«Не було бабі клопоту...», або Як підготувати електронні копії Реєстрів податкових накладних у програмі OPZ

Друк

«Не було бабі клопоту…», або Як підготувати електронні копії Реєстрів податкових накладних у програмі OPZ

 

Починаючи зі звітності за червень 2010 року платники зобов’язані подавати разом із декларацією з ПДВ електронні копії реєстрів виданих та отриманих податкових накладних. Причому вимога ця стосується всіх без винятку платників ПДВ. Ті з них, хто вже практикує електронну звітність, упораються з цим завданням без особливих проблем. Іншим допоможе ця стаття, присвячена застосуванню програми OPZ «Податкова звітність», яку безоплатно розповсюджують податкові органи.

Юрій ЦИГАНОК, головний редактор газети «Бухгалтер & Комп’ютер»

 

ЕЛЕКТРОННІ КОПІЇ РЕЄСТРІВ — У ЗАКОНІ

Як відомо, 16 червня набрав чинності Закон України від 20.05.2010 р. № 2275-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі — Закон № 2275, див. «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 50).

Серед багатьох змін, унесених ним до податкового законодавства, серйозних правок зазнав, звичайно ж, і Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР (далі — Закон про ПДВ).

Зокрема, п.п. 7.2.8 доповнено таким положенням:

«Платники податку подають органу державної податкової служби на безоплатній основі разом з податковою декларацією за відповідний звітний період копії реєстрів виданих та отриманих податкових накладних за такий період в електронному вигляді. Державна податкова адміністрація розробляє та розміщує на своєму офіційному веб-сайті програмне забезпечення з відкритим кодом для ведення обліку записів у реєстрах виданих та отриманих податкових накладних в електронному вигляді і забезпечує його безоплатне розповсюдження (включаючи зміни і доповнення) шляхом надання можливості для копіювання такого програмного забезпечення як через Інтернет, так і шляхом запису на носії інформації платника за його запитом. Зведені результати обліку, що відображені у реєстрах виданих та отриманих податкових накладних, підлягають документальній невиїзній перевірці (камеральній)».

Як бачимо, те, чого так довго домагалися податківці своїми настирливими умовляннями, тепер закріплено безпосередньо в Законі про ПДВ. Щодо звітного періоду, починаючи з якого застосовуються ці нововведення, то в листі ДПАУ від 18.06.2010 р. № 12096/7/16-1117 «Щодо окремих питань справляння ПДВ у 2010 році» на це вказано однозначно — з 1 липня 2010 року.

Важливо! Починаючи зі звітності за червень 2010 року разом з декларацією з ПДВ потрібно подавати електронні копії Реєстрів виданих та отриманих податкових накладних*. Для цього ДПАУ зобов’язана забезпечити платників податків безоплатним програмним забезпеченням.

* Див. також с. 47. — Прим. ред.

 

Важко відразу визначитись, яке саме «програмне забезпечення з відкритим кодом» мали на увазі депутати. Це словосполучення застосовується головним чином у програмістській інтернет-тусовці та означає вільний доступ усіх бажаючих розробників до вихідного коду програм для тестування, налагодження та внесення вдосконалень. Пересічному ж українському платнику податків цей «відкритий код» просто ні до чого. Цілком імовірно, що депутати зі своїм гуманітарним мисленням просто традиційно заплуталися в технічних поняттях, маючи на увазі тільки те, що від програмного забезпечення не потрібно шифрувати електронні копії Реєстрів та накладати на них електронний цифровий підпис (ЕЦП). Це було б цілком логічно, адже накладення ЕЦП потрібно головним чином при відправленні звітності електронною поштою, щоб засвідчити особу відправника. У нашому ж випадку від платників вимагається виконання хоча б програми-мінімум: особисто принести електронні копії Реєстрів на цифровому носії (флешці, диску) у форматі, зрозумілому програмному забезпеченню податкових органів. А з цим завданням чудово впорається знайома багатьом програма OPZ «Податкова звітність», яка вже не перший рік безоплатно розповсюджується податковими органами. Відносно недавно вийшла нова версія OPZ — 1.28 від 17.06.2010, про яку і йтиметься далі. Вона придатна для використання на комп’ютерах під управлінням операційних систем Microsoft Windows 98/ME/2000/XP/7 (тобто працюватиме на переважній більшості комп’ютерів).

 

Де взяти програму

Закон про ПДВ зобов’язав ДПАУ забезпечити безоплатне розповсюдження програмного забезпечення (включаючи зміни і доповнення) шляхом надання можливості для копіювання як через Інтернет, так і шляхом запису на носії інформації платника на його запит. Тож і цим вимогам програма OPZ відповідає — вона вже давно розповсюджується безоплатно: як через ДПІ, так і через Інтернет.

Отже, існує кілька джерел, з яких ви можете отримати програму OPZ.

1. У своїй ДПІ. Особливих коментарів цей спосіб не потребує. Зверніться до податкової інспекції зі своїм носієм, де вам запишуть OPZ, поверніться на своє робоче місце та встановіть програму на комп’ютер, керуючись інструкцією з установлення (стисло про цю процедуру розповідатиметься далі).

2. На офіційному сайті ДПАУwww.sta.gov.ua.

3. На неофіційному сайті підтримки користувачів OPZ www.opz.org.ua.

4. На порталі www.buhgalter.com.ua у розділі «Програмне забезпечення».

Зупинимося докладніше на тому, як скачати OPZ з офіційного сайта ДПАУ.

У головному меню сайта виберіть розділ «Платникам податків про електронну звітність — Програмне забезпечення». А в ньому — «ОПЗ-програмне забезпечення з формування та подачі платниками податків податкової звітності та Реєстру отриманих та виданих податкових накладних до органів ДПС в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв’язку». Відкриється розділ, що містить у таблиці послання «Завантажити» для скачування всіх необхідних програмних компонентів, а також інструкцій з установлення та використання (рис. 1).

 

 

Порада Перед скачуванням уточніть, який каталог для завантаження файлів використовується вашим інтернет-браузером. Якщо ви використовуєте Internet Explorer, то при спробі завантаження він сам запитає, куди зберегти скачуваний файл (зазначте будь-яку папку на ваш розсуд, головне, щоб потім самі знали, де шукати файли), а після закінчення завантаження сам запропонує відкрити цю папку. А Mozilla Firefox мовчки завантажить файл до каталогу, заданого в меню «Инструменты — Настройки» на закладці «Основные». Утім, ця сама Mozilla дозволяє легко дістатися скачаного файлу через відкрите вікно «Загрузка».

 

Програма OPZ скачується та встановлюється у два прийоми:

1) спочатку потрібно скачати на свій комп’ютер повну програму OPZ версії 1.15 (файл opzfull-1.15-setup.exe, 22 Мбайт);

2) а потім і оновлення до версії 1.28 (opzupd-1.28-setup.exe — 2,3 Мбайт).

Також настійно рекомендуємо скачати інструкції з установлення програми та про роботу з нею.

Важливо! Для забезпечення працездатності програми OPZ на вашому комп’ютері має бути встановлено низку системних компонент і допоміжних програм. Деякі з них програма установки OPZ зможе скачати та встановити сама, а деякі (Java Runtime Environment і Acrobat Reader), якщо вони відсутні на вашому комп’ютері, потрібно буде встановити самостійно. Посилання для їх скачування наведено на тій самій сторінці офіційного сайта ДПАУ, що і сама програма OPZ, але розташоване нижче.

 

Як установити OPZ

У недосвідченого користувача від великої кількості суто комп’ютерної інформації може запаморочитися голова. У такому разі установлення програми краще довірити технічно підкованому фахівцю, а самому продовжити читання з наступного розділу, де описується безпосередньо робота бухгалтера з програмою.

Що ж стосується досвідченіших користувачів, то вони можуть самостійно встановити програму OPZ, керуючись Інструкцією з установлення програмного забезпечення для формування податкової звітності в електронному вигляді, отриманої на будь-якому з інтернет-ресурсів, перелічених у попередньому розділі статті. Щоправда, вона містить відомості тільки про перший етап установлення — базову версію програми 1.15 (файл opzfull-1.15-setup.exe). Другий етап — оновлення до версії 1.28 (opzupd-1.28-setup.exe) — потрібно виконати самостійно. Благо, процедура проста — після запуску оновлення достатньо відповісти програмі установки, до якого каталогу було встановлено базову програму, і далі оновлення відбувається без участі користувача. Утім, про оновлення ми ще поговоримо, а поки що вся увага — до установлення базової програми.

 

Важливо! Програма OPZ установлюється у два прийоми: спочатку — базова версія програми 1.15 (файл opzfull-1.15-setup.exe), а потім — оновлення до версії 1.28 (opzupd-1.28-setup.exe).

Перше, що потрібно знати для установлення базової програми, — для її коректної роботи має бути встановлено компоненти і програми:

1) компонент Microsoft Windows Script 5.6 (оновлення Windows КВ917344);

2) компонент Windows Installer;

3) компонент MS XML 4 SP2;

4) Internet Explorer версії не нижче 6.0;

5) Java Runtime Environment версії не нижче 5.0 Update 6;

6) Adobe Acrobat Reader версії не нижче 5.0.

Причому, як мінімум, дві останні (Java Runtime Environment і Adobe Acrobat Reader) вам доведеться скачати та встановити самостійно. Інші компоненти, за наявності підключення до Інтернету, програма установлення зможе скачати, періодично ставлячи користувачу запитання «Установити?». Якщо ж постійного підключення до Інтернету у вас немає, то всі перелічені вище компоненти має бути завчасно скачано (чи отримано в ДПІ разом із програмою) та встановлено на ваш комп’ютер.

Отже, приступаємо до першого етапу установлення — запускаємо на виконання файл з базовою версією програми (opzfull-1.15-setup.exe). Програма установлення самостійно визначає тип операційної системи і по черзі перевіряє наявність перелічених вище компонент, і якщо не знаходить якусь із них, то пропонує користувачу завантажити і встановити. Якщо вона не знайде програми Java Runtime Environment і Adobe Acrobat Reader, то попросить установити їх після закінчення установлення самої OPZ (зробіть це, інакше ви не зможете формувати друковані форми звітів).

Після перевірки наявності необхідних компонент програма перейде до установлення власне OPZ. Спочатку буде запропоновано вибрати встановлювані компоненти самої програми OPZ. Тут логіку розробників зрозуміти важко, адже компонент лише дві: сама програма (заради якої й затівалася вся ця колотнеча) і ярлик на робочому столі. Більшість користувачів залишать тут вибір за умовчанням і натиснуть на кнопку «Далі». Створити на робочому столі іконку для запуску програми буде правильним рішенням, оскільки в Головному меню ярлик не створюється.

Потім програма запитає, до якого каталогу на диску вашого комп’ютера встановлювати програму. За умовчанням це каталог «C:\OPZ».

 

Порада Якщо у вашому розпорядженні є не лише основний диск «C:\», а й додаткові розділи жорсткого диска (D, E тощо), рекомендуємо встановити програму саме на один з них. У такому разі при вимушеному переустановленні Windows і, як це часто робиться, переформатуванні диска «C:\» ви не втратите файли зі звітами (адже за умовчанням вони зберігаються в одному каталозі з програмою).

Нарешті, буде запропоновано ввести основні дані про підприємство. Тут можна нічого не вводити, залишивши тестові дані, усе одно повніші дані про підприємство потрібно ввести після установлення. Натискуємо на кнопку «Встановити» — і почнеться не дуже тривалий процес установлення, після закінчення якого буде виведено повідомлення про завершення роботи майстра установлення. Натисніть на кнопку «Кінець», але пам’ятайте, що це ще не кінець. Розробники рекомендують після цього перезавантажити комп’ютер.

Другий етап установлення програми, він же завершальний — оновлення OPZ до останньої версії 1.28. Для цього запускаємо файл opzupd-1.28-setup.exe і в діалоговому вікні програми установлення, що відкрилося, натискуємо на кнопку «Далі». Вам буде запропоновано ознайомитися з переліком змін і доповнень, після чого потрібно буде ввести каталог, до якого перед цим ви встановили базову програму. Власне, це все, що від вас вимагається: подальша процедура оновлення виконується без втручання користувача. У результаті ви отримуєте найсвіжішу версію програми.

 

Важливо! Не забувайте оновлювати програму OPZ при виході нових пакетів оновлень.

 

Початок роботи

Запускаємо OPZ подвійним клацанням по іконці «Податкова звітність», яку було створено на Робочому столі під час установлення програми. Заставку з інформацією про програму показано на рис. 2.

 

 

Робота з програмою починається з унесення реєстраційних даних свого підприємства в розділі меню «Сервіс — Персональні параметри» (причому OPZ дозволяє бухгалтеру вести кілька підприємств та фізичних осіб — підприємців). Але перш ніж приступити, познайомимося з можливостями програми в цілому.

Програму OPZ «Податкова звітність», як і випливає з її назви, призначено для складання податкової звітності в електронному форматі XML, зрозумілому комп’ютерним системам податкових органів. Нагадаємо, що цей формат затверджено наказом ДПАУ від 03.05.2006 р. № 242 «Про затвердження форми (стандарту) електронного документа звітності платників податків». Крім того, вона дозволяє роздруковувати складену звітність.

В арсеналі OPZ є практично всі види чинної податкової звітності юридичних та фізичних осіб. Кожна звітна форма в системі має свій шифр, що починається з літери J для юридичних і F — для фізичних осіб. За нею йде шифр групи, за якою, у свою чергу, — індекс самої звітної форми. Зокрема, довідник документів (меню «Довідники — Довідник документів») містить такі групи звітних форм (див. табл. 1).

 

Таблиця 1

Групи звітних форм та їх шифри у програмі OPZ

Шифр групи

Зміст групи

01

Прибуток (а для фізичних осіб — доходи)

02

ПДВ та акцизний збір

03

Місцеві платежі (незважаючи на назву групи, у ній разом із комунальним податком та податком з реклами містяться й податкові розрахунки з екозбору, транспортного податку, фіксованого сільгоспподатку і деяких інших загальнодержавних

05

Інші платежі (тут у нас знаходяться, зокрема, форма № 1ДФ і звіт щодо РРО — форма № ЗВР-1)

06

Ресурсні платежі (тут, зокрема, земельний податок і збір за спецводокористування)

07

Валютні платежі (зокрема, декларація про валютні цінності за кордоном)

08

Рентні платежі

11

Регіональні звіти

12

Податкова накладна (тут же знаходяться і необхідні нам зараз реєстри податкових накладних)

 

Порада Досвідчений користувач програми OPZ (так само, як і «Бест-Звіт Плюс») зазвичай пам’ятає шифри форм, що ним найчастіше використовуються, і викликає їх саме за шифром, не гаючи часу на перегортання довгих переліків з усіх наявних у програмі. Наприклад, шифр Реєстру отриманих та виданих податкових накладних — J12015.

 

Довідник документів — не єдиний довідник у програмі OPZ. Повний перелік довідників, доступних користувачу в меню «Довідники», наведено в табл. 2.

 

Таблиця 2

Довідники, доступні користувачу у програмі OPZ

№ з/п

Довідник:

Примітка

1

Інспекцій

Цей довідник уже містить усі ДПІ (разом з їх кодами) у районах областей, містах і районах у містах. Дані цього довідника використовуються при заповненні персональних параметрів (даних свого платника податків). Відкриваємо довідник, вибираємо зі списку, що розкривається, вгорі вікна потрібну область і бачимо перелік інспекцій у ній

2

Документів

Див. табл. 1 та опис до неї

3

Версій документів

Програма зберігає, разом з діючими формами податкових декларацій та розрахунків, їх колишні редакції. Відкриваємо довідник, вибираємо зі списку, що розкривається, угорі вікна потрібну форму та бачимо список старих редакцій

4

Строків подання документів

Це, по суті, календар бухгалтера, але в розрізі тієї чи іншої звітної форми. Відкриваємо довідник, вибираємо зі списку, що розкривається, угорі вікна потрібну форму та бачимо календар її подання

5

Контрагентів

Цей довідник використовується у тому числі при заповненні Реєстру отриманих та виданих податкових накладних. Використання довідника дозволяє, одного разу ввівши та перевіривши дані контрагента, надалі вводити його до Реєстру двома клацаннями і при цьому уникати помилок

6

Працюючих

Цей довідник використовується при заповненні звітності щодо ПДФО — зокрема, форми № 1ДФ

 

Як один з найважливіших для складання звітності довідника можна розглядати і регістр персональних даних платника (меню «Сервіс — Персональні параметри»), зображений на рис. 3. З його заповнення починається робота з програмою. Наявні тут дані про платника податків можуть автоматично переноситися до шапки кожної звітної форми, яку ви складатимете. Це допоможе надалі зекономити багато часу.

Щоб додати нового платника податків, від імені якого ми складатимемо Реєстр отриманих та виданих податкових накладних (так само, як і будь-які податкові декларації та розрахунки), натискуємо на кнопку «Додати» внизу вікна. Далі заповнюємо всі передбачені екранною формою реквізити (код ДПІ вибираємо з довідника інспекцій, про який розповідалося вище) і натискуємо на кнопку «Зберегти зміни».

 

Важливо! Приділіть особливу увагу каталогам для збереження, друкування та відправлення звітів у розділі «Шляхи». За умовчанням вони створюються всередині папки тієї ж OPZ на диску вашого комп’ютера, куди встановлено і саму програму. Це можна не змінювати, головне — знати, де вони знаходяться, щоб потім скопіювати звідти файли з підготовленими реєстрами і звітами на цифровий носій (флешку або диск) для подання до ДПІ.

Клацнувши по одному з них у списку, ви зробите його активним — відкриваєте його дані у правій частині вікна, куди можете в будь-який момент внести зміни (зберігши їх знову-таки кнопкою «Зберегти зміни»). А для видалення зайвого платника податків призначено кнопку «Видалити».

 

 

Порада Щоб уникнути плутанини у файлах звітності різних платників податків, рекомендуємо всередині загальних каталогів для збереження, друкування та відправлення звітів створити підкаталоги для кожного з них. Наприклад, якщо у вас на обслуговуванні перебувають дві фірми, у каталозі з програмою (D:\OPZ\) створіть для кожної з них свій підкаталог (D:\OPZ\firm_1 та D:\OPZ\firm_2). А в кожному них — каталоги для збереження (xml), друкування (output) та відправлення (send) звітів і зазначте їх у параметрах «Шляхи» екранної форми «Персональні настройки».

 

Після закриття вікна «Персональні настройки» з уведеними реквізитами підприємства програма готова до складання звітності. Якщо у вас уведено кілька підприємств/підприємців, то один з них є активним, тобто таким, для якого програма на поточний момент готова формувати звітність. Його код ЄДРПОУ (ІПН для фізичної особи) та назва виводяться в заголовку вікна програми.

Щоб змінити активного платника податків, потрібно викликати меню «Сервіс — Персональні параметри» і у вікні «Персональні настройки» виділити у списку того з них, для якого вам потрібно скласти звітність. Потім натисніть на кнопку «Обрати» або просто закрийте вікно. Тепер у заголовку програми ви побачите код і назву того платника, якого зробили активним.

Переходимо до наступного етапу — заповнення необхідних довідників.

 

Довідник контрагентів. Робота із списками

Отже, ви впритул підійшли до того, заради чого взагалі скачали програму OPZ, — до складання Реєстру отриманих та виданих податкових накладних. Це потім, попрацювавши з програмою, ви, можливо, вирішите постійно використовувати її в своїй практиці. Поки що приводом до вивчення програми, очевидно, стала саме необхідність готувати електронні копії реєстрів податкових накладних. Ну що ж, приступимо.

 

Порада Почніть із заповнення Довідника контрагентів, дані якого використовуються для заповнення Реєстру отриманих та виданих податкових накладних. Використання довідника дозволяє, одного разу ввівши та перевіривши дані контрагента, надалі вводити його до Реєстру двома клацаннями і при цьому уникати помилок.

 

Довідник контрагентів викликається командою «Довідники — Довідник контрагентів». Спочатку довідник відкривається в режимі перегляду (рис. 4). У цьому режимі користувачу доступний пошук контрагента за індивідуальним податковим номером (ІПН) або за назвою (П. І. Б. для фізичних осіб). Інструменти пошуку розташовані у правому верхньому куті вікна довідника.

 

 

Порада Якщо ви вже користувалися програмою і ваш довідник контрагентів заповнено, перед унесенням нового переконайтеся, що такого контрагента ще немає у списку. Тут якраз і стануть у пригоді інструменти пошуку.

Щоб приступити до внесення нових контрагентів, потрібно перейти до режиму редагування довідника. Для цього натисніть на кнопку «Редагувати» в лівому верхньому куті вікна. У режимі редагування вікно довідника містить нові кнопки (рис. 5):

— «Зберегти» — для того, щоб зберегти зміни і вийти з режиму редагування;

— «Вийти» — щоб вийти з режиму редагування без збереження змін;

— панель інструментів редагування списку.

 

 

У свою чергу, панель інструментів редагування містить 6 кнопок, кожна з яких виконує певну дію з виділеним рядком списку (див. табл. 3).

 

Важливо! Щоб виділити потрібний рядок списку, достатньо клацнути мишею по її номеру ліворуч.

 

Таблиця 3

Інструменти редагування списку

Зображення кнопки

Назва

Дія

«Копіювати рядок»

Копіює виділений рядок до буфера обміну для подальшого вставляння

«Вирізати рядок»

Вирізає виділений рядок до буфера обміну для подальшого вставляння

«Вставити рядок»

Вставляє рядок з буфера обміну, скопійований або вирізаний туди однією з попередніх операцій

«Видалити рядок»

Видаляє виділений рядок списку

«Додати рядок після виділеного»

Додає новий рядок списку після виділеного рядка

«Додати рядок до виділеного»

Додає новий рядок списку перед виділеним рядком

 

Перелічені інструменти редагування діють у всіх списках програми OPZ, чи то довідник, чи то таблична частина звітної форми. Саме вони використовуватимуться і для внесення та редагування даних податкових накладних до реєстрів.

До речі, про Реєстри — уже час перейти до їх складання. Вважаємо, до цього моменту ви вже опанували інструментарій роботи зі списками та заповнили довідник контрагентів. У такому разі збережіть усі внесені до нього записи кнопкою «Зберегти», після чого закрийте довідник (поки він відкритий, програма не дозволить виконати жодну іншу дію).

 

Складаємо Реєстр податкових накладних

Створення будь-якого звіту починається з меню «Документ — Новий» або кнопки «Новий документ», що його замінює (це крайня ліва кнопка із зображенням чистого аркуша — символу, добре знайомого з багатьох інших програм) на головній панелі інструментів програми OPZ. Відкриється вікно «Параметри документа» (рис. 6).

 

 

Реквізит «Тип особи» заповнюється автоматично виходячи з того, який платник податків є в поточний момент активним (див. розділ «Початок роботи»). У полі «Звітний документ» вибираємо з випадного списку документ із шифром J12015 «Реєстр отриманих та виданих податкових накладних» (він знаходиться в завершальній частині списку). Призначення реквізитів «Тип звітного періоду», «Звітний місяць (квартал)» і «Звітний рік» зрозуміле з їх назви. Заповнивши їх, натискуємо на кнопку «Підтвердити».

Відразу ж на екрані з’явиться робоча форма Реєстру отриманих та виданих податкових накладних з пропозицією заповнити титульну частину (заголовок) документа (рис. 7). Погодьтеся з нею (клацніть по кнопці «ОК») — це заощадить вам багато часу. Щоправда, номер Реєстру, дати його початку та закінчення, а також строк зберігання доведеться заповнити самостійно (рис. 8).

 

 

 

Після цього переходьте до заповнення табличної частини. При цьому зверніть увагу на доступну вгорі панель інструментів роботи зі списком (рис. 9). Вона містить ті самі кнопки, що і при роботі з довідником. Нічого дивного: у всій програмі використовуються загальні інструменти роботи зі списками. Застосовуйте їх для додавання, видалення, копіювання та перенесення рядків. Нагадаємо: щоб виділити потрібний рядок, достатньо лише клацнути по його номеру у крайньому лівому стовпці.

 

 

Декілька слів про правила введення даних. У поля для введення дати використовується формат «дд.мм.рррр», тобто чотиризначний формат року. При цьому достатньо лише набирати цифри, а крапки, що їх розділяють, розставляються автоматично.

Вигляд документа (графа 5 розділу I і графа 4 розділу II) вибирається з відповідних довідників видів документів. Знаходячись в одній з цих комірок, клацніть по кнопці «[…]», і у списку, що відкрився, подвійним клацанням миші виберіть потрібний вид документа (податкова накладна — ПН, касовий чек — ЧК, вантажна митна декларація — ВМД тощо). Під кожним з розділів довідково наведено абревіатури видів документів. Якщо дані будь-яких документів включаються до уточнюючих розрахунків за звітний період, то до вигляду документа додається літера «У» (ПНУ, ЧКУ тощо).

Дані постачальників та покупців (графи 6, 7 розділу I і графи 5, 6 розділу II) уводяться шляхом вибору із завчасно заповненого довідника контрагентів. Опинившись у комірці для введення найменування контрагента, клацніть по кнопці «[…]» — і перед вами розкриється довідник. Вибір потрібного контрагента здійснюється подвійним клацанням по його рядку. Якщо ж когось ви ще не встигли ввести, то можете це зробити просто зараз, натиснувши на кнопку «Редагувати» в лівому верхньому куті вікна (про редагування довідника розповідалося в попередньому розділі статті).

Якщо ви вибрали потрібного контрагента, його ІПН буде автоматично внесено до таблиці, після чого ви можете переходити до заповнення сумових показників реєстрів. При цьому загальну суму документа можна не вводити вручну, вона розраховується автоматично. Повністю ввівши показники одного документа, додайте рядок і внесіть до нього дані наступного документа, і так далі до повного введення Реєстру.

Порада Інколи у користувачів-початківців виникають складнощі з додаванням нових рядків до табличної частини документа. Тому про всяк випадок ще раз підкреслимо: якщо ви повністю ввели рядок з номером 1 і хочете приступити до введення другого рядка, виділіть перший рядок клацанням по його номеру 1 у першій колонці, а потім натисніть на кнопку «Додати рядок після виділеного» .

 

Закінчивши введення даних, по черзі запустіть процедури перевірки структури та камеральної перевірки. Для цієї мети в меню «Контроль» передбачено відповідні команди: «Перевірка структури» та «Камеральна перевірка». Звичайно, ці операції набагато важливіші для податкових декларацій та розрахунків, але вперше складаючи реєстри податкових накладних в електронному вигляді, не варто нехтувати і їх перевіркою.

Якщо перевірки пройдено успішно, збережіть документ командою меню «Документ — Зберегти» або відповідною кнопкою на панелі інструментів. При цьому буде відкрито діалогове вікно параметрів збереження документа (рис. 10). На цьому етапі вам немає потреби щось тут змінювати, тому просто натисніть на кнопочку «Підтвердити».

 

 

У невеликому діалоговому віконці програма повідомить вас, до якого файлу збережено документ (рис. 11). Уважно поставтеся до нього. Зверніть увагу, що програма зберігає файл до того каталогу, який зазначено в персональних параметрах платника податків у групі параметрів «Шляхи» (див. рис. 3).

 

 

Назва файлу будується згідно з вимогами формату електронної звітності (наказ ДПАУ від 05.12.2007 р. № 670). Зокрема, у назві файлу «26520030593376J120150310000001062010.xml» ви легко можете знайти шифр самої звітної форми (J12015) і звітний період, за який її складено (062010).

Коли ви натиснете на «ОК», програма запитає, чи потрібно підготувати файл до відправлення. Погодьтеся і з цією пропозицією. Програма повідомить вас, що підготовлений файл знаходиться в тому каталозі, який зазначено в персональних параметрах, на (рис. 12).

 

 

Важливо! Файл, призначений для запису на цифровий носій для подання до ДПІ, ви знайдете в каталозі, який у персональних параметрах платника податків самі й замовили як каталог для вивантаження звітів, підготовлених до відправлення.

 

І останнє, що ви можете зробити з документом — підготувати його до друку. Для цього, коли він відкритий, дайте команду меню «Документ — Друк…» або натисніть на кнопку із зображенням принтера на панелі інструментів програми. З’явиться напис «Зачекайте,» і через нетривалий час з’явиться повідомлення про те, що файл підготовлено для друку (рис. 13). Підготовка до друку насправді означає, що звіт експортовано до загальноприйнятого формату PDF, в якому документ виглядає на екрані точнісінько так, як він виглядатиме на папері.

 

 

Після відповіді «ОК» програма запитає, чи потрібно відкрити документ, і, відповівши ствердно, ви побачите свій Реєстр, відкритий у програмі Adobe Reader (рис. 14).

 

 

Ось, власне, і все — Реєстр підготовлено. Збережіть на цифровий носій (флешку або диск) файл, підготовлений до відправлення (у нашому прикладі він знаходиться в каталозі D:\OPZ\send), і вирушайте з ним до податкової. З часом ви опануєте програму OPZ і почнете складати за її допомогою не лише Реєстри податкових накладних, а й податкові декларації. Можливо, навіть вирішите більше не носити їх до податкової власноруч, а придбаєте ключі ЕЦП та довіритеся електронній пошті. Але це вже інша історія. А поки, якщо у вас залишилися запитання, надсилайте їх до редакції. Ми допоможемо вам в опануванні програми.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі