Операція «Податкова оптимізація»: юридичні грані Бізнесом займатися — не поле перейти. Можна, звісно, плисти за течією. Але для господарської діяльності такий підхід явно не прийнятний. Тому як ви дивитеся на те, щоб провести податкову оптимізацію? І відразу поспішаємо вас заспокоїти: оптимізація й ухилення від сплати податків — це речі різні. Безумовно, у цьому тематичному номері ми не розглядатимемо відверто протиправні схеми. Обіцяємо, все буде в межах чинного законодавства. У цій статті охопимо юридичні аспекти, а в наступних матеріалах номера перейдемо до розгляду конкретних варіантів з обліковими тонкощами. Читайте, вивчайте і застосовуйте на практиці!
Якщо немає грошей на сплату за декларацією Ви потрапили в ситуацію, коли грошей немає, а подавати декларацію і платити податки потрібно? Як же з неї вийти з малими втратами, якщо звикли розраховувати тільки на себе? Декларувати непосильну для вас суму податку і потім просто відкласти його сплату до кращих часів вийде дуже невигідно за грошима, яких і так не вистачає.
Забули подати декларацію: як мінімізувати штраф? Чим загрожує підприємству така забудькуватість? Передусім — штрафом щонайменше у розмірі 170 грн. згідно з п. 120.1 ПКУ за несвоєчасне подання кожної «пропущеної» декларації. А також, можливо, ще й адмінштрафом на посадових осіб. А далі все залежить від показників пропущеної(их) декларації(й).
Безтоварний правочин, говорите? А ось і неправда! Непоодинокими є ситуації, коли податківці на перевірці починають шантажувати платника на предмет безтоварності тих чи інших його правочинів/операцій. Цілі цього зрозумілі, та і «наїзди» такі нерідко безпідставні (докладніше див. статтю на с. 3). Сьогодні ми нагадаємо вам деякі способи, якими платники намагаються підстрахуватися, передбачаючи/відбиваючи такі звинувачення. Це допоможе вам у вирішенні подібних проблем.
Оптимізуємо податок на прибуток Оскільки податок на прибуток орієнтований на бухгалтерський фінрезультат, щоб оптимізувати об’єкт оподаткування (у бік його зменшення, а для маскування збитків — у бік збільшення) стануть у пригоді такі бухоблікові прийоми.
Включаємо невиробничі ОЗ у витрати Коли в податковому обліку можуть приносити витрати невиробничі основні засоби (ОЗ)? Якщо такі ОЗ... орендувати.
Безкоштовне від учасника: оформляємо як додатковий внесок Якщо ви, окрім традиційних операцій з власниками — поповнення статутного капіталу/виплати дивідендів, плануєте провести з ними ряд інших правочинів, то можна все провернути без відображення звичних для всіх доходів і витрат. Пояснимо.
Як продати без ПДВ (і без податку на прибуток) Мабуть, багато хто ставив собі це запитання. Уникнути ПДВ не так-то просто. Це дійсно один з найбільш незручних для уникнення податків. І проте при належній кмітливості можна і тут знайти цілком законну лазівку. Заінтриговані? Тоді давайте розбиратися.
Уникаємо наднормативних витрат: підвищуємо норми! Практично кожне підприємство при здійсненні госпдіяльності має справу з нормами витрат матеріалів. Є такі норми витрати, які:
— прямо встановлені законодавством: як варіант норми видачі засобів індивідуального захисту (ЗІЗ);
— рекомендовані до обов’язкового використання: для ПММ — це Норми № 43, і контролери настійно вимагають їх застосування;
— норми, які підприємство встановлює самостійно при виробництві продукції або наданні послуг.
Прострочили реєстрацію ПН Із заголовка статті суть проблеми цілком зрозуміла — ПЗ виникли за першою подією, але зареєструвати ПН своєчасно не вийшло. Чи то регліміту не вистачило на потрібну дату, чи то просто забули... Що робити?
Якщо бракує регліміту Припустимо, що для реєстрації ПН недостатньо регліміту. Чи можливі варіанти?
Тимчасова передача регліміту і ПК Відомо, що для реєстрації податкових накладних (ПН) потрібен ліміт. А що коли ліміту бракує? Тоді його на якийсь час можна «позичити» («орендувати»).
Відстрочення ПЗ з ПДВ Податкові зобов’язання (ПЗ) з ПДВ у більшості випадків виникають за першою подією. Чи можна «відсунути» першу подію — таким чином відтягнути момент нарахування ПЗ? І тут можливі варіанти. Ось декілька шляхів.
Уникаємо мінбази з ПДВ Не секрет, що мінбаза з ПДВ сильно докучає платникам податків. У силу різних об’єктивних і суб’єктивних причин платники податків іноді продають товар/послуги за дешевою ціною. У цьому випадку працює мінімальна планка з п. 188.1 ПКУ, згідно з яким база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижчою:
— ціни придбання товарів/послуг;
— звичайних цін у разі самостійного виготовлення товарів/послуг;
— балансової (залишкової) вартості за даними бухобліку, яка склалася станом на початок періоду, протягом якого здійснюються операції з постачання необоротних активів (НА).*
Продаємо з мінімальними ПЗ База оподаткування ПДВ при постачанні товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості (п.п. 188.1 ПКУ). Так ось, щоб зменшити ПЗ з ПДВ, що нараховуються на операцію постачання, компенсацію вартості товарів/послуг, що постачаються, можна «зібрати» з декількох складових: безпосередньо договірної вартості товару/послуги, що оподатковується ПДВ, і платежу, який не оподатковується ПДВ.
Продаємо нерухомість, «економлячи» на ПДФО і ВЗ Добре, якщо нерухомість, що продається фізособою, не обкладається ПДФО і ВЗ. Але що робити, якщо ПКУ вимагає сплати податку/збору, а платити так не хочеться? Адже якщо вартість нерухомості висока, то суми виходять значними. Зменшена ставка ПДФО (5 %) — слабка розрада для продавця. Тому цілком природним виглядає прагнення господарюючого суб’єкта, який знає ціну своїм заробленим грошам, заощадити шляхом грамотного оформлення операції без порушення закону. Пропонуємо вам скористатися однією схемою, що ґрунтується лише на нормах закону. Нічого кримінального! Спочатку трохи теорії, яка допоможе нам з вами чітко визначити ситуації, в яких є сенс застосовувати нашу мінімізуючу схему.
Був працівник, а став підприємець Ні для кого не секрет, що сьогодні трудове законодавство висуває масу вимог до оформлення трудових відносин між працівником і роботодавцем. Ось і вишукують ці самі роботодавці лазівки-доріжки, як ці вимоги обійти та ще й витрати на оплату праці знизити.
Виплати працівникам без нарахування ЄСВ: обираємо варіанти Перед тим, як виплатити працівникові винагороду, гонорар, надбавку, премію, заохочення тощо, раціональний роботодавець замислюється про те, в що йому виллється така виплата? Чи є в тому чи іншому випадку можливість уникнути нарахування ЄСВ? Адже обов’язок накрутити 22 % «зверху» що там не кажи, б’є по кишені. Давайте поглянемо, які саме виплати працівникам за рахунок коштів підприємства можна здійснювати без нарахування ЄСВ. Наш невеликий список звільнених від ЄСВ виплат розпочнемо з разової матеріальної допомоги.
Зарплатна індексація: шляхи уникнення Загалом сума індексації працівника може складатися з поточної індексації й індексації-різниці. Не хочете «гратися» з індексацією-різницею? Підвищуйте оклади (тарифні ставки) на суму, що перевищує суму можливої індексації. А чи є варіанти уникнути й поточної індексації? Так, є. Пропонуємо два на вибір!
Проведення розрахунків через комісіонера Норми ПКУ висувають низку умов, які мають бути дотримані для роботи на спрощеній системі. І підприємства — платники ЄП групи 3 не виняток. Недотримання хоча б якоїсь із умов спрощенки може позбавити підприємство права бути платником ЄП.
Користуємося позикою більше 12 місяців Уявимо, що єдиноподатник узяв у позику (отримав поворотну фіндопомогу строком на рік). Підходить строк повернення позики, але з грошима сутужно (а, може бути, насправді фінанси потрібні на більший строк). Ну а прострочення в погашенні, як відомо, може обернутися неприємностями.
Уникаємо РРО через договір доручення Припустимо, покупець збирається покупку оплатити готівкою. Але для проведення готівкових розрахунків потрібен реєстратор розрахункових операцій (РРО). Прекрасно, якщо поблизу є платіжний термінал, що приймає готівку, і покупець сам за його допомогою зможе внести оплату. Але як бути, якщо термінала поруч немає, а шукати банк, щоб внести оплату, покупцеві вкрай незручно? До того ж він не може розрахуватися безготівкою, оскільки рахунку в банку в нього теж немає. Чи є спосіб оплати без застосування РРО?
Подарункові сертифікати в обхід 50 тис. грн. А ось ситуація, яка більшою мірою характерна для роздробу. Якщо готівкою за покупки розраховуються покупці — звичайні фізособи, не забувайте про «готівкове» обмеження з п. 6 розд. II «касового» Положення № 148. Пам’ятайте (!): суб’єкти господарювання можуть здійснювати готівкові розрахунки протягом одного дня за одним або декількома платіжними документами зі звичайними фізособами (непідприємцями) — у розмірі до 50 тис. грн. (включно). Розрахунки «понад» таку граничну суму повинні здійснюватися лише безготівковим способом — через банки. Але як оплатити більш значну покупку? Що можна зробити, щоб при цьому не порушити «готівкового» 50-тисячного обмеження?
Як уникнути ЗЕД-пені При експорті з постоплатою/імпорті з передоплатою важливі строки здійснення ЗЕД-розрахунків. Так, експортна виручка повинна надійти/товари — імпортовані протягом 180 календарних днів (ст. 1, 2 Закону № 185). Інакше за кожен день прострочення нараховується пеня в розмірі 0,3 % від суми недонадходження, проте не більше всієї суми заборгованості, непогашеної нерезидентом (ст. 4 Закону № 185). Але чи є способи уникнути ЗЕД-пені? Їх цілий «букет».