Теми статей
Обрати теми

Акциз, пальне тощо — 2022

Павленко Олексій, податковий експерт
У цьому матеріалі ми нагадаємо читачам, які «метаморфози» відбувалися у 2022 році в сфері справляння акцизного податку. А також окремо обговоримо значні зміни, що стосувались у цьому році такого стратегічного під час війни ресурсу, як пальне: у розрізі не тільки акцизу, а ПДВ й ліцензування. Щоб ви, любі читачі, краще орієнтувались, яка з цим ситуація станом «на сьогодні».

Акцизні зміни — 2022

Декларування і декларація. Відповідно до п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ з початку воєнного стану платник, у якого відсутня можливість сплатити акцизний податок, подати декларацію акцизного податку, зареєструвати АН чи РК або подати електронні документи щодо обігу та залишків пального чи спирту етилового (Довідки), звільняється від відповідальності, встановленої ПКУ, з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

З початку воєнного стану це послаблення теоретично працювало для будь-яких платників і без підтвердження неможливості. Але починаючи з 27 травня було відновлено обов’язковість подання акцизних декларацій, своєчасної реєстрації АН та РК до них в ЄРПН, а також подання Довідок — для тих платників, які дійсно мають для цього можливість. Детальніше про це відновлення читайте в матеріалі «Подання акцизної декларації, довідок, реєстрація АН, штрафи…» // «Податки & бухоблік», 2022, № 49.

Однак для тих, хто такої можливості не має, стало необхідно це підтвердити документально за затвердженим наказом Мінфіну від 29.07.2022 № 225 Порядком підтвердження можливості чи неможливості… Щодо цього див., зокрема, «Порядок підтвердження неможливості: розбираємося з деталями» // «Податки & бухоблік», 2022, № 67 (а також низку інших матеріалів на цю тему).

Але таке документальне підтвердження неможливості фактично стало необхідне лише для неподання акцизних декларацій

А щодо нереєстрації АН, РК та неподання Довідок такої необхідності немає. Про відсутність покарань за нереєстрацію АН, РК та неподання Довідок також і після 27 травня на підставі норм згаданого Порядку підтвердження… читайте нижче, у розділі про пальне.

У зв’язку з низкою змін, що відбулися у сфері справляння акцизу, було відповідно змінено й акцизну декларацію та Порядок її заповнення наказом Мінфіну від 31.05.2022 № 151. За оновленою формою декларацію почали подавати, починаючи з декларації за серпень-2022. Стосовно змін, які відбулися в декларації й Порядку, детальніше читайте в матеріалі «Акцизна декларація — очікуваний рестайлінг» // «Податки & бухоблік», 2022, № 53. А щодо нюансів заповнення цієї оновленої форми декларації виробниками електроенергії, виробленої кваліфікованими когенераційними установками та/або з відновлюваних джерел енергії, читайте в публікації «Відновлювальна електроенергія в акцизній декларації» // «Податки & бухоблік», 2022, № 95.

Безоплатна передача підакцизних товарів. Починаючи з 7 березня цього року новий п. 69.5 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, передбачає, що операції з добровільної передачі або примусового відчуження чи вилучення товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь ЗСУ, тероборони, Нацгвардії та низці інших організацій/структур для потреб забезпечення оборони держави, органам місцевого самоврядування, закладам охорони здоров’я, комунальним та іншим (повний перелік отримувачів таких товарів/послуг див. у цій нормі ПКУ) — без попереднього або наступного відшкодування їх вартості, не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування. Відповідні зміни були внесені також до п. 216.3 ПКУ. Там тепер зазначено, що податкове зобов’язання щодо втраченого підакцизного товару (продукції) не виникає, зокрема, якщо такі товари добровільно передані, примусово відчужені або вилучені на користь згаданих отримувачів.

Зазначимо, що ці дві нормі поширються на операції з передачі, примусового відчуження або вилучення усіх видів підакцизних товарів, а не лише пального. Тобто також — і на тютюнові вироби та РЕС, і на алкогольні вироби… Детальніше — в статті «Про акциз (у тому числі, про пальне), ліцензії та перевірки» // «Податки & бухоблік», 2022, № 21.

Роздрібний акциз з тютюнових та РЕС. З 1 травня 2022 року виробники та імпортери стали платниками роздрібного акцизу з тютюнових виробів та РЕС*. Згідно з перехідною нормою (п. 40 підрозд. 5 розд. ХХ) з тютюнових виробів, вироблених до 1 квітня 2022 року, в тому числі іноземними (!) виробниками, та до цієї дати не реалізованих кінцевим споживачам, до 2023 року роздрібний акциз сплачується за старими правилами (тобто — роздрібними продавцями й за старими базою й датою!).

* Рідини, що використовуються в електронних сигаретах.

З реалізації РЕС роздрібний акциз з 1 травня тільки почав справлятись, бо лише з цієї дати була законодавчо встановлена його ставка.

Тож

з 1 січня 2023 року роздрібні продавці (які не є виробниками чи імпортерами тих тютюнових виробів, що ними реалізуються) роздрібний акциз сплачувати вже не повинні з будь-коли виготовлених тютюнових виробів

Детально про це ми писали в матеріалах «Торгівля тютюном і алкоголем в умовах воєнного часу» // «Податки & бухоблік», 2022, № 31, «Роздрібний акциз і МРЦ з тютюнових та РЕС: заплутали вкрай!» // «Податки & бухоблік», 2022, № 37.

Крім того, низка питань, пов’язаних з обчисленням зміненої бази оподаткування роздрібним акцизом тютюнових та РЕС висвітлена нами в статті «Проблеми бази для ПДВ та акцизу з тютюну та РЕС» // «Податки & бухоблік», 2022, № 45.

А щодо оновлених реквізитів для сплати роздрібного акцизу див. матеріал «Роздрібний акциз: як звітувати та куди сплачувати?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 43.

Алко-ставки. з 1 березня на 5 % було підвищено ставки загального акцизу (який сплачується виробниками й імпортерами) на алкогольні напої. А от для пива ставку загального акцизу змінили «за суттю»: з 2,78 грн за 1 літр на 59,82 грн за 1 літр 100 %-го спирту (з урахуванням індексу споживчих цін за 2020 рік — 5 %). Тобто чим більше міцність пива, тим стала більша сума акцизу, що з нього сплачується! Про це див. «Акцизний податок: як звітувати у 2022 році» // «Податки & бухоблік», 2022, № 13.

Пальне

Нульова та знижена ставка. Законом від 15.03.2022 № 2120, зокрема п. 41 підрозд. V розд. ХХ ПКУ, на період, починаючи з 17 березня та до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, було встановлено ставки акцизу у розмірі 0 грн (!) на багато видів пального: на бензини моторні з вмістом свинцю 0,013 г/л або менше, інші бензини, інші нафтопродукти, важкі дистиляти (газойль), скраплений газ (пропан або суміш пропану з бутаном) та інші гази, а також бутан та ізобутан.

А ставку ПДВ з цих видів пального було знижено до 7 % (див. матеріал «ПДВ: 7 % не для будь-якого пального!» // «Податки & бухоблік», 2022, № 55).

Однак «свято» не довго тривало, і Законом від 21.09.2022 № 2618-IX вже починаючи з 30 вересня було введено «м’які» (знижені) ставки на згадані в п. 41 підрозд. V розд. ХХ ПКУ види пального*. І обмежено строк дії цих ставок 1 липня 2023 року.

* На бензини тощо — 100 євро, а на гази — 54 євро за 1000 л.

А от для газойлів та біодизелю нульову ставку акцизного податку збережено і встановлено на весь період воєнного стану. Єдина умова — замовником постачання або імпорту такого пального відповідно до договору має бути Міноборони (п. 44 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ).

Дякувати, що хоча б ставку ПДВ на пальне поки не чіпали: вона так і залишається зниженою — на рівні 7 %. Але її дію теж обмежено 1 липня 2023 року.

Детальніше про ці зміни, а також про застосування нульової ставки ПДВ до постачань пального (і відсутність постачання при його безоплатній передачі) для потреб оборони читайте в статті «Пільги для пального та їх особливості» // «Податки & бухоблік», 2022, № 84.

Крім того, за ставкою ПДВ 0 % оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України. Кабмін з метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану затвердив постанову від 02.03.2022 № 178 (див. статтю «Ставка ПДВ при ремонті транспорту ЗСУ: 20 чи 0 %?» у «Податки & бухоблік», 2022, № 79).

Акцизні накладні та Довідки. Тут виділимо такі два важливих моменти.

1. На початку цього року фіскали нарешті розтлумачили, які саме акцизні накладні (АН) та розрахунки коригування (РК) треба включати до декларації акцизного податку за звітний період. Про це читайте у матеріалі «Про пальне в оновленій акцизній декларації» // «Податки & бухоблік», 2021, № 39.

2. За несвоєчасну реєстрацію в ЄРАН АН та РК, а також за несвоєчасне відправлення до ДПС електронних Довідок під час воєнного стану ніяких штрафів та інших негативних наслідків для платників не має бути!* Теж саме стосується і неподання електронних Заявок на перевезення пального неплатниками акцизу. Це прямо випливає з норм вже згаданого мінфінівського Порядку підтвердження… Адже у ньому зазначено, що однією з підстав неможливості виконання платниками податків податкових зобов’язань є, зокрема, можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального (або спирту етилового), та/або подання заявки на переміщення пального (або спирту етилового) транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо — виключно в частині виконання визначених обов’язків. (див. також п. 3 розд. ІІ Порядку підтвердження…).

* Але для безпроблемного перевезення пального, якщо АН не зареєстрована, п. 69.4 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ та фіскали вимагають зазначення в ТТН на таке перевезення усіх реквізитів АН. Див. БЗ 114.11.03.

Детальніше про ці ліберальні новини, які підтверджені й ДПСУ в БЗ, читайте в матеріалі «За прострочення реєстрації акцизних накладних штрафів немає» // «Податки & бухоблік», 2022, № 69.

Розбиті акцизні склади. На акцизних складах, які є частково зруйнованими (!) та розташовані в районах проведення бойових дій або на тимчасово окупованих територіях, облік пального (та спирту етилового) здійснюватиметься на підставі даних інвентаризації, проведеної після закінчення зазначених подій (п. 69.13 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тобто коли у платника виникне можливість контролювати такі акцизні склади та провести на них інвентаризацію пального/спирту (якщо там взагалі щось залишилось). Тільки тоді й відновиться облік на таких «постраждалих» складах і будуть проведені відповідні облікові коригування, у тому числі в СЕАРП. Про це ми писали в статті «Про акциз (у тому числі про пальне), ліцензії та перевірки» // «Податки & бухоблік», 2022, № 21.

«Пальні» ліцензії. Про них у 2022 році було сказано/написано багато, але ми нагадаємо три основних моменти.

1. «Longplay-ліцензії». Дію ліцензій (у тому числі будь-яких «пальних»), за якими під час воєнного стану закінчився термін дії або не сплачено черговий платіж, продовжено на період до кінця воєнного стану плюс ще на місяць після його закінчення. Див. про це в згаданій статті з «Податки & бухоблік», 2022, № 21.

2. Без декларацій. Щодо того, як фіскали незаконно не дозволяли за операціями з пальним працювати під час воєнного стану без отримання ліцензій (на підставі декларацій), ми писали неодноразово (див., наприклад, в «Алкоголь, тютюн, пальне: декларація чи ліцензія?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 63). Але врешті-решт з 15 вересня цього року КМУ офіціально заборонив працювати з пальним без отримання відповідних ліцензій*, див. «Алко-тютюн-пальне: можна було й за декларацією, та вже пізно!» // «Податки & бухоблік», 2022, № 71.

* Тим, хто якимось дивом зміг працювати з пальним за декларацією, було надано один місяць (до 15 жовтня) для отримання відповідних ліцензій.

3. Пальне для генераторів. Щодо надто популярних питань про зберігання пального для генераторів та необхідності отримання для цього ліцензії ми писали неодноразово: див., наприклад, «Перебої з електрикою? Купіть генератор, не пошкодуєте!» // «Податки & бухоблік», 2022, № 83. А в матеріалі «Купили генератор? Оподатковуємо й обліковуємо покупку» // «Податки & бухоблік», 2022, № 85 можна прочитати й про пальний акциз, і про списання пального, що «поглинається» генераторами.

З позитивного зазначимо, що Законом від 13.12.2022 № 2836-ІХ, який зараз на підпису у Президента і набере чинності через 3 дні з дня його опублікування, внесені зміни до ст. 18 Закону № 481, якими дозволено госпсуб’єктам зберігати пальне для генераторів в обсязі до 2000 л на кожному об’єкті, що забезпечений генератором, без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензії на право зберігання пального, результатів надання інших адмінпослуг). Зберігання пального для таких цілей в обсязі понад 2000 л на кожному об’єкті здійснюється госпсуб’єктом на підставі безоплатного подання до ДПС декларації про провадження госпдіяльності із зберігання пального.

Крім того, у цьому Законі є норма, що приміщення або територія, де зберігатиметься пальне для генераторів в обсязі до 2000 л, не вважатиметься до закінчення воєнного стану (плюс 30 днів) акцизним складом (зокрема, і в платників пального акцизу, для яких це особливо важливо!).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі