвердити витрати?» // «Податки & бухоблік», 2019, № 52. А про зміни щодо підзвітних документів, які довірена особа має додати до авансового звіту для підтвердження витрачання коштів з КПК, можна прочитати в статті «Підзвітна революція» // «Податки & бухоблік», 2023, № 12.
Google-реклама. Незважаючи на те, що Google — це компанія-нерезидент, у неї в Україні є офіційне представництво — ТОВ «Гугл», яке представляє інтереси Google на українському ринку. Через це у підприємства можлива повноцінна робота з інтернет-платформою Google. ТОВ «Гугл» — резидент, платник податків на загальній системі, платник ПДВ. Тож, по суті, проблем з документами на постачання послуг реклами бути не повинно (див. Умови розміщення рекламних оголошень).
Проте зауважте!
Інтернет-гігант надає документи виключно тим клієнтам, які зареєстрували свій обліковий запис зі статусом «юридична особа»
Тому для того, щоб підприємство, яке замовило рекламу в Google, могло отримувати відповідні підтвердні бухгалтерські документи на придбання послуг реклами, ще на стадії реєстрації/налаштування важливо присвоїти акаунту податковий статус — «юридична особа». І під час налаштування зазначити дані підприємства: код ЄДРПОУ, індивідуальний податковий номер, податковий номер платника податку, юридичну та поштову адреси. Детальнішу інформацію про документи та банківський переказ можна отримати за цим посиланням.
А от якщо замовником реклами буде фізособа (хай навіть директор) — отримати документи буде складно. Про те, на підставі яких документів підприємство може облікувати у витратах оплачену Google-рекламу, читайте у статті «Реклама в Google: документи для обліку» // «Податки & бухоблік», 2019, № 54.
Також врахуйте! Якщо послуги будуть отримані від Google — що не є офіційним представником в Україні — то тут діятимуть ті ж правила, що й при оплаті рекламних послуг Facebook.
OLX-реклама. Щоб не виникло проблем із документами, відразу слід реєструватися від імені суб’єкта господарювання і на вебсайті OLX.ua. Тоді й акти наданих послуг будуть оформлені так, як потрібно, і податкові накладні (ПН) потраплять до вас своєчасно. Щоправда, врахуйте: акти прийому-передачі можуть бути надані бізнес-користувачам, які є ФОП або юрособами, тільки в разі оплати, що проведена безпосередньо ТОВ «ЄМАРКЕТ УКРАЇНА» (olx.ua). При цьому можна вибрати спосіб отримання первинних облікових документів: поштою на паперових носіях або в електронному вигляді через сервіс «Вчасно» (див. Правила сервісу OLX.ua).
Позаяк рекламні послуги через сервіс OLX.ua надає резидент, облікові і податкові наслідки будуть однаковими з послугами Google-реклами. Тож надалі ми їх окремо не виділятимемо.
ПДВ-облік послуг інтернет-реклами
Facebook-реклама. Надання рекламних послуг у мережі Інтернет належить до електронних послуг (п.п. 14.1.565 ПКУ). А місце постачання будь-яких електронних послуг визначають за місцезнаходженням їх отримувача, незалежно від суб’єктного складу учасників операцій (п. 186.31 ПКУ). Докладно про те, як визначити місце постачання послуг через Інтернет, див. у статті «Послуги через Інтернет: де місце постачання?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 41.
Відтак з урахуванням правил п. 186.31 ПКУ
електронні послуги, поставлені отримувачеві-резиденту, будуть об’єктом ПДВ (оподатковуються ПДВ)
Оскільки корпорація Meta Platforms, Inc. є нерезидентом, у якої немає зареєстрованого представництва в Україні, то тут працюють загальні ПДВ-правила отримання послуг від нерезидента. Тому отримувачі електронних послуг (юрособи і ФОП — платники ПДВ) стають податковим агентом нерезидента і повинні нарахувати з послуг нерезидента ПДВ. Тож підприємству — отримувачу послуг з реклами у Facebook доведеться нарахувати податкові зобов’язання (ПЗ) з ПДВ (п. 180.2 ПКУ). Адже за послугами реклами у Facebook виникає ПДВ-об’єкт.
Базою ПДВ-оподаткування у такому разі є договірна (контрактна) вартість послуг в іноземній валюті. Тобто ПДВ нараховують зверху на суму, сплачену/нараховану за рекламу. Її перераховують у гривні за курсом НБУ на дату виникнення ПЗ (п. 190.2 ПКУ). Визначають таку дату за загальним правилом першої події (п. 187.8 ПКУ).
Залежно від налаштувань рекламного акаунта у Facebook щодо поповнення/списання грошей з КПК у рахунок оплати реклами (або авансом, або на підставі виставлених рахунків) підприємство й повинно нараховувати ПЗ за датою першої події — списання грошей з рахунку платника в банку або виставленого в останній день місяця ще не оплаченого рахунку.
На зазначену дату договірну вартість перераховують у гривні за курсом НБУ (див. статтю «Заплатили за рекламу у Фейсбуці: який валютний курс брати для ПДВ?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 73. І цією ж датою на гривневу вартість рекламних нерезидентських послуг зверху нараховують ПДВ за ставкою 20 % (п. 208.2 ПКУ).
На дату виникнення ПЗ замовник рекламних послуг — платник ПДВ повинен скласти ПН з типом причини «14» і зареєструвати її в ЄРПН. Як заповнити таку ПН, див. у статті «ПН на послуги від нерезидента» // «Податки & бухоблік», 2022, № 48.
Зареєстрована ПН з послуг нерезидента не лише підтверджує нарахування ПЗ, але й одночасно є підставою для відображення платником ПДВ суми податку у складі податкового кредиту — ПК (п.п. «в» п. 198.1, п. 198.2, п.п. «г» п. 201.11, пп. 201.12, 208.2 ПКУ).
І ще один момент. ПЗ з ПДВ з послуг реклами, отриманих від Facebook, загрожують і юрособам — неплатникам ПДВ. У такому разі юрособи — неплатники ПДВ ПН не складають, а повинні подати спеціальний Розрахунок (п. 208.4 ПКУ). Подробиці його складання див. у статті «Послуги від «нереза» неплатнику ПДВ» // «Податки & бухоблік», 2019, № 20. Права на ПК ці особи не мають. Адже ПН вони не складають.
Щодо надання нерезидентом електронних послуг фізособам — неплатникам ПДВ (у тому числі ФОП — неплатникам ПДВ), то у такому разі нерезидент повинен зареєструватися платником ПДВ і сам сплачувати ПДВ з електронних послуг, поставлених таким фізособам (п.п. «д» п.п. 14.1.139, п.п. 9 п. 180.1, ст. 2081 ПКУ).
Google-реклама. Якщо йдеться про офіційне представництво інтернет-гіганта в Україні — ТОВ «Гугл», тоді все просто. Позаяк це звичайне придбання послуг у українського підприємства. Тож на вартість послуг з розміщення реклами у Google ви отримаєте ПН. Адже ТОВ «Гугл» зареєстровано в Україні як платник ПДВ. Тому за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН, відобразите ПК:
— у періоді оформлення ПН — якщо Google-постачальник зареєстрував ПН вчасно;
— у періоді реєстрації ПН — якщо ПН зареєстрована із запізненням.
Бухоблік інтернет-реклами у соцмережах
Витрати на розміщення реклами у Facebook та Google є звичайними рекламними витратами. Тому їх слід включати до витрат звітного періоду у складі витрат на збут (п. 19 НП(С)БО 16 «Витрати»). Тобто в періоді, коли такі витрати були понесені, їх списують у дебет рахунка 93.
Facebook-реклама. Послуги з розміщення реклами у Facebook можуть бути оплачені з КПК в іноземній валюті або ж з гривневої КПК. Якщо задіяна КПК в інвалюті, тоді застосовують правила НП(С)БО 21 «Вплив змін валютних курсів». Проте зазвичай використовують гривневу КПК. Тоді норми НП(С)БО 21 не діють.
При розрахунках за рекламу у Facebook гривневою КПК доцільно відкрити окремі аналітичні рахунки до субрахунку 313 (чи 311) для обліку доступних грошових коштів на банківському рахунку і заблокованих банком сум для придбання інвалюти. Наприклад, це можуть бути субрахунки: 313/1 «Грошові кошти в національній валюті, доступні для використання із застосуванням КПК» і 313/2 «Грошові кошти в національній валюті, заблоковані банком». Тобто тут діємо за аналогією з використанням гривневої КПК при закордонних відрядженнях (див. статтю «Гривнева КПК при відрядженнях за кордон» //«Податки & бухоблік», 2023, № 25). Тоді у бухобліку операції відобразимо так:
— Дт 372 — Кт 333 — оплачено за допомогою КПК вартість послуг реклами у Facebook;
— Дт 313/2 — Кт 313/1 — заблоковано банком кошти для придбання валюти;
— Дт 333 — Кт 313/2 — списано банком кошти для придбання валюти;
— Дт 942 — Кт 333 або Дт 333 — Кт 711 — відображено різницю між комерційним курсом і курсом НБУ на дату придбання валюти;
— Дт 92 — Кт 313/2 — відображено комісію банку за придбання валюти.
Розбіжності, що виникли через різні курси НБУ на дату оплати витрат на рекламу в Facebook та на дату списання коштів з рахунка в банку, закривають проводками: Дт 949 — Кт 333 або Дт 333 — Кт 719
Нарахування ПЗ з ПДВ з послуг нерезидента покажемо записом: Дт 643/ПДВ — Кт 641/ПДВ, а ПК до реєстрації ПН в ЄРПН: Дт 644/1 — Кт 644/ПДВ. За фактом реєстрації ПН відобразимо ПК з послуг нерезидента: Дт 641/ПДВ — Кт 644/1. А потім здійснимо залік сум за транзитними рахунками: Дт 644/ПДВ — Кт 643/ПДВ (див. статтю «Обліковуємо послуги від нерезидента на митній території України» //«Податки & бухоблік», 2022, № 92).
Google-реклама. Коли рекламну послугу надає резидент — ТОВ «Гугл», здійснену передоплату за послуги реклами покажемо записом: Дт 371 — Кт 311 і одночасно зафіксуємо право на ПК з ПДВ: Дт 644/1 — Кт 644/ПДВ. А після отримання зареєстрованої ПН у ЄРПН відобразимо ПК з ПДВ: Дт 641/ПДВ — Кт 644/1.
Витрати за отриманими послугами реклами відображаємо проводкою Дт 93 — Кт 631. Одночасно закриваємо розрахунки з ПДВ: Дт 644/ПДВ — Кт 631 і здійснюємо залік заборгованостей: Дт 631 — Кт 371.
Якщо оплата була авансом за декілька періодів наперед, спочатку всю суму заводимо на дебет рахунка 39 «Витрати майбутніх періодів», а вже потім поступово списуємо на рахунок 93.
Податок на прибуток з інтернет-реклами
Спеціальних рекламних різниць для витрат на рекламу розд. ІІІ ПКУ не передбачає. Тож ці витрати відображають згідно з правилами бухобліку навіть прибутківці-високодохідники та малодохідники-добровольці.
Водночас якщо нерезидентські послуги отримує високодохідник чи малодохідник-доброволець, він має відкоригувати фінрезультат на податкові різниці за:
— п.п. 140.5.2 ПКУ — на суму перевищення договірної (контрактної) вартості придбаних послуг над ціною, визначеною за принципом «витягнутої руки», при здійсненні контрольованих операцій за ст. 39 ПКУ;
— п.п. 140.5.4 ПКУ – на 30 % вартості послуг (крім контрольованих операцій за ст. 39 ПКУ), придбаних у особливих нерезидентів (у тому числі нерезидентів — пов’язаних осіб), (1) з низькоподаткових країн (за п.п. 39.2.1.2 ПКУ і Переліком, затвердженим постановою КМУ від 27.12.2017 № 1045) або (2) з особливою організаційно-правовою формою (за п.п. «г» п.п. 39.2.1.1 ПКУ і Переліком, затвердженим постановою КМУ від 04.07.2017 № 480). Подробиці, як працює ця різниця, читайте у статті «Придбання в нерезидентів: коли з 30 % різницею?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 13 (ср. ).
Facebook-реклама. При роботі з Facebook такі різниці високодохідному підприємству не загрожують, позаяк навряд чи операції у Facebook будуть контрольованими. Та й компанія Meta Platforms, Inc. не належить до особливих нерезидентів. Вона зареєстрована в США, штат Каліфорнія, — тобто на території, яка не підпадає під п.п. 39.2.1.2 ПКУ. Не включено організаційно-правову форму компанії Meta Platforms, Inc. і до Переліку № 480. Тому на рекламні послуги у Facebook коригування фінрезультату з п.п. 140.5.4 ПКУ не поширюються. Однак
якщо рекламні послуги Facebook надає нерезидент Meta Platforms Ireland Limited, то Ірландія входить до Переліку № 1045. Отже, тоді 30 % різниці за п.п. 140.5.4 ПКУ не уникнути
Google-реклама. До низькоподаткових країн (згідно з Переліком № 1045) належать Ірландія і Сінгапур, де, наприклад, зареєстровані міжнародні офіси Google (докладніше про це читайте в статті «ФОП на єдиному податку продає застосунок через Google Play» // «Податки & бухоблік», 2021, № 37). Тож якщо послуги реклами будуть отримані від міжнародного офісу Google, найімовірніше, що це буде дублінський офіс (Ірландія). Бо ж саме цей офіс традиційно обслуговує європейські країни. Відтак, високодохіднику тоді доведеться застосовувати 30 % різницю за п.п. 140.5.4 ПКУ.
Податок на репатріацію з послуг реклами
Починаючи з 1 січня 2022 року скасовано спецправило п.п. 141.4.6 ПКУ, за яким при оплаті реклами нерезиденту замовники таких послуг сплачували податок на репатріацію за ставкою 20 % за свій рахунок (див. статтю «Податок на прибуток у Законі № 1914» //«Податки & бухоблік», 2021, № 104). Відповідно з цієї дати оплата, отримана нерезидентом за рекламу, розглядатиметься ПКУ як звичайна виручка (п.п. «к» п.п. 141.4.1 ПКУ). І податок з доходів нерезидента з послуг реклами із 2022 року більше не сплачується.
Висновки
- Facebook не надає підтвердних документів про надання протягом певного періоду рекламних послуг. Тому доведеться створити власний первинний документ — самоакт або бухдовідку.
- Для того, щоб отримувати відповідні підтвердні бухгалтерські документи на придбання послуг реклами в Google, ще на стадії реєстрації/налаштування важливо присвоїти акаунту податковий статус — «юридична особа».
- Оскільки корпорація Meta Platforms, Inc. є нерезидентом, підприємству — отримувачу послуг з реклами у Facebook доведеться нарахувати ПЗ з ПДВ.
- На вартість послуг з розміщення реклами у Google ТОВ «Гугл» складе ПН — адже це зареєстрований платник ПДВ. Тому за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН, можна відобразити ПК.
- Спеціальних рекламних різниць для витрат на рекламу розд. ІІІ ПКУ не передбачає. Тож навіть прибутківці-високодохідники та малодохідники-добровольці відображають ці витрати згідно з правилами бухобліку.