(044) 581-10-10 Передзвоніть менi
Перейти до номеру
  • № 8
  • № 7
  • № 6
  • № 5
  • № 4
  • № 3
  • № 1-2
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
3/15
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Лютий , 2016/№ 9

Податок на прибуток: за мотивами вебінару

Звітна пора за 2015 рік у самому розпалі. І тут неперевершений лідер за кількістю запитань — податок на прибуток. Це підтвердив і січневий вебінар, який провели експерти нашого видання. Він зібрав цілу армію слухачів (відеозапис переглянули понад 25 тис. осіб, матеріал розміщено на сайті*). Тому сьогодні вся увага йому — ось «найгарячіші» запитання.

* Повний запис вебінару можна переглянути за посиланням https://i.factor.ua/webinars/.

І насамперед, про всяк випадок, «пам’ятні дати» — граничні строки подання декларації/сплати податку на прибуток за 2015 рік:

Платники податку на прибуток:

Граничні строки:

подання декларації за 2015 рік

сплати податку за 2015 рік

— квартальники

не пізніше 9 лютого 2016 року

не пізніше 19 лютого 2016 року

— річники

не пізніше 29 лютого 2016 року

не пізніше 10 березня 2016 року

Балансова вартість ОЗ на 01.01.2015 р.

Що робити з різною на 01.01.2015 р. вартістю ОЗ у бухгалтерському та податковому обліку (через дооцінки, ремонти/поліпшення ОЗ; дохід за рік — до 20 млн грн.)?

У вас дохід за 2015 рік не перевищує 20 млн грн., тобто ви — малодохідник. Тому на різницю між податковою та бухобліковою вартістю основних засобів (ОЗ) не потрібно звертати уваги (якщо, звичайно, ви вирішили не коригувати бухфінрезультат на різниці з розд. III ПКУ, п.п. 134.1.1 ПКУ).

Тоді з 01.01.2015 р. податкові ОЗ-обмеження вас не стосуються. Тобто вам не важливі: вартісний критерій ОЗ ( п.п. 14.1.138 ПКУ**), строки податкової амортизації ( п.п. 138.3.3 ПКУ), обмеження за виробничим методом ( п.п. 138.3.1 ПКУ) та «амортизаційні» різниці за ОЗ ( ст. 138 ПКУ). Вони діють тільки для високодохідників (які, як і раніше, ведуть подвійний (бухгалтерський і податковий) облік ОЗ). А тому застосовують і бухоблікову, і податкову вартість ОЗ. Останню високодохідники, нагадаємо, беруть у розмірі минулорічної вартості. Тобто вважають, що: податкова (балансова) вартість ОЗ на 01.01.2015 р. = податкова (балансова) вартість ОЗ на 31.12.2014 р. ( п. 11 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ).

** З 01.09.2015 р. підвищено з 2500 грн. до 6000 грн. (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 70, с. 4); у тому самому розмірі (6000 грн.) залишився і у 2016 році.

Але ви — малодохідник. А отже, вам досить вести тільки бухгалтерський облік ОЗ і нараховувати бухамортизацію. Тому для вас важлива вартість ОЗ на 01.01.2015 р. за даними бухобліку (і не біда, що вона відрізнялася від податкової — жодних різниць у ПКУ на цей випадок немає). Отже, саме цю бухвартість ви продовжуєте амортизувати й далі в бухобліку. А ось податкова вартість — не рахується. З 2015 року податковий облік ОЗ для вас, по суті, обривається.

Ремонти/поліпшення ОЗ у 2015 році

Чи можна відносити до витрат ремонти орендованих ОЗ? Чи коригувати фінрезультат 2015 року, якщо поліпшення своїх ОЗ у 2014 році (у межах 10 % ліміту) потрапили на витрати?

Щодо ремонтів/поліпшень орендованих ОЗ перейматися не варто. І не хвилюйтеся, що зник «орендно-ремонтний» п. 146.19 ПКУ. Витрати на ці заходи орендар, як і раніше, може відображати в себе в обліку. Щоправда, з 01.01.2015 р. уже цілком з урахуванням бухобліку та вимог Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. № 92 і Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 14 «Оренда», затвердженого наказом Мінфіну від 28.07.2000 р. № 181.

Тому:

ремонти орендар відносить на витрати періоду (Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 20, 22, 13, 63, 65, 66, 68);

поліпшення орендар обліковує як капінвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матактивів (Дт 153 — Кт 20, 22, 13, 63, 65, 66, 68 і Дт 117 — Кт 153, якщо домовилися про передання поліпшень орендодавцю, наприклад, у кінці оренди).

А ті, хто рахує різниці, візьміть до уваги, що:

за ремонтами (і власних, і орендованих ОЗ) коригувань фінрезультату (тобто різниць) немає;

за поліпшеннями в орендаря можуть виникати «амортизаційні» різниці (згідно зі ст. 138 ПКУ) за створеним об’єктом «Поліпшення орендованих ОЗ» (у податковому обліку — це об’єкт групи 9, листи ДФСУ від 05.11.2015 р. № 23622/6/99-99-19-03-02-15 і від 16.07.2015 р. № 14862/6/99-99-19-02-02-15).

Детальніше про ремонти/поліпшення власних та орендованих ОЗ див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 79, с. 18 і № 89, с. 12.

Тепер про те, чи треба коригувати фінрезультат малодохідникам, у яких поліпшення власних ОЗ (що збільшили вартість об’єктів у бухобліку) у податковому обліку (у межах 10 %) раніше потрапили на витрати. Заспокоїмо: таких вимог для малодохідників у ПКУ немає. Хоча в мінфінівському проекті податкової реформи така ідея замислювалася. Але врешті-решт вона не пройшла. Отже, малодохідники фінрезультат 2015 року на цю розбіжність не коригують (немає підстав для коригування).

Поворотна фіндопомога: чи оподатковувати у 2015 році?

Чи нараховувати умовні відсотки, якщо фіндопомогу від платника не повернули на кінець 2015 року? Чи включати до доходів фіндопомогу від засновника-фізособи, якщо у 2015-му минуло 365 днів?

Одразу зауважимо, що ані умовні відсотки (з фіндопомоги від платника), ані доходи (з фіндопомоги від засновника) показувати не потрібно. Причина — оновлений з 2015 року податковий облік. Адже він тепер прив’язаний до бухобліку. А там поворотна фіндопомога проходить «повз» доходів і витрат і не впливає на фінрезультат*.

* Виняток — підприємства, які ведуть облік за МСФЗ, які перераховують поворотну фіндопомогу з урахуванням дисконтування і відображають належні доходи, що надалі поступово компенсуються фінвитратами.

Та й сам ПКУ більше не вимагає нараховувати умовні відсотки або відображати доходи («старий» п.п. 135.5.5 виключено, а п.п. 14.1.257 підкориговано). До того ж жодних коригувань фінрезультату (різниць) за фіндопомогою немає.

Тому з 01.01.2015 р. статус позикодавця (платник/неплатник) значення не має. Поворотна фіндопомога не впливає на податковий облік.

Ну й особливо приємна «поблажка» для «перехідної» фіндопомоги. Якщо у 2015 році повертаємо ту фіндопомогу, яку у 2014 році (або раніше) уже віднесли до доходів, то можемо її уключити до витрат (точніше, зменшити на неї фінрезультат; п. 18 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ, лист ДФСУ від 18.06.2015 р. № 12810/6/99-99-19-02-02-15, лист Міжрегіонального ГУ ДФС від 01.12.2015 р. № 26240/10/28-10-06-11, підкатегорія 102.08.06 БЗ).

Загалом, податковий облік поворотної фіндопомоги (ПФД) у 2015 році можна представити так (див. с. 9).

Якщо фіндопомога:

Податковий облік

від платника податку на прибуток:

отримана у 2015 році і — не повернена на кінець 2015 року

умовні % не рахуємо — такої вимоги більше немає (тобто така фіндопомога не впливає на об’єкт оподаткування)

від неплатника податку на прибуток:

отримана у 2015 році від неплатника (крім засновника) і

не повернена на кінець 2015 року

до доходів у 2015-му не включаємо — такої вимоги більше немає (тобто така фіндопомога не впливає на об’єкт оподаткування)

перехідна ПФД:

отримана у 2014 році від засновника і

— у 2015 році минуло 365 днів

отримана у 2014 році (або раніше) і

включена до доходів, повернена у 2015 році

можемо включити до витрат при поверненні (точніше, виникає «зменшуюча» різниця у ряд. 4.2.10 додатка РІ)

Детальніше про облік фіндопомоги див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 30, с. 13 і № 70, с. 28.

Чи подавати малодохіднику порожню декларацію?

Чи подавати малодохіднику порожню річну декларацію з прибутку, якщо у 2015 році діяльності не було (аванси не сплачували, «старих» збитків немає)?

Усі знають правило: якщо немає діяльності, порожню декларацію подавати не потрібно. Адже це випливає з п. 49.2 ПКУ. Він вимагає від платників звітувати (подавати декларації з кожного окремого податку), тільки якщо:

— виникають об’єкти оподаткування або

— є показники, що підлягають декларуванню.

Тому якщо: (1) у Звіті про фінрезультати за 2015 рік (ф. № 2) немає показників у ряд. 2290 або ряд. 2295 (немає прибутку/збитку — стоїть прокреслення) і (2) немає «перехідних» сум (наприклад, «старих» податкових збитків) або сум, що «підлягають декларуванню» (скажімо, щомісячних авансів 2015 року, «дивідендних» авансів, виплат юрособам-нерезидентам, податку на нерухомість тощо), то, чітко кажучи, подавати порожню декларацію з податку на прибуток за 2015 рік не потрібно. Детальніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 32, с. 28, № 48, с. 8.

Начебто можна заспокоїтися: у 2015 році не було діяльності — «пустушку» не подаємо. Проте є одна «родзинка» 2015 року.

Якщо малодохідник не бажає рахувати різниці з розд. III ПКУ, то важливо відмовитися від їх розрахунку

Для цього про своє рішення-відмову одноразово потрібно зазначити в податковій звітності, що подається за перший рік у безперервній сукупності років ( п.п. 134.1.1 ПКУ). І в завершальній частині декларації з податку на прибуток для цього відведено окреме спецполе (див. виноску 15 до декларації). Так-от, малодохіднику важливо (!) заповнити це поле (вписати словами текст про прийняте рішення різниці не рахувати). Інакше якщо це поле не заповнити, від різниць з розд. III ПКУ не відкрутитися: доведеться їх рахувати (якщо не зараз, то в майбутньому).

Тож будьте напоготові. Неважливо, що у 2015 році діяльності не було. Якщо малодохідник у майбутньому не хоче рахувати різниці, то від гріха подалі порожню декларацію за 2015-й (з відміткою у спецполі) радимо все ж таки подати.

Як виправити «старі» помилки 2014 року?

Виявили «стару» помилку за 2014 рік (не облікували витрати). Як нам тепер її виправити?

Як і раніше, виправити «прибуткові» помилки можна у будь-який зручний спосіб:

(1) або подавши окремо уточнюючу декларацію, або (2) у поточній декларації, додавши до неї додаток ВП ( п. 50.1 ПКУ). Але як виправити «стару» помилку (у періодах до 01.01.2015 р.)? Адже правила обліку змінилися, а «прибуткова» декларація оновлена (затверджена наказом Мінфіну від 20.10.2015 р. № 897). І все це при тому, що п. 50.1 ПКУ вимагає виправляти помилки за допомогою звітних форм, що діють (!) на момент їх виправлення.

Проблему розуміли розробники. Їх пропозиція: при виправленні «старих» помилок у поточній декларації заповнювати тільки (!) таблицю 2 додатка ВП (див. виноску 8 до цієї таблиці). Тобто показувати тільки результати виправлень (підсумкові «результуючі» суми).

Докладніше ситуацію зі «старими» помилками пояснили податківці (див. лист ДФСУ від 04.01.2016 р. № 102/7/99-99-19-02-01-17; «Вісник. Право знати все про податки та збори», 2015, № 48, с. 10). Ось що вважають контролери:

Спосіб виправлення:

Як виправляти «старі» помилки

у поточній декларації

з поточною декларацією подаємо додаток ВП, у якому заповнюємо тільки (!) таблицю 2.

Важливо (!): таблицю 1 додатка ВП не заповнюємо (у рядках таблиці 1 проставляємо прокреслення).

При цьому не забудьте дані з таблиці 2 додатка ВП перенести в потрібні рядки поточної декларації

в уточнюючій декларації

в уточнюючій декларації показуємо тільки результати уточнень, тобто заповнюємо тільки (!) «результуючі» рядки:

27-28, 30-31, 32, 34-35, 36 і 38-39.

«Штрафні» ряд. 31, 35 і 39 уточнюючої декларації заповнюємо тільки, якщо «старі» помилки призвели до недоплати податку

До того ж контролери зазначають: виправляючи «старі» помилки через оновлену звітність, платник може скористатися нормами п. 46.4 ПКУ і подати з декларацією доповнення (у довільній формі), що будуть використані контролерами при аналізі показників такої декларації. У такому разі заповнюють спеціально відведене для цього поле в завершальній частині декларації (див. виноску 13 до декларації).

Тому довідобразити витрати за 2014 рік ви можете в будь-який зручний спосіб. Як? Підрахуйте, «на скільки» через них зменшився податок за 2014 рік. І суму такого зменшення податку покажіть у ряд. 27 додатка ВП (якщо виправляєтеся «у поточній») або в ряд. 27 уточнюючої декларації. І оскільки податок було переплачено, то 3 (5) % самоштраф вам не загрожує.

І насамкінець важлива деталь для тих, хто у 2015 році сплачував аванси. Якщо через «старі» помилки 2014 року аванси сплачували неправильно (не в тій сумі), доведеться заразом за 2015-й перерахувати і їх (у ряд. 34 додатка ВП або в ряд. 36 уточнюючої декларації).

Якщо у 2014-му не урахували «старі» збитки

У 2014 році помилково не урахували «старі» збитки 2013 року (5000 грн.). Якби їх урахували, податок (360 грн. з помилкових «2000 грн.» прибутку) не сплачували б зовсім (ряд. 07 за 2014 рік був би «-3000»). Як бути?

Зі збитками ситуація «особлива». Описані вище способи виправлення помилок (див. відповідь на попереднє запитання) застосувати до них у «чистому вигляді» складно. Адже ані в таблиці 2 додатка ВП, ані в «результуючих» рядках (ряд. 27 — 39) уточнюючої декларації вони не відображаються. Там ми покажемо тільки зменшення податку, який, забувши збитки, переплатили за 2014-й (тобто в нашому випадку «-360 грн.»).

Але куди подіти решту («3000 грн.»), що не «зіграли», які за логікою повинні переходити на наступний 2015 рік?

Доки немає звісток від контролерів, наша порада така:

(а) якщо хочемо виправитися в поточній декларації (тобто в декларації за 2015 рік, подавши з нею додаток ВП), то

— в «об’єктному» рядку 04 таблиці 1 додатка ВП (усупереч виносці 8) ставимо «-3000 грн.» (тобто відновлюємо правильний об’єкт 2014 року — він же «хвіст» збитків, що переходить на 2015 рік);

— у ряд. 27 таблиці 2 додатка ВП (як наголошувалося вище) відображаємо «-360 грн.» (тобто знімаємо переплачений податок).

Вважаємо, що в такому разі перехідні збитки («3000 грн.») вийде урахувати вже в тій самій декларації за 2015 рік (тобто у «збитковому» ряд. 3.2.4 додатка РІ до декларації за 2015 рік поставити «3000»).

А за бажання декларацію можна супроводжувати поясненнями ( п. 46.4 ПКУ). У такому разі не забудьте заповнити окреме спецполе «про доповнення згідно з п. 46.4 ПКУ», відведене для цього в завершальній частині декларації (див. виноску 13 до декларації). Як варіант, іще можна подати заповнену декларацію 2014 року (старої форми), у якій відобразити правильний об’єкт оподаткування «-3000 грн.»;

(б) якщо хочемо виправитися в уточнюючій декларації (УД), то діємо схожим чином — тобто заповнюємо:

— у ряд. 04 УД «-3000 грн.»;

— у ряд. 27 УД «-360 грн.».

Проте за такого способу виправлення вся неприємність у тому, що якщо УД подаємо вже у 2016-му, то перехідні збитки («3000 грн.») зможемо включити тільки до наступної декларації за 2016 рік (або за I квартал 2016 року, якщо у 2016-му є квартальником).

І нарешті, візьміть на замітку. Якщо до того ж у багажі є й «зовсім старі» збитки (з 01.01.2012 р.), у 2015 році ви можете урахувати і їх. Тобто в ряд. 3.2.4 додатка РІ слід уключити останню порцію (25 %) таких збитків, які рівномірно (по 1/4) ураховували протягом 2012 — 2015 рр. ( п.п. 140.4.2 і п. 3 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ).

Неприбуткові організації: чи сплачувати податок з оренди?

Чи потрібно неприбутковій організації сплачувати податок з оренди за 2015 рік? Чи подавати декларацію з прибутків та Звіт про пільги? За якою формою подавати «неприбутковий» Звіт?

Неприбуткові організації (НПО) — з 01.01.2015 р. неплатники податку на прибуток ( п.п. 14.1.121, п. 133.4 ПКУ). Що це означає? Те, що

«неприбутківці» не сплачують податок на прибуток з усіх (!) своїх доходів (у тому числі з доходів від оренди)

Але за умови (!), що ці доходи правильно використовуються, тобто йдуть на утримання неприбуткової організації або на ведення статутної діяльності НПО ( п.п. 133.4.2 ПКУ). Тому якщо така умова дотримується, то податок на прибуток з доходу від оренди НПО сплачувати не потрібно (див. «Вісник. Право знати все про податки та збори», 2015, № 31, с. 41).

Тепер з приводу звітності. Декларацію з податку на прибуток (як неплатники цього податку) НПО не подають*. У них своя звітність — «неприбутковий» Звіт. Причому сьогодні залишається чинною форма Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установи та організацій, затверджена наказом Міндоходів від 27.01.2014 р. № 85 (далі — Звіт № 85).

* Про порушення та їх наслідки для НПО ( пп. 133.4.3, 133.4.4 ПКУ), що зумовлюють необхідність подання «прибуткової» декларації, тут не говоримо.

У зв’язку з цим контролери роз’яснюють: до затвердження нового Звіту (визначеного п.п. 133.4.3 ПКУ) неприбуткові організації подають чинний Звіт 85 ( лист ДФСУ від 04.01.2016 р. № 102/7/99-99-19-02-01-17). Загалом, поки що за 2015 рік по-старому подаємо той самий «неприбутковий» Звіт № 85. Тільки майте на увазі: «прибуткову» частину II в ньому не заповнюємо (оскільки податок на прибуток НПО не сплачують).

Строк подання «неприбуткового» Звіту — той самий, що і для декларації з податку на прибуток ( п. 46.2 ПКУ). Отже «неприбутковий» Звіт за 2015 рік потрібно подати не пізніше 29 лютого 2016 року (за аналогією з листом ДФСУ від 06.10.2015 р. № 21151/6/99-95-42-03-15, в якому, щоправда, ішлося ще про «старий» річний строк «до 1 червня», який після новорічних змін трансформувався в «29 лютого», детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 5, с. 7).

А ось «пільговий» Звіт (Звіт про суми податкових пільг, за формою додатка до постанови КМУ від 27.12.2010 р. № 1233) за «прибутковими» пільгами неприбуткові організації не подають. Адже НПО — більше не платники податку на прибуток. Тому окремих кодів «прибуткових» пільг для НПО в Довідниках пільг більше не передбачено.

Детальніше про неприбуткові організації див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 34, с. 34 і № 68 — 69, с. 12.

Якщо не створювали резерв оплати відпусток

Чи обов’язково створювати резерв оплати відпусток підприємству з доходом за рік менше 20 млн грн.? Якщо резерв не створювали, які фінансові санкції загрожують?

Більшості підприємств резерв оплати відпусток створювати потрібно обов’язково. Цього вимагають п. 13 Положень (стандарту) бухгалтерського обліку 11 «Зобов’язання», затвердженого наказом Мінфіну від 31.01.2000 р. № 20 і п. 7 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 26 «Виплати працівникам», затвердженого наказом Мінфіну від 28.10.2003 р. № 601.

Наполягає на цьому й Мінфін (листи від 21.03.2006 р. № 31-34000-20-16/5770, від 09.06.2006 р. № 31-34000-20-25/12321, від 23.01.2014 р. № 31-08410-07-10/1550). Адже норми про створення резерву відпусток мають імперативний (тобто обов’язковий) характер. Загалом, обирати тут не доводиться.

Тому ненарахування резерву відпусток вважають порушенням порядку бухобліку. За це передбачено адмінштраф у розмірі від 8 до 15 нмдг, тобто від 136 до 255 грн. ( ст. 1642 КпАП). Щоправда, накладати його уповноважені тільки органи Держфінінспекції, які контролюють використання державних коштів ( ст. 2341 КпАП). Отже, він малоймовірний.

Але, крім цього, перевірити бухоблік мають право й податківці ( пп. 20.1.43, 20.1.44 ПКУ). І тут уже включення до витрат відпускних не через резерв може викривляти фінрезультат і викликати в перевіряючих запитання (щоправда, за «перехідний» 2015 рік штрафи не загрожують, див. відповідь на завершальне запитання). Отже, резерв краще не ігнорувати.

Хоча візьміть до відома (!): виняток зроблено для суб’єктів мікропідприємництва та «малих» юросіб — платників єдиного податку групи 3. Тільки в них є право вибору: створювати чи не створювати резерв ( п. 8 П(С)БО 25, підкоригований з 24.07.2015 р. наказом Мінфіну від 18.06.2015 р. № 573). Тому якщо у 2015-му ви «вписувалися» до кола «мікросуб’єктів» (увагу перш за все зверніть на середню кількість працівників — не більше 10 осіб за рік, оскільки «прибутковий» критерій дотримується: дохід за рік до 20 млн грн., тобто < 2 млн євро, ч. 3 ст. 55 ГКУ), то від резерву ви звільнені. Точніше, можете вирішувати: створювати чи не створювати резерв.

І насамкінець, для тих, хто створює резерв, — облікові моменти. У бухгалтерському обліку щомісячне формування резерву (за нарахуванням) відносять на витрати: Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 471. Використання резерву обліковують так:

Дт 471 — Кт 661, 651.

У податковому обліку різниці за резервом оплати відпусток не виникають. Тобто фінрезультат при його створенні/використанні не коригують ( п. 139.1 ПКУ).

Виняток — «перехідний» резерв (що створений до 01.01.2015 р. і не потрапив у податковому обліку в минулому на витрати, а фактично використаний у 2015 році). Він зменшує фінрезультат до оподаткування ( п. 24 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ). Тобто виникає «зменшуюча» різниця (ряд. 4.2.12 додатка РІ; листи ДФСУ від 22.10.2015 р. № 23415/10/28-10-06-11 і від 22.12.2015 р. № 27433/6/99-99-19-02-02-15). Детальніше про резерв оплати відпусток див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 102, с. 14 і № 104, с. 10.

Чи показувати негоспвитрати?

Є негоспвитрати (питна вода для працівників, разова матдопомога тощо). Усе одно їх відображати у витратах у декларації? Тобто заповнювати чітко за бухфінрезультатом?

Розуміємо всі ваші побоювання і «незвичність» ситуації. Ще б пак! Адже скільки років цим витратам було не місце у «валових»/«податкових». Усе тому, що раніше ключовою умовою для відображення витрат був їх зв’язок із госпдіяльністю. А тому й донині тривожить: чи «втягувати» їх у податковий облік.

Але не переймайтеся. З 1 січня 2015 року докорінно змінилися правила податкового обліку. Тепер об’єкт оподаткування визначають з урахуванням бухгалтерського обліку ( п.п. 134.1.1 ПКУ). Для цього використовують бухгалтерські фінрезультати з фінзвітності (ряд. 2290 або ряд. 2295 ф. № 2). Його просто переносять до ряд. 02 декларації за 2015 рік. Щоправда, потім проводять низку коригувань.

Однак не хвилюйтеся: жодних коригувань (різниць) за негосподарськими витратами ПКУ не передбачає. Хіба що можуть виникати «амортизаційні» коригування (різниці) у високодохідників, які купили для використання в негоспдіяльності невиробничі ОЗ ( п.п. 138.3.2 ПКУ). Тоді як у малодохідників (які прийняли рішення різниці не рахувати) таких різниць не з’явиться.

Утім, це не ваш випадок — невиробничі ОЗ ви не купуєте. У вас звичайні негоспвитрати — за ними коригувань бухфінрезультату (об’єкта оподаткування) немає.

Тож жодних розбіжностей з бухобліком не виникне. Адже з 01.01.2015 р. витрати при визначенні фінрезультату до оподаткування формують за бухобліковими правилами. Тому негоспвитрати потрапляють до бухоблікових витрат і далі на загальних підставах впливають на об’єкт оподаткування (бухфінрезультат). Загалом,

негоспвитрати можуть сміливо відображати й високодохідники, і малодохідники

Приємно, що погоджуються з цим і податківці (лист ДФСУ від 09.06.2015 р. № 11999/6/99-99-19-01-01-15 // «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 53, с. 5 і № 54, с. 12; листи ГУ ДФС від 01.12.2015 р. № 26240/10/28-10-06-11 і від 08.12.2015 р. № 26675/10/28-10-06-11; підкатегорія 102.08.06 БЗ). Детальніше про негоспвитрати див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 86, с. 9.

Збиток у бухобліку: чи можна подати декларацію «з прибутком»?

Чи можна залишити збиток у бухобліку (звіті про фінрезультати), а декларацію з податку на прибуток подати з «+» (не хочемо ставити збиток у декларації)?

Насправді в цьому немає необхідності: якихось об’єктивних приводів для таких дій немає. Адже з 01.01.2015 р. податковий облік «прив’язаний» до бухобліку. Отже, податкова звітність повинна «дружити» з бухгалтерською. А тому в ряд. 02 декларації з податку на прибуток, чітко кажучи, потрібно перенести (переведене у «грн.») значення ряд. 2290 або 2295 ф. № 2. І якось підтасовувати дані не потрібно.

Якщо збитки в бухобліку, то їх, як є, потрібно перенести до податкового обліку

Тим паче, що платники податку на прибуток (за винятком малих підприємств — точніше кажучи, суб’єктів малого підприємництва і мікропідприємництва, ч. 3 ст. 55 ГКУ) подають декларацію в комплекті з фінзвітністю ( п. 46.4 ПКУ). Отже, усі цифри — очевидні, видно взаємозв’язок. І «зі стелі» брати прибуток не годиться.

Ну і ще такий момент — для тих, хто рахує різниці (ряд. 03 декларації). Може трапитися так, що після їх розрахунку «мінус» із ряд. 02 перетвориться на «плюс» (тобто в ряд. 04 виникне додатне значення). Отже, побачивши бухоблікові збитки, не кваптеся з висновками. Усе може змінитися після розрахунку різниць. У податковому обліку може з’явитися прибуток, причому вже невигаданий.

Хоча, звичайно, розуміємо, що спокою не дають спогади про податкове навантаження. А від того й давня звичка: замість збитків у декларації поставити «+». Але чим таке може обернутися?

Думаємо, навряд чи посиплеться шквал обурень контролерів. До того ж, насилу віриться, що за розбіжностями, що виникли, податківці надішлють письмовий запит ( п. 73.3 ПКУ). У результаті максимум, що може загрожувати, так це адмінштраф за порушення порядку ведення податкового обліку ( ст. 1631 КпАП, 85 — 170 грн.). А ось фінансової відповідальності (фінансових штрафів до підприємства) бути не повинно.

У будь-якому разі не забувайте: «штрафні» послаблення для «перехідного» 2015 року зробив п. 31 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Там зазначено, що за підсумками діяльності у 2015 році штрафи (фінансові санкції) за порушення порядку обчислення, правильності заповнення податкових декларацій з податку на прибуток і повноти його сплати не застосовуються. Отже, 2015-й частково «тренувальний». Та все ж побажаємо всім успіху у звітній непростій кампанії за цей рік.

податок на прибуток додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті